Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 5835 ggr
Anonym
Anonym
2016-04-22 15:53

Paranoid efter abort

Jag gjorde en abort den 1 april. Mitt beslut var hundraprocentigt. Det var en kirurgisk abort och jag var precis 9 veckor gången. Allt gick bra, och direkt efteråt började mina symtom försvinna, och jag hade precis allt innan: sjukt illamående HELA dagarna i flera veckor, luktsinnet x100 vilket gjorde att det var nästan svårt att andas för allt lukta så fruktansvärt äckligt, mina bröst var jätte ömma och tunga, och jag var svintrött hela tiden, jag låg bara och stirrade för jag kunde inte hålla fokus på någonting.

Två dagar after aborten var illamåendet i princip borta och jag kunde äta normalt, någon dag var alla lukter neutrala igen, efter c:a 1,5 veckor slutade mina bröst ömma, och jag blev ganska snabbt mycket piggare igen.

Jag började blöda två dagar efter aborten, och har blödit från och till, men inga stora mängder, (tänka: fyller upp en normaltjock binda per dag). Vissa dagar har det varit som en lätt mens, men för det mesta har det varit mycket halvtorkat blod som kommit ut. Vecka 2 började jag blöda mera, men fortfarande inga stora mängder, bara mer rött, och nu precis 3 veckor senare verkar det ha avstannat lite.

Men jag vet inte varför, jag är jätte paranoid att jag fortfarande skulle vara gravid trots alla symtom försvunnit osv eftersom jag tycker min mage känns lite uppblåst, men då vet jag inte om det är pga att jag gått upp lite i vikt och inte är van vid det, eller om jag har ägglossning igen? Klämmer jag ihop magen med händerna känns det ju som fett och jag trodde aldrig någonsin jag skulle vilja ha fettig mage, men hellre det än o vara gravid igen för jag vill inte gå igenom en till abort. Vågar inte ta grav.test ifall det visar positivt pga. hormonerna fortfarande åker runt i kroppen.

Lugna ner mig? 😕

Annons:
[TanatosNyx]
2016-04-22 16:14
#1

Det låter helt normalt och det tar ibland någon månad för kroppen att komma i fas igen. Livmodern behöver krympa, såret ska läka, hormonerna försvinna och sen ska kroppen igång med ägglossning och mens igen. Mensen kommer när graviditetshormoerna är borta.

[Anata]
2016-04-22 16:14
#2

Att genomgå en abort är något som tar på kroppen. Jag har tyvärr gjort x. Och varje gång så har de tagit tid för att jag skulle fatta att jag inte var de.

I början var jag jätte ledsen. Hela tiden. Sen efter någon vecka kände jag mig tom. Sen 3 veckan fick jag as ont i magen. Så började jag komma ut "chocken" Snackade med läkare om de och dom sa att kroppen reagerar olika. i Snitt samma men ändå inte. Alltså varje gång man blir operaread så är de en ny sak för kroppen. Du kan ALDRIG ställa in kroppen på en operation. Men kan intalla sig för att lugna sig själv. Men du kan ALDRIG lura kroppen bara hjärnan isf.

Snacka med ungdomsmottagning eller den som skickad dig till KK för aborten. De är inte onormalt att känna så som du gör

Anonym
Anonym
2016-04-22 16:21
#3

❤️ Tack ni. Jag antar att det är hormonerna som spökar. Jag verkar vara väldigt känslig.

Anonym
Anonym
2016-04-22 16:35
#4

Jag gjorde en abort och det tog ett par månader innan kroppen blev återställd. Mina bröst var onormalt stora i flera månader och magen kändes pluffsig och jobbig en längre tid.

Inget alls onormalt. FInns det något som skulle göra dig misstänksam på att du är gravid igen?

Anonym
Anonym
2016-04-22 16:47
#5

#4 Skönt att höra, för det är så det känns för mig just nu! Magen och brösten, dock är inte brösten ömma längre, men de är en halv/en kupa större än vad de normalt brukar vara  och blodådror, som när jag knapra ppiller för flera år sedan. Jag har inte haft något oskyddat sex efter aborten, och inte före heller (bara en gång efter och det var igår). Jag läste lite på en sida om det här med hormoner och jag antar att jag är en som är väldigt känslig för dem för just nu är jag i en roller-coaster med känslor. Mat osv är inte speciellt intressant, börjar nästan komma in i ätstörningsfas igen till och med, vilket är tråkigt. Men jag vet iallafall vad det beror på.  Är inte direkt i ett skede i livet då det är enkelt o tampas med mentaliteten, men det finns ju inte så mycket val än att vänta ut balansen!

Fialialej
2016-04-23 02:08
#6

Jag var med min kompis när hon gjorde abort. Hon fick göra ett återbesök några veckor senare för att konstatera att aborten verkligen "funkat".
Är inte det standard (ni andra skrev inget om det)?

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
[TanatosNyx]
2016-04-23 04:28
#7

#6 jo efter medicinsk abort, detta var kirurgisk. :)

Anonym
Anonym
2016-04-23 12:27
#8

Ni har lugnat ned mig. Jag började söka på vad som händer efter abort, och flera sidor konstaterar det jag känt, och att det ni säger till mig är helt sant. Det tar tid för kroppen att återhämtas både fysiskt och mentalt, abort tär på kroppen mer än vad jag trodde, liksom att vara gravid överhuvudtaget, speciellt när man är så känslig. Det hjälper att veta om det, och blir lättare att övertala sig själv att det inte är någon fara. Alla symtom som försvann efter aborten tyder ju på att det var lyckat, och kroppsligt känner jag mig inte gravid, men huvudet vill lura mig att få mig att känna mig gravid ändå.

blåbärspajen
2016-04-24 11:45
#9

Jag var paranoid och trodde jag var gravid till den dagen jag skulle föda.. Helt sjukt egentligen.

Anonym
Anonym
2016-04-24 12:15
#10

#9 Är du sarkastisk nu?

blåbärspajen
2016-04-24 12:24
#11

Ne varför skulle jag vara det?

blåbärspajen
2016-04-24 13:03
#12

Ja eller jag visste att jag inte var gravid, men jag hoppades ändå på att jag fortfarande va de.. Men det gick över sen.

Upp till toppen
Annons: