Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 787 ggr
Anonym
Anonym
4/9/16, 8:42 AM

Riktigt ont (mensvärk)

Jag har alltid jätteont när jag har mens, och vissa dagar går det inte ens att stå upp, och idag är en sån dag. Har någon av er tips på hur man kan göra? Har tagit 2 alvedon och får hoppas på att det hjälper, annars vet jag inte vad jag tar mig till. Tacksam för tips!

Annons:
Kyllan56
4/9/16, 9:10 AM
#1

Ibland hjälper magnesium mot mensvärk. Kalcium drar ihop muskeln och magnesium får den att slappna av. Har du brist på - magnesium, vilket inte är ovanligt, påverkas även livmodern som är en muskel.  Värt att prova!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anonym
Anonym
4/9/16, 9:19 AM
#2

Det kanske jag har, jag vet faktiskt inte. Det verkade inte hjälpa något särskilt med alvedon, blä! Det gör verkligen fruktansvärt ont och jag har inte ens orkat äta frukost, men lunch kanske det blir om jag orkar. Det är verkligen jobbigt att ha så här fruktansvärt ont.

Myrra
4/9/16, 9:20 AM
#3

Köp en vetekudde, värm dem i mikron lägg den på magen, kan kännas lite bättre med något varmt.

pyromanen
4/9/16, 9:23 AM
#4

Naproxen är mycketmycket effektivare än alvedon mot mensvärk. (Finns receptfritt på apotek). För mig hjälper alvedon nästan ingenting. Om jag tar naproxen direkt när jag känner mensvärken är på g och sen en ett halvt dygn senare (en innan jag lägger mig på kvällen och en på förmiddagen) under 2-3 dygn så gör det skillnaden från att ha så vidrigt ont att det inte går att göra något annat än försöka överleva till att det bara småvärkar lite och jag både kan jobba och skratta. Så prova!

[Tuulikki]
4/9/16, 9:24 AM
#5

Jag tycker Naproxen fungerar bättre än Alvedon och Ipren. Och att duscha varmt länge, lägga mig och kolla på en film med varmvattenflaska eller vetekudde. Kan du inte äta så drick mycket🙂

Anonym
Anonym
4/9/16, 9:26 AM
#6

#3 Tack för tipset! Det ska jag prova. #4 Det har jag nog inte hemma, men det kanske jag kan prova tills nästa gång, tack för tipset!

Annons:
Anonym
Anonym
4/9/16, 9:28 AM
#7

#5 Det lät mysigt! Jag tar nog en varm dusch idag och kryper ner i sängen och kollar på en bra film och bara myser och ser om det blir bättre.

[Túrwen]
4/9/16, 9:34 AM
#8

Har också haft extremt smärtsamma problem. Har du varit och gjort ultraljud på senare tid? För min del visade det sig att jag har cystor (visserligen ej elakartade) men det har verkligen en rejäl inverkan på smärtan. Ska börja knapra p-piller som innehåller naturliga hormoner för att reglera smärtorna och blödningarna som blivit värre av cystorna.. Hoppas att du hittar något som passar också!

Anonym
Anonym
4/9/16, 9:46 AM
#9

Nej det har jag inte, men jag har alltid haft problem med mensvärk så cystor tror jag inte. Jag blöder ganska lite också, det är bara värken som skadar. Tack!

obstitant
4/9/16, 10:15 AM
#10

Endometrios är ju mycket vanligare än man tror, och ger bl.a. kraftiga menssmärtor. Kan vara värt att kolla upp. Men testa Naproxen först, om det hjälper är det ju ingen ko på isen.

Anonym
Anonym
4/9/16, 10:17 AM
#11

Ja endometrios skulle det ju faktiskt kunna vara. Jag testar Naproxen någon gång så får vi se.

Thotis90
4/9/16, 10:17 AM
#12

Jag tycker att du ska ta kontakt med vården då det kan vara endometrios. Jag är själv drabbad och har vid mens så ont att jag inte kan stå då smärtorna sträcker sig från revbenen ner i tårna. För mig hjälper inga smärtstillande eller annan smärtlindring, utan det är blödningsfri som gäller för att jag ska må bra. Idag är jag blödningsfri tack vare dubbel dos minipiller och har aldrig mått bättre.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anonym
Anonym
4/9/16, 10:25 AM
#13

Jag kanske borde göra det.

Annons:
obstitant
4/9/16, 10:43 AM
#14

Ja gör det!

Jag vet inte om jag har endometrios, men jag misstänker det eftersom jag också haft såna där vidriga smärtor som ilar ner i benen och gör att jag mår illa och kallsvettas och inte fungerar vid mens. Men nu har jag haft hormonspiral i 9 år och knappt haft mens öht på hela tiden.

IceTee
4/9/16, 12:45 PM
#15

För mig biter Naproxen/pronaxen bäst, kombinerat med värme och alvedon eller panodil. Känner igen det där med att inte kunna stå, blan det värsta jag vet är att vakna med mensvärk och inse att man är ensam hemma och behöver fixa allt själv (mamma eller min kille brukar oftast hjälpa mig eftersom jag måste sträcka på mig och nå sakerna)

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: