Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1210 ggr
jenniekberg
4/8/16, 1:38 PM

Biverkningar p-piller

Jag är lite nyfiken på er som går på p-piller, om ni har märkt av några biverkningar och i så fall vad? :)

Jag har käkat piller sedan jag var 13 (är 22 nu) och det senaste året har jag fått konstiga biverkningar. Några dagar i månaden blir jag otroligt illamående och har ingen aptit i huvud taget, och ungefär 1-2 veckor innan jag ska ha mens så får jag väldigt svårt att sova på natten och blir jättevarm..
Har provat att göra uppehåll på p-piller i några månader och då försvann de problemen nästan direkt, har även provat att byta sort men det hjälpte inte.

Annons:
Sabinan
4/8/16, 1:56 PM
#1

Jag äter de inte men har provat olika märken men tål de inte, tyvärr.
Jag mådde fruktansvärt illa, fick yrsel och kräkningar, ont i huvudet och blev väldigt deppig, så p-piller är inget för mig.

Numera har jag hormonspiral som fungerar utmärkt, skönt att ha fastän jag inte har någon partner eftersom min mens är så kraftig att jag hade anemi sedan 14-års ålder. Något jag slipper numera 🙂

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[Udoon]
4/8/16, 4:24 PM
#2

Har ätit flera sorter, haft ganska mycket biverkningar. På Yasmin gick jag ner i vikt och blev fin i hyn, men mådde illa, hade ont i magen, humörsvängningar och fick svampinfektioner och urinvägsinfektion ofta. Efter ett par år fick jag även problem med gallan.

Zoely förstörde min hy helt, aldrig haft problem med acne alls tidigare, men efter bara ett par veckor hade jag hela ansiktet fullt av cystisk acne. Började som små små knölar, men när det var som värst fick jag dom på kinderna och runt/i läpparna så jag inte kunde äta eller prata på grund av smärtan. Är flera år sen jag slutade med dom, men har fortfarande inte fått styr på huden igen efter det. Hade även humörsvängningar som inte var av denna värld och gick upp ungefär 25 kilo under den tiden jag åt dom.

Just nu äter jag Provera, men det är bara ytterst tillfälligt. Inte lika illa humörsvängningar, var mest första veckan eller så, men jag blöder konstant. Inte mycket, bara några droppar om dagen, men tillräckligt för att vara irriterande. Ätit dom snart 3 månader, och det har fortfarande inte blivit bättre. Lite småironiskt eftersom jag tar dom för att jag inte kan ha mens inför ett ingrepp jag står i kö för. Hoppas på att kötiden inte är mycket längre för det här med hormoner funkar verkligen inte för mig, ska bli skönt att slippa eländet.

Scorpio97
4/8/16, 5:21 PM
#3

Ätit Prionelle i drygt två år. Jag kan hoppa över mensen så jag bara har den var tredje-fjärde månad, och har inte märkt några direkta biverkningar. Ingen skillnad i sexlust, är inte känsligare därnere och vad jag har märkt är det ingen skillnad på mitt humör (vilket dock kan vara svårt att märka utan att sluta med p-pillrena)

Enda negativa är att jag tydligen är känslig och får mellanblödning om jag tar pillret mer än tre-fyra timmar för sen eller för tidigt, men det känns som en ganska mild nackdel/biverkning när man läst vad andra fått för biverkningar. Så jag är väldigt nöjd med dom (:

Kan tillägga att jag inte äter dom som preventivmedel egentligen, utan för att slippa mensen (dels för mitt psykiska mående, samt pga järnbrist).


//Jessie

Zacinca
4/8/16, 5:34 PM
#4

Åt prionelle (kombinerade p-piller) i 1,5 år. Det funkade jättebra i början, men efter ungefär halva tiden mådde jag sämre och sämre mentalt, hade depressionsliknande symptom och min sexlust försvann helt. Slutade äta dem för en månad sen och börjar känna mig lite bättre. Hade varit jättesmidigt att fortsätta äta dem ifall jag inte mått så dåligt av dem, men alla tål inte preventivmedel med hormoner. Bara för att det inte funkade för mig så betyder inte det att det inte kommer funka för dig. Hade för övrigt inga andra biverkningar förutom lite humörsvängningar och ömma bröst i början. Mensen kom alltid när den skulle osv. Lycka till! :)


Thotis90
4/8/16, 8:20 PM
#5

Jag klarar inte av att äta kombinerade p-piller då jag har endometrios och är väldigt känslig mot östrogen, som finns i just kombinerade p-piller (kroppen utsöndrar också det när den är utan preventivmedel). Jag fick ett humör likt en berg-och-dalbana. Jag grät varje dag, för minsta lilla.

Idag äter jag dubbel dos minipiller och mår strålande. Jag har aldrig känt mig så balanserad i kropp och själ!

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

jenniekberg
4/8/16, 9:21 PM
#6

Jag märker också av att humöret går väldigt upp och ner, framförallt vid mensen. Fast det är nog mest synd om min sambo :P

Min hy har även den blivit riktigt förstörd pga uppehåll av p-piller och sen av att jag bytat sort.. får jättemycket finnar.. börjar bli väldigt jobbigt då jag känner att jag behöver ha smink på mig hela tiden för att inte skämmas :/

Annons:
Rainee
4/9/16, 4:10 PM
#7

#6 Varför kan du inte vara utan helt då? Inte värt att gå runt med en massa biverkningar som man mår dåligt av :/

jenniekberg
4/12/16, 8:47 AM
#8

För att jag lever i ett fast förhållande och vi kan inte använda kondom :P

Rainee
4/15/16, 1:43 PM
#9

#8 Varför inte? Är du allergisk? :o

Upp till toppen
Annons: