Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1948 ggr
[Älskamig]
2016-04-06 22:57

Bara köra på kondom.

Hej på er!

Jag är en ung kvinna som använt Cilest i ca 1 ½ år. Jag trivs med det på så sätt att jag får regelbunden mens, men i övrigt så är jag rätt besviken på det. Jag får mensvärk och mindre sexlust. Jag har dessutom gått upp i vikt. 

Har ett fast förhållande med en kille och vi kör kondom även om jag äter ppiller. Funderar dock på att sluta helt med ppiller ett tag nu, för att få upp min sexlust. 

Tänkte höra om det är fler som bara kör med kondom? och hur slutar man med ppiller?

Annons:
Honestyisdead
2016-04-06 22:59
#1

Du slutar ta dom bara. Då lär du få en blödning sedan kan det ta ett tag för mensen att komma igång och bli regelbunden.

[Älskamig]
2016-04-06 23:01
#2

#1: Jag har aldrig haft en regelbunden mens innan ändå..

Honestyisdead
2016-04-06 23:01
#3

Ok.

[Älskamig]
2016-04-06 23:03
#4

#3: Men jag kan alltså sluta nu med detsamma? Mitt i en karta?

Honestyisdead
2016-04-06 23:04
#5

Ja

IceTee
2016-04-06 23:14
#6

Jag/vi kör bara med kondom!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
[Älskamig]
2016-04-07 08:30
#7

Ringde umo idag för att höra om man kan sluta med ppillerna mitt i en karta… Då frågade de om jag hade fast förhållande, och då sa jag ja, men att vi kör på kondom (av många andra anledningar också). Då skrattade de bara åt mig.. 🤐 Smått taskigt, tycker jag. Det var som att de ville tvinga på mig att byta ppiller…

Ladydragon
2016-04-07 09:06
#8

#7 försök att inte ta åt dig utan det är din kropp och du väljer själv vilket skydd du vill ha och om du vill använda  hormonella preventivmedel

blev själv utskrattad när jag ville ha råd om Pessar barnmorskan tyckte jag va urlöjlig och ansåg att hormonella preventivmedel är det enda om man vill undvika graviditet 😡 så jag insåg att man själv får leta upp info om vilka metoder det finns om man inte vill eller kan använda hormonella preventivmetoder

[Älskamig]
2016-04-07 09:45
#9

#8: Åh, tack för svar!

OlgaMaria
2016-04-07 10:03
#10

Kondom är ett mycket säkert preventivmedel om man använder det rätt. Däremot har många uppfattningen om att folk som använder bara kondom slarvar, och att det därför inte alls är säkert. Men som sagt - kondom är mycket säkert om det används rätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-04-07 10:19
#11

#7 Jag berättade ju redan att du kan det.

För övrigt förstår jag inte varför dem du pratade med skulle ha skrattat. De råder ju till kondom. Är nog möjligt att du missuppfattat.

[Älskamig]
2016-04-07 10:25
#12

#11: Jo, men jag hade en annan fråga med så därför jag ringde dem. Men förstår inte alls varför de skrattar.. Det var som att det var självklart för dem att man ska ha ppiller när man är tillsammans med någon.

[Devya]
2016-04-07 10:29
#13

#12 Tyvärr är det väldigt många som är på det viset. Jag och mitt ex använde endast kondom, i 10 år. Då jag skulle på hälsoundersökning blev de alltjämt fundersamma och rekommenderade mig att komma in så att jag kunde börja på p-piller, fast jag sa att jag inte var intresserad.

Annons:
[Tisstassen]
2016-04-07 10:59
#14

Jo men jag har fått en uppfattning om att de gärna vill att man tar typ p-piller OCH kondom just för å verkligen va säker, detta framförs inte alltid helt bra tyvärr… Självklart ska man undvika oönskade/oplanerade graviditeter. Men de måste ju respektera om man inte vill stoppa i sig hormoner… Jag var på umo igår och min uppfattning av att avsluta mitt i inte är jättebra, jag fick till å med en karta tabletter för att ja skulle kunna fortsätta me rätt dagar även om Apoteket inte hade mina piller inne i tid… Så jag tror det är bäst å sluta när man är framme vid sockerpillerna, men det går säkert närsomhelst också. Jag slutade nog mitt i en karta när jag gav upp på p-piller förut haha, hade samma problem, viktökning och ingen sexlust. Har andra piller nu som de övertyga mig om skulle va bättre, och nu vill ja ju ha sex hela tiden så jag klagar inte haha! Jag hade endast kondom första 2 åren av mitt förra förhållande, funkade utmärkt. Tyvärr rätt dyrt om man inte orkar åka till en umo stup i kvarten och hämta gratis hehe… Dessutom jobbigt om man är iväg och har glömt å ta me, men de gäller ju piller också så klart ^^

[Älskamig]
2016-04-07 11:05
#15

#14: Vad är det för piller du tar nu som du får sexlust av? :P 

Min sexlust är helt borta, hur mycket jag än försöker tänka på något, händer det ingenting med kroppen. Det är som borta :P Så trist!

Honestyisdead
2016-04-07 11:06
#16

#14 Den enda anledningen till att sluta vid sockerpillerna är om man hoppas på att mensen sedan kommer följa det mönstret.

[Älskamig]
2016-04-07 11:09
#17

#16: Då borde jag nog fortsätta tills min karta är slut. 

Funderar på hur jag ska säga detta till min pojkvän. Han lär ju acceptera det helt klart, men tänkte bara hur jag skulle kunna säga det lite fint. 🙂

[Tisstassen]
2016-04-07 11:17
#18

Säg bara jag har ingen sexlust, och det beror på pillerna inte dig! Vill ju gärna ligga me dig så ja tänker sluta haha ^^ typ vad jag sa till mitt ex ^^ Jag tog prionelle förut å nu tar jag eloine! De är bara 4 dagar sockerpiller istället för 7 och de ska tydligen va bättre för kroppen då för de blir jämnare :) å de ska va bra för typ finnar å pms :) Kan ju va att ja träffat en annan kille nu också hehe men tror absolut pillerna har ett finger me i spelet ^^ tkr de är jobbigt att komma ihåg å alltid ta pillerna men de är såååå skönt å slippa mixtra med kondom hela tiden hehe

[Älskamig]
2016-04-07 11:19
#19

#18: hm. .okej.. men jag tror jag ska ta en paus från ppillerna ett tag…

[Tisstassen]
2016-04-07 11:23
#20

Jag tänkte ju samma, så jag va utan i kanske 2 månader, sen va ja på umo och snacka om de å de sa direkt att ja kunde prova en ny sort för de finns så himla många så jag bestämde å ge de en chans De är ju najs när man är me en fast partner å inte behöver oroa sig för sjukdomar liks :) men om ni ändå använder både piller och kondom finns de ju ingen mening å ta piller haha

Annons:
Honestyisdead
2016-04-07 11:30
#21

#20 Många som haft fast partner har fått sjukdomar pga otrohet.

IceTee
2016-04-07 15:44
#22

#11 jag har fått höra att man inte ska ha kondom om man är i ett fast förhållande 😕 
Så visst kan de ha skrattat! 

Många barnmorskor är av åsikten att man får stå ut med lite biverkningar om man är tjej, tyvärr. Speciellt de äldre upplever jag

Medarbetare på Skor iFokus

[Älskamig]
2016-04-07 22:55
#23

#22: Men är inte det fel? Jag menar.. Vad spelar det för roll om man använder kondomer? Att det kostar? Ja men det gör det ju för oss tjejer när vi använder ppiller också.. 😊 Deras resonemang är knas!

IceTee
2016-04-08 00:46
#24

#23 jag har verkligen ingen aning varför de säger så, det är ju ett säkert och bra preventivmedel liksom!

Medarbetare på Skor iFokus

[Älskamig]
2016-04-08 07:02
#25

#24: Ja och finns det andra anledningar än bara oönskade graviditeter dessutom.

IceTee
2016-04-08 13:04
#26

#25 precis!

Medarbetare på Skor iFokus

oh-la
2016-04-08 18:41
#27

Jag slutade med p-piller och satte in kopparspiral, och jag kan också skriva under på sjukvårdens misstro till patienters upplevelse av hormoner. Jag får slåss för min kopparspiral, för dom är hemskt sugna på hormonspiral. En gynekolog jag träffade var riktigt nedlåtande och sa rakt ut att mina upplevelser kring hormoner (depression, tappad sexlust mm.) var påhittade. Jag tror absolut att du kan ha blivit utskrattad! Självklart har jag även mött änglar, bland annat barnmorskan som hjälpte mig att byta till kopparspiral. Trivs ni med kondom, kör på det ett tag och känn efter!

Annons:
Rainee
2016-04-09 16:22
#28

Jag hade olika preparat i ca 2 år (p-plåster och olika sorters p-piller), min sexlust försvann också, jag mådde sämre (visste inte ens om det förrän jag slutat), hade problem med svampinfektioner, fick ont vid sex, hade spänningshuvudvärk 24/7 osv.. Jag har slutat för ungefär 3 veckor sedan. Jag sa också till barnmorskorna att jag ville sluta och de hoppade direkt till slutsatsen att jag skulle bli gravid, medan jag påpekade om och om igen att jag skulle använda kondom. Riktigt tråkig inställning. Jag slutade i alla fall, tänker inte gå runt med massa biverkningar pga att de tycker så. I alla fall, det är första gången på länge som jag kan bli våt av att min kille tar på mig. Hade slutat tro på att det var möjligt. Innan så fick jag försöka ligga själv i 20 minuter och försöka bli våt. Jag mår mycket bättre, har inte ont vid sex längre, huvudvärken försvinner mer och mer, inga svampinfektioner osv. Dessutom är jag riktigt påläst nu om olika preventivmedel och jag känner att jag faktiskt inte vill stoppa i mig saker som inte ska vara där. Inte ens forskarna vet exakt vad syntetiska hormoner gör med kroppen. Jag vill vara naturlig! Och att sluta med p-piller är ett av de bästa besluten jag tagit. Aldrig mer. Kondom är inte heller så himla dyrt, om man delar på kostnaden. Det är dessutom sååå himla värt det! Ta det från någon som var skiiiträdd för att sluta (fråga de andra på den här sajten 😂), just do it! 😃

OlgaMaria
2016-04-09 21:30
#29

#28 Känns som ett grattis är på sin plats! Fy vad härligt! :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

cissi_1993
2016-04-11 17:46
#30

jag har bara gått på p-piller ett år men det var hemsk ingen sexlust ingen glädje i livet var bara sur och arg.  sen skulle jag byta till en hormonspiral för jag skulle inte få lika mycket biverkningar av den. när jag köpt och betalt 1000kr för den och skulle sätta in den hos en barnmorska så blev hon förvånad att dom skrivit ut den åt mej då hon absolut inte skulle välja den om jag hade haft problem med mina p-piller. vi fick inte spiralen på plats första gången och jag blev rädd så sedan dess (3år) kör vi på kondom och det går jätte bra

[Ulvarsdotter]
2016-04-11 23:18
#31

Vi har kört med bara kondom i två år utan problem! Dock kör vi också med "säkra dagar", men jag har aldrig haft ett annat preventivmedel :)

[lillelull]
2016-04-11 23:54
#32

Den kontakten jag haft med Umo ( dock längesen nu eftersom jag inte längre är "ungdom" ) men då iaf på den tiden har de alltid varit ganska sådär med att ja det är bra med p piller och att de alltid råder till p - piller trots att det också råder en att ha kondom för de förklarade något med att ja de är så många unga som slarvar med kondom och då är det bra om du äter p piller för då slipper du bli gravid och göra abort. Så där känns de nästan "lite" som att de tvingat en till att ha både kondom och en annan p metod. Och den första kontakten jag hade med de var för över 10 år sen och redan då ville de att jag skulle börja med p- piller.. trots att man var väldigt ung så det kan ju vara så de tänkte när du ringde. Men jag tycker det är lustigt ändå, det är inte super bra att äta p piller när man är ung och knappt ens lärt känna sin egna kropp och börja med massa hormoner och allt dedär.

OlgaMaria
2016-04-12 12:29
#33

Man förstår ju att de vill sänka aborttalen men de kanske borde lägga mer energi på att utbilda om vikten av att använda kondom och på rätt sätt, det är ju faktiskt ett mycket bra sätt att minska spridningen av könssjukdomar också. Egentligen är det lite skevt att P-piller kan vara nästan gratis medan kondom kan vara ganska dyrt för en ungdom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

obstitant
2016-04-13 10:06
#34

#30 Konstigt att hon sa så, jag har haft jättemycket problem med p-piller men hormonspiral funkar jättebra (förutom att jag lättare får svamp). Nu är ju alla olika, men konstigt antagande att hormonspiral inte skulle vara bra pga att p-piller inte var det. Skönt att det funkar ändå utan hormoner!

Annons:
Rainee
2016-04-15 13:46
#35

#29 Tack så mycket! Ja livet börjar kännas så mycket bättre igen 😃

frejaspluto
2016-04-18 12:23
#36

Det beror på hur fast förhållande du har, säker på din partner. Jag har inte läst hela tråden. Kanske har missat nått. Jag har varit gift i 18 år och är ung fortfarande, måste fortfarande visa leg på bolaget! 😊😅 Slutade med kondom efter 2 år. Inget därefter. Sen jobb, karriär planerade vi barn och första försöker poff nu är jag mamma, fru , arbetande kvinna!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: