Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1816 ggr
RoxannaS
2016-04-02 11:53

Mirena hormonspiral - frågor

Har satt in en hormonspiral i början på mars, och sitter och funderar över hur trygg jag känner mig med att ha den… 

Mår även konstigt och har svårt att avgöra om de är pga spiralen eller medicinen jag äter. Så i hopp om att kunna lista ut de satt jag och googlade runt efter svar. Och blev faktiskt väldigt skrämd av saker som kommit fram när de gäller hormonspiralen. Så jag tänkte kolla runt lite med er vad ni har för erfarenhet av den?

Mina symptom : 

  1. Humörsväningar
  2. Uppblåst och spänd mage och i samband med de blir jag lätt illamående när jag äter.
  3. Hård i magen
  4. Synrubbningar
  5. Molande värk i magen som kommer och går och i samband med de så känns de som att jag har typ muskelkramper i vänster ben.
  6. Böjer jag mig framåt känns de som att jag känner exakt vart spiralen sitter
  7. Stickningar i magen som är väldigt obehagliga
  8. Konstiga flytningar

Finns säkert mer som jag inte kommer på just nu.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
oddahviing
2016-04-02 12:07
#1

Pratade du igen hormonspiral med någon innan du fick den insatt så du visste om vilka bieffekter som kan komma? Det är troligt att spiralen kan ge symtom eftersom det är hormoner och ett främmande föremål för kroppen. Vissa människor mår bra av den och andra mår sämre. Du ska inte behöva gå runt och må dåligt, och du verkar ha rätt många ganska allvarliga symtom skulle jag säga. Du behöver nog prata med en barnmorska och bestämma om du ska ta ut den eller inte, eller kolla upp om du har någon annan pågående sjukdom? Men om detta kom i samband med insättningen så är det väl mest troligt att det är spiralen som gör detta.

'-Headlights on the highway-'

RoxannaS
2016-04-02 12:57
#2

#1 Ja, jag satte även in en i februari 2015 men den fick jag ta ut efter 3 veckor då barnmorskan satt fel så den satt ända ner i livmoderhalsen… 

Så jag gjorde ett nytt försök nu i början på maj, läkaren kollade då även med ultraljud innan och efter insättningen och den såg då ut att sitta där den ska. Plus att min mamma använder den så jag vet en hel del om dem sen innan pga de jag känner som använder sig utav den. 

Anledningen till varför jag valde just hormonspiral är för att jag inte klarar hormonerna i p-piller och inte heller i mini-piller. Vilket utesluter både p-plåster och p-stav. Kopparspiralen blev jag inte heller rekommenderad.  Samt att jag blöder ganska mycket vid mens och har en outhärdlig mensvärk i samband med det. (blir sängliggandes). Har även oregelbunden mens och har alltid haft. (Fick barn i November 2014 och i samband med de rekommenderade dem hormonspiralen). 

Grejen är ju att jag blev insatt på antidepressiv 25 februari och satte sedan in spiralen 2 mars. Så jag kan inte avgöra vilken av dem de beror på. Har pratat med både 1177 och läkemedelsverket och ingen av dem kunde svara på det. 

Eftersom de känns som molandevärk i "tjejmagen" så har jag svårt att tro att de beror på medicinen i fråga. Och efter allt jag googlat på spiralen så har jag fått upp mycket forum där dem nämner både hormonrubbningar, synrubbningar, och diverse annat. Vilket skrämt mig något extremt. Och går nu och är orolig över vad som komma ska. Och känner att jag skulle vilja ta ut spiralen till att börja med. 

Frågan är bara, hur tusan skyddar man sig vid samlag framöver om man nu tar ut den igen? Kondomer har jag ingen bra erfarenhet av heller, då jag varit med om minst 5 st som spruckit. 😐


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Loris M
2016-04-02 13:07
#3

Jag har haft Mirena i 15 år och aldrig haft några besvär eller några av symptom som  du skriver i #0. Det har fungerat exemplariskt under alla dessa år. Men det kan säkert vara olika. Jag tycker i alla fall att dina symptom är allvarliga och att du borde kolla upp det och försöka få klarhet i vad det beror på.

RoxannaS
2016-04-02 13:30
#4

#3 Ska bara försöka hitta på någon som kan hjälpa också…  Rädd att spiralen vandrar iväg. 😐


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Loris M
2016-04-02 13:35
#5

#4 Usch… det ska den ju inte kunna göra men man vet ju aldrig.

RoxannaS
2016-04-02 13:48
#6

Den förra gjorde ju de :/


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
oddahviing
2016-04-02 18:00
#7

Kanske ta ut den nu och se om symtomen försvinner, för då får du klarhet varifrån symtomen kommer ifrån. Better safe than sorry 🙂

'-Headlights on the highway-'

RoxannaS
2016-04-02 18:37
#8

Ja precis, jag ska försöka göra det så snart som möjligt.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Upp till toppen
Annons: