Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1586 ggr
Dessert-16
2016-04-01 13:41

Vårdpersonal? SE HIT! (Hygien)

Väljer att posta detta inlägg här då jag tror det är störst chans att få svar eftersom många kvinnor jobbar inom vården.

Jag läser Vård och omsorgs programmet sista året, och har nu genomfört mitt Gymnasiearbete som ska ge mig en yrkesexamen. Problemet är att jag inte blev godkänd i utförandet på grund av bristande hygienrutiner och ska nu få en chans till så småningom framöver.

Vår lärare är väldigt kräsen, jag har varit ute och jobbat en del på boenden och hemtjänst där det varit bristande hygien med användning av handskar, handsprit, förkläde osv.. Jag har glömt bort hur riktlinjerna är eftersom det här är något man lär sig första året, så jag måste erkänna att jag inte har koll på hygienrutinerna😞 

Tänker mig hygienen vid vanligt förekommande USK uppgifter som ge insulin, kapillärprov, servera frukost, leda personen från sovrummet till köket tillexempel… när ska man byta förkläde/ handskar? Bör man ha handskarna på sig när man dokumenterar efter insulin givning till exempel. Ja, jag undrar egentligen över ALLT. Läraren påpekade även att det inte är okej att gå från ett rum till ett annat med använt förkläde ens inom hemtjänst i brukarens eget hem, så det måste vara väldigt noga.

Vill veta så mycket som möjligt och verkligen klara detta nu! Tack på förhand

Annons:
Surpan
2016-04-01 14:32
#1

Har du inte kvar dina papper från första året så du kan läsa igenom? Annars måste väl din lärare kunna ge dig material? :)

/Surpan

Dessert-16
2016-04-01 14:56
#2

#1 Har inte något sådant papper tyvärr… det var mest muntlig information vi fick. Hoppas på få svar från nån som jobbar inom vården och vet säkert 🙂

Har ingen lärare jag känner att jag kan fråga heller. De är inte så hjälpsamma

Maria
2016-04-01 15:22
#3

Googla på vårdhygien. Det finns hur mycket som helst att läsa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2016-04-01 15:50
#4

När jag gjorde ett utbildningsprojekt inom ett landsting för många år sedan fanns något som hette Hygienhandboken. Man kan ju tycka att den självklart borde ingår i kurslitteraturen för all vårdpersonal, en bok att ständigt gå tillbaka till.

Nu finns i alla fall detta
http://www.vardhandboken.se/

[Melbun]
2016-04-01 18:47
#5

Rekommenderar också vårdhandboken eller googla basala hygienrutiner. Men rent generellt kan man ju säga att du bör sprita före och efter kontakt med patient. Före och efter orent vårdmoment. Mao man kan inte sprita för ofta. Risk för kontaktsmitta, blodburen smitta eller kroppsvätskor på med handskar och förkläde. Släng när du lämnar patienten och ja lämna inte rummet med dem på x) Är det risk för vinterkräksjuka så ska man även komplettera med tvål och inte enbart handsprit. Det här med förkläde, handskar osv har olika regler beroende på var du jobbar nånstans. Där jag studerar rekommenderar man handskar mer sällan än ofta och efter sunt förnuft. (Beror såklart på patient, smitta och risk osv). Kan tänka mig att det finns de arbetsplatser som tycker det är självklart med handskar vid blodprovstagning ex men här behöver en inte.

[Devya]
2016-04-02 06:50
#6

I fortsättningen kanske du borde börja göra anteckningar. Det fick vi alltjämt göra (då jag studerade till att bli sjukskötare) eftersom vi fick  massor med information på lektioner som kom endast muntligt.

Annons:
[Giiisella]
2016-04-02 10:07
#7

Nej du ska inte ha handkar på dig när du dokumenterar efter att ga givit insulin… Googla basala hygienrutiner och där står det tydligt vad som gäller.

Aleya
2016-04-02 12:05
#8

Du har fått många bra tips. Så läs på och gör om. Tänk på att sprita händerna ofta. Inte springa omkring med förkläde. Vid kontakt med blod/mediciner (insulin) ha alltid handskar på dig. Hoppas att du även vet hur man rengör infekterade och rena sår. Annars läs på om det med. Eller ännu enklare, tänk att då du gör något smutsigt(duschar folk eller dylikt) så ska du inte börja springa runt hemma hos den du är. Utan klä av dig om du måste gå och hämta något eller dylikt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Dessert-16
2016-04-03 15:53
#9

Har läst igenom alla svar. Tack :)

Hade räknat med striktare riktlinjer som man kan följa eftersom det är lätt att råka glömma när man blir nervös under utförandet, men förstår att de växlar beroende på avd/arbetsplats en del också, mycket av det är ju sunt förnuft, blev bara så nojig när jag inte blev godkänd.

Sindri
2016-04-03 17:23
#10

Men det kanske var bra! Nu kommer du att lära dig väldigt grundligt.
Och du behöver inte tro att det skall gå så fort, då gör man ofta fel, du får tid att tänka efter.

Upp till toppen
Annons: