Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1553 ggr
Scorpio97
2016-03-22 20:48

Organ- och/eller blod-donator

Donerar ni blod eller har skrivit upp er som organdonator? Vid organdonation, tog ni något som undantag då eller får dom "ta vad dom vill"?

Varför/varför inte? (:


//Jessie

Annons:
Scorpio97
2016-03-22 20:57
#1

Jag skrev upp mig som organdonator tidigare denna månad. Fyllde ju 18 i november och skulle egentligen göra det då men det försvann ut minnet. Skrev upp mig online och har även ett kort i plånboken. Det märkliga var att jag fick ett bekräftelsebrev hem idag, trots att jag inte skulle få det eftersom jag använde bankID som inloggning. Men tydligen tyckte systemet att jag anmälde mig innan jag fyllde arton och därför fick jag brev. 

Jag tog både som donation och för andra medicinska ändamål, men valde att ta ögon och hud som undantag. Jag kan inte helt förklara varför, men "ögonen är själens spegel" är väl delvis. Av någon anledning så känns just ögonen för personliga. Just nu vet jag faktiskt inte riktigt varför jag tog bort hud också, men det känns som att kroppen skulle bli trasig på ett annat sätt om man tar bort hud. 

Samtidigt tycker jag att jag är löjlig för att jag gjorde så, för jag tror egentligen inte att jag kommer veta något efter döden och då spelar det väl ingen roll vad som händer med kroppen oavsett om det är en lever eller ögon dom tar. Det är därför jag kan tänka mig att donera resten. Jag är död, och kan något komma till nytta är det väl onödigt om det ska brännas upp eller ruttna bort i jorden. 

Bloddonator är jag dock inte. Jag har inte kollat mig, men troligtvis får jag inte ge. Jag har konstant lågt järnvärde och dessutom brukar sjuksköterskorna alltid klaga på att jag har dåliga/små/gömda blodkärl så jag tvivlar på att jag får ge blod. Annars hade jag gärna gjort det, speciellt eftersom jag inte är det minsta rädd för att ge blod/sprutor. Det känns ju lite taskigt att folk som är spruträdda tvingar sig till att ge blod, och så ger inte jag som inte är det minsta rädd.


//Jessie

oh-la
2016-03-22 21:24
#2

Jag är blodgivare och inskriven i donationsregistret. Jag har undantaget ögonen. Vet inte varför, det kändes bara inte bra. Jag ger inte heller min kropp till forskning, vill inte hamna under läkarstudenternas knivar. Blodgivare är jag trots fruktansvärd nålskräck. Har nästan alltid dåliga blodvärden men går och kollar ändå, och ger när jag kan. Det är lite terapi och jag har en väldigt bra blodgrupp

Honestyisdead
2016-03-22 21:41
#3

Jag äter mediciner så jag kan inte lämna blod. Och mina organ är välanvända på negativa sätt så de lär inte kunna användas.  Så inget av det.

Tjeja
2016-03-22 21:43
#4

Jag har givit blod tidigare men får inte nu längre på grund av hälsoskäl.

För övrigt står jag skriven som donator för allt när jag väl är död. Kan någon bit av mig vara till någon som helst nytta för någon annan människas överlevnad eller livskvalitet så vore väl det bara toppen juh! 

Återanvändning in till sista cellen go for it säger jag! Skulle jag hamna som grönsak skulle jag också hellre se att mina kroppsdelar kunde komma till bättre nytta än att hålla mig fast vid ett liv jag inte vill ha.

Men det är jag och min personliga känsla. Jag tycker det är viktigt att man ska få känna och bestämma själv utifrån sina egna känslor, tankar och värderingar.

Däremot tycker jag det är viktigt att ta ställning så inte anhöriga skall behöva stå med svåra beslut den dagen det behövs om det händer. Det är mest hänsynsfullt mot både sig själv och ens anhöriga.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Giiisella]
2016-03-22 21:46
#5

Jag är blodgivare, fast kan oftast inte lämna mer än 1-2 ggr/år p.g.a. lågt hb. Tycker att det är en självklarhet att om man kan och får lämna blod, så ska man göra det. Jag jobbar själv i sjukvården och vet hur användbart och livsavgörande det kan vara.

Fridaaaa
2016-03-22 21:47
#6

Inget av det. Jag är väldigt nålrädd och skulle inte fixa att ge blod

Organ har jag inte ens tänkt på om jag ska vara ärlig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Gaara
2016-03-22 21:53
#7

Jag är organdonator. Valde att få behålla min hud utifall mina föräldrar ska behöva se mig efter att de tagit mina organ. :P Skulle vilja donera blod med men väger för lite för att få göra det.

isla
2016-03-22 22:03
#8

Jag är organdonator och de får ta vad de vill. Jag planerar även att skänka mina hundar till forskning den dagen de dör. Kan de/vi göra någon nytta, så känner jag mig nöjd. :) Vill gärna vara blodgivare, men jag har tyvärr så lågt blodtryck att de inte får ta blod från mig.

Saga85
2016-03-23 00:28
#9

Orgadonator sedan ett par år tillbaka. De får ta allt, både till donation och medicinska ändamål.

Jag har försökt att ge blod för några  år sedan, men hade för tunna blodådror. Vet inte riktigt heller hur det fungerar med medicinerna jag tar idag, men borde ta och bege mig till Droppen och se vad de säger om mina ådror nu ❤️ (bloddroppe)

Elinmatsdotter
2016-03-23 01:25
#10

Jag är organdonator där dom får ta allt till vad som. Jag brukar också påminna familjen om att det är vad jag vill fall i fall det är fel i databasen eller något. Jag är också blodgivare samt med i Tobias registret för benmärgs donation. Det med donationer har varit viktigt för mig ända sen jag var riktigt liten så det första jag gjorde när jag fyllt 18 var att ansöka till alla 3.

Saga85
2016-03-23 02:00
#11

Just det, Tobiasregistret är jag också med i. Blev det för bara någon månad sedan då min pojkvän berättade om det.

[Devya]
2016-03-23 05:34
#12

Jag ger blod fast jag blir i mycket dåligt skick därefter. I två dagar går jag omkring och håller jämt på att svimma. Men jag tycker att det är värt det i slutändan.

En annan sak jag funderat på är att donera blodstamceller, men det verkar vara mycket svårare och dessutom vill de helst ha unga män som donerar det.

Jag är inte uppskriven någonstans då det gäller att donera organ men jag tror det sker helt automatiskt nu om man inte har något kort som säger att man inte vill donera organ. Det fick jag höra på det stället där jag ger blod.

Myrrami
2016-03-23 09:06
#13

Jag har skrivit upp mig som organdonator och att det får ta allt och använda till vad de vill.

Barnen är dock bara uppskrivna som donator av organ inte för utbildning eller liknande.

Tycker att om man kan tänka sig att ta emot måste man kunna tänka sig att ge.

Annons:
Sweelin
2016-03-23 10:11
#14

Jag är organdonator sedan några år tillbaka och de får göra vad de vill med mig efter min död 🙂 Allt ska ju bara brännas ändå så lika bra att jag kommer till lite nytta! Ge blod däremot är inte min grej, jag är för feg och behöver den själv😕 Är också med i tobiasregistret 🙂

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Aleya
2016-03-23 10:22
#15

Organ ja men dock ej vävnad. Blod har jag inte givit på ett par år.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sollar
2016-03-23 14:44
#16

Jag får inte ge blod men är registrerad organdonator,  tvivlar på att de kommer att kunna använda organen till annat än forskning men kan jag bidra med det så kan jag väl göra det.

[thildaaaa]
2016-03-23 14:53
#17

#1 samma sak hände mig, anmälde mig till donationsregistret efter jag fyllt 18, men fick ett brev härom dan att jag anmält innan jag vad 18…? Jaja det stod att jag valt å donera allt, och om de stämde behövde jag ej göra nått :)

Scorpio97
2016-03-23 14:55
#18

#17 Ja, det stod lika för mig. Så allt blev ju korrekt och så, jag tyckte bara det var lite udda. Tyckte det var lite onödigt att skicka ett papper liksom (:


//Jessie

Maria
2016-03-23 15:06
#19

Man kan gå med i Tobiasregistret och donera benmärg också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pyromanen
2016-03-23 15:32
#20

Registrerade mig som organdonor för många år sedan, direkt när det blev möjligt att göra det på nätet. Har undantaget hjärnan och eventuella foster och stamceller. Kändes rätt för mig så. Var bloddonaror några år men blev så ofantligt trött och yr av det och avstår därför. Kanske skulle funka med plasma, har inte provat.

Annons:
Scorpio97
2016-03-23 15:41
#21

Tobiasregistret har jag visst glömt, måste kolla upp det också.


//Jessie

nadilda
2016-03-24 07:48
#22

Jag har inte fyllt 18 år än, men planerar att bli organdonator. Blod är jag dock tveksam till, som det ser ut nu klarar jag knappt av att ta ett blodprov utan att bli hysterisk. Samtidigt (speciellt pga. rädslan) hade jag kännt mig så grym om jag gjorde det.

oh-la
2016-03-24 10:52
#23

#22, jag är också fruktansvärt rädd för nålar. Jag kan säga att personalen på droppen är som terapi. Dom är så sjukt duktiga på att sticka, så otroligt förstående och gulliga att det faktiskt har hjälpt mig massor! När man sedan får sms om att ens blod har använts känns det så jäkla bra! Jag har lämnat både i Göteborg och Stockholm och på båda ställena har jag blivit så otroligt väl bemött.

Paxxie
2016-03-24 11:53
#24

Jag är registrerad som organdonator, de får ta vad de vill och använda det till vad de vill. Tittade på att registrera mig i Tobiasregistret för några månader sedan men jag vägde för lite för att kunna gå med, så det blev ingenting.

Donera blod har jag aldrig gjort. Borde göra det egentligen men jag får alltid jättestora blåmärken efter att ha tagit blodprov, så jag känner mig inte så jättepeppad. Är väl dock en ganska löjlig anledning till att tveka dock.

Gaara
2016-03-24 19:10
#25

För övrigt så kan man anmäla sig som organdonator även om man är under 18. Bara så ni vet om ni inte visste. :)

[Klave]
2016-03-24 19:15
#26

Skrev upp mig som blod-givare, organdonator och i Tobias registret samma vecka som jag blev 18. Var ett väldigt lätt beslut och bestämde mig redan när jag var 13 år att jag skulle göra det. Blod har jag aldrig fått lämna för jag har varit konstant sjuk. Organ och vävnad får dom ta allt dom vill oavsett vad dom gör med det. Min inställning är att om jag ändå är död så behöver jag inte det endå. Personligen tycker jag man ska hjälpa så mycket man kan men förstår folk som inte väljer att göra det av olika skäl.

[lillelull]
2016-03-25 00:17
#27

Kan inte ge blod pga mediciner och just nu har jag inget organdonations kort heller då jag inte vet om jag vill göra det.. 
När jag var 18 så fick vi såna kort i gymnasiet och då skrev jag att jag ville donera mina organ, allt förutom hjärtat då skrev jag 
" Ni får ta allting förutom mitt hjärta, för de har jag varit kär med" 
Lite lustigt nu i efterhand när jag tänker på det. 
men men jag vet inte hur jag känner kring det, jag vet att jag är död när jag är död men ja ja har inte tänkt på det så mycket på senare tid och jag vet att om jag hade gått bort nu hade min familj nog inte tagit beslutet att donera mina organ för de tror jag nog hade varit jobbigt för dom att veta att de skär i mig på något vis. Men jag har iofs inte pratat med dom om det, det är inget man direkt tar upp vid middagsbordet direkt. Men får se om jag ändrar mig en dag .. innan de är försent.

Annons:
Ominous
2016-03-28 21:15
#28

Har haft ett donationskort i min plånbok sen jag var 15år, sen när jag blev 18 fyllde jag i det på internet. Är även med i tobiasregistret. Har lämnat blod flera gånger, men inte senaste året då jag sist blev väldigt dålig, samt att jag är otroligt svårstucken. Jag har tänkt att ta mig dit och göra det igen och se om det går bättre, men har tyvärr inte blivit av.

I wish I could write as mysterious as a cat

Ominous
2016-03-28 21:16
#29

#24 

Får du inte vara med i Tobiasregistret pga vikt så får du inte heller lämna blod. Det är samma krav :)

I wish I could write as mysterious as a cat

[Tuulikki]
2016-03-29 14:56
#30

Jag får inte ge blod.

Däremot är jag organdonator. De får ta vad de vill ha när jag är död, jag har ingen nytta av det😎Har ett kort i plånboken, är registrerad på nätet och har berättat om min vilja för nära och kära.

[lillelull]
2016-03-29 23:59
#31

Får man donera organ till vem som om man är Hlab 27 positiv eller väljer de då ut personer som också har denna vävnadstyp?

-Cissi-
2016-03-30 13:28
#32

Är blodgivare :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Tjeja
2016-03-30 16:31
#33

#31 Det beror helt på vad för organ det handlar om och vad det behövs till. Ibland är det viktigt att donatorn har exakt samma blodgrupp och vävnadstyp till exempel som när det handlar om transplantation av viktiga organ. I andra fall spelar vävnadstypen eller blodgrupp ingen som helst roll. Tex som när man använder hud som förband för att tillfälligt täcka och skydda allvarligt brännskadade lemmar. Då kan hud användas som en sorts avancerat plåster kan man säga. Ska man transplantera huden däremot så den ska växa fast är vävnadstyp genast viktig igen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

JoannaLi
2016-03-30 17:50
#34

Vill donera varenda bit av mig när jag dör, till vad de än vill ha det till. Jag är knappast kräsen :) 

Jag vill verkligen ge blod, det är viktigt för mig att sådant görs, men jag mår så oändligt dåligt av nålar. Jag har ju i alla fall 1 år och 1½ månad på mig att bestämma (till jag fyller 18 alltså) så jag ska fundera vidare och hoppas komma fram till att jag kan ge. 

Försökte låta min hund ge blod också, men då vägde han ett halvkilo för lite.

Annons:
vendelay
2016-03-30 21:36
#35

Är registrerad som organdonator. Får inte lämna blod. 😕

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

The_pearl
2016-03-31 20:34
#36

Har inte lämnat blod på ett tag nu pga hälsoskäl. Men det ska snart komma igång igen! 😊 Organdonator är jag, de får plocka o experimentera. Min kropp är inte längre min när jag väl dött. Kan då kroppen hjälpa en annan människa, eller att den hjälper forskning framåt, ja då får de gärna köra på. Funderade ett tag på benmärgsdonator med, men det hade aldrig fungerat med tanke på mitt yrke. Det är mycket tid och mycket smärta vad jag förstår det som. Vilket iofs är rätt litet i jämförelse med en annan människas liv.. Men jag vågar inte ta steget, jag hade varit livrädd.

Splatter
2016-04-02 01:51
#37

Organdonator, de får göra vad de vill med mina vävnader efter min död. Har försökt donera blod men blivit nekad på grund av min höga puls som orsakas av mina mediciner, men medicinerna i sig är inte något förhinder.

Upp till toppen
Annons: