Annons:
Etikettsingellivet
Läst 2154 ggr
ks172
2016-03-18 18:33

Blir less.

Jag vill se hur andra tycker och tänker.

Ibland känner jag så här, ska det vara svårt å vara en kvinna?    Killar i alla åldrar som raggar på en och vill inte sluta. Så länge som jag kan minnas så är det alltid nån som är på och det blir jag less på. Frågar efter ens nummer osv. det har alltid varit så för mig, alltid när jag haft ett nytt jobb har det varit nå på jobbet som raggar på mig eller när jag gick på skolan. Nu jobbar jag i en matbutik och detta förekommer varje månad. Jag frågade flera av mina nuvarande kollegor om nån kund har varit på,raggat eller liknande, frågade både män och kvinnor. Alla män sa nej och några av kvinnor sa ja sen frågade jag mina kompisar och annan omkrets och det blev likadant och många av kvinnorna sa ja och flertals ggr har det förekommit för de. Jag vill få ut det här av mig. 

Jag har stamkunder som jag kan prata och skratta med men sen finns det stamkunder som flörtar och vill hitta på nått utanför jobbet. Jag känner att det känns jobbigt och blir less. Visst finns det kvinnor som flörtar med män eller nått sånt. På jobbet borde man iaf bli respekterad och inte bli ifrågasatt av ens personliga mobil nummer och bli uppraggad och känna sig tvingad. Jag är inte så bra på å förklara. Om man säger att man har pojkvän då slutar de flesta men om man säger att man är singel så börjar man ragga och man ska inte behöva ljuga att man är upptagen och det e inte alltid jag tänker på å säga att jag e upptagen för att jag har alltid varit singel och det kommer automatiskt att jag säger att jag är singel.  Ibland har jag tänkt ska jag göra mig ful men det ska jag inte göra och jag vill inte låta dryg och mena att jag är snygg å så…..


Annons:
Gaara
2016-03-18 18:47
#1

Se det som en komplimang och säg bara artigt nej tack till deras inviter. Det är inte svårare än så.

ks172
2016-03-18 18:55
#2

Jag har sagt det men det ändrar ingenting=/


pyromanen
2016-03-18 19:46
#3

Inför såna är det helt ok att ljuga eller sätta på sig en "mask" och spela nåt man inte är om det kan vara till hjälp. Och eftersom du tycker det är jobbigt som det är så tänker jag att du kanske kan ha hjälp av lite skådespel. Du kanske kan prova några olika varianter och se vad som funkar bäst? "Min man gillar inte att kunderna ger mig telefonnummer" eller "visst är jag singel men jag gillar bara mörkhåriga med helskägg" (driva med han altså).

Fialialej
2016-03-18 21:03
#4

Prata med din chef. Detta kan klassas som ett arbetsmiljöproblem. Man ska inte må dåligt på jobbet. Tyvärr blir man tillsagd att som kvinna ta den här typen av trakasserier som komplimanger men det ska man INTE behöva göra. Om en person inte respekterar din önskan om att få bli lämnad ifred ligger felet hos den. Tycärr går det ut över dig och blir till ditt problem. Har ni några möten med personalgruppen + chefen där du skulle kunna ta upp det här problemet, och ni tillsammans kan komma fram till en lösning?

"På natten är alla katter svarta"

[Forest]
2016-03-19 07:59
#5

Håller helt med 4 bra tips :) .  Bara för att man har ett offentligt jobb betyder inte det att privatlivet är offentligt. Flörtande kunder tror jag nästan alla har fått, män/killar jag tror inte dom helt ser när en tjej/kvinna flörtar. Man får styra upp detta snyggt enkelt och tacka nej förklaring anser inte jag man behöver ge alls på sitt nej.

OlgaMaria
2016-03-19 12:03
#6

Du kanske kan ta på dig en "vigselring" när du inte vill att nån ska flörta… kanske inte hjälper varje gång men ibland kan det nog hjälpa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Åsa S
2016-03-19 12:58
#7

Man får skaffa sig skinn på näsan. Jobbar man med kunder så vet man att de kan kläcka ur sig vad som helst. Jag jobbar på systembolaget och där får man höra det mesta. Jag är 44år och gift, sminkar mig aldrig etc. så jag har ju rynkor mm.  och har ändå gubbar som skämtar och frågar om de får betala med pussar, när man frågar om de vill ha kvittot säger de bara ifall du skriver ditt telefonnummer på det. Ha ha ha jätteroligt men så är det i serviceyrket man får helt enkelt bli mer hårdhudad och bara strunta i dem. Är mest glad att jag inte blivit utsatt för våld för en del blir ju inte glada när man säger att de inte får handla. Är det ens arbetskollegor som beter sig dåligt är det ens chef man pratar med.

ks172
2016-03-20 00:32
#8

Det e bra förslag ni har gett mig, tack. Jag blir bara mest sur hah men pga att jag är utländsk så är det lätt å hitta mig för att det e ingen storstad jag bor i. Jag har hemligt nummer å det e skönt men annars hittar de mig på FB, det e hemskt tycker jag men man får väl strunta i det.


[lillelull]
2016-03-20 01:44
#9

Jag känner med dig TS,  som arbetat i matbutik i 5 år.  

Samt även att jag är less på att vi kvinnor får stå ut med såna här saker i vår vardag. 
Fått kvitto med killars nummer och även massa dålig raggnings repliker när jag jobbat..

Det hjälper inte heller att den butiken ligger på ett ställe där de drösslar av studenter men man får lära sig att vara hård och rak ibland.

Innan körde jag också nej jag har pojkvän repliken..men men annars brukar jag ibland bara säga om de försöker styra upp en dialog att " Jag är här för att jobba och är inte intresserad att bli raggad på medans jag arbetar , tack " 
Och utanför jobb säger jag bara Nej, jag är inte intresserad.

Sen har det hänt att jag stått i någon bar ( nu har jag varit nykter i 2 1/2 år) men ja då brukar standard vara att " kan jag bjuda på en drink? " 
Nej tack, jag har råd att köpa det själv. 
Och då brukar de fatta galoppen och gå därifrån… 
Men ett Nej ska räcka. men ibland gör de tyvärr inte det. 

En liten historia om när det verkligen kan gå för långt:
Jag hade en stalker på jobbet innan, han var  medelålders och pratade mycket med alla de unga tjejerna på jobbet och var väldigt vänlig och pratig i början så alla pratade med honom då han verkade ensam och bara köpte kattmat och nån fryspizza men sen gjorde han de nästan varje kväll och han bodde inte ens nära butiken tog vi reda på eftersom han var där jämt och ständigt och vi började undra..

så han tog ju sig dit endast för att ..prata och stalka. Han började sen fråga andra ex "aha jobbar inte anna idag? .. eller hette hon anna…. " Och då var det speciellt en ganska naiv och korkad kollega om man får säga så som alltid gick på hans line och gav ut efternamn på flera av oss som blev stalkade. 

Han började då bli obehaglig på riktigt.. och då var jag en av hans första targets..

En kväll satt han  på samma buss som jag påväg hem när jag bodde hos min föräldrar på landet, klockan var 23 och han satt hela vägen på bussen och bara stirrade på mig och jag blev jätteobehagad, ringde en vän som skulle möta upp mig men hon blev lite sen så hon var inte där när jag hoppade av..
Sen så hoppar han av på samma hållplats trots att vi då visste att han ej bodde där och han visste då min adress och han visste även var min cykel stod parkerad som jag använde dagligen för att komma den sista sträckan hem.
Det var sjukt obehagligt.. Många tankar snurrade.. Har han sett mig cykla hem innan? Hur vet han var min cykel står?
Sen kom min vän och då vek han av.. dagarna efter så kom han till butiken när jag jobbade och sa att han hade plockat lite blommor i närheten av mina föräldrars hus.. Då sa jag ifrån och sa att han var obehaglig.

Sen så började han ringa andra kollegor…och då vet vi ju att han kollade upp numret på eniro eller liknande.. Vilket var obehagligt att han börjat göra det. Allting var ju väldigt utstuderat började vi inse. Vissa tyckte att ja ja men han är bara ensam och vill prata men fler och fler började ändå tycka det kändes obehagligt.
Jag har som tur dolt nr så han kunde ej ringa mig iaf.

Men sen så flyttade jag  och då kom han till butiken några veckor efter detta och sa " bor du inte med dina föräldrar längre" .. Och då visste jag såklart att han kollat upp min nya adress och sen en kväll  bara några dagar efter när jag cyklade hem så cyklade han bakom mig.. jag vek av och gick in i en butik som var öppen till 23 och vankade omkring länge tills han försvann och sen cyklade jag hem snabbt och helt skräckslagen
Tog upp d m chef och han gjorde ingenting då.

 Senare fick jag även höra att han stod i buskarna och väntade kl 2 på natten när en kollega hade varit på en fest och började cykla efter henne… som tur mötte hennes pojkvän upp men hon var så rädd att hon skaffade överfalls larm något som jag också skaffade sen.  
Några kvällar när jag slutade så följde en manlig kollega mig hem så att jag ej skulle vara ensam och även securitas vakterna erbjöd sig att köra mig hem så det var väldigt skönt.

Men sen konfronterade jag honom i butiken och sa att om han någonsin ens befinner sig eller cyklar nära mitt hem eller bakom mig  eller är nära mig  överhuvudtaget så kommer jag anmäla honom på studs så då slutade han prata med mig helt och jag blev av med honom… Som TUR. 

Tyvärr så var han ändå på en del andra som inte vågade säga ifrån på samma sätt och han brukade alltid dyka upp på jobbträffar som kanske var i en park där vi skulle grilla eller en bar där vi skulle träffas för jobb fester.
Då var han ALLTID där och lurkade, i parken lurkade han bakom ett träd och på baren satt han en bit ifrån.
Chefen tog då kontakt m polisen och jag tror han fick en varning eller något liknande men eftersom det inte fanns några direkta bevis på stalkandet för ingen mer än jag var beredd på att vittna om det så blev det inget av det.

Nu vet jag inte hur det har gått med honom för jag har varit sjukskriven ett bra tag men men det var väldigt väldigt otäckt.
Han var besatt av nästan alla kvinnliga kollegor och postade även vykort till butiken varje gång han var på en semester.. det var mycket mycket märkligt…

Lång historia men den är lite relevant till frågan av att bli less på att vara kvinna eller egentligen är jag inte less på att vara kvinna utan mer less på  att man inte kan få vara ifred för att man är kvinna och att ett Nej inte tas på allvar och att man överhuvudtaget ska behöva stå ut med sånt bara för vi är kvinnor! 🥵 

Det är såna saker vi får utstå i vår vardag. Trakasserier och stalkers.. En flörtande ung student som ber om ens nummer kan vara harmlöst men det kan också bli en sån här otäck sak av det.

[lillelull]
2016-03-20 01:47
#10

Jag är less på MÄN som inte förstår. 
Alla män är inte dåliga män och jag tycker absolut inte att män inte kan få ragga eller starta en dialog med en kvinna om de görs på ett respektfullt och trevligt sätt, men säger man nej så ska det räcka.

Vi ska kunna gå ut, dricka drinkar, dansa och klä oss i vad vi vill  utan att någon ska komma fram och smälla en på röven och lägga en fräck raggningsreplik.

[Forest]
2016-03-20 19:47
#11

8 kan man inte ha sin fb mer privat? Bara vänner som ser än visst man kan bli kontaktad men man kan välja att inte svara eller läsa medelenadet. Bara en tanke :)

[lillelull]
2016-03-20 23:35
#12

Ja de är en idé, dock kan de då vara svårt för vänner eller andra att hitta en men de kan de vara värt om man känner sig besvärad. Man kan va dold så man ej  kan trycka lägg till vän och inte skicka PM heller. Så om du känner dig besvärad TS så gör det!

[Devya]
2016-03-21 05:46
#13

#11 Jepp, man kan ha det på det viset. Jag hade det så en gång. Endast vänner till ens vänner kan se en men inte andra. Det fungerade riktigt bra för mig då jag behövde det.

Annons:
[lillelull]
2016-03-21 23:51
#14

Ja det kan vara skönt att vara lite dold och "anonym" ett tag

[Tisstassen]
2016-03-22 10:14
#15

Jag tyckte det var hemskt när jag åkte på studentkryssning ett par veckor sen. Det var FULLT med 18 åringar, och de hade endast ett dansgolv öppet, så det var helt galet fullt på dansgolvet typ hela natten. Jag och mina vänner ville så klart också dansa, och det är inte kul att stå på kanten. Så vi klämde oss in i mitten och dansade på. Men vart man än vände sig så kom de upp en kille bakom en och börja jucka. Jag armbågade fler än ja kunde räkna under den natten… Sjukt obehagligt. Och det gör mig så fruktansvärt arg att dessa killar fick mig att lämna dansgolvet till slut, att de fick vara kvar och fortsätta med sitt låga beteende och jag var den som fick gå därifrån, gör mig så arg. Jag kan inte förstå mig på hur man ens kan komma på tanken att ställa sig och jucka mot en tjej?! Vem har uppfostrat dessa idioter egentligen??? Sen blev jag i princip runtjagad av en kille från klassen som jag inte var ett dugg intresserad av… Vissa kan bara inte ta ett nej, suck.

[lillelull]
2016-03-22 14:33
#16

Nä de är helt sjukt. #15 att vi ska bli jagade bort från dansgolvet.
Jag minns specifikt en kväll på en studentklubb för många år sen när jag brukade dricka alkohol , är nykterist sen ett par år tillbaka men ja iaf då var de en kille som typ kom upp bakom mig eller framför mig på något vis  och lyfte upp mig (?) och klämde mig på röven?
MITT på dansgolvet. framför alla.
Asså.. då blev jag helt galen, och sen gick jag ut i rökrutan för att få lite space från honom och då kommer han efter och lägger armen om mig, och ja bara asså va fan sysslar du med?
Sen säger han att jag är en jävla tease för att jag dansar "sexigt"… och får då skylla mig själv för han trodde jag verkade intresserad… öhm okej jag stod med en grupp på 5-6 tjejer och dansade ifred och sen sa han till en annan kille som jag snackade med som jag känner sen innan att jag är en heartbreaker eller nånting  i den stilen och att han borde akta sig …Riktigt wtf moment?

TatsuOni
2016-03-23 14:41
#17

Och är du inte intresserad så måste du vara lesbisk. För varje sund kvinna borde kasta sig över denna man med enormt ego och bli helt till sig för att han är intresserad.

Om du har en dålig dag och inte visar upp ett gigantiskt leende mot män så är du lesbisk, feminist och surfitta.

Japp jag blir otroligt less på dessa män som inte kan ta att man inte är intresserad🤮


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

[lillelull]
2016-03-23 15:31
#18

Haha ja! exakt så är det som du säger har jag fått höra #17 om man inte är sugen så  är man en antingen sur, lesbisk, feminist eller bitch! Jisses alltså🤪

ks172
2016-03-24 22:43
#19

Det är helt sjukt att det ska va så, man vill kunna känna sig fri och man kan inte tvinga sig själv att gilla nån. Ett nej är nej.


[Devya]
2016-03-25 07:37
#20

Det är bara att konstatera, dessa "män" har tappat alla sina hjärnceller och kan inte längre tänka.

Patetiska små idioter alltså.

Jag har varit med om en massa otrevliga saker och tyvärr även stalkers. Man behöver inte jobba i en matbutik för att vara med om en massa irriterande och skrämmande saker. =/

Annons:
ks172
2016-03-25 22:55
#21

#20 håller med dig


Upp till toppen
Annons: