Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1468 ggr
Rainee
2016-03-09 21:00

Tips vid slut av p-piller användning?

Hej! Jag ska förmodligen sluta med p-piller när denna karta är slut. En vecka kvar nu, alltså mensveckan då. Problemet är att jag är jätterädd och får jättemycket ångest av bara tanken. Förmodligen för att jag ska sluta med något som ändå är en trygghet hos mig på ett sätt. På senaste tiden har jag haft väldigt svårt för förändringar.. Tror bara att allt ska bli dåligt.. Är rädd för att min och min partners sexliv kommer försämras med kondom etc.. Samtidigt är jag lite nyfiken på hur det kommer vara utan, bl.a. om jag kommer bli gladare eller om min sexlust kommer öka. Jag är bara så himla rädd.. Undrar bara om det är någon som kan förstå och dela med sig eller ge någon form av tips eller råd? Hatar att känna såhär. Vill verkligen testa att sluta, men samtidigt rycker det bort hela tryggheten under mina fötter.. Har velat sluta jättelänge nu men har alltid hittat en ursäkt och fortsatt ändå.. De problemen jag har som jag tror är pga p-piller är huvudvärk vid mens, ont vid sex i andra ställningar än den jag är van vid, minskad sexlust, förändring på humöret etc. Kan ej vara helt säker men ändå.. Hjälp :(

Annons:
Haztparken
2016-03-09 21:04
#1

Du kan inte prova något annat p medel då? :) å i värsta fall kan du väl bara börja med p pillerna igen?

[Udoon]
2016-03-09 21:04
#2

Du kan ju försöka se det som så att funkar det inte utan p-piller så kan du ju börja med dom igen, så ingen jättegrej egentligen. Men det kommer säkert gå bra ska du se🙂

Rainee
2016-03-09 21:42
#3

#1 Jo, men tänkte i så fall att jag skulle vara utan hormoner först bara för att få vara mig själv igen typ x)

#2 Ja, jag försöker intala mig själv att det inte är någon stor grej. Det är bara synd att jag ska göra det till värsta stora grejen i huvudet! :o

[Tibonnanj]
2016-03-10 14:50
#4

Du kan läsa på lite hur p-piller förstör miljön  så får an lite mer grund att stå på till varför man ska sluta.

När jag slutade med p-piller kom min sexlust tillbaka. Den va på i princip 0 konstant. Jag är även mindre deppig.

Shailina
2016-03-10 15:35
#5

Det fins alternativer till kondom. Pessar med spärmdödande kräm exempelvis. Jag har inte provat själv men en kompis till mig använder och hon säger det är presis lika mycket "pill" som med kondom innan (gjort på några sekunder att stoppa in) och inverkar inte på hennes sexlust eller känsligheten för hon. Samt att killen inte störs i sin känslighet av kondomen. 

Men jag tror det kommer bli bra för dig antigen med kondom eller med annat alternativ till p-piller. Det finns kondomer som är extra tunna. övergången mellan p-piller och inte för kroppen är nog överstukat på en cykel skulle jag gissa. Det är en förändring, men du kan nog klara komma över den ångesten. det kommer gå bra, jag lovar.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Rainee
2016-03-10 16:10
#6

#4 Har läst lite om det förut, men är inte så insatt. Självklart tänker jag på miljön men är mer orolig om hur det förstör våra kroppar :/ Va skönt att du fick sexlusten tillbaka! Vad använder du istället när du slutade då? Om du nu använde någon ersättning det vill säga :)

#5 Ja pessar har jag läst på lite om förut.. Vet inte varför men känns så mycket krångligare än kondom :/ Men kanske det är något att testa i alla fall efter lite användande av kondom om det skulle komma upp.. Det känns mycket som att det är själva hoppet från att gå på p-piller till att sluta som är det jobbiga, när allting fortfarande är okänt. Liksom när något är en vana är det inte lika jobbigt längre på något sätt.. 

Ja jag hoppas att det ska bli bra! I värsta fall får jag väl börja igen då om jag inte hittar något annat, men på ett annat märke i så fall, för har för mycket biverkningar av mitt nuvarande :/ Måste kanske lära mig själv att förändring inte alltid innebär dåliga saker, men det sitter i kroppen det där.. Har för mig att hormonerna åker ut ur kroppen på några dagar men tar väl lite längre tid för kroppen att återställa sig.. Tack för ditt stöd! 🌺

Annons:
Shailina
2016-03-10 17:08
#7

Det är med pessar som med kondom: Hitta den rätta, snabba och smidiga tekniken för en själv. Så man får nog beräkna lite pill med pessaret tills man hittat en teknik som fungerar :) Så kan kanske vara en fördel att öva på det i badrummet innan man skall in i "det romantiska hörnan" ;) Skulle nog ta bort en del passion med 20 minuter fummlande innan det sitter som det ska :P men som sagt, du kommer hitta en teknik på det. Du kan ju investera i ett pessar (det finns fler storlekar, tala med barnmorskan om vilken storlek du skall ha) och testa det medan ni använder kondom i början. Så känner du hur det är :)

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Rainee
2016-03-10 17:12
#8

#7 Ja det var en bra idé! Tycker inte att det är så jobbigt att fumla med kondom så kanske inte är så jobbigt med pessar sen när man väl fått in snittsen ;) Men börjar med kondom i alla fall. kanske vågar mig på spiral eller nåt i framtiden xD

Shailina
2016-03-10 17:20
#9

Spiral är ju även det ett alternativ, men annars kan ni ju varva med pessar/kondom ut från vad som känns bäst

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Rainee
2016-03-10 20:48
#10

#9 Japp, men tänkte då en hormonspiral, den lilla, Jaydess, med jättelite hormoner i :)

Åsa S
2016-03-10 21:12
#11

Det finns även pessar numera som sitter inne hela tiden  ex. femcapman tar bara ut dem varannan dag och tvättar den och smörjer med en kräm med lågt pHsom gör att spermierna inte trivs (de gamla medlena med med spermiedödande ingredienser brukar inte säljas i sverige eftersom de tydligen kan öka cancerrisk). Pessar är dock inte så jättesäkra som p-piller utan det är högre risk att man blir gravid.

En fördel är att pessar i många landsting är gratis.

Annars finns ju kopparspiral som ju också är hormonfri

Rainee
2016-03-10 21:49
#12

#11 Vill helst inte ha kopparspiral, hellre hormonspiral då. Men tror du att kondom är säkrare än pessar då? Annars kan man ju använda pessar + dra ut metoden och då borde det väl vara väldigt säkert?

[Tibonnanj]
2016-03-11 10:15
#13

#6 Rainee Jag slutade med p-piller för att vi ville bli gravida. Så jag och min sambo va överens. 5 månader senare blev jag gravid.

För mig har det enda alternativet varit p-piller men jag hänger med i tråden för sen när bebisen kommit ut vill jag ju inte bli gravid igen på några år men vill inte heller börja med p-piller igen.

Hos min barnmorska finns en plansch där det står i ordning vilka metoder som är säkrast p-piller är på andra plats medans spiral är säkrast. Spermiedödande är väldigt osäkert. Men innan jag skaffade p-piller klarade jag mig många år med avbrutet samlag, fast inget jag rekommenderar.

Annons:
Åsa S
2016-03-11 10:32
#14

Pessar som femcap är 96-98% säkert förutsatt att man har rätt storlek, har en livmoder som inte är fel lutad för att ha pessar + att användaren har satt in den rätt. (så det finns ju vissa saker som kan göra att säkerheten minskar)

[Silverräv69]
2016-03-11 15:36
#15

Vi har kört med kondom i alla år då jag inte klarar av någon anna form av P-skydd.
När man hittar finessen med kondomanvändning stör den inget i sexet.

Min trygghet är ett dagen-efter-piller hemma, har endast behövt det vis 2 tillfällen.

Rainee
2016-03-12 17:32
#16

#13 Jag förstår, vad har du haft för problem med p-piller då? Tänker eftersom du inte vill börja med det igen. Är det bara för att du inte tycker att det känns bra att stoppa i sig syntetiska hormoner eller har du haft några biverkningar? :o Är alltid väldigt nyfiken på sådant :) Har också hållt på med avbrutet i många år innan jag ens testade preventivmedel så fungerar gör det väl, men inget man vill riskera ;) Tänkte köra med kondom, det är ju ändå säkert plus att för mig spelar det inte så stor roll om jag har kondom eller inte, tänker mest på min partner, men han säger att det är okej :)

#14 Ja, men jag har inga problem med kondom så tar nog ändå det före, men bra att veta ändå ;)

#15 Tänker lite samma som du! När man har det som vana kan jag tänka mig att det faktiskt inte är så jobbigt. Och det slår ju alla hemska biverkningar man riskerar med p-piller osv. Funderar eventuellt på en spiral i framtiden, men får se :)

[Tibonnanj]
2016-03-12 17:54
#17

#16 Jag har alltid haft väldigt lätt för att få depression och ångest. Efter att jag slutat med p-piller så lättade det lite och jag hade lättare att hantera jobbiga händelser. Sen är det ju sexlusten. Jag började tro att jag va asexuell. Efter att jag slutat med p-piller kom den tillbaka :)

Rainee
2016-03-12 18:19
#18

#17 Åh, jag har samma sak. Får ångest av allt möjligt nu för tiden, kan inte säga att det exakt beror på p-pillerna men kan alltid hoppas att det blir lite lättare när jag slutat! Har också ganska dålig sexlust nu, får hoppas på att det blir bättre som för dig :)

[Tibonnanj]
2016-03-13 11:49
#19

Rainee Jag håller tummarna för dig :)

Rainee
2016-03-13 17:50
#20

#19 Tack så mycket! :)

Annons:
Rainee
2016-03-26 16:40
#21

Undrar när ni som märkte skillnad märkte någon skillnad på ett ungefär? Det har gått en vecka nu sen jag ätit ut kartan och inte påbörjat en ny. Räknar man att man varit hormonfri efter de aktiva pillerna eller efter sockerpillerna?  Antar att hormonerna är kvar under mensveckan och efter det så är man hormonfri? :)

Upp till toppen
Annons: