Annons:
Etikettmammarollen
Läst 2871 ggr
Anonym
Anonym
3/8/16, 12:35 AM

Öka chanserna ?

Finna det några knep för att öka chanserna att bli gravid? Röker inte Snusar inte Dricker inte alkohol Rör på mig Kosten fungerar så bra jag kan Vi har försökt runt 1 år men inte blivit något . Kollat upp oss men de hittar inget fel

Annons:
Tjeja
3/8/16, 12:38 AM
#1

Gå till gyn och be om att få en remiss för en fertilitetsutredning! Onödigt att slösa bort tid annars om det visar sig att ni behöver hjälp.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
3/8/16, 12:40 AM
#2

#1 läs #0. Har kollat upp oss. De hittar inget fel.

Tjeja
3/8/16, 1:03 AM
#3

Men "kollat upp" uppfattar jag bara som någon enklare undersökning. Inte en hel utredning där man genomgår behandlingar, insemination och ivf o s v också! Har ni gjort det? För det brukar dem inte erbjuda förrän man själv försökt i minst ett år först. Sedan tar en utredning i sig också lång tid och kan ta mer än ett år om inget resultat nås. De behöver inte hitta något fel för att gå vidare med insem och ivf etc.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

annia1
3/8/16, 1:25 AM
#4

Jag har inga svar, tänkte bara tipsa om att du även kan skriva inne på gravid och fråga.
Den sajten är inte bara för dom som redan är gravida utan även för dom som vill bli gravida. Du kan skriva anonymt även på den sajten.

.

Anonym
Anonym
3/8/16, 8:43 AM
#5

#3 detta är inte första gången vi försöker . I har försökt en omgång tidigare och var på utredning . Och de hittade ingenting. Tog en paus från att försöka och bestämde oss för att försöka igen .

Honestyisdead
3/8/16, 9:17 AM
#6

Då kanske det är dags att gå vidare med behandling?

Annons:
[Devya]
3/8/16, 9:48 AM
#7

Jag tycker inte det låter särskilt länge om ni endast har försökt i ett år.

Min bror och hans fru fick försöka i över tre år innan det blev något. För min kompis och hennes partner tog det 8 år och då hade de redan gett upp hoppet efter att ha varit till fertilitetsklinkik och dylikt.  Det är dock otroligt dyrt och gav dem ingenting. 

Det behöver inte vara något större fel på er utan ni kanske har haft väldigt otur, som med min bror och min vän. =/

Anonym
Anonym
3/8/16, 9:51 AM
#8

#7 Se #5. Inte första gången vi försöker, men 1 år vi försökt nu sedan vi började försöka igen. 

Ja vi kommer inte ha råd med dyra behandlingar ect. Vet en som sa att det kan skena iväg i tiotusentalskronor om man har otur.

[Devya]
3/8/16, 9:54 AM
#9

#8 Hur länge har ni försökt tidigare?

Om ni inte har råd med dyra behandlingar (och de kanske inte ger er någonting heller) så är det bara att fortsätta i samma takt. Det finns tyvärr inte så mycket att göra. Men jag har nog minsann sett mirakel hända måste jag säga. Som jag sa, min vän försökte i 8 år och de hade regelbundet sex, i princip varje dag eftersom hennes sexlust är enorm. Till slut hände det och hon är just nu i chock tillstånd. :) 

Inget är ju omöjligt men det kan ta många år innan något händer.

Anonym
Anonym
3/8/16, 10:03 AM
#10

#9 Innan dess var det ca 2 år innan vi sökte hjälp och gjorde utredning på båda.
Ja ekonomin tillåter inte dyra behandlingar. Pengarna är undansparade just för barnet med allt vad det innebär. 

Ja får hoppas. Jag vill dock inte ha första barnet efter 35.  Men är för min personliga del, så hoppas det sker innan dess :)

[Devya]
3/8/16, 10:06 AM
#11

#10 Då gäller det bara att hålla alla tummar och tår! Jag hoppas att allt går er vägen. 

Inget är ju omöjligt så det enda ni kan göra är att ha sex fullt ut men se till att njuta. Stressa inte på,  Händer det så händer det! Mycket mer än så kan ni nog inte göra. Se dock till att ni båda två håller er i bra skick. Det är väsentligt att ni båda äter bra. Allt faller inte på dig! :)

Anonym
Anonym
3/8/16, 10:09 AM
#12

#11 Båda är mycket noga med kosten. Varken röker, snusar eller dricker alkohol.
Han tränar regelbundet på gym och jag utomhusträning. Stenhårda med kost osv :)

OlgaMaria
3/8/16, 11:59 AM
#13

#12 Hur äter ni? Är ni fettskrämda? :-) LCHF är bra för fertiliteten för båda. Har du koll på din menscykel och har du regelbunden mens?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Anonym
Anonym
3/8/16, 12:13 PM
#14

#13 äter bra fetter. Nej lchf passar inte och inget för oss. Tack ändå . Ja jag har en app och regelbunden mens

OlgaMaria
3/8/16, 12:41 PM
#15

#14 Viktigt att få i sig mycket mättade fetter, kokosolja och smör t ex. Komplettera gärna med lever nån gång i veckan, och gärna ägg varje dag. Kvinnor bör inte träna för mycket då man vill bli gravid, om man vill öka sina chanser. Lagom träning är bra, men väldigt mycket träning kan försämra fertiliteten för kvinnor, speciellt om man inte heller får i sig rätt näringsämnen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
3/8/16, 12:52 PM
#16

#15 Ägg äter vi ofta, men ingen av oss gillar lever.
Ja kost osv har vi koll på, tack för omtanken :) 

Lagom ska man alltid träna oavsett. Men minska träningen kommer jag inte göra, behöver träna för att må bra, hålla vikt ect. Och vad jag hört är träna bra. Såklart inte överträna men gäller ju alla och alltid :)

OlgaMaria
3/8/16, 1:48 PM
#17

Ett annat tips är givetvis att ha sex vid ägglossning men inte oftare än varannan dag. Spermierna behöver tid för att mogna och bli befruktningsdugliga.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
3/8/16, 5:06 PM
#18

Får jag undra om ni fick hjälp via landstinget eller privat med utredning?
För man har ju tre försök via landstinget och det brukar inte kosta multum,

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
3/8/16, 5:31 PM
#19

#18 Vi har inte gjort insem/provrör. Bara varit på utredning för att kolla oss och så. Vill försöka mer på egenhand först.

#17 Ja det är bara runt ägglossning man kan bli gravid så.

Aleya
3/8/16, 5:35 PM
#20

#19 ok, men via landstinget behöver ni iaf inte punga ut flera tusen. Om du/ni inte redan visste det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Anonym
Anonym
3/8/16, 5:36 PM
#21

#20 Ja det har vi kollat upp, det alternativet blir det om det inte kommer fungera. Frågan är bara om det inte fungerar, för då är vi fast :(

Sarah
3/9/16, 3:53 PM
#22

IVF får man hjälp med gratis. 

Svårt att tro att det finns studier som visar att lchf skulle öka chanserna. Vill gärna se en vetenskaplig källa på det.

Anonym
Anonym
3/9/16, 4:15 PM
#23

#22 Tre försök får man, sedan måste man betala. Som vi fått info i alla fall.

OlgaMaria
3/10/16, 9:35 AM
#24

#22 Läs här t ex

Dr. Russell pointed out that although BMI is implicated in reduced fertility, he had been seeing poor quality embryos among thin and healthy women. This made him want to take a closer look. After patients filled out their nutritional logs, Dr. Russell was surprised to see a large percentage of the women eating more than 60% carbs each day and 10% (or less) protein. These diets were associated with poor quality embryos.

Dr. Russell now requires patients to eat 25% to 35% protein and 40% or less carbs for three months before allowing them to begin their IVF cycles. His colleagues have also begun doing the same, he said.

http://www.acog.org/About-ACOG/News-Room/News-Releases/2013/High-Protein-Low-Carb-Diets-Greatly-Improve-Fertility

En studie som visar att fertiliteten gynnas bäst hos möss av en diet med mycket protein och lite kolhydrater

http://www.pnas.org/content/112/11/3481

En studie som visar att kvinnor som åt mer fibrer och mindre mättat fett oftare hade oregelbunden mens.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2170167

En studie som visar på samband mellan infertilitet och högre intag av kolhydrater och högre glykemisk belastning.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3066074/

Högt kolhydratintag höjer ju insulinnivåerna och högt insulin skapar obalans i hormonerna i övrigt, vilket inte är bra för fertiliteten.

Mättat fett är en viktig byggsten för vår kropp då de flesta av våra organ är uppbyggda av mättat fett. Mättat fett är också källa till många viktiga vitaminer. Exempelvis retinol finns i feta mjölkprodukter. 

Här är en studie som visar samband mellan infertilitet och att äta mjölkprodukter med lite fett, istället för fullfeta alternativ.

http://humrep.oxfordjournals.org/content/22/5/1340.abstract

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
3/10/16, 9:56 AM
#25

#24 & #22 Ta det i PM eller egen tråd helst.

[Devya]
3/10/16, 9:58 AM
#26

#25 Det är ju dock något att tänka på. Jag gillar inte lchf men om jag hade svårt för att bli gravid så skulle jag ge nästan vadsomhelst en chans.

OlgaMaria
3/10/16, 10:04 AM
#27

#25 Nu är det inte så att man äger en tråd för att man skapat den. Även andra som är intresserade av detta kan läsa tråden och vara intresserade av fler typer av svar än vad du är.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Anonym
Anonym
3/10/16, 10:04 AM
#28

#26 Inte i vårt fall. Skrev det högre upp att LCHF kommer vi inte byta över till av flera anledningar och vi äter redan riktigt bra kost så tänker inte byta till något för oss sämre alternativ :) Så bättre att ta upp det i egen tråd eller PM i så fall än diskussion just i denna tråden :)

Anonym
Anonym
3/10/16, 10:05 AM
#29

#27 Det ska jag inte heller?  Det står "Helst". dvs står inte "nu ska ni göra detta".

OlgaMaria
3/10/16, 10:08 AM
#30

#29 Bra :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: