Annons:
Etikettmammarollen
Läst 1790 ggr
Anonym
Anonym
2/13/16, 2:01 PM

Måste man göra abort?

Om man som 14 åring (födsel innan man fyllt 15) skulle bli gravid och inte märka det innan det gått många veckor, måste man göra abort då? Ifall jag skulle bli gravid och det gått såpass lång tid att fostret börjat utveckla alla kroppsdelar skulle jag inte vilja göra det. Skulle känna mig som en mördare och skulle känna mig jättehemsk.. Man kan ju inte ta hand om barnet, iallafall inte utan vuxen i den åldern, men skulle man kunna föda barnet och adoptera bort det? Vet att det egentligen är bäst att göra abort, både för sig själv och barnet, men skulle det vara möjligt att föda det eller måste man göra abort? Obs, detta är bara en fundering och planerar verkligen inte att bli gravid, så att ingen missförstår inlägget och säger att jag måste prata med psykolog osv.

Annons:
Scorpio97
2/13/16, 2:05 PM
#1

Nej, man måste inte göra abort och ingen kan tvinga dig att göra abort.  Det skulle alltså vara ditt val om du vill göra abort eller om du vill föda det (och om du i så fall vill behålla eller adoptera bort barnet)


//Jessie

Achatina
2/13/16, 2:07 PM
#2

Man måste ingenting, abort har dessutom ett 'bäst före datum' och upptäcker man graviditeten efter det datumet så ska det ju mycket till för att man ska få abortera bort fostret. Men det är ju en väldig process man dragit igång och det är inte alla som har support från sina föräldrar.

Anonym
Anonym
2/13/16, 2:07 PM
#3

#1 Så man kan alltså både föda och behålla barnet om man är under 15?

Anonym
Anonym
2/13/16, 2:08 PM
#4

#2 Skulle man inte ha det från föräldrarna skulle det nog vara i princip omöjligt att ta hand om det själv? Iallafall med tanke på pengar.

AnneN
2/13/16, 2:09 PM
#5

Vet en tjej som fick tvillingar när hon gick i högstadiet, men hon hade turen att ha underbara föräldrar som ställde upp och hjälpte till med barnen (även barnens pappa som var i samma ålder som henne) så hon kunde gå om 1 årskurs och studera vidare utan att behöva varken abort eller adoption.

Om du skulle hamna i den situationen att du blir gravid oavsett ålder så har du alltid dessa 3 alternativ = behålla barnet, adoptera bort barnet eller göra abort.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Scorpio97
2/13/16, 2:10 PM
#6

#3 Ja, det kan man. Har man inte hjälp av föräldrarna antar jag att man får hjälp av soc.


//Jessie

Annons:
Achatina
2/13/16, 2:16 PM
#7

#4 Finns ju alltid en pappa till barnet. Men om både mor och farföräldrar inte vill veta av något barnbarn blir det ju svårt. Adoptera bort det är förmodligen bäst för barnet, ett annat alternativ är att fosterhemsplacera det tills man är gammal nog att ta hand om barnet själv. Men är man 14år så kommer ju barnet vara minst 2-4år när man själv kan ta hand om det men man sätter sig ju i skiten rättså rejält (tror man kan få soc lägenhet vid 16). Om Sverige har öppen adoption så är det ju ett bättre alternativ, då får man ju uppdateringar om barnets liv på typ födelsedagar och sådant utan att man själv behöver ta hand om det.

OlgaMaria
2/13/16, 2:18 PM
#8

#4 Man får ju i alla fall mammapeng. Det är 250 kr/dag före skatt och räcker i max 480 dagar. Om man inte skulle få bo hemma kan man också få hjälp från kommunen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Anata]
2/13/16, 2:19 PM
#9

Jag var 17 när jag fick min son. Blev gravid som 16. ALLA sa till mig att jag skulle göra abort. Jag blev arg för de ville inte jag! Och idag är jag stolt över de beslut jag tog

pyromanen
2/13/16, 2:26 PM
#10

Om det var min dotter som fick barn då hon var 14 och hon inte ville göra abort skulle jag definitivt ställa upp som extramamma och jag skulle vilja de bodde kvar hemma tills hon själv kände sig redo att flytta hemifrån.

pyromanen
2/13/16, 2:26 PM
#11

Om det var min dotter som fick barn då hon var 14 och hon inte ville göra abort skulle jag definitivt ställa upp som extramamma och jag skulle vilja de bodde kvar hemma tills hon själv kände sig redo att flytta hemifrån.

Anonym
Anonym
2/13/16, 3:10 PM
#12

Ifall jag skulle få det skulle få det är jag också rätt säker på att mamma skulle hjälpa till. Har en syster som är 1 år och mamma har sagt att hon egentligen vill ha en till men hon tycker själv att hon börjar bli för gammal. Fast väljer man att behålla det får man ju stort ansvar ändå…

tötenöten
2/13/16, 3:53 PM
#13

Finns inget som helst tvång av någon lag eller liknande att göra abort om man är under 15, trots att man blir byxmyndig när man blir 15. Lät som att det var det du funderade över :)

Så även om du upptäcker graviditeten i andra veckan så har du all rätt behålla barnet :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Annons:
Anonym
Anonym
2/13/16, 4:23 PM
#14

Har hört väldigt många, alla som har pratat om det egentligen, att man MÅSTE vara 15. Så det var därför jag frågade. Har aldrig hört någon som sagt att man kan ha kvar det, vilket jag tyckte var lite konstigt, att man är tvungen att ta bort sitt barn. :)

OlgaMaria
2/13/16, 4:47 PM
#15

Ja, hur skulle det kunna vara så? Att någon annan skulle kunna få bestämma något sådant? Om det är din kropp som bär barnet så är det du som är mamman oavsett hur gammal du är, och ingen har mer att säga till om i frågan än mamman.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

obstitant
2/13/16, 5:03 PM
#16

Nej, man måste inte, och man har rätt att få stöd från olika håll för att kunna fatta ett bra beslut och få hjälp oavsett hur man gör.

Sen är det såklart inte optimalt att bli mamma vid 14 (och inte så kul att göra abort heller), så det allra bästa är ju att undvika att hamna i den situationen till att börja med.  Men som sagt, har det ändå blivit så är det den gravida tjejen som bestämmer. Sen kan socialtjänsten antingen stötta henne eller också om de inte tycker att hon har förutsättningar att ta hand om barnet på ett bra sätt så kan det bli fosterhemsplacerat, eller bortadopterat om det är vad hon vill.

Upp till toppen
Annons: