Annons:
Etikettpms
Läst 1692 ggr
skotty
2016-02-13 07:39

PMDS

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var till doktorn igår och fick bekräftat att jag har PMDS, premenstruellt dysforiskt syndrom. Det är som PMS fast värre, och kräver oftast behandling. Så idag ska jag börja med antidepressiva för att se om det funkar. Sitter här med en tablett i handen och har så svårt att svälja den för jag vill må bra utan tabletter. Jag har alltid varit sån. Men samtidigt vet jag att jag inte kan gå med självmordstankar ca en vecka i månaden pga mina hormoner. Speciellt inte när jag inte har någon kontroll eller gräns överhuvudtaget när det är som värst. Någon annan som har PMDS? Skulle behöva prata med någon som förstår hur det är då ingen typ vet vad det är och tror jag är deprimerad..

Annons:
Lona
2016-02-13 18:37
#1

Jag har. Jag har visserligen en "vanlig" depression i botten men även PMDS som tillkommer innan varje mens. Fick SSRI-preparatet Sertralin (antidepressivt) för ett par månader sedan och det verkar faktiskt hjälpa. Om du hade huvudvärk eller brutit benet, hade du tagit en värktablett då? Jag ser det här som ungefär samma sak även om det inte är fysisk smärta det handlar om. Det är INTE ok att man ska behöva ha stark ångest och reella suicidtankar bara för att man ska ha mens! Du får gärna kontakta mig via PM om du vill, eller givetvis skriva mer här. Ta du tabletten, det är dessvärre fortfarande mycket konstigt tänk och hysch-hysch kring psykiskt dåligtmående även när det beror på en påtaglig sak som hormoner.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sagolikt
2016-02-15 11:12
#2

Jag har också det. Jag äter Cerazette minipiller som tar bort ägglossningen och mensen.

Hoppas att behandlingen du fått prova hjälper dig.

Tyvärr tror jag att många inte kan skilja på pms och pmds. Ger man sig på att förklara får man höra "ja så har jag det också. Jag blir lite lättretlig och vill äta choklad". Ja, eh, det är ju inte riktigt det jag försöker beskriva…

FeliciaMay
2016-05-30 09:52
#3

Sent svar.. Men jag har PMDS, skriv gärna PM! :)

Upp till toppen
Annons: