Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 1698 ggr
Anonym
Anonym
2/11/16, 1:43 PM

trött på jobbsituationen

Jag måste få gnälla lite. ALLTID annars är jag den som ser positivt på allt, sambon kommer hem och är depp och jag försöker se det positiva i situationen. Idag dock orkar jag inte jubla för skitgrejer.

Min sambo tog studenten 2009 och gick el-linjen. Han tog studenten när Sverige var i världens svacka så något jobb inom el fanns inte på kartan. Han sökte som en galning men ingen anställde, allra minst lärlingar. Han har sedan 2009 haft kortvariga jobb, många kortvariga jobb. Där många missbrukat systemet och förloraren av det har blivit min sambo. Många gånger har han fått jobbat på ett ställe 6 månader, och sedan har han fått gått.  
Dessa jobb har han haft:
Kycklingfabrik i Norge
Sågverk
Volvo Bussar
Fastighetsskötare
Oljeplattform i Norge
Ica butik

Jag har säkert glömt något jobb också. 

Varje gång han fått slutat så har jag sett hur hans redan dåliga självförtroende fått tagit ännu en smäll. Han tror ju knappt på sig själv längre, vilket smärtar mig mest. Jag VET att han är en väldigt arbetsam person, noggrann och lojal mot arbetsplatsen. Han gillar att jobba och har hög arbetsmoral. Dock utnyttjar folk hans mjuka tillvägagångssätt, att han är lite blyg och vågar inte kräva någons plats. Han är inte den som armbågar sig fram på arbetsmarknaden utan är väldigt ödmjuk. 

Idag fick han FAST anställning, för första gången sedan han tog studenten. Han har jobbat på Ica nu i 1,5 år och hoppat in VARJE gång de ringt och ställt upp då det varit dåligt med personal. Idag skulle han äntligen få betalt för mödan med FEM jävla timmar/veckan. Det är ett hån mot honom känns det som. Han har redan haft 6 timmar schemalagt hur länge som helst, men det har inte stått i kontraktet. Så enda skillnaden är att han har papper på dessa 5 timmarna, men i praktiken får han jobba lika osäkert och kan aldrig planera sin vardag då han måste vara tillgänglig dygnet runt ifall de ringer in honom. Det har hänt nu 2 ggr sedan han började på denna arbetsplats att folk som kommit in som timanställda EFTER honom har fått fast eller fler timmar än han. Hur känns inte det för honom? Det måste ju kännas fruktansvärt, vilket jag märker. Han blir ju krossad varje gång någon nyare person än han får bättre avtal eller fler timmar att jobba. Vad ledsen jag blir :(

Annons:
[Outlawly]
2/11/16, 8:00 PM
#1

Usch vad tråkig det låter för honom!
Han kan inte vidareutbilda sig till säkerhetstekniker? Installera inbrott och brandlarm och så? Det är eftertraktat här i Uppland i alla fall.

Men det är sjukt dålig stil av hans arbetsgivare. Men det är ofta så att man blir utnyttjad för sitt snälla sätt. Jag blev också det, sen tröttnade jag på att alltid bli överkörd

Åsa S
2/11/16, 8:09 PM
#2

Har han lämnat in skriftligt till arbetsgivaren att han vill ha fler timmar när det ska anställas folk? för det måste man göra ifall man vill ha större kontrakt. Då är arbetsgivaren enligt lag tvungen titta på om det går att höja den personens kontrakt vid anställningar (ifall  det nu inte finns något speciellt hinder). Man kan inte bara sitta och vänta på att få större kontrakt har inte arbetsgivaren fått något skiftligt så hur ska han/hon kunna veta vilka som vill ha större kontrakt. +Är han inte med i facket se till så han går med för de kan hjälpa till ifall arbetsgivaren skulle få för sig "glömma bort" att nån lämnat in in önskan om höjt kontrakt när det finns möjlighet.

[silkesnosen]
2/11/16, 8:25 PM
#3

Ta kontakt med facket! Sedan är det ju viktigt att söker tjänster/informerar om vad han önskar. Alternativt tar han kontakt med en annan Ica och säljer in sig på en heltidstjänst. Nu får han nog stampa ner foten. Fem timmar….vadå fast tjänst?

Stallmima
2/11/16, 8:38 PM
#4

Tyvärr börjar det se ut mer och mer på arbetsmarknaden så här. Utnyttjande till max och när man inte duger åker man ut, sen in med en annan. Mycket bemanning har jag erfart nu också. Du ska i princip vara ajour dygnet runt och det går inte att planera sin vardag. Lider med er  😕  hoppas verkligen en förbättring för många i arbetslivet

Upp till toppen
Annons: