Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 23467 ggr
Rainee
2/10/16, 3:33 PM

Prionelle

Någon som använder? Vad tycker ni om dem? Är de bra? Skriv gärna era erfarenheter, både bra och dåliga! Jag vet att det är olika för alla men vill gärna ändå ta del av era personliga upplevelser 😛

Annons:
Scorpio97
2/10/16, 3:37 PM
#1

Jag äter Prionelle 28 och har gjort det i drygt två år eller så. Kan hoppa över mensen så jag bara har den var tredje-fjärde månad. Får mellanblödning om jag tar pillret mer än tre-fyra timmar för sent/tidigt, men annars har jag inte märkt några biverkningar. Har samma sexlust, är inte torrare eller känsligare därnere, och jag har inte märkt någon skillnad på mitt humör. Så jag är väldigt nöjd.


//Jessie

Rainee
2/10/16, 3:41 PM
#2

#1 Det låter ju jättebra! Att du måste ta pillret ungefär exakt samma tid är ju bara småpotatis i jämförelse med vilka biverkningar som finns, haha ;) Undra om det är något speciellt med Prionelle som gör att du får så eller om det kanske bara är just så din kropp reagerar på dem? :o

Scorpio97
2/10/16, 3:49 PM
#3

#2 Ja, jag kan inte klaga direkt (: 

Man ska vara skyddad från graviditet så länge man tar den inom 12 timmar från tiden man normalt tar den, och min barnmorska tyckte det var mysko att jag fick mellanblödning när det bara handlar om tre-fyra timmar. Så det lät inte som att det var vanligt att det var så. 
Så jag tar mina på kvällen, eftersom det annars blir för långt om jag äter den runt sju-åtta på morgonen när jag går i skolan och runt tolv på helgerna. På kvällen kan jag se till att ta dom samma tid. 

Min syrra äter också Prionelle, och hon tar på morgonen när hon vaknar vilket varierar ganska mycket. Hon får inte ens mellanblödning om hon glömmer och tar pillret på kvällen istället, så det är förmodligen jag som är känslig bara. 

Så jag tror att det hade blivit lika oavsett vilka piller jag äter, jag tror inte det beror på just Prionelle.


//Jessie

Rainee
2/10/16, 3:52 PM
#4

#3 Tycker också att det låter lite mysko. Har hört att det kan bli så med mini-piller men inte med vanliga tror jag! :o 

Ja det kanske är så det är, men så länge det funkar att ta dem på kvällen ska det ju inte vara några stora problem. Vad tycker din syrra om dem då? Tycker hon om dem lika mycket som du? :)

smellcaramell
2/10/16, 4:07 PM
#5

fick inga biverkningar alls under de 6 månader jag åt de, något som mig var en nackdel eftersom jag behövde minskade blödningar som en biverkning ;) så bytte snarare p.g.a. avsaknaden av biverkningar, haha

Scorpio97
2/10/16, 4:10 PM
#6

#4 Ja, mini-piller ska vara känsligare. Så det är väl tur att jag inte äter sånna, då hade jag väl fått ätit på exakt samma klockslag varje dag, haha (;

Hon har haft lite problem med mellanblödningar samt Svamp, så hon är inte riktigt lika nöjd. Men hon har inte haft några allvarligare biverkningar och hon fortsätter ju med dom, så jag antar att dom fungerar relativt bra för henne ändå.


//Jessie

Annons:
Rainee
2/10/16, 4:30 PM
#7

#5 Haha, nämen! Det låter som en bra sak från mitt håll i alla fall, att min blödning inte kommer minskas gör ingenting för mig, det har den aldrig gjort när jag testat olika p-medel ;)

#6 Jag har också lite problem vid Svamp. Tror att mina slemhinnor är lite känsligare nu med de piller jag äter för tillfället. Hoppas därför på att det ska ge sig om jag byter! Tråkigt att hon haft problem med det, det är verkligen inget kul problem att ha.. :/

Anonym
Anonym
2/10/16, 9:31 PM
#8

Jag har neovletta, men det är samma sorts piller som prionelle, skillnaden är att neovletta inte är rabatterat. I alla fall, denna sort fungerar jättebra för mig. Inga mellanblödningar (brukar släppa fram mensen 2-3 ggr/år). Jag tar det alltid på kvällen innan jag lägger mig, så tid kan variera, men det har alltid gått bra ändå.

Leviosa
2/10/16, 10:47 PM
#9

Jag har Abelonelle, det ska också vara samma som Prionelle har jag för mig. Efter en stunds uppehåll började jag med det för ca en månad sedan. Jag har galna humörsvängningar och kommer behöva kontakta barnmorskan om det inte ger sig snart. 😕 Det värsta är väl att jag har lätt för att bli riktigt sur, vilket min stackars pojkvän behövt stå ut med. Inte alltid så lätt det här med p-piller. 😕

Rainee
2/10/16, 11:26 PM
#10

#8 Ja det är det ju! Skönt att det har gått så bra i alla fall :D

#9 Men gud va tråkigt, ja tell me about it. Har nästan inte haft något förutom problem med p-medel.. Hur länge gjorde du uppehåll? Kändes det mycket skönare när du slutat? Undrat så länge men varit lite feg för att prova att vara utan ett tag :)

[thildaaaa]
2/11/16, 10:49 AM
#11

Jag tog prionelle i drygt ett år, jag gick upp en hel del i vikt+ förlora sexlusten… Lite svårt å säga om de sista berodde på att ja hade de rätt svårt med pojkvännen samtidigt dock haha men tror att pillerna hade ett finger med i spelet… Men vikten är ja rätt säker på att de berodde på pillerna, jag var hungrig/sugen på mat och godis heeeela tiden, sjukt jobbigt Har bytt piller nu iaf, till eloine, har haft en del humörsvängningar men samma här att det är svårt å säga hur mkt det beror på pillerna…

trettiotrean
2/11/16, 12:31 PM
#12

Har ätit dem sedan oktober och är super nöjd. Kunde äta 5,5 karta innan jag fick mellanblödningar. Har flera gånger glömt pillerna, någon gång ett helt dygn, utan mellanblödningar. Så kör på :)

Leviosa
2/12/16, 10:13 PM
#13

Jag hade uppehåll hela sommaren och till för en månad sedan, kändes inte annorlunda mer än att mensvärken var tillbaka 😕 Så det är skönt att få vara tillbaka på tabletterna :)

Annons:
Rainee
2/15/16, 11:41 PM
#14

#11 Ojdå! Ja men vad som inte funkar för den ena funkar för den andra ;) Men är du känslig mot hormoner allmänt? Jag har aldrig fått humörsvängningar eller liknande från p-medel så hoppas att jag slipper humörsvängningar. Låter ju jätteläskigt att ena sekunden vara glad och sedan helt plötsligt utan anledning typ ledsen eller arg :(

#12 Åh, va roligt att höra! Har du haft problem med andra p-medel innan? :)

#13 Okej då förstår jag! Men så då hade du humörsvängningar innan också eller har jag missuppfattat det? :o

Leviosa
2/16/16, 10:52 AM
#15

Jaa asså när PMS:en kom! Tror jag är väldigt känslig för humörsvängningar, haha :) Men nu när jag började på tabletterna igen har det varit konstant. Känner nu att det lugnat ner sig lite dock, så det är skönt 😂

Rainee
2/16/16, 12:09 PM
#16

#15 Kanske var mest i början då när kroppen inte hunnit vänja sig än? 😉

Leviosa
2/16/16, 12:11 PM
#17

Ja, jag misstänkte det 😃 Hade det inte blivit bättre hade jag nog sökt mig till barnmorskan vid det här laget. 🙂

Rainee
2/16/16, 1:36 PM
#18

#17 Det är bra! Har testat Trinordiol (Trionetta) och märkte ingen skillnad förutom vid mens och då att jag blev lite ledsen, men vet faktiskt inte om det berodde på pillren eller situationen jag befann mig i just då. Och de ska ju innehålla samma hormoner bara det att Prionelle ska vara monofasiska, vilket inte Trinordiol är. Vill helst ha monofasiska p-piller så hoppas att det ska gå bra om jag byter till Prionelle 🙂

[Kakan23]
2/19/16, 1:10 PM
#19

Jag äter prionell 28 och trivs super bra med dom pillren ingen mens i drivor utan får den bara med sockerpiller. Piller skänerelt med den samman sättningen funkar super för mig. Kan inte tänka min andra alternativ då jag har fått stå ut med mens stup i ett med allt från andra piller till stav o spruta har man testat men nä det har bara blivit soppa av allt det inuti min kropp då mycket mens. Så kan varmt rekommdra dessa p-piller <3 O kan säga att jag har käkat dom sen typ slutet åt förra året ;)

Rainee
2/19/16, 2:23 PM
#20

#19 Kul med en till som är nöjd! Har du upplevt några biverkningar eller fungerar de helt felfritt? Har hört att ganska många har fått en rolig biverkning; ökad sexlust av Prionelle/Neovletta. Det skulle ju inte jag tacka nej till i alla fall ;)

Annons:
[Kakan23]
2/19/16, 5:10 PM
#21

Nä inga biverkningar utan allt är som det ska sexslust har jag en då ;)

Anonym
Anonym
2/19/16, 10:17 PM
#22

Jag är 1 av 1000 som fått ökad sexlust 🤓😂

Rainee
2/20/16, 2:33 AM
#23

#21 Va skönt! 😃

#22 Alltså va avis jag blir! 😕 Hoppas att jag också är en av de lyckligt lottade om jag börjar 😂

Upp till toppen
Annons: