Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 1924 ggr
[tk1971]
2/9/16, 10:05 AM

Apropå klimakteriet

Nu blev jag lite inspirerad av en annan tråd och vänder mig därför till alla lite mognare kvinnor här.

Vad har ni för tankar om klimakteriet? Själv har jag nyss fyllt 45 men jag har inte känt nåt än som skulle kunna tyda på att det är dags. Det är ju en naturlig grej men jag tycker att ordet har en rätt negativ klang. Som att man är förbrukad och överbliven - och biologiskt är det väl menat lite så.

Vad är det jag kan vänta mig nu då när jag hamnar i det tillståndet - förutom de berömda vallningarna? Kan min hormonspiral maskera klimakteriet på nåt sätt?

Och hur länge varar det?

Annons:
Maria
2/9/16, 10:18 AM
#1

Jag hade min sista mens när jag var 49. Fyller snart 54.

Hela jag har blivit torrare. Både huden och slemhinnor. Jag har haft och har fortfarande värmevallningar men jag är en frusen person så jag välkomnar vallningarna😉

Personligen så hade jag redan innan bestämt mig för att ta det som det kommer. Jag vägrar att bli negativt påverkad av något som är naturligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kyllan56
2/9/16, 10:25 AM
#2

Jag hade sista mensen när jag var 53 år, då hade den hoppat över ibland.

Mig veterligen har jag inte haft några besvär alls. Varken vallningar eller torra slemhinnor. Så man behöver inte få en massa problem. Ska fylla 60 år denna månad.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Sindri
2/9/16, 10:25 AM
#3

Jag hade hormonspiral och märkte inte ett dugg! Var liiiite besviken över de uteblivna vallningarna för jag har alltid varit frusen. 😉

Skulle byta spiral trodde jag, men läkaren sa att hon trodde jag inte behövde någon mer. Så var det med det.
Har inte upplevt något som helst negativt under eller klimakteriet, inga torra slemhinnor, humörsvängningar etc, ingenting. Och nu är det säkert 15 år sedan.

Jag verkar ha tålt spiralen ovanligt bra också, för jag kände inga som helst biverkningar av den heller. Vi har väl lite olika hormonuppsättningar och jag kanske hade lite brist på det som var i spiralen, för den fick mig i mer balans , tyckte jag.

Tänk man om kunde mäta hormonnivåer i blodet hos kvinnor och därav se vilket preventivmedel som passar bäst.

Spiralen var i alla fall något av det bästa som hänt mig.
Så, jag tycker inte du skall ha några som helst förväntningar hit eller dit om klimakteriet.

obstitant
2/9/16, 10:42 AM
#4

Jag är också en bit över 40 och har hormonspiral, och det händer att jag undrar om det kanske har börjat utan att jag vet om det. Jag har ju i princip inte haft någon mens alls på 8 år. Särskilt när jag blir varm på natten eller får svettattacker på dan - det har jag dock haft länge och av andra anledningar tror jag.

Efter att ha haft ett helvete med mensvärk och pms, reagerat jättedåligt på p-piller, funkat bättre med hormonspiral men haft biverkningar av den också, så vore det ju typiskt mig att få skitjobbigt klimakterium också.

DesK
2/9/16, 11:06 AM
#5

Jag har fått lite värmevallningar, men det ser jag mest som positivt, eftersom jag är frusen av mig. F ö har jag inte märkt något alls och tycker det är positivt att ha tiden med mens bakom mig, trots att jag aldrig hade problem med mensen heller. Jag mår bra och har ett aktivt liv med sambo, barn och barnbarn. Så jag tror att det behövs en mer öppen debatt om klimakteriet och även att lyfta fram fördelarna och inte bara eventuella nackdelar. 

Om man får problem med torrhet, så finns det hjälpmedel, ett bra och enkelt hjälpmedel är kokosolja, det använder en väninna till mig, som till och från är lite torr. 

Se framåt och njut av friheten 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[silkesnosen]
2/9/16, 6:51 PM
#6

Jag har panik. Jag har redan idag stora problem med slemhinnor och kropp och inga barn. Min familjs kvinnor har gått igenom klimakteriet när de är 45, så jag vill mest gråta, men försöker att tänka på annat så får jag sörja senare.

Annons:
Annielle
2/9/16, 6:59 PM
#7

#6

Förstår dig, jag har lidit av torra slemhinnor (som dessutom svider och kliar så att jag inte kan sova tillräckligt) och en massa annat med kroppen under mer än 10 år och är bara 37 år nu, Känner också panik för jag klarar inte ens av problemen som de är nu.

Inget har hjälpt mot mina torra slemhinnor, har testat nästan alla oljor som finns inklusive kokosolja, det har i stället gjort mig ännu torrare och mer klåda (speciellt kokosoljan kliar fasansfullt för mig)

Även testat en massa från hälsokosten och apoteket, men det har inte hjälpt heller, främst har det förvärrat med….

Har heller inga barn…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[silkesnosen]
2/9/16, 7:19 PM
#8

#7 Förstår dig. Jag har hittat sådant som gör att jag kan röra mig iaf som Ceridal hudolja och lokalt östrogen. Japp det är värt det. Sedan tänker jag testa Decupal nu. Det är svårt att bli tagen på allvar då det liksom inte märks.

Annielle
2/9/16, 7:29 PM
#9

#8

Har du också klåda? 

Lokalt östrogen har jag blivit tipsad om, men varit skeptisk, köpte det men har för mig att det sved så att jag inte pallade med det, gjorde det först för dig och gick över sen kanske?

Decubal tipsade gyn om, men jag tålde det inte ens på händerna, så jag vågade mig inte på underlivet.

Ceridal hudolja ska jag kolla upp! 🙂

Nä, precis som du säger, det som inte märks är sjukt svårt att bli tagen på allvar för 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2/9/16, 7:31 PM
#10

Vagifem är ett lokalt verkande medel för torra slemhinnor. Kanske värt att prova.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[silkesnosen]
2/9/16, 7:48 PM
#11

#9 Vagifem är ett piller och det svider inte. Sedan har jag Ovestrin (kräm) på det yttre och det sved som satan i början. Försök att prova under en längre period över natten, kanske varannan dag och se till att torka av det med Ceridal efter natten, då resterna irriterar. 

#10 Det löser inte allt, men utan det fungerar inget.

Jag hoppas Att Decubal kan hjälpa mig lite, men det är svårt för människor att förstå hur skört det kan vara. Ceridal har varit en räddning tillsammans med östrogen. Det är värt risken rent krasst.

[silkesnosen]
2/9/16, 7:49 PM
#12

#9 Jag tål inte min egen friktion så ja mkt klåda och har nästan konstant Svamp också. Använd Ceridal för att se till att dina slemhinnor får lite glid.

Rainee
2/9/16, 10:44 PM
#13

#12 Oj, men om du har Svamp ofta gör väl östrogen piller det värre? Då Svamp livnär sig på det.

Annons:
Åsa S
2/10/16, 8:05 AM
#14

Torra slemhinnor får lättare Svamp. Lokalt östrogen går så att slemhinnorna får tillbaka fukten och blir stärkta och kan stå emot svampen bättre. Och nej man år inte värre svamp med östrogen, de som har mest problem med Svamp är ju äldre kvinnor som passerat klimakteriet och de har inte så värst mycket östrogen.

Annielle
2/10/16, 8:44 AM
#15

# 14

Tyvärr har du fel angående att östrogen inte gör att man får lättare Svamp, det behövs östrogen för att lättare få Svamp, det är ovanligt att få Svamp efter klimakteriet just därför.

Här finns en länk där en gynekolog just nämner detta:

http://www.netdoktor.se/kvinnlig-halsa/chatt/har-du-fragor-om-svamp-i-underlivet/

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[silkesnosen]
2/10/16, 9:54 AM
#16

#13 Tja jag hade mycket Svamp innan jag började att ta östrogen, så ingen skillnad där inte, men sedan är det givetvis även så att östrogen bidrar, men i mitt fall är det inte mycket att välja på. Jag tar det för att kunna gå och nudda mig själv, för så smärtsamt är det utan östrogen.

[silkesnosen]
2/10/16, 9:56 AM
#17

#15 Jag tror att en del alltid kommer att få kämpa med det och det inkluderar med ålder. När jag arbetade med äldre så fanns det flera med stora bekymmer även då. Man kan bara göra vad man kan här och nu.

Annielle
2/10/16, 10:01 AM
#18

# 13 

Vad bra att det inte blivit värre med svampen med östrogenet i allafall.🙂

Skönt att det hjälper så pass för dig!

Tack och lov är det inte på den nivån att jag inte ens kan nudda mig själv.

Men cykla går ju bort sen åratal tillbaka (underlivet svullnar upp, gör ont och kliar något kollossalt)

Likaså tajta byxor är ett minne blott, vilket är tråkigt eftersom jag trivs bäst i det.

Behöver väl inte ens nämna att jag inte badar i bassänger (uttorkande och irriterande klor) ,har inte ens vågat mig på en simtur i sjö eller hav de senaste 10 åren trots att det är det bästa jag vet, nästan det enda bra med hela sommaren för min del till och med.

Tack för tipsen hur som helst! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sindri
2/10/16, 10:25 AM
#19

Svamp är ett helvete och inget någon skulle behöva lida av. Men om man nu drabbas ofta av det, borde det finnas något annat än yttre åtgärder som salvor och krämer. Det måste ju vara någon rubbning i kroppens sätt att fungera, hormoner eller inte.

Vår tarmflora påverkas mycket av hur vi mår och hur vi äter. För egen del har jag inte haft en enda svampinfektion på 8 år. Visserligen var det inte så frekvent innan heller, men tillräckligt obehagligt.
För åtta år sedan lade jag om kosten  och skippade helt säd, socker och det mesta av all frukt jag förut åt. Allt detta anses göda Svamp, p.g.a. att det påverkar tarmfloran.
När jag så läste Charmen med tarmen föll ännu fler polletter ned, angående kosten och vad den gör med oss och vår kropp.

Om man alltid haft sköra slemhinnor så hjälper det nog inte att bara sluta med socker och bröd, men om det kan minska svampen, som jag upplevde torkade ut slemhinnorna så kan det vara en hjälp.
Att också lära sig mer om hur kroppen fungerar, och reagerar på kost, kan kanske vara ett sätt att åtminstone minska problemen något.
Fråga inte doktorn för de vet i regel inget om kost och hälsa. Försök läsa på om tarmar, slemhinnor, bakterier, hormoner mm.

[silkesnosen]
2/10/16, 10:26 AM
#20

#18 Nej bada går ju fetbort…. Envisas dock med tajta byxor fortfarande, men vill ha majoritet bomull i plagget för andningens skull. Prova Ceridal hudolja (finns på Militus i stordunk, men mindre förpackning finns på Apotea) och om du behöver så komplettera med östrogensalva eller piller. Det är nog bara att kämpa på.

Annons:
[silkesnosen]
2/10/16, 10:30 AM
#21

#19 Jag har inte ätit socker  på säkert fyra år och håller ner på kolhydrater. Jag ser dock att det inte alls gynnas av ett mer restriktivt ätande. Jag blev väldigt smal och då minskar kroppens egna östrogen och då gick slemhinnorna åt skogen. Det blev bättre av "lagom" kolhydrater, främst långsam form och en ngt rundare kropp. Det finns en tendens att tro på all de där LCHF typerna. Kvinnans kropp är hormonell och har sin egen balans och det har tagis prover på mig, men inget hittats.

Sindri
2/10/16, 10:38 AM
#22

Majoritet bomull…… Skulle aldrig ha något annat än naturfibrer, känner av även 5% elastan, därför får jag sy mina trosor själv. Är man någorlunda sykunnig är det inte svårt. Klippte ett par utslitna, väl passande trosor i sidorna och gjorde ett mönster.
Det går alldeles utmärkt att göra resårkanaler i sidor och upptill, men behöver inte spetsar för att det skall bli snyggt.
Skulle jag ha problem med Svamp skulle jag bara använda siden i trosr, det är läkande. Helst sy av vävt siden, eftersom det är slätare mot huden.

Men äter du bröd fortfarande? Både säden och jästen (ett slags svamp) skall påverka Svamp i kroppen. Tyvärr även vin.

[silkesnosen]
2/10/16, 11:31 AM
#23

#22 Ja jag äter bröd för att hålla min mage i trim och vikten uppe. Jag hade inte mindre Svamp för att jag åt mindre av det  och jag måste leva. Sedan finns det inga bevis på vad som fungerar eller inte, men jag ser att min kropp mår bättre av att utesluta socker. Jag har en mag och tarmsjukdom så har ett krångligt ätande.

Sindri
2/10/16, 12:56 PM
#24

Charmen med tarmen, av Giulia Enders. Finns åtminstone på mitt bibliotek. Be dem beställa annars.
Önskar dig verkligen att må bättre!

pyromanen
2/10/16, 6:34 PM
#25

48 år numera. Haft oregelbunden (oftare än förr) och ibland mycket långvarig och kraftig mens i 3-4 år nu. Inget annat har jag märkt. Inga vallningar eller torra slemhinnor eller annat man hör om. Men det kanske kommer sen ha ha. Eftersom jag har hemsk mensvärk hoppas jag mensen slutar snart och att jag inte ska vara en av dom som håller igång till 60😊

Rainee
2/10/16, 7:18 PM
#26

Skönt för er att slippa mensen i alla fall! Jag har väl ca 30 år kvar av det 😕

Upp till toppen
Annons: