Annons:
Etikettsexualitet
Läst 1435 ggr
Anonym
Anonym
2/7/16, 8:31 AM

Ang test.

Jag har tänkt gå och testa mig för klamydia på en vårdcentral, men funderar på hur de informerar en sen om resultatet? Jag tänkte gå till en vårdcentral i en ort jag inte är skriven på, då jag studerar och bor här tillfälligt. Vill ju helst inte att det ska komma hem ett brev till exv. mina föräldrar i andra staden..

Är över 18 för att tillägga. 

Vore evigt tacksam för svar!

Annons:
Maria
2/7/16, 8:34 AM
#1

Be att de ringer dig om resultatet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2/7/16, 8:38 AM
#2

Funderar på om jag istället ska beställa ett test, men det kostar i och för sig 300 kr.. Jag som student har inte alla de pengar :P

Vanja
2/7/16, 10:04 AM
#3

Nej men be dom att ringa dig och var tydlig med att de inte ska skicka brev. De kommer förstå. 
Men och andra sidan borde det väl inte spela någon roll för om du är över 18 så har inte dina föräldrar någon rätt att öppna din post.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anonym
Anonym
2/7/16, 10:21 AM
#4

#3: Jag ska göra det. Tack!

[Melbun]
2/7/16, 10:25 AM
#5

Man kan väl få hem ett gratis kit från klamydia.se annars :) Verkar som man får se resultatet online eftersom man får en personlig kod. Tar lite längre tid så vc vore nog ändå bäst :P

Thotis90
2/7/16, 12:02 PM
#6

Jag har tidigare beställt ett klamydiatest på klamydiatest.nu. Det fungerade väldigt smidigt och jag hade svar dagen efter jag postade det då jag bor på samma ort som det sjukhus jag skickade testet till.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
Anonym
Anonym
2/7/16, 2:18 PM
#7

#6: Var det i diskret förpackning du fick testet? 😃

Thotis90
2/7/16, 4:03 PM
#8

#7 Det var en diskret helvit förpackning med texten "Biological substance" och var brevet hade postats.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Anonym
Anonym
2/7/16, 5:21 PM
#9

Går dessvärre inte att skicka test till mig , då mitt landsting inte finns med. Enda alternativet för mig är att gå till läkare (vågar inte) eller köpa test (har inte råd). Hittat testet Klamme som ger resultat på 10 minuter.. Det kostar dock 299 vilket jag inte har råd med. 😕

Maria
2/7/16, 5:25 PM
#10

#9 Vad kostar ett läkarbesök där du bor?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2/7/16, 5:33 PM
#11

#10: Att genomgå ett sådant test är kostnadsfritt här, men då skickar de hem provsvaren via post vilket jag inte vill. Så tänker försöka få ihop pengar så jag kan beställa hem ett test. Får sälja lite grejer på loppis eller nåt. 🙂

Maria
2/7/16, 5:34 PM
#12

#11 Aha, då fattar jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
2/7/16, 5:42 PM
#13

#12: Yes , men tack för tipsen i alla fall. ❤️

Annons:
[SweetSunday]
2/7/16, 6:15 PM
#14

Jag tror man kan beställa hem ett test via "mina vårdkontakter" gratis :) Inte helt säker, men tror en kompis till mig gjorde det  :)

Ladydragon
2/7/16, 7:38 PM
#15

du kan annars kolla upp om du har någon STD mottagning nära dig brukar vara på sjukhuset där brukar det vara så att man får en kod och efter nån eller några veckor så får man själv ringa till mottagningen uppge sin kod och då får man provsvaren
besök på STD mottagningarna är kostnadsfria

men ring till mottagningen och hör efter hur dom brukar göra

risken med vårdcentral är att dom kan nog neka dig vård och hänvisa dig till din vanliga vårdcentral

Honestyisdead
2/7/16, 8:22 PM
#16

Jag har aldrig fått hem brev när jag testat mig för könssjukdomar.  Har man inget hör de inte av sig, skulle man ha något ringer dom.

Anonym
Anonym
2/8/16, 4:15 PM
#17

Var på umo idag och hämtade ett test. Har postat testet och hoppas nu på att det visar sig negativt! har dock en känsla av att jag skulle kunna ha klamydia 😭

Honestyisdead
2/8/16, 4:31 PM
#18

#17 Det går som tur är att bli av med.

Lona
2/9/16, 2:44 AM
#19

#17, Gillade givetvis inte att du trodde att du har klamydia utan att du varit på umo 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Thotis90
2/9/16, 9:36 AM
#20

#17 Jag tycker inte att du ska oroa dig i onödan. Klamydia är en könssjukdom som man kan bota genom mediciner, så att få en könssjukdom som går att bota är ingen fara. Jag fick herpes för många år sedan och det går inte att bota…

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
IceTee
2/9/16, 12:39 PM
#21

När jag hade klamydia fick jag först ett brev hem om att jag borde testa mig, sen gick jag till umo och gjorde det. De sa att de skulle ringa inom en vecka om jag hade klamydia och det visade det sig att jag hade. 

Det var dock lagom kul att behöva förklara för min dåvarande pojkvän… "Hej, du, älskling? Du vet han där killen jag låg med precis innan vi träffades? Jag fick tydligen klamydia så du får ta och äta antibiotika också sa de. Älskar dig!". Nu blev han ju, såklart, inte arg, men det var ändå inte det roligaste jag sagt måste jag erkänna 😃

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
Anonym
2/9/16, 4:50 PM
#22

Jag är mest rädd att det ska komma hem ett brev på posten till mina föräldrar, för jag bor ju inte där längre.. 😃Tydligen testar testet även för gonorré, så hoppas de ringer och berättar provsvaret i så fall.. 😐

Jag har inte fått svar än, men är så orolig.. Märkte du något #21 när du hade klamydia?

IceTee
2/9/16, 7:33 PM
#23

#22 jag märkte absolut ingenting faktiskt, så det var tur att det var en kille som testade sig ofta

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
2/9/16, 9:51 PM
#24

#21 Just därför bör man alltid testa sig efter oskyddat sex. Speciellt innan man inleder ett förhållande.

IceTee
2/9/16, 9:57 PM
#25

#24 tro mig, det har jag lärt mig!

Medarbetare på Skor iFokus

Anonym
Anonym
2/11/16, 5:50 PM
#26

Provet för både klamydia och gonorré var negativt.

IceTee
2/11/16, 6:07 PM
#27

#26 vad skönt!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: