Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 9619 ggr
[bluehair]
2016-02-03 19:57

16 år dejta 21 åring

Om man är 16 år och dejtar en kille som är 21 år, vad tycker ni om den åldersskilnaden?

Annons:
thea_thea
2016-02-03 20:00
#1

Jag tycker att inte om det.

Lia
2016-02-03 20:01
#2

Jag är 21 och tycker att 16-åringarna är rätt små och jag har inte så stort utbyte av dem. Har man det är det nog inte på ett speciellt hälsosamt eller seriöst vis.

[bluehair]
2016-02-03 20:03
#3

När jag var 16 år dejtade jag en kille som var 21, men det visade sig inte bli något seriöst.

idag är jag själv 21 år och tittar tillbaks och jag skulle Aldrig kunna dejta en person som är 16 år får inget i utbyte precis som #2 säger.

Paxxie
2016-02-03 20:04
#4

Jag är alltid väldigt misstänksam till varför en vuxen människa skulle vara intresserad av att vara tillsammans med en så pass yngre person.  Är 21 år själv och för mig hade det känts jättekonstigt att vara ihop (eller ens nära vän) med en 16åring. Det är en sådan enorm skillnad i ens mentala utveckling att man snarare hade varit lite av en "mentor" eller äldre syskon isåfall.

taggigarosen
2016-02-03 20:06
#5

Det går utmärkt! Jag och min pojkvän blev tillsammans när jag var 14 år och han var 19.  Nu har jag fyllt 18 och han är 23 och vi har flyttat ihop för några månader sedan🙂

Hoseok
2016-02-03 20:06
#6

Tekniskt sett har jag inte emot det, men som #4 säger så funderar jag ganska starkt varför en 21-åring är intresserad av ett barn.

För en 16-åring är faktiskt ett barn, var i sig man vill det eller inte.

Annons:
Scorpio97
2016-02-03 20:07
#7

Jag tycker fem år generellt sett är för mycket om den ena parten är under arton, i den åldern utvecklas man ganska snabbt och då är fem års skillnad helt enkelt mycket. Är man under arton (eller till och med tjugo) tycker jag ett-två års åldersskillnad är mer lämplig, sen ju äldre man bli desto mindre har det betydelse. En tjugofem och en trettioåring vore inget konstigt exempelvis. 

Dock skulle jag gärna ha dejtat en tjugoåring när jag var sexton, men som tonåring har man ofta en tendens att tycka att man är mognare än vad man är (; Jag är arton nu och skulle vara väldigt tveksam till att vara med en sextonåring, helt enkelt för att några års skillnad har betydelse när man är ung. 

Sen kan det finnas några undantag, men generellt sett.


//Jessie

panini
2016-02-03 20:12
#8

Jag personligen tycker inte att det är någon big deal, blir man kär så blir man kär och jag tycker att man ska göra det bästa utav det🙂

Viilmaa
2016-02-03 20:40
#9

Är 17 (18 om någon vecka) och är tillsammans med en kille som fyller 23 i år. Det fungerar utmärkt!

// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner

IceTee
2016-02-03 21:18
#10

Jag var 17 och min kille 21 när vi träffades. Det där året lär knappast göra någon skillnad så jag ser verkligen inga problem med det Det handlar om individer och jag kunde inte bry mig mindre. Båda får lagligt ha sex och då är det inga problem i mina ögon

Medarbetare på Skor iFokus

Everlyn
2016-02-03 23:24
#11

Tycker inte det låter konstigt alls! Siffror säger väl egentligen rätt lite om vem man är :)



Hoseok
2016-02-03 23:58
#12

#11 Jag kan tyvärr inte riktigt hålla med om den logiken.. Självklart handlar det om att alla människor är olika och utvecklas många olika sätt. Men siffrorna finns ändå där och jag tycker inte de ska ignoreras. Det är väl ett välkänt faktum att de flesta (alla?) genomgår Mycket under tonåren. Då menar jag inte bara att de måste genomgå stooora saker, men saker händer i kroppen, både fysiskt och psykiskt. Och som någon nämnde tidigare så kan man få känslan av att man är äldre än vad man är. Det stöter jag på alltid.

Biancaa
2016-02-04 00:14
#13

Sålänge dom i förhållandet mår bra och inte ser det som ett problem. Och tänker man på det så skulle mest troligtvis 2 personer inte bli tillsammans om det skulle vara ett sånt stort "gap" mellan dom som individer. Och som #10 skrev, dom får ha lagligt sex, och då har jag inga problem med det

Annons:
[Devya]
2016-02-04 05:48
#14

Jag måste faktiskt erkänna att jag har träffat på väldigt mogna 16-åringa tjejer (däremot inte killar) så jag tror att det kan fungera. I de flesta fall är siffrorna viktiga men i andra fall så är de mindre viktiga om personen är faktiskt ganska mogen, så det beror helt på.

nypisnina
2016-02-04 11:26
#15

När jag var 16 var jag tillsammans med en kille som var 23. Jag har nu i vuxen ålder tänkt många gånger på vad tusan han gjorde med mig.. Vad fick han ut av det?
Men jag var en väldigt mogen 16 åring och han var när jag tänker på det en oerhört omogen 23 åring. Vi var tillsammans ett bra tag och det funkade bra, men nu i efterhand tycker jag nästan att det är lite äckligt av honom. Jag var faktiskt bara ett barn och en gång när vi skulle åka tåg så betalade han våra biljetter och sa; en vuxen och ett barn… Nä, det är la inte riktigt ok. Är kluven, för jag for inte illa mer än att jag tänker många år efter att det var konstigt av honom.  Men så var han konstig också… Känns det rätt - det gjorde det när jag var 16 - så är det rätt.

IceTee
2016-02-04 12:45
#16

#15 ang barnbiljett så räknas man som "barn" tills man är 20. Liten sidnotis där

Eller det är i alla fall så i Skåne och Halland, men jag har för mig att samma gäller i gbg också

Medarbetare på Skor iFokus

nypisnina
2016-02-04 13:01
#17

#16 Jaså, var det så för 16 år sedan med tro?  Men i vilket fall så klingade det dåligt.
Ungdomskort och sånt gäller till man är 24 va? Är det ungdom mellan 20 och 24 då? Eller sånt kanske inte finns inom tåg? Jag åker i princip aldrig tåg. Snacka om off topic men när vi ändå har det på tal så bubblar frågorna upp. :-)

IceTee
2016-02-04 13:28
#18

#17 för 16 år sen var jag 4, skulle fylla 5 så jag har ingen aning om hur det var då 😊

Medarbetare på Skor iFokus

nypisnina
2016-02-04 13:36
#19

#18 Ok, tänkte bara höra, för jag minns att det klingade så dåligt som sagt. Haha!
Men jag var ingen van tågresenär då heller så jag vet inte. :-)

IceTee
2016-02-04 13:41
#20

#19 jag brukar i alla fall kalla det en halv, känns bättre så! När man är en vecka från att fylla 20 känns det ju löjligt att säga barn 😃 nu måste jag däremot köpa en vuxenbiljett… suck 😕

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
nypisnina
2016-02-04 13:53
#21

#20 Ska sanningen fram så åkte jag buss som ungdom i drygt tre år över ungdomsåldern för jag ser så ung ut.. Ingen frågade någonsin och jag var rätt fattig så ja tänkte, varför inte? Fult jag vet.. men bra för plånboken. 😇

IceTee
2016-02-04 13:56
#22

#21 haha, det är i alla fall bättre än att inte betala alls!

Medarbetare på Skor iFokus

jackiejohn
2016-02-04 13:59
#23

Ser inget direkt fel i det, känns det bra så varför inte testa? Varför skulle det vara något fel på 21åringen? Jag var 17 år fyllda när jag träffade min make, han fyllde 22år 1 månad efter vi blivit tillsammans. Finns inget fel i huvudet på honom! Men han kanske har en latent pedofilsida inom sig för att jag var ett barn?! Nej idag 6 år senare är vi gifta sen snart 3 år tillbaka och har en underbar dotter på 14 månader samt gårdsägare med djur sen 2,5 år tillbaka.

Gaara
2016-02-04 14:53
#24

Egentligen så är det väl ok. Men jag undrar också vad en 21 åring får ut av att vara tillsammans med en 16 åring. Man är ju i ganska olika stadium i utveckling. Nu så har jag en kusin som föll för en 16 åring en gång. Och han var inte 5 år äldre än henne utan hela 16 år äldre… Men det gick finfint i 7 år tills hon inte längre ville vara en duktig flickvän utan i stället få leva livet och leka av sig. :P Men alla är ju olika. Vissa känner aldrig det behovet. Så det tog ju slut pga henne och inte pga honom, Men fan vilken chock jag fick när han sa att hon var 16 år. XD Tog ett tag innan jag blev ok med det kan jag säga. ;)

Min pojkvän är 6 år yngre än mig, men så blev vi tillsammans när han skulle fylla 22 och jag hade fyllt 28 så vi var ju ändå båda vuxna med allt vad det innebär. Det är ju lite skillnad då. 

Men visst kan det funka även när den ena är 16 och den andra 21. Men det är inte så troligt att det håller länge när man är så ung. Vet att i den åldern så hade min bästa vän en gräns för hur gamla killar skulle vara för hennes intresse. Och hon tyckte att de skulle vara just 5 år äldre än henne. :) Och jag minns hur jag försökte rädda min brors kompisar (som var just 5 år äldre än oss) från henne då jag visste att hon inte var så mogen av sig. :)

Meeen, säger dina föräldrar att det är ok så är det ju bara att testa. :) Du får tänka på att de har saker att säga till om då du inte är myndig och du är deras ansvar.

[xMondSy]
2016-02-04 16:16
#25

Det beror helt på hur mogna ni är. Jag blev tillsammans med min sambo/fästman/pojkvän när jag fyllt 17 och han är 7 år äldre än mig. Vi är fortfarande tillsammans och har varit i snart 7,5 år

pyromanen
2016-02-04 17:07
#26

Det beror på vad det är för personer. Siffrorna i sig säger inte allt. För dom flesta skulle det vara svårt att få till en jämbördig relation, men det innebär inte att det kan finnas exempel på att det kan funka.

[blue__hair]
2016-02-04 18:23
#27

Jag ska inte vara kvar på iFokus längre men jag är TS alltså jag startade denna tråd med frågan.

Jag vill bara klargöra att jag vet att det blivit jättebra för många som blir ihop även om man har ålderskillnad, ålderskillnaden behöver ju inte vara ett problem. 

Men som jag skrev innan skulle jag personligen aldrig dejtat en person som var 16 år. Men det är ju olika från person till person vad man väljer att göra.

Annons:
thea_thea
2016-02-04 19:03
#28

#27 Varför skrev du bara inte anonymt? Eller inte alls?

[sugar_soda]
2016-02-04 19:54
#29

#28 Vad menar du? Varför skulle jag inte skriva alls?

Jag kan inte skriva anonymt när jag inte vart medlem tillräckligt länge, jag var bara nyfiken av vad andra tänkte, många diskussioner på iFokus startas ju just pga man vill veta andras åsikter och dela med sig av sina tankar.

Jag kollar mest på iFokus utloggad, och bestämde mig sen för att skapa ett konto för att se mig runt, men sen kände jag inte att iFokus var något för mig.

Skapade ännu ett nytt konto för att svara då jag hann radera det senaste lite för snabbt, men ville verkligen svara. Kommer dock radera detta konto också och sen kommer jag inte alls tillbaks till denna tråd  så kan tyvärr inte svara mer (då jag inte längre kommer hänga på ifokus)

Ha det så bra 🙂

Anonym
Anonym
2016-02-05 14:25
#30

Ålder är bara en siffra. När jag var 23 (och väldigt mogen) så var jag tillsammans med en tjej som var 16 helt enkelt för att vi trivdes så bra tillsammans och att vi älskade varandra. Visst kunde hon vara barnslig men den busigheten gillade jag också hos henne. Hennes mamma var i sin tur bara 9 år äldre än mig men det var aldrig några problem med familjen.

När jag var 33 var jag tillsammans med en väldigt mogen 19-årig tjej och vi hade stort utbyte av tankar från olika horisonter. Sluta att döma andra utifrån en siffra på papperet. Jag har har aldrig känt mig som en pedofil utan bara uppskattat ungdomlig nyfikenhet hos mina partners.

Ikajo
2016-02-05 18:10
#31

Det var 12 år mellan min morfar och min mormor, jag har för mig att min mormor var typ 19 när de gifte sig. Jag tycker nog inte åldern är det viktigaste när man har kommit in i övre tonåren. Då är det viktigare att relationen i sig är sund och balanserad så är det inte är den äldre personen som har kontrollen i relationen bara för att hen är äldre. En sund relation är en relation där båda samarbetar och är i förhållandet på samma villkor. Om den äldre är med en tonåring för att det ger kontroll, då är det ett problem men inte om det finns balans.

Däremot skulle jag nog tycka det är rätt illa om de träffades och började vara tillsammans innan den yngre fyllt 15 för då är risken stor för manipulation. Om det är stor åldersskillnad.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

vendelay
2016-02-05 23:18
#32

Ser att TS inte ens längre är medlem men vill ändå säga mitt.

När en säger "jag är 16 och han 21" så tycker jag att det låter äckligt och fel, men när jag var 16 träffade jag mitt livs kärlek. Tyvärr var han 21 år då. Vi blev ändå tillsammans, och är det än idag, snart 5 år senare. Vi bor tillsammans och är jättelyckliga. Det beror så mycket på personerna, men någon måste se till att den yngre inte utnyttjas.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Ikajo
2016-02-05 23:19
#33

#32 Föräldern?

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

vendelay
2016-02-05 23:24
#34

#33 Beror på vad en har för förhållande med sina föräldrar. Jag har aldrig pratat om sex med mina föräldrar men däremot med mina vänner och på så sätt var ju jag lite "skyddad" om han hade försökt sig på något med mig. Men ja, det är definitivt bra att prata med en förälder om sina partners - förutsatt att det går.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Ikajo
2016-02-05 23:55
#35

#34 Jag anser väl att förälderns ansvar kommer långt innan barnet hamnar i en relation. Att försöka lära sitt barn vad det innebär att leva i en sund relation. Om rätten till den egna kroppen och att det är alltid en själv som bestämmer. Att ens nej är okränkbart. Att en bra relation handlar om ömsesidighet. Sex är en sådan liten del av en relation. Då är det långt viktigare att lära ungdomar hur en sund relation borde se ut. Vare sig det är en jämnårig eller någon som är äldre man är tillsammans med.

Med det förutsätter ju någonstans att föräldrarna lever som de lär. Jag har inga egentliga problem med åldersskillnader. I en av de texter jag jobbar på så är det meningen att mina två huvudpersoner ska bli ett par. Den ena är typ 63 och den andre är typ 26. Så, åldersskillnad. Både är män btw.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anonym
Anonym
2016-02-06 00:58
#36

Ålder är inte bara en siffra. Och att "man själv vet om det är bra/rätt" själv stämmer inte alltid heller. Min kompis är 13 och är ihop med en som är 23, där kan inte hon se något fel. (Ja, hennes förälder försöker få stopp på det.) Bara för att poängtera att det inte alltid är så.

Ikajo
2016-02-06 01:08
#37

#36 Men då pratar du om en helt annan situation. Då pratar du någon som befinner sig i början av tonåren och har inte passerat den legala åldern för sexuell kontakt. I det läget är det den vuxne som gör fel om hen inleder en relation med någon som är så pass ung. Men det händer en del mellan 13 och 16. Och i fallet med din kompis riskerar den äldre fängelse om de har sex eftersom det räknas som våldtäkt. Faktum kvarstår dock. Det är väldigt olika situationer.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Anonym
Anonym
2016-02-06 01:25
#38

#37 Ja, självklart är det skillnad. Men just att man känner om det är rätt stämmer inte alltid.

Pytteliten
2016-02-07 00:26
#39

Är känslorna de rätta så kan det så klart bli bra! I min bekantskapskrets kan jag dock se mönster med unga tjejer som alltid blir ihop med äldre killar och tvärtom. Det kan säkert förklaras psykologiskt om man vill. Då är det tveksamt om det är en person man blir kär i eller något annat (hade en kompis som från 14-15 års ålder inte såg åt killar som inte hade körkort t ex…).

Sen är det faktiskt så att det, under förutsättning att det är en sund relation, faktiskt kan komma något gott ur den även om förhållandet inte varar så länge. För visst har vi väl med oss erfarenheter från brutna förhållanden som gör oss till de vi är? Som har fått oss att se sidor hos oss själva och kanske gett oss en större insikt om vad man ska leta efter eller undvika hos en partner!

[Kakan23]
2016-02-07 12:11
#40

Själv mötte jag min sambo som 18 åring o han är 27 år ser inga problem så länge man är myndig men är man som TS så ung så tycker jag de ej är okej pga för ung och sedan ej ålder inne om man säger myndig. Det finns risker

IceTee
2016-02-07 13:38
#41

#40 bara nyfiken, vad är det man inte har åldern inne för som spelar någon roll för ett förhållande?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
viktoria91
2016-02-07 17:06
#42

Är inga problem. Jag var 17 när jag efter någon månad flyttade ihop med min dåvarande som var 22.

[134643]
2016-02-08 17:05
#43

När jag var 16 var jag ihop med en 21-åring. Det höll inte i längden då vi var otroligt olika, men det var trevligt det året vi var ihop. Jag tror att det är superviktigt att den yngre inte blir överkörd. När vi bråkade brukade han säga saker som "ja men det är inte så konstigt när du är så ung" eller "du är för ung för att förstå" och det är farligt. Den äldre måste verkligen respektera den yngre och inte använda åldern emot den. För oss fungerade det ändå för jag hade så mycket självrespekt att jag inte tog hans skit. Sen är det såklart alltid viktigt att ingen utnyttjas, det gäller ju oavsett ålder. Självklart förespråkar jag ett hälsosamt förhållande med respekt och omtanke för varandra. Jag tycker dock att det är dumt med argumentet att det inte kommer hålla i längden för att man är i olika stadier, jag tror att erfarenheten är nyttig. Och den tiden man väl får tillsammans kan vara helt underbar. Man måste inte alltid gå in i ett förhållande med målet att leva tillsammans för resten av livet. I slutändan så tror jag inte att det var något fel på varken han eller mig. Han var relativt omogen för sin ålder och jag relativt mogen. Han hade nog blivit otroligt sårad av att bli kallad onormal eller få höra att det är något fel på honom. Han föll för mig och jag föll för honom, helt enkelt.

Emo
2016-02-10 09:56
#44

Efter att hållit ihop 59 år varav de senaste 55 som gifta får jag säga att det aldrig varit några större problem med den åldersskillnaden.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

ManU77
2016-02-13 17:51
#45

Well… när jag var 21 blev jag tillsammans med en 16-årig tjej. Jag kan inte påstå att tanken att det är för stor åldersskillnad inte slog mig, men jag är oerhört glad att jag inte lät den tanken stoppa oss. Idag, 17 år senare, är vi fortfarande ett par och har två underbara barn tillsammans. 🙂

Upp till toppen
Annons: