Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1291 ggr
[violpastill]
2016-01-30 01:00

Sockerberoende

Jag är väldigt sockerberoende, dessutom har jag en tendens att överäta för att ge ett exempel jag köpte hem 6 stycken såna där mindre chokladkakor igår skulle ätit en av dem och resten skulle räcka en vecka, vad finns kvar? inget…

Så fort jag har socker hemma har jag inget kontrollbehov längre, det bästa sättet för mig bör väl vara att helt enkelt bara sluta helt? iallafall tills vidare för jag vill inte leva sockerfritt hela livet vill bara gå ner ett par kg och det kommer jag aldrig lyckas med om det fortsätter såhär. Hur dämpar man sockersuget? Har ni andra erfarenheter/tips? allt är välkommet.

Annons:
Officielle
2016-01-30 01:04
#1

Jag brukade vara rätt sockerberoende men eftersom jag har stor vikthets slutade jag med allt socker när jag såg att gått upp lite i vikt. Har inte ätit socker på ett bra tag nu och mår jättebra, sparar dessutom pengar. :) Börja med att slänga allt som finns hemma och köp inget nytt.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

[violpastill]
2016-01-30 01:06
#2

Ja det blir ju antagligen lättast så att sluta helt tills vidare, men eftersom jag är beroende är det svårt men får kämpa på :)

[Devya]
2016-01-30 06:42
#3

Sluta köpa hem sådant där om du inte kan kontrollera dig själv. Jag vet att jag är likadan så jag köper inte hem något sådant i mitt hus. 

Om du är ute någonstans kan du väl äta något gott. Låter inte det som en bättre lösning? :) Då behöver du ju inte leva ett helt "sockerfritt" liv om du ändå kan äta sådant då du är hos vänner eller då du är ut och äter.

[tk1971]
2016-01-30 07:50
#4

Jag känner igen det där. Jag kan inte heller ha nåt sött hemma, för då… hittar det till en bättre plats ganska så omgående 🤐

Det bästa är ju att försöka att inte ens köpa hem nåt.

Själv har jag börjat äta LCHF-mat och det stämmer faktiskt som det sägs - sötsuget blir mindre.

Officielle
2016-01-30 09:08
#5

Måste tillägga att jag inte har något sötsug längre heller.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Scorpio97
2016-01-30 20:07
#6

Känner igen mig. Mitt problem är att även min mamma är sockerberoende, men vill inte göra något åt det. Så jag har alltid socker hemma jag måste undvika.

Att äta lågkolhydratkost/LCHF-inspirerat är det enda som fått mitt sockersug/beroende att minska. Jag triggar helt enkelt även på andra kolhydrater även om det inte är socker, om det blir i för stor mängd. Så det är enda lösningen för mig om jag inte vill vräka i mig socker eller ha konstant sockersug.


//Jessie

Annons:
Blanksteg
2016-01-30 20:19
#7

Du kanske kan testa att räkna ut hur mycket den mat du behöver köpa kostar, och bara ta med dig den summan till affären? Så att du inte har pengar över för onyttigt som du inte behöver. Lite svårt att beräkna priset när man ska handla mycket dock…

Hur mår du efter att du ätit så mycket godis? Fysiskt alltså. Jag mår sådär dåligt mätt efter bara ett par tuggor av choklad/ett par godisbitar, och jag försöker påminna mig själv om hur jag mår då när jag är i affären och är sugen på att köpa godis. Det hjälper ibland iaf, men inte alltid… Igår hjälpte det nästan, tills mina ögon såg chokladen… Men slängde hälften av det idag (dumt att slänga nåt, men kunde inte förmå mig att äta upp det).

Thotis90
2016-01-30 20:57
#8

Jag har en historia av att tröstäta, hetsäta och smygäta. Idag har jag kommit ifrån det genom att jag en dag bestämde mig för att det fick vara nog. Jag drömmer om att bli dietist och med de vanorna jag har idag och med de extra kilona som sitter på min kropp skulle jag inte vara en vidare bra förebild till dietist. Genom att äta med 2,5-3 timmars mellanrum håller jag "sockersuget" borta.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

trettiotrean
2016-02-07 17:39
#9

Prova att byta ut godiset mot torkade bär istället :) Prova Mullbär, tranbär och physalis. Surt, sött, gott och nyttigare. Dessutom äter man inte lika mycket av det som man gör med godis.

pyromanen
2016-02-07 18:43
#10

Torkade tranbär är ofta tillsatta mängder med socker!

Scorpio97
2016-02-07 19:01
#11

För mig skulle torkade bär bara förvärra det. Det innehåller ju också mycket socker (även om dom inte innehåller tillsatt socker), så jag skulle bara bli ännu mer sockersugen. Och jag kan utan problem äta mängder av torkade bär också, precis som jag kan äta godis.


//Jessie

fiafia89
2016-02-07 19:15
#12

Att äta ordentligt med bra mat och som någon skrivit ovan,  3 timmar mellanrum, 4-6 gånger per dag skulle nog hjälpa dig med ditt sockerberoende.

obstitant
2016-02-07 19:21
#13

Jag är också sockerknarkare, och det enda som har funkat för mig är lågkolhydratkost. Det är verkligen som en drogavvänjning, ett litet helvete tills jag kommer ut på andra sidan och plötsligt är HELT ointresserad av socker i alla former (gjort resan mer än en gång, tyvärr….)

Annons:
Gaara
2016-02-08 16:45
#14

Jag åt massor av godis varje dag förr, men då åt jag väldigt lite riktig mat osv. Nu äter jag riktig mat (Dock bara frukost och middag) men har inget snask hemma under veckorna. Jag och sambon kom överens om att vi inte får köpa snask mer än på fredag-söndag om det inte finns något särskilt att fira. Däremot så får jag baka på det jag har hemma, men det händer inte så ofta ändå. :) Ett bra tips är att du är mätt när du handlar. Då är det lättare att stå emot att köpa sötsaker för då brukar man inte vara sugen. Problemet då är bara att du kan råka lura dig till att tänka att "Men jag kommer bli sugen på det här senare." Så har jag tänkt förut, men har kommit över det. Är jag inte sugen när jag är i affären så ska jag inget ha. :)

Honestyisdead
2016-02-09 03:43
#15

Bra kost och jämn blodsockernivå är viktigast. Sedan kan kromtillskott också hjälpa har jag läst.

Och som tipsen ovan. Handla aldrig hungrig och ha inte sött hemma. Är man riktigt känslig kan kolhydrater som mjölprodukter(tex pasta och bröd) och ris trigga suget.

Upp till toppen
Annons: