Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 2285 ggr
SaraC
11/27/15, 8:44 PM

Mellanblödningar med hormonspiral? När slutade de?

Finns det någon som haft problem med hormonspiral en längre period efter insättning men att det sedan gått över? Hur lång tid tog det för er i så fall?

Satte in en i april och har fortfarande problem med mellanblödningar. Vet inte hur länge det är värt att vänta? 🤔

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
Aleya
11/27/15, 8:56 PM
#1

Har haft cerazette. Samma hormoner som i hormonspiral. Blödde i 8 månader och sen fick jag nog. Hade ändå gått upp till 2 tabletter om dagen. Du måste avgöra själv när du fått nog.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

SaraC
11/27/15, 9:02 PM
#2

#1 Tack för svar! 

Det har blivit mycket bättre än vad det var i början, är väl därför jag undrar om det kommer bli helt bra till sist. Vet inte riktigt vad jag ska välja annars heller, så ger det i alla fall lite mer tid

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Aleya
11/27/15, 9:04 PM
#3

#2 ibland ger det sig. Och ibland inte. Jag skulle ha det för att förhindra blödning då min endometrios blir värre av det. Men det lyckades inte. Så nu tar jag provera och har p-ring. Funkar hyfsat. Hoppas att det löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rainee
11/27/15, 9:28 PM
#4

#1 Cerazette har väl inte samma hormoner som hormonspiral? Det är väl p-stav som har samma hormoner?

Aleya
11/27/15, 9:45 PM
#5

#4 om du läser då är hormonet i spiralen ett som liknar gulkroppshormoner = det som finns i cerazette. Så det blir liknande biverkningar

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Idis ida-maria
11/27/15, 9:45 PM
#6

Har pratat både med min och min kompis barnmorska och båda sa att cerazette, azalia, gestrina, pstav, hormonspiral och pspruta hade samma hormon fast i olika styrkor.

Annons:
SaraC
11/27/15, 10:22 PM
#7

Jag gillade inte p-ring, tycker p-piller påverkar mig för mycket och minipiller var tråkigt att komma ihåg och de hade jag också mellanblödningar av. Så vet inte riktigt vad jag ska testa annars som sagt. Hade ju tänkt att spiralen skulle funka perfekt 😂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Aleya
11/27/15, 10:25 PM
#8

#7 spruta då? Dock så är det väl bökigt att ta sig till vc för att få den. Samma sammansättning som minipiller och hormonspiral. Så den kan ev ge dig mellanblödning också. Plåster är ju mer som p-piller men som avger hormonerna via huden = mindre hormoner.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

SaraC
11/27/15, 10:27 PM
#9

#8 Ja, jag har funderat lite på det men tänkt som du säger om det kan bli lite same same.. Får väl helt klart boka in ett samtal med barnmorska samtidigt som eventuellt uttag och se om jag i så fall blir klokare

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Aleya
11/27/15, 10:39 PM
#10

#9 låter klokt. Och hoppas du hittar något som funkar. Förresten, vad var det för fel på ring?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rainee
11/27/15, 11:38 PM
#11

#5 Jojo, båda har gestagen i sig men det finns ju de som är mer lik varandra än andra.  Vad jag fått höra från gynekologer är att p-stav och Cerazette är väldigt lika varandra. Alla har ju olika gestagen i sig men de hormonet i Cerazette och p-stav ska tydligen vara mer lik än t.ex. p-stav/Cerazette och hormonspiral.

Rainee
11/27/15, 11:38 PM
#12

#6 Det är inte exakt samma, men det är olika varianter av samma hormon, alltså gestagen/gulkroppshormon :)

Aleya
11/27/15, 11:48 PM
#13

#12 men fortfarande gumman så ger det liknande biverkningar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Rainee
11/28/15, 12:08 AM
#14

#13 Varför kallar du mig gumman? 

Ja det kan ge liknande biverkningar men det är fortfarande skillnad, vissa som inte mår bra av en spiral kan må jättebra av en p-stav istället och vice versa. Det är lite som att säga att alla p-piller ger lika biverkningar, ja biverkningarna är mycket lika i bipacksedeln men alla reagerar olika på olika sorter, that's all I'm saying.

Aleya
11/28/15, 12:26 AM
#15

#14 för vi har haft detta uppe på tapeten tidigare. Du skriver svar du inte ens har fog för och anser att det är sanning. Om du läser det jag skriver i #5 så förklarade jag tydligt för dig det du just skrev om. Jag vet inte vart du får din fakta ifrån, men googla hädanefter innan du påstår något.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rainee
11/28/15, 12:19 PM
#16

#15 Okej, då kan du gärna få berätta för mig vad jag sagt som inte stämmer så kan jag länka fakta till dig. Varsågod :)

obstitant
11/28/15, 12:49 PM
#17

När jag satte in spiral hade jag mer eller mindre blödningar hela tiden i ett par månader, sen stänkblödningar i kanske ett halvår, sen försvann det helt i flera år. *win*

SaraC
12/2/15, 10:06 AM
#18

#10 Nu var det väl närmare 10 år sedan jag hade det så skulle eventuellt kunna tänka mig att testa igen. Men tyckte bland annat det var bökigt de dagar man hade blödningar och ring i samtidigt

#17 Åh, det ingav lite hopp 👍

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SaraC
8/2/16, 10:21 PM
#19

Måste bara säga att det tog 1 år men sen la det sig! 🥳

Hade bestämt mig för att ge den ett år och när det nästan precis hade gått det och jag bestämt mig för att ringa mvc så slutade det 🙂

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: