Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 803 ggr
Anonym
Anonym
11/27/15, 8:11 PM

Konstig mens

My mens är väldigt konstig även fast jag har haft den i två år nu. 

I början var det väldigt oregelbundet men det är ju normal. Mellan mesen kunde det vara 20-35 dagar. Sedan började menscykeln variera, det kunde vara mellan 20-27 typ. 

Nu de senaste veckorna har menscykeln ''krympt''

Jag får mens typ två veckor efter förra. Typ (14-17dagar menscykeln) 

Är faktiskt lite orolig…att få mens liksom två gånger per månad….

Annons:
Scorpio97
11/27/15, 8:13 PM
#1

Ta kontakt med UMO eller gyn om du är orolig. Man kan även ringa 1177


//Jessie

Aleya
11/27/15, 8:30 PM
#2

Har haft så. Det visade sig att det hör till min sjukdom att det kan bli så kolla upp det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

smellcaramell
11/27/15, 9:16 PM
#3

Min manscykel när jag är "pillerfri" som jag kallar det, är 21 dagar, 7 dagar blödning och 14 blödningsfria, inget onormalt alls. Dock är det inte optimalt att ha en sådan cykel då det kan leda till järnbrist vilket inte är kul. Jag har ätit lite olika tabletter ( Cyklo f, Prionelle 28 , Qlaira , ett till p-piller jag ej minns namnet på och nu har jag satt in en p-stav) och det har hjälpt mig som förr blev sjuk en-två veckor efter varje mens = jag var ibland frisk en vecka på en manscykel.

Gå till UMO och prata med dem, de kan hjälpa med mycket, vill du "bara" förlänga cykeln fungerar cyklo f, den minskade iallafall inte den totala blödningen för mig, jag fick en cykel på 28 istället för 21 dagar och blödde 9 istället för 7 dagar. Annars finns massor av p-medel som kan göra så att mensen kommer mer sällan/inte alls.

[candy_suki]
11/30/15, 4:49 PM
#4

#2 #3 Så det kan vara normal med 14 dagar blödningsfria? Varför den är så kort, vad är det som orsaka det.

Scorpio97
11/30/15, 4:55 PM
#5

#4 Vissa har kortare menscykel helt naturligt, precis som att vissa personer har väldigt svårt att gå upp i vikt, medan det för andra är jättelätt. Det måste alltså inte vara något fel som orsakar det, det kanske bara är så ens kropp fungerar. Tycker man det är jobbigt kan det vara ett alternativ att börja med något p-medel.
Sen kan det ju även vara någon bakomliggande sjukdom eller liknande, och därför bör man kolla upp det.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: