Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 653 ggr
Idis ida-maria
11/27/15, 5:12 PM

Punktskrift på preventivmedel

Hej! Jag är en synskadad tjej som använder punktskrift i vardagen. Jag tänkte att ni skulle få svara på några frågor om punktskrift på preventivmedelsförpackningar. 1 Vad har ni för p-medel? Har ni tänkt på om det är punktskrift på era förpackningar? 2 sitter ettiketterna över punktskriften så bara halva täxten syns eller sitter den på ett bra ställe där punktskriften är tillgänglig? 3 nämn både för och nackdelar med attvad ni tycker om att det finns punktskrift eller inte på era askar.

Annons:
Aleya
11/27/15, 5:34 PM
#1

Nuvaring. Ja, det är punktskrift på kartongens ena sida. Ingen etikett på punktskriften då dom inte är i närheten av varandra. Det är väl bra att det finns skrift så synskadade kan läsa också. Ser ingen nackdel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rainee
11/27/15, 5:40 PM
#2

Jag använder Cilest28.
Nej det hade jag inte tänkt på, var tvungen att kolla nu hehe.
Nej man kan klart och tydligt känna och se punktskriften.
Ser inte heller någon nackdel med att ha punktskrift, det är väl bara positivt att det finns på alla läkemedel :)

Zadeira
11/27/15, 6:02 PM
#3

Jag har för tillfället Desogestrel Orifarm som är detsamma som Cerezette, mini-piller. Punktskrift på framsidan. Hade inte tänk på att det fanns före jag tittade precis.

Jag ser ingen nackdel med att där finns punktskrift. Det stör ju inte mig som inte är synskadad men det kan hjälpa de som behöver det så att de vet att de fått rätt p-medel/medicin.

Honestyisdead
11/27/15, 7:22 PM
#4

Svarar samma som #1

Trebit
11/27/15, 9:46 PM
#5

1. Jag använder Evra, p-plåster och jag har märkt att det är punktskrift på dem tidigare.
2. Etiketten sätts alltid på baksidan vad jag har märkt, punktskriften sitter längst upp i vänstra hörnet på framsidan.
3. Jag tycker det är jättebra att det finns punktskrift på läkemedel, det är ju otroligt viktigt att det blir rätt medicin/läkemedel till rätt person och att man då själv kan kontrollera detta trots synskada kan jag tänka underlättar mycket.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: