Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 8704 ggr
[[Tryptofan1]]
11/26/15, 11:06 AM

P-piller + dålig i magen

Hej!

Jag äter p-piller och har tagit samma sort sedan jag började, vilket var för ca 4 år sedan. Har aldrig glömt något piller eller haft några besvär.

Nu till min fundering. De senaste 6 månaderna har jag haft mer eller mindre problem med magen/tarmen. Jag vet att jag har blivit mer känslig för laktos och försöker dra ner på det, samt att jag har "stressmage" eller vad man ska kalla det och är ofta mer eller mindre dålig i magen. Känsliga personer bör kanske inte läsa mer, men ja. Det handlar alltså inte om ren och skär diarre, utan är mest så att jag aldrig är normal/hård i magen, om ni förstår.

Jag vet ju att effekten från p-piller kan minska vid diarre, men finns det någon gräns, så att säga, för hur "lös i magen" man behöver vara för att effekten ska påverkas? Är man bara i farozonen om man har diarre i stil med magsjuka eller räcker det med att vara lite lösare i magen än normalt?

Det här är något som har gått upp för mig på senare tid och jag har haft ångest över det de senaste dagarna och inte kunnat släppa det. Magproblemet är ett problem i sig som jag funderar över, samt att jag också har sett mig om efter ett annat preventivmedel som inte riskerar att påverkas av magtarmkanalen på samma sätt (det är trist att behöva byta då pillrena jag har fungerar så himla bra för mig, därför är jag noggrann med vad jag i såna fall skulle vilja byta till). Jag förstår om det är svårt att svara på den här typen av fråga, jag skulle mest vilja veta hur orolig jag bör vara… 

Självklart kan jag ta ett gravtest också för att minska min nuvarande oro men det kan ju vara för tidigt för att se något samt att det inte är hållbart i längden. Kan tillägga att jag har en partner och att vi oftast kompletterar med kondom för att slippa kladdet, men att kondomen oftast åker på mer mot slutet, så att säga.

Så, kort sagt: finns det någon som har erfarenhet av detta och vet ungefär hur stor påverkan avföringen kan ha på p-pillrets effekt och hur mycket den behöver avvika från det normala för att man ska behöva oroa sig?

Mvh Tryptofan

Annons:
Rainee
11/26/15, 11:16 AM
#1

Jag har haft likadant som dig! Jag var orolig för att jag är också ofta lös i magen, men det påverkar inte så länge du inte har typ sprutdiarré. Så du borde inte oroa dig, jag tror det funkar som det ska. Sen så finns det ju en tidsram också, inom 3-4 timmar så ska man inte ha "sprutdiarré" sen efter är det nog ganska lugnt.

smellcaramell
11/26/15, 9:22 PM
#2

Så länge du inte får springa på toaletten ovanligt ofta brukar det inte vara någon fara, typ om du brukar göra nummer två en gång om dagen och plötsligt får springa på toa 3 gånger på en dag. 

Jag blir själv alltid lös i magen vid mens och det påverkar inte p-pillrets verkan eftersom att det är just löst och inte diarré. Men kan vara värt att komplettera med graviditetstest för att slippa oroa sig( och riskera ännu sämre mage).

Rainee
11/26/15, 9:28 PM
#3

#2 Men vid mens borde du ju inte behöva oroa dig för då käkar du väl sockerpiller eller alternativt ingenting alls?

smellcaramell
11/26/15, 9:36 PM
#4

#3 Min mens har alltid börjat på sista sockerpillret/första pillret på kartan efter när jag åt p-piller så det kunde ha påverkat om jag hade blivit jättedålig, men som sagt var det bara lite löst. Sedan har jag den största delen av tiden jag åt p-piller haft 4 sockerpiller och mens på minst 5 dagar. Väldigt få jag känner som bara har mens på sockerpiller, de flesta får på de tre sista sockerpillren någon gång och håller i sig till minst första pillret på nästa karta :)

Rainee
11/26/15, 11:40 PM
#5

#4 Då förstår jag! Oj, jag får alltid mens på andra sockerpillret och det slutar på sista sockerpillret eller första aktiva pillret :)

Idis ida-maria
11/27/15, 5:23 PM
#6

Det är ju laktos i alla p-piller har jag läst på fass om man är laktosintolerant rekomenderar jag något annat p-medel.

Annons:
Rainee
11/27/15, 5:38 PM
#7

#6 Är det inte väldigt lite i då? Så det kanske bara är så om man är superkänslig mot det? x)

smellcaramell
11/27/15, 6:07 PM
#8

#6 jag är känslig mot laktos men märker inget av p-piller, det är så lite att det inte märks om man inte är superkänslig vilket är ovanligt.

Upp till toppen
Annons: