Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 954 ggr
Anonym
Anonym
2015-11-20 00:26

Kliande problem

Jag har typ alltid problem med mitt underliv, det kliar, det blöder vid sex, jag spricker osv osv. Det kan jag hantera rätt bra med hjälp av olja vid tvätt, lufta mycket och sånt. Däremot har det nu dykt upp ett nytt problem, och det är att det kliar på de yttre blygdläpparna. Klådan sitter där håret börjar/slutar växa eller vad man ska säga. Och den försvinner inte. Det kliar efter sex, det kliar efter dusch och tvätt med olja, det kliar om jag inte byter trosor tillräckligt ofta osv. Riktigt frustrerande.. Varför kliar det? Jag funderar på någon form av eksem? Kan man ha det där nere? Värmeutslag? Vågar jag smörja in med receptfri kortisonsalva eller är det för starkt? Vågar jag smörja in med en starkare receptbelagd kortisonsalva? Jag är så trött på mitt underliv och alla dessa besvär som dyker upp titt som tätt.. Varför kan det inte bara funka..

Annons:
oddahviing
2015-11-20 00:32
#1

Kliande kan va Svamp, när jag hade Svamp kliades det jätte mycket och blev svullet just på blygdläpparna. Synd att du ska ha såna problem, min vän har också så :( du måste nog ha försiktigare sex, säg till killen.

'-Headlights on the highway-'

Honestyisdead
2015-11-20 00:37
#2

Tycker du ska gå till gyn. Behandla inte med något innan du fått det kollat.

OlgaMaria
2015-11-20 01:33
#3

Har du någon form av p-medel som påverkar kroppen? Den här typen av besvär kan bero på det många gånger.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rainee
2015-11-20 10:27
#4

Tänker också som #3 om det kan bero på något p-medel eftersom du säger att du ofta spricker, kliar, blöder etc..

Anonym
Anonym
2015-11-20 17:27
#5

Yes, jag använder p-piller. Har funderingar på att byta men jag vet verkligen inte till vad. Spiral går bort, likaså p-stav och spruta. P-ring är jag lite nyfiken på men vet inte riktigt hur mycket hormoner den utsöndrar? Allra helst vill jag vara utan hormoner helt, men kondom går bort också pga känslighet och jag tänker aldrig någonsin utsätta mig för att testa kopparspiral. Så jag vet inte. Har tänkt att jag ska boka ett möte både för undersökning och för att diskutera nytt preventivmedel. Dock vill jag gärna ha min man med mig, mest pga att jag är värdelös på att ta in information och komma ihåg den. Men han jobbar så mycket nu så tiden finns inte ;/

Rainee
2015-11-20 17:38
#6

#5 Okej, då är det förmodligen pga pillerna.. P-ring vet jag inte om det skulle hjälpa, det är mindre hormoner i men eftersom hormonerna tas upp via slemhinnorna kan det betyda att de blir ännu skörare.. Du kan ju testa, men det är en risk.. Varför går hormonspiral bort? De är ju typ en av de bästa metoderna även om insättningen är lite hemsk :)

Annons:
Rainee
2015-11-20 17:39
#7

#5 Kan även tillägga att du kan testa andra p-piller/mini piller och se om de är annorlunda :)

Anonym
Anonym
2015-11-20 19:25
#8

#6 Lite det jag tänker också ang p-ring och därför inte har kommit längre än till tankar än så länge. Spiral går bort pga insättningen och jag har läst så mycket hemskt om dem så jag vågar helt enkelt inte chansa. Smärta och jag går inte ihop riktigt därför jag heller inte är sugen på p-stav. Tanken på att behöva ta ut den ger mig extrem ångest. Men ja, minipiller kanske skulle funka, likaså ett annat märke vanliga piller. Men då gäller det bara att fått bokat en tid också :P

Rainee
2015-11-20 21:48
#9

#8 Ja och att hitta rätt piller ;) Vilken sort har du nu? 
Spiral är ju jättesmidigt, och sen kanske du ska ta det du läser på internet med en nypa salt, de enda som skriver där är ju de som har varit med om skräckupplevelser. Det kan säkert göra ont, men det varar ju bara i någon minut och sedan räcker spiralen i 3-5 år :)

Upp till toppen
Annons: