Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1112 ggr
Anonym
Anonym
11/19/15, 12:37 AM

Har hon cancer?

Min bästa väninna har bajsat blod i FLERA ÅR, har diarré ofta och allmänna magproblem. Hon vägrar göra en endoskopi, alltså totalvägrar. Jag har läst lite på internet och mycket pekar på tjock- och ändtarmscancer. Hon gick till en mindre endoskopiundersökning men fick avbryta då det gjorde så fruktansvärt ont i tarmen på henne, vilket det inte ska göra. Läkaren konstaterade att det inte alls såg bra ut av det lilla han såg men menade också på att det stora problemet satt längre upp, och hon måste göra en ordentlig endoskopi för att få hjälp. Jag måste få henne att gå och göra undersökningen, jag är rädd för hennes liv.

Annons:
Haztparken
11/19/15, 1:05 AM
#1

Man kan ju bli sövd om det verkligen inte går. Gör undersökningen så ont så är det ju klart hon inte klarar av det och bör då bli sövd.

Måste inte vara cancer utan kan vara en inflammatorisk tarmsjukdom exempelvis Crohns eller Ulcerös Kolit.

Maria
11/19/15, 7:01 AM
#2

Det behöver inte alls vara cancer men däremot så behöver ju din väninna undersökas ordentlig och utredas.

Valet är trots allt hennes eget. Det enda du kan göra är att försöka övertala henne.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Thotis90
11/19/15, 5:46 PM
#3

Hon har inte gjort en utredning mot endometrios då? Det är tyvärr vanligt att man får problem med magen på olika sätt när man har endometrios (man kan t.ex. få sammanväxningar på tarmen). Jag har en vän som också har endometrios och hon får blod i avföringen varje gång. Själv så får jag väldigt ont när jag tömmer tarmen, ibland kommer det blod.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

pyromanen
11/19/15, 6:00 PM
#4

Det kan vara annat än cancer, men oavsett vilket behöver det ju diagnos och behandling!

elinkw
11/23/15, 8:59 PM
#5

Har precis samma problem som din vän. Fick först göra en undersökning på vårdcentralen men det blev exakt som det blev för din vän, det gick inte för det gjorde så ont. Fick åka till ett riktigt sjukhus och bli sövd och göra en koloskopi och gastroskopi. Verkligen ingen fara alls, faktiskt. Gjorde varken ont innan eller efter. Dessvärre hittade de inte vad som var som var fel på mig så de la ner undersökningen. Så nu tar jag varje dag som den kommer och försöker handskas med mitt "funktionshinder" som jag så fint kallar det.

Jag tycker hon ska fixa en remiss till en undersökning, och kräva att få bli sövd. Jag skulle inte heller få bli det först (det blir längre väntetid och en mycket större process om man ska bli sövd). Men jag sa att om inte jag får bli sövd så kommer jag få panikångest, och då fixade dem det.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Upp till toppen
Annons: