Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1256 ggr
Officielle
11/18/15, 10:31 PM

Preventivmedel

Känner att jag skulle vilka komplettera kondom med ett annat preventivmedel. Vill egentligen inte använda hormoner så undrar vilket alternativ som innehåller minst hormoner.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Officielle
11/18/15, 10:32 PM
#1

Har funderat på p-stav, p-spruta, p-plåster. Spiral eller pessar är inget alternativ.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Rainee
11/18/15, 11:19 PM
#2

P-plåster innehåller mer hormoner än vanliga p-piller så de rekommenderar jag inte! P-spruta tror jag också innehåller lite mer hormoner. Om du vill ha något med väldigt lite hormoner så rekommenderar jag Jaydess, en ny mini hormonspiral som har fått jättebra respons! Den har ungefär lika mycket hormoner som att ta 6 mini piller på ett år, och den håller i 3 år, så det blir ca 18 mini piller på 3 år :)

Officielle
11/19/15, 4:48 PM
#3

Kom just på att p-piller eller minipiller inte är ett alternativ för mig heller.. Skulle vilja höra lite om biverkningar av Jaydess! :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Biancaa
11/19/15, 5:06 PM
#4

Här står det lite om jaydess: http://dinamediciner.se/mediciner/jaydess

Officielle
11/19/15, 5:28 PM
#5

Vad kostar Jaydess?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Biancaa
11/19/15, 7:10 PM
#6

Läste någons blogg där hon skrev att den kostade 1000 kr. Men tror att det kan variera, jag har inte testat jaydess så det är nog bäst om du frågar din barnmorska

Annons:
Rainee
11/19/15, 8:24 PM
#7

#5 Det beror ju på hur gammal du är, i många fall är det ju gratis eller kostar typ 25-100 kr beroende på vilket län du bor i etc :)

emeliiiiieee
11/19/15, 9:08 PM
#8

När jag fick en jaydess utskrivet så skulle den ha kostat ca 1150 i Gävleborgs län då den inte gick under förmånspriser.. Detta är nått år sedan, vet inte riktigt hur det är nu.

Tror dom fått godkänt att gå med i högkostnadsskyddet

Rainee
11/19/15, 9:32 PM
#9

#8 Ja, min kompis satte in en för ca 2 månader sen och det kostade inget, tror hon betalade 25 kr för att hämta ut den bara.. Men det är förmodligen olika i olika län :)

Trebit
11/19/15, 10:04 PM
#10

#2 Att P-plåster innehåller en högre dos av hormoner stämmer mycket riktigt, Evra depotplåster innehåller 600 mikrogram per plåster, och utsöndrar ca 33,9 mikrogram östrogenliknande hormoner per dygn medan ett p-piller av nyare modell innehåller 20-30 mikrogram östrogenliknande hormoner (de äldre sortens p-piller innehåller/innehöll 30-40 mikrogram hormon). Skillnaden på hur hormonerna påverkar kroppen vid depotplåster istället för piller är att plåstret utsöndrar en mycket mycket liten dos jämt över hela veckan man bär det, jämfört med pillret där kroppen chockas direkt med hela dagsdosen på en gång.
Själv hade jag mycket problem med just p-piller av den anledningen, min kropp klarade inte av hormonchocken jag fick varje dag (vilket ledde till kräkningar, yrsel, humörsvängningar osv.) och trots att jag prövade flera olika märken under en längre tid blev jag inte helt av med biverkningarna förrän jag började använda p-plåster istället. Bortsett från en mellanblödning under första månaden jag använde plåster har jag varit fri från biverkningar under de 2,5 år jag använt dem.
Dessutom har min mensvärk som var helt olidlig under alla år blivit helt acceptabel sen jag började använda p-plåster.

Så, är det pga av diverse biverkningar som en är ovillig till att använda hormoner så är det inte helt säkert att en behöver räkna bort p-plåster i alla fall.

Är det dock risken för blodpropp som skrämmer så är det lika stor chans som på andra östrogengrundade p-medel, denna risk ligger beräknad till att vara ungefär lika stor som ifall man är gravid.

Dock låter Jaydess väldigt intressant! Behöver jag nån gång byta från mina plåster ska jag absolut höra mig för om det!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Rainee
11/19/15, 10:36 PM
#11

#10 Ja det också! Men om du läser på Evras hemsida så skriver de att eftersom hormonerna tas upp genom huden så tas det upp ca 60% mer östrogen än om du skulle käka vanliga p-piller med ca 35 mikrogram östrogen i!! Så att få en blodpropp är dubbelt så stor än om du bara skulle käka vanliga p-piller med dem. Dessutom är mycket östrogen inte bra i allmänhet, och det var det som till slut fick mig att byta, pga att det lagrades för mycket östrogen i min kropp tyvärr.. Men olika saker fungerar för olika personer..

Trebit
11/19/15, 10:44 PM
#12

#11 Oj, nu blev jag nyfiken. Vilken sida läser du på? Jag har endast kollat fass.se samt min egen bipacksedel.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Rainee
11/20/15, 9:18 AM
#13

#12 De verkar ha gjort om sin sida, de hade en annan förut men nu ska man öppna ett dokument:

http://www.janssen.com/us/sites/www_janssen_com_usa/files/products-documents/orthoevrapi_092014.pdf

På tredje sidan står det om intaget.

Annars kan du läsa på andra ställen, t.ex. 

http://healthcenter.indiana.edu/answers/ortho-evra.shtml

"You will be exposed to about 60% more estrogen if you use ORTHO EVRA® than if you use a typical birth control pill containing 35 micrograms of estrogen." :)

Annons:
Trebit
11/20/15, 12:20 PM
#14

#13 Vad märkligt att det inte står någonting om detta på de svenska sidorna, endast de amerikanska. Jag ska ha detta i åtanke i framtiden! Hur vet man om det lagras för mycket östrogen i kroppen?

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Trebit
11/20/15, 12:46 PM
#15

#13 Jag fortsatte läsa nu, och det står ju även att vid de studier som gjorts att maxkoncentrationen av östrogen som uppmätts vid användning av Evra är 25% längre än de maxkoncentrationer som uppmätts vid användning av orala p-medel.
Jag hoppas verkligen att studier av p-plåster fortsätts att utökas så att effekterna och orsakerna till detta kan studeras ordentligt. Själv skulle jag gärna se att mer än ett sorts p-plåster fanns ute på marknaden i framtiden. Det är ett väldigt bra alternativ för de som av olika anledningar inte kan använda orala p-medel eller p-medel som förs in kroppen på annat sätt (stav, spiral, osv).

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Rainee
11/20/15, 2:05 PM
#16

#15 Ja men det är ju fortfarande en riktigt stor skillnad även om man skulle räkna in det, man får ju fortfarande i sig sjukt mycket mer östrogen än om man bara skulle käka vanliga p-piller. Det märker man t.ex. på om man söker på blodproppar som framkallas av hög östrogen att det är dubbel så stor risk att få det vid p-plåster än p-piller, och åtta gånger så hög risk än folk utan p-medel. Men jag håller med dig, tycker att plåstret borde finnas i andra former, t.ex. ett plåster utan östrogen med bara gestagen i vore jättebra! 

Det där med hur jag märkte att östrogen lagrades i kroppen var att jag märkte att jag började samla på mig fett vid låren och under rumpan.. Sedan kollade jag upp det på internet och då stod det att östrogen brukar lägga sig där och det tyckte jag inte om så då bytte jag :)

Trebit
11/20/15, 6:09 PM
#17

#16 Det håller jag helt med om, det är ju extra viktigt för dem som ingår i riskgrupper för blodproppar och andra sjukdomar som påverkas av östrogen, att detta inte informeras om av barnmorskor etc är väldigt dåligt. I övrigt har jag iofs uppfattningen om att de flesta barnmorskor jag träffat (på olika ungdomsmottagningar samt numera på kvinnokliniker) är väldigt oerfarna om p-plåster. Hoppas verkligen att det läggs mer resurser  på det i framtiden! Speciellt om det nu tas upp så mycket lättare i kroppen än t.ex. p-piller så borde ju plåster med lägre dosering vara något som bör strävas mot.
Jag får se till att hålla min kropp under uppsikt, jag har svårt att lägga på mig fett över huvud taget så börjar det ändras får jag kanske också byta p-medel så småningom.

Sorry TS att jag kapade din tråd! Jag blev lite investerad i ämnet bara^^

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Rainee
11/20/15, 6:48 PM
#18

#17 Ja det är dem.. Skulle jag ha vetat detta skulle jag valt något annat tyvärr, känner mig lite lurad, de informerade mig ingenting om detta, de sa att det var exakt samma som p-piller.. Suck.. Sen står det också att p-plåster inte rekommenderas som första gången p-medel, och det var ju det första jag hade >.> Jag har också svårt att lägga på mig fett, det var därför jag var väldigt osäker först om det berodde på plåsterna, men kan inte komma på att jag haft sådär förut så something had to be done! Men om du har klarat dig i 2,5 år så tror jag att det är lugnt för dig, din lyllos ;) Det var verkligen smidigt med plåster, men något jag inte saknar är att duscha eller bada med det på, det var lika läskigt varje gång! Lossnade förfärligt mycket i kanterna och efter jag hade badat en längre stund kunde de glida runt lite på armen tills det torkat och fästs igen! :o

Trebit
11/20/15, 7:33 PM
#19

#18 Ja det vad det jag fick höra också. Synd med sån okunskap!
Själv har jag knappt några problem alls med att de lossnar, under andra månaden jag använde dem var jag i Spanien i 10 dagar och spenderade timmar i vattnet utan problem. Men jag har iofs aldrig haft mina på armen, testade på övre delen av ryggen en gång men det var obekvämt som tusan så jag har hållit mig till att flytta runt dem på nedre delen av höfterna, precis vid kanten till rumpan där huden rör sig som minst när man böjer på benen. (Det är en hel vetenskap det där med vart det sitter bäst, haha!) Duschar jag väldigt varmt lägre stunder (40+ min) har jag märkt att det klan börja glida lite, men det har nog mycket att göra med kombinationen av värme och vatten.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Rainee
11/20/15, 9:46 PM
#20

#19 Jaha! Jag fann att de satt bäst på insidan av överarmen, där syntes de inte så mycket och lossnade minst för mig :) Men tycker det är sååå mycket skönare med piller då jag inte behöver oroa mig för plåstret, det som är jobbigt är att ta varenda dag och sen är jag inget jättefan av att svälja piller, obehagligt som tusan är det! Tur att dessa är så små i alla fall :) Tror dock att jag kanske ska vara utan ett tag, det har blivit för mycket hoppandes hit och dit mellan p-medel och min kropp börjar säga ifrån lite ;)

Annons:
Trebit
11/20/15, 10:50 PM
#21

#20 Din anledning till att använda piller är samma som för mig med plåster, med plåster behöver jag inte oroa mig ifall jag plötsligt blir sjuk, eller som i fallet när jag faktiskt använde piller, att jag kräktes var och varannan dag av dem. Fanns liksom ingen anledning för mig att fortsätta ta dem då. Även den period när jag mådde bra med dem så var jag ständigt orolig att glömma ta nästa piller på morgonen. Jag trivs med en veckorutin så mycket bättre än en dagsrutin. Kanske är de flesta p-medel lite sammankopplade med stress? "Tänk om" liksom?
Men jag tror säkert att det kan vara nyttigt att vara utan ett tag, även om jag själv är rädd att sluta med mina plåster. Jag har aldrig varit så stabil i både kropp och humör som när jag har haft dem, och det vore rätt ovärt om mina menssmärtor kom tillbaka så som de brukade (där jag även då kräktes en hel del, vad  är det med mig och kräkningar egentligen? Känslig mage I guess).

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Rainee
11/21/15, 12:18 AM
#22

#21 Oj, varför gjorde du det? Låter inte särskilt trevligt :( Kräks du fortfarande nu med plåster? Jag har också väldigt lätt för att kräkas, gör det av väldigt mycket! Ja, menssmärtor bryr jag mig inte så mycket om då jag aldrig haft så mycket, ytterst lite bara, men jag är väldigt orolig för att få tillbaks mina finnar på ryggen och eventuellt ännu mer.. Sedan har jag aldrig använt kondom heller så vet ej hur det känns, men om man ska döma efter vad folk säger så ska det ju inte vara jätteskönt, och det är ju synd, men hellre kondom och finnar än ont vid sex om jag ska vara ärlig :)

Trebit
11/21/15, 9:44 AM
#23

#22 Jag vet inte riktigt varför jag kräktes vid mens tidigare, men jag hade så ont att jag ofta inte kunde stå på benen och hela nedre delen av kroppen liksom la av, mage, ben, allt. Troligtvis orsakat av något stadie av endometrios, men jag har aldrig blivit utredd för det. Numera kräks jag mycket sällan, och med mina smärtstillande (Orudis) så klarar jag mig helt okej. Vad jag fått höra så brukar ju endometrios bland annat behandlas med hormoner, så det kan ju hända att det blivit bättre för att jag självbehandlat i flera år. Nånstans får man ju väga fördelar och nackdelar mot varandra, kanske återkommer inte dina finnar, kanske gör de det. Kan ju hända att kroppen balanserat ut sig själv under tiden du använt hormoner, jag tolkar det som att du inte är så jättegammal heller så finnar kan ju ibland ordna sig med åldern också.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Rainee
11/21/15, 12:45 PM
#24

#23 Jaha, vid mens, trodde du menade hela tiden 😂 Oj! Om du har endometrios så är ju inte så mycket östrogen bra alls som det finns i p-plåster, då ska man ju använda p-medel helst utan östrogen i då det matar endometriosen, så det borde du kolla upp! :o Men om det inte är det så är plåster ett bra alternativ eftersom du slipper att kräkas och må dåligt nu :) 
Ja exakt, det är ju det jag hoppas på, att de inte ska komma tillbaks. Har precis fyllt 20 och började med p-medel för ca 1,5 år sen mer eller mindre så det kanske hunnit lägga sig lite :)

Trebit
11/21/15, 1:03 PM
#25

#24 Jo men under sista månaden med p-piller så kräktes jag var och varannan dag, men det var nog min mage som inte klarade pillren.
Jag vet ju som sagt inte om jag har endometrios eller inte, och det är ju svårt att utreda, särskilt nu när mina symptom är nästan helt borta (och när jag träffade läkare när jag var yngre för det så fick jag höra att "det gör ju ont att vara kvinna, du är vuxen nu", och sen fick jag successivt starkare smärtstillande utskrivet. Läkarvården alltså…).
Men uppenbarligen är p-plåster något som verkligen fungerat för mig, och om man läser enligt vårdguiden:
"Eftersom endometrios stimuleras av östrogen brukar behandlingen inriktas på att sänka östrogennivåerna i kroppen genom att minska aktiviteten i äggstockarna.

Om man har måttliga besvär kan det räcka med hormontillskott i form av den typ av p-piller som innehåller både östrogen och progesteron, till exempel Neovletta eller Orthonett Novum. De gör att aktiviteten i endometrioshärdarna dämpas och då lindras smärtan."

Kan vara så att hormonerna dämpat aktiviteten i mina äggstockar så pass att jag blivit bättre. OM jag ens har endometrios, vilket jag inte har mer bevis på än beskrivningar av hur jag brukade ha det. Sist jag pratade med en barnmorska om det så tyckte de inte att det var värt att "göra massa jobbiga utredningar" om jag ändå inte led av det nu.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Rainee
11/21/15, 2:06 PM
#26

#25 Oj va konstigt! Ja, men då fungerade ju inte piller för dig, men det kan ju ha varit just de pillren du åt kanske? Vi får ju hoppas att du inte har endo så att du inte gör någon skada som tas ut i framtiden, för de pillren du listade med östrogen i är ju lågdoserade och då p-plåster gör att man tar upp så himla mycket östrogen jämfört med vanliga p-piller. Men det låter ju som att du inte har någon stark endo i så fall så det kanske är okej, om du nu ens skulle ha det. Det kan ju mycket väl lika gärna vara något annat, t.ex. gammal hederlig mensvärk ;)

Upp till toppen
Annons: