Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 4577 ggr
Idis ida-maria
11/2/15, 8:36 PM

Mirena hormonspiral

Hej! Jag har Cerazette nu men funderar på att sätta in en mirena för det är lite svårt ibland att komma ihåg en tablett. Min mamma har haft hormonspiral i flera år och för henne funkade det jättebra. Cerazette funkar jättebra så jag kan inte bestämma mig. Vad har ni för erfarenheter av Mirena?

Annons:
Rainee
11/3/15, 10:24 AM
#1

Cerazette har ju väldigt lika hormoner som p-stav, så skulle du välja en sån så tror jag att du inte skulle reagera annorlunda. Men om du nu verkligen vill ha en hormonspiral så skulle jag nog hellre valt Jaydess istället för Mirena då den är mindre med mindre hormoner i, men du kanske hellre vill ha Mirenan :)

Loris M
11/3/15, 11:28 AM
#2

#0 Jag har haft Mirena i 15 år nu och tycker att det fungerar exemplariskt. Har aldrig haft några besvär eller märkt att jag påverkas av den. Jätte skönt och smidigt att den håller i fem år och för min del har mensen nästan helt upphört. jag rekommenderar den starkt! 🙂

OlgaMaria
11/3/15, 11:35 AM
#3

Vad jag förstått efter jag försökt noggrant ta reda på skillnader mellan Jaydess och Mirena så är skillnaden minimal. Däremot lanserades den med argumentet att den är mindre och mindre hormoner, men skillnaden i praktiken verkar vara närmast obefintlig, dessutom kan du ha Mirena längre.

Tål man Cerazette så är oddsen goda att man även kan må bra med hormonspiral - rent hormonellt. Sen finns det ju alltid en risk att spiralen inte hamnar bra i livmodern, att kroppen vill stöta ut den och att det gör ont, att man aldrig slutar blöda. Men för väldigt många fungerar det väldigt bra med spiral.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rainee
11/3/15, 8:24 PM
#4

#3 Ja, det är inte jättestora skillnader, men de brukar säga att Jaydess brukar passa bättre om man inte fött barn. Dock så ska inte mensen försvinna helt med Jaydess vad jag har hört, bara bli mindre, och vill man satsa på att försöka få bort mensen så skulle jag välja Mirena över Jaydess.

Eftersom ts tycker att det funkar så bra med Cerazette så skulle jag om jag var i hennes fall lätt välja p-stav då den är extremt lik! :)

NinniH
11/5/15, 10:27 AM
#5

Min erfarenhet är lite blandad vad gäller Mirena. Jag satte in en i november -13, då min son var 3 månader gammal. Till en början gick det hur bra som helst, men sen kröp den upp lite så att trådarna inte kändes (inte ens BM kunde hitta trådarna), så jag skickades till kvinnokliniken för att kolla med ultraljud så att den satt som den skulle. Den satt på plats, men vid UL upptäcktes cystor (sk "funktionscystor"). Därefter hade jag ett par månader med besvär av cystorna, bland annat att de sprack (det gör ont!) sisådär 10 dagar innan blödning. Nu är jag besvärsfri igen sen ett par månader, även om jag fortfarande får cystor (men mycket mindre, som inte spricker) så jag hoppas att detta bara var tillfälligt. Som yngre åt jag Cerazette och det fungerade hur bra som helst!


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Idis ida-maria
11/5/15, 10:01 PM
#6

Jag vill bli blödningsfri!!!!!! Inga mer förstörda kläder av mens! Jag är synskadad och känner inte skillnad på mens och flytning för än allt är för sent och har blött igenom både trosor och byxor i skolan. Jag får också sådan värk! Det var innan cerazetten. Har hört jättemycket illa om p-stav av min kompis som fick mer aptit av den och gick upp flera kilo. Jag pratade lite med min kompis barnmorska när jag var med henne förra onsdagen och berättade att jag ville bli blödningsfri. Då sa hon att mirena var det bästa alternativet.

Annons:
Rainee
11/6/15, 12:16 AM
#7

#6 Alla reagerar olika, du kan inte utgå från bara en person. Jag har hört flera stycken som gått upp i vikt av Mirenan. Vill bara säga att hormonerna i Cerazette är ungefär samma som de i p-staven vilket gör att om du inte går upp i vikt etc av Cerazette så kommer du förmodligen inte göra det av p-staven heller! Du får prova precis vilken du vill men om jag var i dina skor och Cerazette funkade bra för mig så skulle jag inte tveka en sekund på att välja p-stav :)

Idis ida-maria
11/6/15, 3:27 AM
#8

7 jag vet! Bara att min barnmorska rekomenderade absolut inte staven för att bli blödningsfri. Men alla har vi olika kroppar.

smellcaramell
11/6/15, 6:43 AM
#9

jag satte in en p-stav för två veckor sedan och har inte fått några blödningar alls än trots att jag innan det inge haft mens sen mitten på september och min normalcykel är 21 dagar. Blöder i normala fall kolossalt mycket och hoppas att jag inte kommer blöda alls nu med p-staven. Tror det finns olika sorters p-stavar och jag har själv satt in nexplanon. Jag skulle mycket hellre sätta in en p-stav och prova än en spiral! Jag kommer ta ut min p-stav direkt om jag börjar få blödningar ofta då jag redan har järnbrist och tar järntabletter för att inte vara sjuk jämt, så skulle man få problem är det ju enkelt gjort att plocka ut en p-stav har hört om fler som har problem med spiral än med p-stav. Tycker även att det låter som att du bör byta bm då en vettig barnmorska vet att alla reagerar olika på hormonerna i preventivmedel! :)

Rainee
11/6/15, 9:17 AM
#10

#9 Har också hört fler som haft problem med spiral än p-stav, men det behöver ju inte vara så :)

Min syster gick från Cerazette till p-stav och hon har inte blödit någon gång, tror att om man fortsätter käka och sen byter så det inte blir uppehåll att kroppen knappt fattar att man bytt så om man inte blödde med Cerazette är det nog stor chans att man inte kommer blöda med p-stav. Så tänker jag i alla fall :)

Idis ida-maria
11/6/15, 4:58 PM
#11

Har 6 kompisar som bytt från ceracette till stav. Det har inte funkat för någån. Det finns också ett problem med staven och det är att jag blir ibland ledsagad precis där i armen där staven sitter. Speciellt av taxischaufförer som drar i armarna. Jag ledsagar också själv mina synskadade kompisar och de håller där. Det känns så pinsamt att behöva sägaatt jag har en stav för den som tex drar i min arm som en chaufför.

smellcaramell
11/6/15, 5:51 PM
#12

#11 nexoplanon är en p-stav för de flesta ger få "dåliga" biverkningar. Jag skulle iallafall prova det innan jag provar något annat :) Sen förstår jag inte varför det skulle vara pinsamt att någon skulle känna staven, det finns massor av anledningar till att ta hormonella preventivmedel och ingen av dom är pinsamma! Har själv ätit p-piller i 3-4 år och varit öppen med det bland alla, familjen, klasskamrater, kompisar, lärare o.s.v. ingen har skrattat eller tyckt det varit konstigt, visst var det svårt att förklara för familjens barn på typ 3-8 år varför jag tog ett piller varje dag men sa att det var för att jag inte villa ha barn eller nåt, känns inte lämpligt att prata om mens i den åldern :)

Idis ida-maria
11/6/15, 6:03 PM
#13

Inte för en taxichaufför som jag inte känner och vill berätta för. Alla andra kan jag säga till.

Annons:
Rainee
11/6/15, 6:06 PM
#14

Förstår inte heller varför det skulle vara pinsamt. Känns ju bättre enligt mig att ha något i armen än att trycka upp något i livmodern. Dessutom är det nog större risk att du får mer problem med att ha något i livmodern än i armen.

Idis ida-maria
11/6/15, 6:09 PM
#15

Funderar ändå på att tästa spiral. Om jag inte är nöjd kan jag ju byta❤️

Idis ida-maria
11/6/15, 6:19 PM
#16

Ja jag får se vad som händer och fötter.har ju 6 månader på mig att bestämma mig.

Idis ida-maria
11/6/15, 9:22 PM
#17

Läste bivärkningar på nexplanon och där stod det att man fick byta stav efter 1 eller 2 år om man är överviktig. Känner inte för det.

Rainee
11/7/15, 1:48 PM
#18

#17 Verkligen? Min syrra har p-stav och hon är grovt överviktig.

Idis ida-maria
11/7/15, 8:52 PM
#19

Japp läste på fass

Rainee
11/8/15, 12:32 AM
#20

#19 Det står att det kan vara så men har aldrig hört talas om att man ska behöva göra det. Hon har inte fått höra det av sin barnmorska eller någon annan jag känner så tror inte att det är något du ska gå runt och oroa dig för. 

Detta är allt jag hittar; "Som en följd, skyddar Nexplanon mot graviditet under tre år, men om du är överviktig kan det hända att din läkare/barnmorska råder dig att byta ut implantatet tidigare." 

Vart står det att man ska ta ut det efter 1 eller 2 år? Sen har implanon samma hormon och samma mängd i så de är det ingen skillnad på. Vet inte om det finns någon annan p-stav som används.

Annons:
emeliiiiieee
11/8/15, 12:47 AM
#21

Min stav känns knappt om man inte trycker riktigt hårt. Känns inte när jag har kläder, känns knappt utan kläder haha. Alla som drar mig i armen känner den inte alls.

Jag är även överviktig men staven funkar toppen. Ingen mens så länge jag har haft den, inga andra biverkningar och jag behöver absolut inte byta ut den förrän det är dags. Jag älskar min stav :D

Mirenan är också bra men för mig funkade den inte alls. Blödde heeeela tiden i 2 mån med första. Med andra blödde jag en månad och staven vandrade ut själv och jag fick en fet infektion och kunde inte gå alls på nån vecka :/Jag tycker inte spiral är värt det längre, inte efter det helvetet jag haft med den. 

Men alla tycker ju olika och alla är olika så jag råder dig till att testa dig fram.

Idis ida-maria
11/8/15, 7:24 PM
#22

Nu har jag bestämt mig. Jag testar Mirenan men funkar den inte så byter jag snarast till nexplanon eller tillbaka till cerazette.

Rainee
11/8/15, 8:25 PM
#23

#22 Okej, då får jag önska dig lycka till och hoppas på att du inte möter massa besvär!

Idis ida-maria
11/29/15, 9:08 PM
#24

Tack tar nog en funderare till har börjat fundera på jaydes också

Rainee
11/30/15, 6:07 PM
#25

#24 Jaså, vad fick dig att ändra dig? :)

Idis ida-maria
11/30/15, 6:25 PM
#26

Vet inte velar nog lite haha använder bara preventivmedel för att slippa min rikliga mens. Hade min mens i 2 veckor och blödde flod de senaste gångerna jag hade mens. Inte ens ipren hjälpte för verken. Jag kan ju inte känna skilnaden på mens och flytningar så det var ofta en lärare eller en klasskompis som sa Ida-Maria du har en stor blodfläck i byxorna och det var ju inte så roligt. Därför sökte jag hjälp och fick cerazette. Nu har jag mens var tredje månad men den är väldigt lite ingen verk. Jag blöder i en månad.

Rainee
11/30/15, 6:44 PM
#27

#26 Okej, men har för mig att det är större chans att mensen försvinner med Mirenan än Jaydess, då Mirenan har lite mer hormoner i sig! Annars så tycker jag som sagt att p-stav är ett väldigt bra alternativ, särskilt eftersom den och Cerazette är så himla lika varandra. Men om du hellre vill ha spiral så kör på det! :)

Annons:
Idis ida-maria
11/30/15, 6:58 PM
#28

Min bästa kompis som är helt blind upptäckte en fördel med spiralen och det var att när hon får en liten blödning så spänner det till lite i magen så nu vet hon när hon får lite mens vilket inte hände med hennes stav när hon hade den.

Rainee
11/30/15, 7:05 PM
#29

Okej, men ni är ju helt olika personer. Bara för att hon känner så betyder ju inte att du kommer göra det, dessutom kan mensen försvinna helt, så tycker inte att det ska vara en sån stor faktor i ditt val!

Idis ida-maria
11/30/15, 7:19 PM
#30

Nej det är det inte har hört mer negativa saker om p-stav och mer positiva saker om spiralen. Vet många som har fått ökad aptit av staven så därför vill jag inte ha den. Men det är ju olika från person till person.

Rainee
11/30/15, 9:08 PM
#31

#30 Ja exakt, men menar att om du inte fått ökad aptit av Cerazette så kommer du förmodligen inte få det med p-stav, de är så lika förstår du ;)

Idis ida-maria
11/30/15, 10:20 PM
#32

Haha vill prova spiral bara för jag vill testa något som exakt inte är som Cerazette förlåt om jag bryter tråden men Rainee jag skickade ett meddelande till digigår men vet inte om det har gått fram

Rainee
11/30/15, 10:47 PM
#33

Okej, ja spiral ska ju vara ett bra preventivmedel! :) Oj, har inte kollat mina meddelanden, kan kolla nu :)

Upp till toppen
Annons: