Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1997 ggr
Rainee
2015-10-26 17:58

Ont vid sex, kliar lite, vad är det?

Hej! På den senaste tiden så har det gjort lite ont när jag och min partner ska ha sex, det kliar även lite, men bara ibland men jag tänkte ändå på att det kanske kunde vara början på Svamp. Så jag kollade det hos min barnmorska men hon sa att det såg fint ut. I helgen skulle vi ha sex och det gjorde lite ont när han "pullade" mig, inte jätteont men ändå tillräckligt för att avbryta då jag vill lyssna på min kropp och inte förvärra någonting. Jag hade Svamp förra månaden och har precis efter det bytt från p-plåster till p-piller,  men behandlade i alla fall svampen och efter tror jag att det gick att ha sex okej igen, men nu de typ 2  senaste veckorna så har det gjort lite ont, samt kliar lite. Vad kan det annars vara om inte Svamp?

Annons:
tlover
2015-10-26 18:03
#1

Behandlades din kille också? Annars så kan det hoppa mellan er (Svampen alltså).

Kolla biverkningar på ditt p-piller annars, det kanske är en biverkning eftersom det verkar ju ha börjat då du började med p-piller

l'm back

Rainee
2015-10-26 18:49
#2

#1 Nej det gjorde han inte, han har sagt att han tyckt det kliat också efter vi haft sex men han sa att det försvann när han duschat, så jag antar om han fick det att det kanske gick bort? 

Det jag kan se av biverkningar är infektion i slida (1 av 100), men antar att de menar Svamp då? Eller finns det annat? Verkar ju inte vara slemhinnorna då de såg fina ut när jag blev kollad sist i alla fall.

[silkesnosen]
2015-10-26 21:25
#3

Dels kan du ha fått känsligare slemhinnor som behöver vila, men sedan behöver man ta ett prov om man ska veta att du har Svamp. Allt syns inte.

Rainee
2015-10-26 21:31
#4

#3 Jaha, vadå för prov? Jag har fått höra att det ska synas väldigt lätt :o

Sarah
2015-10-26 22:19
#5

Behöver inte synas. Låter som att du inte fick bort allt, eller att din kille fått och smittat tillbaka.

Rainee
2015-10-26 22:23
#6

#5 Ja så kan det kanske vara, ska jag gå dit igen eller hur ska jag veta om det fortfarande är det? Och hur ska jag behandla, med Diflucan kanske? Är det dåligt att ta det om man är osäker på att man har Svamp? :/

Annons:
Rainee
2015-10-28 20:23
#7

Vet inte om det här har någonting med saken att göra, men jag får fett ont i mina blygdläppar nu när jag har mens och de skaver mot bindan.. Jag brukar inte få så men jag har fått så 2 andra gånger. Tänkte om det kanske hängde ihop med att jag har problem där nere just nu. Men det gör så ont att det blir svårt att torka mig efter jag varit på toa, någon som känner igen sig?

[silkesnosen]
2015-10-28 22:52
#8

Jag tror att du har fått Svamp även på de yttre delarna. Jag skulle ta ett piller, men det kan vara värt att testa dig, då Svamp i de yttre delarna kan kräva en längre behandling än endast ett piller.

Rainee
2015-10-28 23:20
#9

#8 Okej, men när de kolla förra veckan så hittade det inget. Jag får gå och kolla mig nästa vecka då, och så skulle jag få behandla med typ Diflucan + salva?

[silkesnosen]
2015-10-29 08:25
#10

använd bara piller om du behandlar.

Rainee
2015-10-30 01:16
#11

#10 Ja exakt, det var så jag mena

punkmusic
2015-11-01 17:13
#12

Som tidigare skrivit: Behandla för Svamp, torra/känsliga slemhinnor som kan vara brist på östrogen. Det kan även handla om Klamydia.

Rainee
2015-11-01 21:18
#13

#12 Ska jag behandla för Svamp utan att kolla upp om det faktiskt är det först? Det är inge fel på slemhinnorna, de kollade vi upp och dessutom är det vid ingången det gör ont. Har varken klamydia eller brist på östrogen :)

Annons:
punkmusic
2015-11-01 22:21
#14

#13 Okej så bra :)

Kan bara vara för mycket sex helt enkelt, jag vet om jag inte haft sex på länge och sen har sex typ 3 ggr/dag helt plötsligt blir man ju öm… Gå till VC om du vill och kolla om det är Svamp. Symptomen är lätt att känna igen om man har det förut och då är det bara att ta ett piller men vc/umo är aldrig fel om du är osäker!

Rainee
2015-11-01 22:44
#15

#14 Tror inte det är pga för mycket sex då jag bara träffar min pojkvän på helgerna och det blir väl som max 2-3 gånger per helg då. Har haft mer förut utan att det gör ont också.. Ja, dock vet jag inte om de kommer hitta något för varit där förrförra veckan och då kliade det mer än vad det gör nu och då sa de att det såg fint ut :( 

Men börjar tänka på om det kan vara nå sorts sprickor eller liknande från behandling av Svamp förra månaden, för det svider väldigt mycket efter sex när jag kissar..

Fenix_Chicci
2015-11-02 02:05
#16

Låter som fel balans, behöver inte vara just Svamp. Finns kaplar att köpa på apoteket med mjölksyrabakterier i som man för upp i slidan. Har funkat jättebra för mig när jag varit kliig och öm. Du kan också smörja med kokosolja.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Rainee
2015-11-03 10:10
#17

#16 Okej, har Lactal hemma, får testa med det några kvällar i rad :)

Rainee
2015-11-10 18:48
#18

Hej, hade sex med min kille i helgen och det gick helt okej, gjorde lite ont men han undvek att komma i mig så att vi inte gör någonting värre. Men nu har det börjat klia mer och det gör ont när jag torkar mig med papper efter jag varit på toa eller kliar mig där nere osv… Det måste ju vara något??

missporcelain
2015-11-10 19:18
#19

Kanske behövs svampkräm på de yttre delarna? 🙂

Rainee
2015-11-10 19:23
#20

#19 Kanske, usch i så fall, hade Svamp för inte så långt tag sen, måste ju vara jobbigt för underlivet att behandla igen 😕 Får ta en sväng ner till UM imorgon då..

Annons:
Rainee
2015-11-11 22:36
#21

Tillbaka från UM! Och nej det var inte svamp 😕 Jag vet verkligen inte vad det är som gör ont och kliar lite, usch va jobbigt 😭

Honestyisdead
2015-11-11 23:24
#22

Om det inte är Svamp kan jag nästan lova att det är torra och känsliga slemhinnor.  Det är oftast inget man kan ge diagnos på.

Rainee
2015-11-12 08:05
#23

#22 Inte? Borde de inte se det när de gör undersökningen? :( Ja, jag känner mig torr där nere, speciellt på de yttre delarna, det känns som de är lite hårdare om man tar på dem..

missporcelain
2015-11-12 14:08
#24

#23 Tvättar du dig ofta? Kan vara så att du tvättar för mycket och för ofta i underlivet. Vaginan är ganska bra på att rengöra sig själv 😃 Ska man tvätta underlivet är det viktigt att man har en tvål anpassat till underlivet och att den har ett bra pH-värde.

Rainee
2015-11-12 18:36
#25

#24 Nope, tvättar mig inte särskilt ofta, tvättar mig med vatten 2-3 gånger i veckan när jag duschar. Inte mer än det dock. Har en intimkräm jag köpt idag som jag hade på men tycker mest att den gjorde så att det kliade mer :/

[silkesnosen]
2015-11-12 19:52
#26

Nej det ser man inte nödvändigtvis. De behöver göra ett utstryk och ta ett prov.

Rainee
2015-11-12 20:52
#27

#26 Ser vadå? Uttorkade slemhinnor eller Svamp? :o

Annons:
farvendal
2015-11-12 21:39
#28

Du hade väl börjat med Cilest?

Isåfall är det ju en vanlig biverkning att det gör ont precis innanför slidöppningen, oftast bara på ena sidan.

Kan inte komma på att det kliade dock. Så kan vara värt att testa för Svamp. Gå till um igen.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[silkesnosen]
2015-11-12 22:35
#29

#27 svamp

Rainee
2015-11-12 22:50
#30

#28 Ja, är i mitten på andra kartan nu. För mig gör det ont på båda sidorna :/ UM kan inte säga mer, de tror att de bara kan kolla och se om det är Svamp, de vet inte ens om att man ibland behöver kolla i mikroskop eller vad det nu är man gör :(

#29 Okej, nä jag vet men vågar inte behandla mig om jag inte fått en bekräftelse på att det är det :( Men asså kollade vad som var i den där intimkrämen, och såg att glycerin var en av ingredienserna och det är ju sött, tänkte att det kanske beror på det att det kliar extra. I alla fall om det är Svamp för Svamp gillar ju det söta.. Undra om jag ska käka probiotica och se om det ger sig? För det är väl inte skadligt eller? :(

farvendal
2015-11-13 11:10
#31

#30 Jag träffade tre barnmorskor som inte förstod felet, gjorde gynundersökning, tog prover och hela faderuttan. Men sedan träffade jag en fjärde i samband med ett helt annat ärende ett år senare och vi kom in på ämnet - hon förstod direkt vad det var. Helt galet egentligen. 

Men, i ditt fall tippar jag mer på att dina slemhinnor tagit skada av svampinfektionen (biverkningen av cilest brukar inte dyka upp redan bara efter någon månad). Sedan sätter det sig väldigt mycket i huvudet också, man ligger och spänner sig och tänker "kommer det göra ont?" klart som sjutton det gör ont då. Inget konstigt med det, man fungerar så. 

Bra att du lyssnar på din kropp iallafall. Ha inte sex om det gör ont. Tips vid Svamp förutom behandling med random kräm är att ha så luftiga trosor och byxor som möjligt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Rainee
2015-11-13 12:19
#32

#31 Oj, och det var då de kom på att det var pga Cilest eller? Ja de kan ju ha tagit skada av svampmedeln som jag använde för svampinfektionen men tror inte det för det gjorde inte ont efter, utan det kom senare att det gjorde så ont.. I så fall är det nog mina slemhinnor sum tunnats ut och blivit torrare kanske.. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra, funderar på att bara köra klart den här kartan och sedan vara utan ett tag bara.. Det är så svårt att veta vad som beror på vad och att sluta kanske hjälper mig att sätta lite perspektiv på alla sakerna jag är orolig för..

Rainee
2015-11-13 15:33
#33

Är också sårig där nere tror jag för om jag håller på ett visst ställe så svider det som det gör när man håller sitt finger emot ett ganska öppet sår.. Vet dock inte om detta nu är "gömd" Svamp eller torra slemhinnor eller vad det nu är! Som det ser ut just nu lär jag inte fortsätta på en tredje karta…

91Marran
2015-11-16 13:45
#34

Får också sådana sår. Smörj in dig, för du är torr. Går inte att ha samlag vid de tillfällena, eller ens ha binda typ.

Mvh
Mig

Annons:
Rainee
2015-11-16 19:03
#35

#34 Exakt, får också jätteont om jag har binda när jag har så, man kan knappt gå efter ett tag med den.. Beror ditt på något speciellt eller får du bara så från ingenstans?

Rainee
2015-11-16 19:04
#36

#34 Glömde säga att jag har börjat smörja in mig nu med intimkräm men har inte vågat haft sex än..

91Marran
2015-11-16 21:30
#37

#35 Har alltid haft det så. Vet inte varför. Borde nog kolla upp det. Kan det ha med Ph att göra kanske? Får mest sår långt upp. Men blir dem längre ner så drar man sig ju för att gå på toa. Ett tips är att byta binda ofta, då "sliter" det inte precis på samma ställen om man har tur och använd inte trosskydd för dem torkar ur så att det blir sår ännu lättare.

Mvh
Mig

Rainee
2015-11-17 10:19
#38

#37 Försöker att inte använda trosskydd men har så hiiiimla mycket flytningar så skulle behöva byta trosor 3 ggr per dag, men byter bara 1 gång per dag nu..

Rainee
2015-11-24 19:53
#39

Bump.. Vet fortfarande inte vad det är, vet inte om jag ska fortsätta på en tredje karta för att se om det ger sig eller vara utan helt och köra på kondom ett tag..

Rainee
2015-11-26 19:17
#40

Jag fortsatte på tredje kartan för att se om det möjligtvis bättrar sig, men nu under mensen är jag supertorr, blöder till och med pga det.. och jag ser att det inte är mensblod för mensen är lite brun nu och knappt något kvar och så kommer det ljusröda slingor mitt i det.. Svider som satan.. Funderar på att kontakta en annan gynekolog/barnmorska än de där jag bor för de är verkligen kassa! De säger att allt ser bra ut bara men obviously så är det ju inte bra..

91Marran
2015-11-26 20:29
#41

Skriv här vad du får för svar då jag lider av samma som du. :-(

Mvh
Mig

Annons:
Rainee
2015-11-26 21:18
#42

#41 Okej, det ska jag! Det här är verkligen jobbigt :(

Rainee
2015-12-08 16:39
#43

Liten uppdatering: I helgen hade jag och min kille sex ca 3 ggr för första gången på ca en månad. Det gjorde lite ont men det gick ändå, vi använde glidmedel och jag var tillräckligt uppvärmd. Ändå så kände jag av att det skavde.. Sen efter har det kliat och nu imorse så fick jag en svampliknande flytning?? Vad ska detta betyda? Förstår verkligen ingenting nu. Alltså det var svårt att avgöra om det var en sån flytning eller inte men kunde se små "korn" i lite.. Har jag Svamp ändå fast de har sagt att allt sett bra ut? Eller utlöstes en svampinfektion av att jag och min kille hade sex? Någon som vet?

Aleya
2015-12-08 19:39
#44

Det kanske är så då att du inte tål din kille = hans naturliga flora = du får detta kli. Eller så kan det vara sperman du får kli av
En tanke som dök upp då jag vet att jag var med om att få konstant UVI av en kille jag hade, spelade ingen roll om jag kissade och tvättade efter samlag, jag fick ändå uvi.
Har inte skett sedan han.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rainee
2015-12-08 20:12
#45

#44 Det är det jag är rädd för, men det har bara varit så nu på sistone, förut var det inte alls några problem.. Kan det utvecklas? Skulle vara jättetråkigt i så fall.. Men om du använde kondom med den killen du hade då? Då borde du inte fått uvi väl?

Idis ida-maria
2015-12-08 20:20
#46

Jag tycker du ska gå till en annan gynmottagning.

Aleya
2015-12-08 20:42
#47

#45 vi hade aldrig kondom. Hade p-ring då.
Jag vet inte hur det fortgår, men kolla upp det på en RIKTIG kk och inte ungdomsmottagning

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rainee
2015-12-08 21:50
#48

#46 Du har rätt, det bör jag absolut göra!

#47 Okej, jag förstår!Ja jag ska försöka få tid snart på en klinik, måste bara hinna hem innan telefontiderna stängs ;)

Annons:
Rainee
2015-12-09 18:14
#49

Jahapp.. Idag när jag var och kollade mig så visade det sig att det var Svamp ändå.. Är så himla rädd för att det ska komma återkommande gånger varje gång efter jag och min pojkvän har haft sex.. För jag antar att det är därför det utlöstes, eftersom vi hade sex 3 ggr i helgen (vet inte om antalet ggr spelar roll).. Jag hoppas verkligen att det var därför jag har haft ont och att det försvinner sen för att inte komma tillbaka inom ett bra tag till.. Är så ledsen och besviken och trött!!! Har i alla fall köpt Diflucan den här gången då jag är rädd att de där pillerna man stoppar upp kan ha negativ verkning på mina slemhinnor.. Får hoppas att det blir bättre för jag orkar verkligen inte mer ångest kring det här.. Känner att jag håller på att bryta ihop helt, mitt psyke behöver få vila från allt detta.. Någon annan som haft liknande problem?

Aleya
2015-12-09 18:39
#50

#49 börja med att behandla, och han bör behandlas också. och ha inte sex på ca en vecka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rainee
2015-12-09 22:23
#51

#50 Japp har precis tagit pillret, men vad är det man ska behandla killen med? o.o

Aleya
2015-12-10 15:38
#52

Fråga på apoteket om han kan ta samma

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rainee
2015-12-10 18:50
#53

#52 Kan fråga imorgon! Tog Diflucan igår men har inte riktigt märkt såns tor skillnad än.. Det har ju gått ett dygn nu, men det står att om symptomen inte har försvunnit inom 3 dagar ska man kontakta läkare.. Hoppas på att det försvinner snart..

Upp till toppen
Annons: