Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 12133 ggr
elinkw
10/14/15, 2:56 PM

Finnar av p-stav

Åt p-pillret Yaz innan som gav mig en alldeles underbar hy (Dessa p-piller hjälper mot finnar) Har aldrig riktigt lidigt av acne dock. Fick sluta med dessa då jag har problem med magen (P-pillret hinner inte värka innan det  kommer ut) Så det kändes inte speciellt säkert.

Satt i en p-stav i april, alldeles snart 6 månader sen. Var biverkningsfri de första månaderna sen började lite finnar ploppa upp, och nu är det verkligen brutalt. Ser ut som en pizza och vill knappt gå utanför dörren. Det kliar, gör ont, kan inte använda smink (som är ett av mina stora intressen). Har än så länge testat basiron 5% gel som inte hjälpte alls (fick acneärr istället..) 

Jag tvättar ansiktet morgon och kväll, använder en fuktighetskräm för min hudtyp, scrubbar 1 gång i veckan samt använder 100% aloe vera i ansiktet. Äter en varierad bra kost så jag vet att det beror på den här jävla p-staven.

Så nu vänder jag mig till er i hopp om att bli lite klokare, är det någon här som fått acne av p-stav och hur blev ni av med det? Antibiotika är inte ett alternativ då jag hört sååå mycket dåligt om det. Vill helst inte ta ur p-staven heller då den annars funkat väldigt bra men just nu lutar det åt de hållet.. 😕

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Annons:
Rainee
10/14/15, 3:47 PM
#1

Förmodligen så kommer du behöva byta p-medel tyvärr, om det nu är så att det är pga p-staven vilket det verkar vara. Det finns ju andra alternativ där du inte behöver käka piller varje dag, t.ex. spiral, p-plåster osv. P-plåster tar bort finnar, det gjorde det på mig men jag vill inte använda det då det är extra mycket hormoner i det och sen så är det lite jobbigt att ha det när man duschar och badar. Men spiralen Jaydess verkar väldigt bra, pyttelite hormoner i så finnar tror jag inte att du kommer få av den! Det som kan vara jobbigt är ju insättningen typ.. Jag är för feg för tillfället. Men hur menar du att din mage krånglar? För hormonerna hinner inte tas upp om du har diarré, men det tror jag inte att du har varje dag. Jag t.ex. är väldigt ofta lös i magen men det gör inte att pillret inte hinner tas upp, utan det måste verkligen vara diarré om det ska bli en försvagad effekt, alltså att det sprutar ut.

elinkw
10/14/15, 6:20 PM
#2

#1 Jag har något form av magsår så jag har nästan varje dag tyvärr, spyr ibland också. Behöver gå på toa tio minuter efter jag ätit något nästan varje måltid..

Spiral är jag livrädd för, dels för jag tycker inte om hur man sätter i den och jag vill helst inte ha något i min vagina då jag ärligt (personligen) tycker det låter rätt äckligt 😕 P-plåster skulle kunna vara ett alternativ, ska kolla upp det!

Det finns ju flera olika p-piller mot acne, Yaz, Diane, Yasmin som fungerar otroligt bra, finns inte detta preparat i något annat som inte är p-piller?! Sjukt isåfall 😕

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Rainee
10/14/15, 7:10 PM
#3

#2 Okej, då ber jag om ursäkt, trodde du var orolig för att du kanske var lös i magen. P-plåster har jag haft och det funkade jättebra, om du läser på om p-plåster så kan du även se att de hjälper mot finnar och akne så det kanske skulle vara något? 🙂

elinkw
10/14/15, 8:03 PM
#4

#3 Du behöver inte be om ursäkt ^^

Ska boka en tid på ungdomsmottagningen tänkte jag och rådfråga dem hur jag ska göra. Är livrädd att ta ur p-staven dock 😐

Tack för hjälpen, har blivit lite klokare iallafall! 😃

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

emeliiiiieee
10/14/15, 8:37 PM
#5

Ta ur pstaven är ingen fara alls! Gjorde inte ett dugg ont för mig :) 

Ang finnarna så har jag inge tips :/ Får aldrig finnar nu längre när jag har min pstav isatt

Rainee
10/14/15, 9:47 PM
#6

#4 Jadå, hoppas du får bra information av dem! Tror det inte är någon fara med att ta ut, ska väl gå lika snabbt som att sätta in + att du får bedövning. Glad att jag kunde hjälpa lite i alla fall 😃

Annons:
Sarah
10/14/15, 10:25 PM
#7

Fick hemsk hy av p-staven. Spec på ryggen. Blev inte bättre förrän den togs ut. Aldrig mer!

Anonym
Anonym
11/19/15, 3:18 AM
#8

Hur har det gått TS? Har exakt samma problem just nu (även om jag kanske inte har fullt så mycket) och har knappt haft en finne i hela mitt liv innan. I övrigt är p-staven underbar, sluppit mensen i stort sett helt och behöver inte komma ihåg pillren, men det känns ganska sådär med alla finnar/pormaskar. Även om jag har i ansiktet så känns det jobbigast med de på ryggen och bröstkorgen. :/

elinkw
11/22/15, 8:35 PM
#9

#8 
Hej! Tråkigt att du lider av samma. Jag känner exakt som du, är jättenöjd med p-staven annars men det är väldigt jobbigt med acnen. Hur länge har du haft staven? Jag har haft min stav sen april och det tog några månader innan acnen kom. Under en period var det jättejobbigt, men nu har det börja gå mot det bättre.

Har hållt med en hemmakur i några dagar nu, som går ut på att man blandar honung och kanel som man har som ansiktmask. Ser en klar förbättring. Använder denna mask nästan varje dag, försökte sova med den ett tag men de är inget att rekommendera då det blev kladdigt i hela sängen 😐 Finnarna jag har på ryggen bryr jag mig inte så mycket åt eftersom jag inte ser dem själv, så dem har jag inte gjort så mycket åt…

Har ett möte på ungdomsmottagningen nu på Onsdag, ska prata med dem om det kanske finns något milt jag kan få utskrivet emot acnen istället för antibiotika. Om du vill så kan jag uppdatera här sedan vad vi pratade om och vad hon tyckte att jag skulle göra?

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Rainee
11/22/15, 8:42 PM
#10

Du får jättegärna uppdatera, jag tycker det är intressant med preventivmedel så det är alltid kul att höra om det :) Va skönt att det blev en liten förbättring med den där masken i alla fall, men var inte rädd om du skulle vilja ta ut p-staven! Det går jättesnabbt och det finns andra preventivmedel om du inte skulle vilja vara utan ett tag :) Skulle bara vilja höra hur du tycker att din sexlust är med p-staven? Tycker du att du har mycket sexlust eller är den markant mindre än innan?

elinkw
11/23/15, 8:28 PM
#11

#10 Vad kul, då upptaderar jag när jag vet mer! 🙂

Aldrig märkt någon skillnad på min sexlust med något preventivmedel som jag använt (olika p-piller och p-stav) varken att de gått till mer sexlust eller mindre, det har inte förändrats nånting. Men jag har hört många som haft det som bieffekt 😕

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Rainee
11/23/15, 8:34 PM
#12

#11 Ja va snällt! 😃

Okej, gud va skönt att du har sluppit den bieffekten i alla fall! Väldigt tråkigt att ha den bieffekten eftersom att man använder preventivmedel för att kunna ha sex, och så försvinner sexlusten liksom. Önskar att de kan komma på något riktigt bra snart, eller något för killar skulle vara bra också 😕

elinkw
11/23/15, 8:44 PM
#13

#12 Min pojkvän har lovat att ta manliga preventivmedel när det släpps (det ska tydligen vara mycket hälsosammare också) så jag slipper alla bieffekter 😃

Kanske sexlusten är något som går att träna upp?  Har man sex eller ses för ofta så har de ju en tendens att minska sexlusten.. Romantiska saker och att man inte sett varandra på ett tag triggar den osv. 

Har svår att uttala mig om detta då jag aldrig upplevt det själv. Känns det liksom helt dött? Upplys mig gärna för jag har rätt svårt att förstå 😕

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Annons:
Anonym
Anonym
11/23/15, 10:08 PM
#14

#9 Haft den sedan slutet på maj, så det är ju inte jättelänge ändå.

Rainee
11/23/15, 11:39 PM
#15

#13 Ja min med! Men han inser inte heller att det finns biverkningar, han tror att man inte drabbas av sånt ;) 

Hmm.. tror det är mer att man kanske testar nya saker eller utforskar sina fetischer som väcker sexlivet lite mer. Jag och min pojkvän träffas bara på helgerna så det blir ju ändå inte särskilt ofta. Jag vet inte om min sexlust minskat eller något sånt men jag har svårt att känna mig sugen. Jag kan liksom ha skönt när jag väl har sex men jag kan gå nästan hur länge som helst utan att känna typ "gud va jag vill ha sex just nu". Vet inte om det beror på p-medel eller något annat, men har ju käkat sista kartan nu och ska göra ett uppehåll för att se om några saker förbättras så vi får väl se! :)

elinkw
11/26/15, 10:39 AM
#16

#14 #15

Fick världens satkärring på UMO 😕
Hon tyckte prångt att jag skulle ha spiral eller p-ring, fastän jag förklarat att jag tycker det verkar obehagligt och helst inte vill ha något "innuti" då jag tycker att det är äckligt. Kan förstå att det är ett bra alternativ för andra, men inte för mig då jag mår illa av tanken.

Hon vägrade dessutom svara på frågan vad de var för substans i yaz och yasmine som är så bra emot acne. Hon sa prångt att jag inte ska äta p-piller för jag har problem med magen när jag bara försökte få fram om det kanske finns i något annat läkemedel.

Fick inte en syl i vädret kändes det som, hon skulle diskutera min mage hit och dit och mina matvanor och hur jag ska äta, vilket är svårt att ta in då alla säger olika. Vissa tror att jag har problem med magen pga stress, andra säger matvanor och vissa säger att det är någon form av sjukdom. Så som ni kanske förstår vill jag inte ta emot tips ifrån någon så länge det inte är en dietist som känner mig och mina problem.

Utöver detta skulle hon också diskutera om min pojkvän. Hon frågade hur länge vi varit tillsammans, och vad han gör på fritiden osv. Jag svarade att han går i skolan och spelar för det mesta. Då säger hon "ah han är då inte mannen i ditt liv direkt" när jag försökte förklara att vi har gemensamma intressen och att vi har kul när vi är tillsammans sa hon "ah men det finns fler killar".  Hon lyssnade inte på ett ord jag sa om nånting, inte om min mage eller om det här, det kändes som om hon trodde jag satt och ljög henne rätt upp i ansiktet?

Inte heller hann jag fråga om p-plåster, p-spruta eller p-dator skulle vara ett alternativ. Hon avslutade med att "ja men då får du ha p-staven kvar då" när jag sa att jag inte ville ha spiral eller p-ring.

Jag vet inte hur ni känner när ni läser detta man jag tycker jag blev rätt illa bemött och inte fick svar på de frågor jag ville ha svar på.

Fick dock tid till en läkare som jag ska prata om med min acne, har tid den åttonde december, jag återkommer med vad han/hon har att säga.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Rainee
11/26/15, 11:23 AM
#17

#16 Men usch! Att en vuxen människa kan beté sig på det viset :s Men barnmorskor är ofta inte till så mycket hjälp av min erfarenhet i alla fall där jag bor och vad jag läst på internet, de sa samma sak till mig när jag var där igår och jag pratade om att jag hade ont. Då sa de "men är du kär i din kille då?", JA jag är kär i min kille, sluta tro att det är lösningen till alla problem att byta kille. Jag tycker du blev jätteilla bemött och borde gå till någon annan än den där häxan! Jag vågar inte använda Yaz eller Yasmin för att de har fått så mycket dålig kritik om att de är farliga osv. Sen har jag hört massor om att när de använde dem så fick de jättefin hy, men sen när de slutade så fick de ännu sämre än de hade haft innan :s

elinkw
11/26/15, 4:48 PM
#18

#17
Ja verkligen tråkigt när de drar förhastade slutsatser att det skulle vara något fel på personen man är kär i..

Hoppas både du och jag får någon bättre att gå till nästa gång vi behöver det. Och sjukt tråkigt att jag som ätit Yaz aldrig fått höra om att det p-pillret är farligare än de andra (man har ju läst i tidningen av folk som dött av det tillochmed och folk som fått problem med magen). Också tråkigt att jag inte fick veta att acnen blir värre när man slutar.. 😕 för det stämmer ju, även om mycket av "acnen" beror på p-staven.

Hoppas verkligen att den här läkaren kan hjälpa mig att hitta ett bättre p-medel eller något annat som hjälper mig emot acnen om jag ska ha staven kvar

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Rainee
11/26/15, 5:32 PM
#19

#18 Ja, usch det är så tråkigt när allting ska krångla.. Jag vet verkligen hur det är, här blir det aldrig slut på krångel känns det som 😕

smellcaramell
11/26/15, 9:40 PM
#20

#16 försök hitta en yngre barnmorska på vårdcentral/UMO, av egen erfarenhet ger de äldre bara ut sådant de alltid gjort och tycker det är helt okej att må dåligt av läkemedlen man får av dem, så länge man inte blir jättesjuk och hamnar på sjukhus.. Har själv en favoritbarnmorska på UMO så brukar försöka få tid hos henne.

Annons:
elinkw
11/27/15, 6:25 AM
#21

#20 Håller med dig helt, de yngre barnmorskorna jag har fått har oftast varit mycket trevligare och det känns som om de förstår bättre än vad de äldre gör

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Rainee
11/27/15, 2:57 PM
#22

#21 De äldre kanske är fast i sitt gammaldags sätt och all ny information är typ skitsnack enligt dem. I min erfarenhet har det varit så i alla fall. Pga att de på umo i mitt län är jättedåliga så måste jag leta upp en annan klinik att gå till där det finns riktiga gynekologer som tar vad man säger på allvar!

elinkw
12/10/15, 5:25 AM
#23

Fick Tetralysal utskrivet av läkaren jag var och träffade i tisdags. Han föreslog Rouccutan men biverkningarna överväger fördelen enligt mig. Så jag tänkte jag skulle testa med Tetralysal, hjälper inte det får jag ta ur p-staven och hitta något annat alternativ.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

Rainee
12/10/15, 6:53 PM
#24

#23 Håller tummarna för att det ska lösa sig! Du får gärna hålla oss uppdaterade på hur det går :)

[Devya]
12/10/15, 7:17 PM
#25

Usch, det är så jobbigt med finnar. Alla mina finnar försvann då jag började med yaz, eller åtminstone ett par månader efter att jag började med det. I dagsläget har jag perfekt hy och inte en enda finne i ansiktet. Jag vill aldrig sluta med p-piller. Jag vet hur jobbigt det var innan och även om jag bara fick ca 3-6 stycken i ansiktet så tog det ändå på mitt självförtroende otroligt mycket.

Jag hoppas så innerligt att du lyckas få bukt med finnarna! Det är så psykiskt jobbigt att råka ut för dem och speciellt om man också får massor av dem, vilket jag har också fått gå igenom en gång i mitt liv. =/

elinkw
12/23/15, 6:17 AM
#26

#25 Jag hoppas att jag får bukt med min mage nångång så jag kan äta Yaz igen. Underbart p-piller, hade så otroligt bra hy. Är så rädd att jag ska hinna få överdrivet mycket acneärr som inte går bort innan dock :(

Tack förresten, de som inte haft acne förstår verkligen inte hur hemskt det är.

Fick utskrivet tetralysal som jag har ätit sedan den 9 december. Jag ser inte så jättestor skillnad för jag stirrar mig blind på alla ärr och finnar som jag fortfarande har, men mamma säger att hon ser en klar förbättring på min hy (eller så säger hon bara så för att hon är min mamma). Det kan ta 3 månader innan man ser märkbara resultat, så jag får försöka uppdatera tråden.

Det tråkiga med tetralysal är att det bara tillfälligt tar bort acnen. När man slutar med medicinen kommer den tillbaka igen med full kraft. Men förhoppningsvis ska min kropp vänja sig med p-staven nångång så finnarna försvinner, men tills dess får jag nöja mig med tetralysal.

Min pojkvän vet inte om att jag börjar med den här medicinen (vi har inte snackat om det) och vi har inte träffats på ett iallafall 3 veckor (fullt upp med julfirande osv och personliga skäl) så jag ska fråga honom när jag träffar honom om han tycker att det blivit bättre.

Utöver detta så vill jag tipsa om Aloe Vera mot acneärr. Finns att köpa på apoteket och det hjälper något enormt. Skyndar på läkningsprocessen på ärren.

Ricinolja 3/vecka sedan 24/12 - 2011.
www.elinvikstrom.blogg.se

[tk1971]
12/23/15, 9:53 AM
#27

Jag fick också en explosion av finnar när jag hade satt in p-staven. De satt främst i käkvinklarna och upp mot tinningarna. Det var inte alls roligt med en massa finnar när jag var över 30 år 😕

De försvann när staven togs ut och jag bytte till en annan p-metod.

Annons:
Anonym
Anonym
12/23/15, 5:48 PM
#28

#27 Det med käkvinklarna känner jag verkligen igen! Helt galet mycket just där. Ansiktet har börjat bli okej, och likaså bröstkorgen. Men käke/hals samt rygg. Usch. :(

Rainee
12/23/15, 10:07 PM
#29

#28 Just pga att jag haft så mycket problem med finnar på ryggen kommer jag aldrig våga prova p-stav typ :(

tötenöten
12/25/15, 1:19 AM
#30

Har också sjukt mycket finnar av p-staven, tycker det är ganska drygt då jag precis hunnit komma ur fasen med finnar när jag satte in p-staven. Hade cerazette innan och hade inga problem med det, men jag orkar inte hålla på och byta igen. Då den enda biverkningen är finnar känner jag att jag orkar stå ut liksom

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Upp till toppen
Annons: