Annons:
Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 2758 ggr
Aleya
2015-10-13 16:55

Det vidriga ordet

Låter verkligen dramatiskt. Men ne det är inte det. Men jag tror att jag blir tokig när jag läser ordet snippa i sammanhang där vuxna är inblandade. Att exempelvis någon har piercat sig i underlivet. Ne då heter det att en vuxen människa har piercat snippan.(eller fiffin) Jag kan förstå att man kanske använder det ordet när barn ska lära sig om könen. Men att det ska användas på vuxna? Vad tycker ni ? Får ni samma tankar?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Grace2009
2015-10-13 16:58
#1

Jag använder order underliv. Har jättesvårt för vuxna som säger fiffin.

Fridaaaa
2015-10-13 17:00
#2

Jag säger snippa ibland :P Ser inget fel med det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Scorpio97
2015-10-13 17:03
#3

Jag säger oftast "underliv", men tycker egentligen inte att något ord känns helt 100% bra. I vissa sammanhang säger jag "där nere". Vaginan känns också hyfsat okej, men kanske lite formellt ibland. 

Men jag tycker inte det är så fel med ordet "snippa", för mig är det på samma våglängd (eller vad man ska säga) som "snopp", och jag upplever att det oftast används. Då har jag större problem med ordet "fiffin".


//Jessie

Malun
2015-10-13 17:05
#4

Snippa är ett bra ord tycker jag på kvinnans könsorgan. Fitta tycker jag är ett vidrigt ord däremot.

Aleya
2015-10-13 17:20
#5

#4 på en som är vuxen? Varför är det så bra? Vad är fel på vagina eller underliv?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Malun
2015-10-13 17:24
#6

#5 Inget är fel på vagina eller underliv… eller snippa.  Ska det heta en sak på barn och en annan sak på vuxna? Det visste jag ej. Varför ska barnen lära sig "snippa" om det är så vidrigt ord då?

Annons:
Aleya
2015-10-13 17:52
#7

#6 för jag tycker att det låter som ett ord anpassat för barn och till för barn. Tycker att det enbart låter skumt att en vuxen person inte kan kalla sitt kön för underliv eller vagina. Men det är bara min åsikt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Malun
2015-10-13 18:04
#8

Det har väl även  betydelse i vilket sammanhang ordet används. Skulle jag göra ett stort skriftligt arbete om kvinnans nedre regioner så skulle jag använda  ordet vagina. I mer vardagligt tal så säger jag snippa. (inte för att jag pratar om snippan särskilt ofta, väldigt sällan faktiskt men ändå.)

Honestyisdead
2015-10-13 18:14
#9

Jag säger vaginalt eller fjesa.

Aleya
2015-10-13 18:21
#10

#9 Fjesa? Är det dialektalt? Aldrig hört det nämligen

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Malun
2015-10-13 19:00
#11

Fjesa hade jag inte heller hört. Jag hade aldrig kunnat gissa vad det betyder.

Rainee
2015-10-13 19:11
#12

Om jag är seriös så använder jag oftast underliv, tycker jag är bra! Men ibland kan jag även dra till med mutta 😂

Aleya
2015-10-13 19:15
#13

#12 muttra låter lite roligt. Samma med bäver eller råtta. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Rainee
2015-10-13 19:20
#14

#13 Just därför jag använder det 😉

Vanja
2015-10-13 19:43
#15

Jag använder "underliv" . Men när jag pratar ibland barn eller så ,så använder jag snippa.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Loris M
2015-10-13 19:51
#16

#0 Vad tycker du om ordet snopp då? Känns det också fel? Snippa är snoppens motsvarighet och jag kan inte tycka att det är fel att använda det. Allt beror på sammanhanget men jag säger underlivet oftast. Pratar jag med barn så säger jag snippa.

Honestyisdead
2015-10-13 20:00
#17

#10 Hahahaha 😂  tror det är mitt eget. Alla frågar var jag fått det från. Men kan andra hitta på kan jag :)

Aleya
2015-10-13 20:09
#18

#16 säger penis. Om jag skulle prata med ett barn så då skulle jag såklart säga snopp och snippa. Detta handlar dock om att jag läste en artikel där det stod: xxx piercade sin snippa. Det handlar alltså om en vuxen människa som har gjort en vuxen sak, där dom använder ett ord som jag associerar med hur man pratar med barn. Och det känns smått tokigt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Intehärutandär
2015-10-13 20:15
#19

Vi säger aldrig "Snippa", låter fånigt. Säger "Snopp" och "mussla" eller bara underliv helt enkelt.

obstitant
2015-10-13 20:37
#20

Nackdelen med att säga vagina är ju att man då bara pratar om slidan och inte de yttre delarna.

Jag använder nog rätt många olika ord beroende på sammanhang.

Annons:
OlgaMaria
2015-10-13 21:21
#21

Men om vi lär barnen att det heter snopp och snippa så kommer ju givetvis dessa ord ta över och bli standard så småningom. Ord och benämningar ändras hela tiden. Personen som piercade sin snippa var ju dessutom ung och därför kanske ordet snippa är fullständigt normalt för henne. Jag tycker snippa är ett fenomenalt bra ord för det känns enkelt att ta i mun och inte vulgärt. När jag var typ tonåring tyckte jag inte det fanns något bra ord för mitt underliv. Underliv lät som en gammal tants könsorgan och resten av orden kändes vulgära. Känns som att dagens ungdomar kan använda ordet snippa med lätthet, utan att det klingar illa på något sätt, och det tycker jag är så bra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2015-10-13 21:34
#22

Underlivet säger jag och känner att jag är för gammal för att ta till mig ordet snippa som egentligen är ett ganska bra ord.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2015-10-13 21:49
#23

Ja jag känner också att det är lite på gränsen att säga snippa om mitt eget underliv, men jag använder ordet med min dotter och för henne finns det ju inget annat ord så det kommer ta över. Märker också att 90-talisterna använder ordet i stor utsträckning. Härligt för dem :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-10-13 21:49
#24

Ja jag känner också att det är lite på gränsen att säga snippa om mitt eget underliv, men jag använder ordet med min dotter och för henne finns det ju inget annat ord så det kommer ta över. Märker också att 90-talisterna använder ordet i stor utsträckning. Härligt för dem :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

oh-la
2015-10-13 22:56
#25

Jag gillar ordet och har inga problem att använda det i vardagstal om mig själv. Tycker det är ett kalasbra ord! Hellre det än vagina, som jag tycker låter stramt och bara beskriver en del av snippan, om jag får säga så :P ne, jag gillart!

Ria74
2015-10-13 23:50
#26

Jag kallar det underlivet eller huffsetuffsan. Snippa använder jag aldrig, tycker det ordet känns barnsligt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
2015-10-14 08:53
#27

#26 Snippa använder jag aldrig, tycker det ordet känns barnsligt.

 … Till skillnad från huffsetuffsan? 😂

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Angelfish
2015-10-14 09:35
#28

Jag är över 50 år och jag tycker inte snippan är ett barnsligt ord. Jag gillar det ordet.

Sen beror det på sammanhanget och vem man pratar med vilket ord man använder. Snippa, slida, könsorgan, underlivet, vagina mm.

Däremot hatar jag ordet fitta.

Gillar inte orden bäver eller råtta heller. Mitt underliv är inget djur.

pyromanen
2015-10-14 12:52
#29

Jag tycker snippa är ett bra och fint ord och föredrar det framför andra ord. Vagina är slidan på latin. Slidan och det kvinnliga könet är ju inte helt samma. Vagina låter i mina öron lite vetenskapligt/gynekologaktigt. "Underliv" omfattar både livmoder, äggstockar, slidan, yttre könsorgan … Och känns för mig "suddigt", lite som "nånstans i dom nedre regionerna man helst vill slippa för att specificera". Så jag säger snippa.

[WiresInABox]
2015-10-14 15:10
#30

Jag tycker det är synd att fitta ses som ett vidrigt ord av många. Jag tycker att det ordet är fint och jättebra, använder det om både mig själv och fittor i största allmänhet! Snippa är också bra men jag tycker det låter för feminint för att jag ska vilja använda det på mig själv då jag är man (transman, obviously). Vulva och vagina känns lite väl kliniskt/anatomiskt och underliv för luddigt, det kan ju vara lite vad som helst och jag tycker det innefattar hela bäckenpartiet liksom. Dock känner jag ju att i vissa sammanhang passar det inte att säga fitta så då använder jag någon av de andra jag nämnt ändå, eller typ "där nere", "maskineriet", "mellan benen", "könsorganet" (beroende på sammanhang) osv, om jag måste prata om det.

Haztparken
2015-10-14 15:20
#31

Jag brukar oftast säga vajayjay som är ett engelskt slang för vagina. Annars blir det vagina. Fitta är ett otroligt hårt ord enligt mig så det använder jag aldrig, samma som kuk. Där säger jag snopp eller penis. Men folk får kalla det vad dom vill, att jag tycker två av valen låter hårda må vara men det påverkar ju inte mig något negativt så då är det inte så mycket mer med det. Folk kanske stör sig på att jag säger vajayjay?

smellcaramell
2015-10-14 19:27
#32

med risk för att bli hatad av alla på forumet så kan jag glatt erkänna att jag använder ordet fitta, haha , men då brukar jag bara säga det när jag slår i mig där nere, typ när jag rider och hamnar fel i sadeln och får en smäll.. Brukar inte prata om underlivet annars, förutom med barn typ när man byter blöja och då använder jag det ord som barnets föräldrar använder. Tycker själv att snippa är ett ord som barn använder, inte vuxna, snopp tycker jag det är mer okej att även tonåringar använder. Skulle jag prata om ett  kvinnligt könsorgan så beror det ändå på sammanhanget, pratar jag med en barnmorska använder jag "underliv", pratar jag med kompisar säger jag "fittan", pratar jag med barn säger jag som sagt samma som barnets föräldrar för att undvika förvirring.

Ravynsfair
2015-10-14 21:19
#33

Intressant fråga! 
Jag varierar, beror helt på vem jag pratar med. 
Småbarn: Snippa eller "pimpa" eftersom jag pratar mycket finska. 
(Pimpa är finska ordet för snippa, på ett ungefär)
Jämnåriga och medelålders: Mutta, fitta, snippa, vajayjay och "Pillu". 
Äldre vuxna, övre medelålder och uppåt: Underliv 

Sen beror det mycket på vem jag pratar med, om det är någon jag känner väl eller om det är läkare och situation.
Pratar jag med sambon så blir det lätt "Hoohaa" och "äggalådda" *asg* 😂

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

[SisselaJ]
2015-10-14 23:29
#34

Jag tycker snippa är ett bra ord som kan användas i de flesta sammanhang (utom möjligtvis medicinska) av vem som helst. Ordet vagina är inte brett nog anser jag utan avser mer en begränsad del av underlivet. Precis som att underliv är för brett. Jag, som sällan pratar om de nedre regionerna, använder nog mest det tråkiga "mellan benen".

Annons:
Elinmatsdotter
2015-10-14 23:53
#35

Pratar jag med vänner säger jag vjayjay eller fjåset. På jobb använder vi kisselisan. När jag växte upp använde vi smulan. Snippa använder jag inte så ofta tycker det är för likt snopp och tycker det bara känns konstigt, alla dom andra namne har kommit naturligt medan ordet snippa masslanserades och förväntades ersätta dom gamla godingarna. Villket direkt gör att jag satte mig på tvären redan som liten, e 90 talist.

Jetaime
2015-10-15 08:21
#36

När jag växte upp lärde jag mig 'fia' så i namnsammanhang kan jag fortfarande tycka det är lite märkligt, haha. Hatar order 'fitta' och 'snippa' låter bara konstigt. Tycker inte heller om 'fiffi', för mig är det ett namn och ett barnprogram. Jag brukar säga underlivet, muffen eller framstjärten (oftast mest i kanske mindre seriösa situationer) eller bara där nere. Beroende på sammanhang :p

[Tuulikki]
2015-10-16 04:20
#37

Hemma när bara jag och sambon hör säger jag typ alltid mutta :P Ibland säger jag snippa eller fitta. Ogillar inget av dem men kan inte riktigt ta något av dem seriöst.

I mer formella sammanhang så som med läkaren säger jag underlivet eller bara "där nere".
I och för sig pratar jag inte så mycket om könsorgan, så jag har inte riktigt funderat över frågan.

Jag tycker att snippa är ett bra ord. Det är lixom inte vulgärt, det är likt ordet snopp som ofta används, det är lätt att säga (om man nu ska lära barn). Men som jag nämnde förut har jag väldigt svårt att ta det seriöst, haha, så jag skulle nog inte benämna mitt kön så inför vårdpersonal eller någon annan jag inte känner :P

[Forest]
2015-10-16 11:25
#38

haha jag tycker snippan är jätte fult ord. Jag har alltid sagt pullan och det tycker säkert andra är jätte fult, ord underlivet eller pullan är något jag säger beroende på sammanhanget.

Bläcket
2015-10-16 13:17
#39

"Fiffi" är nog det värsta namnet på könsdelar tror jag… jag får tankarna på en liten vit fluffig pudel! Inte vad jag använder för att kissa/njuta. Tycker snippan passar bra om jag talar med barn i förskoleåldern. Annars vulva, vagina, beroende på vilken del av könet jag menar. Fittan funkar också. Men som så många andra påpekat i tråden, vilket ord som passar att använda varierar ju beroende på vem motparten i samtalet är.

[Forest]
2015-10-17 10:33
#40

39 Sa alltid har du torkat pullan  eller musen till flickorna, snopp sa jag till sonen :D Fitta det är ett ord som för mig/oss mer sex-förknippat  om jag inte slår i en tå då kan ordet flyga ut oplanerat då som svårdom mer 🤪 

Missa säga musen som namn för pullan 😉

Michiis
2015-10-18 20:01
#41

Jag använder nog mest ordet fitta.. Haha alltså när jag var liten fick jag lära mig att det hette framstjärten/stjärten men sen sa alla det om baken/rumpan så jag fick lov att sluta säga stjärten för det blev bara fel och det låter helt fel nu med för det är ju rumpan. Och jag tycker nog också snippan är lite ovant att säga och lite barnsligt, det är liksom fitta för mig hur grovt det än låter, så ibland blir det väl även musen istället men ska jag vara allvarlig så säger jag nog underlivet.  Haha stackars lilla tjej könet, inte lika lätt att säga vad den heter som med snopp xD

// Michis

Annons:
Tride
2015-10-19 16:32
#42

Kärt barn har många namn? Men det handlar väl också om vanans makt. Får barn lära sig säga "snippa" så följer det förstås med till vuxen ålder. Inte kommer att säga "vagina" så snart de fyllt, tex, tretton. ☝️

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Carrosh
2015-10-19 19:13
#43

Beror lite på i vilket sammanhang det är i. Dock är det väl kanske inte alla människor man pratar intimpiercingar med.

Höna(n) är annars ett rätt vanligt ord numera. Istället för mäns motsvarighet cock (tupp).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Pytteliten
2015-10-19 19:57
#44

Slida, vulva, underliv, könsorgan  och penis är neutrala men lite högtravande ord tycker jag. Funkar, men…

Kuk, fitta, balle och  stake och liknande är "fula" (negativt laddade) ord.

Snopp och den kvinnliga motsvarigheten snippa är neutrala ord.

Är man inte uppvuxen med snippa i språket så tar det tid att vänja sig. Jag fick själv tvinga mig att använda det i början då det kändes konstigt. Nu är jag sedan länge kompis med ordet!

Men faktum kvarstår, vi kvinnor behöver verkligen ett neutralt ord. Jag skulle gå så långt som till att säga att det är en jämställdhetsfråga! Leve snippan!

viktoria91
2015-10-19 23:03
#45

Kissemurra är ju också charmigt. Eller grottan 😂

[Tuulikki]
2015-10-19 23:38
#46

Haha finns ju hur mycket som helst. Hallongrottan, geggvecket, puppa, fiffi, mussla, punani osv osv. Skulle aldrig sätta dessa ord i min mun dock!😂🤐

Spöket
2015-10-20 20:06
#47

Underliv säger jag som vuxen, som barn fick jag höra att det hette kissen .

Multi vad?

viktoria91
2015-10-21 10:39
#48

#46 Geggvecket är ju såå fräscht! Träsket också. 😂

Annons:
Sashhi
2015-10-25 17:43
#49

Säger oftast vulva/vagina (beroende på del), eller bara som en sak vi har i min vänskrets så kallar vi det "firren". Fitta låter lite väl grovt tycker jag (skällsord), snippa för mesigt och underliv som om det handlar om en reklam. Har hörtm ånga versioner som barn också… kärleksmusslan, trofén, musen, snippan, framstjärten, pippan, pimppa (mer finskt då jag gick på finskt dagis/i finsk grundskola). Som sagt, kärt barn har många namn!

Not your mom, not your milk.

Upp till toppen
Annons: