Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 6739 ggr
[Garntroll]
2015-10-07 22:03

Kan näsblod bero på näringsbrist?

Jag brukar i vanliga fall blöda näsblod i samband med förkylning. Nu har jag blött näsblod utan att vara förkyld. Funderar på om det kan vara symptom på någon näringsbrist. Vad har man brist på i så fall? Har inte blött jättemycket men näsblod får en att fundera i alla fall.

Annons:
Zepp
2015-10-07 22:07
#1

Du har ytliga kärl i näsan alternativ svag slemhinna.. om du ofta blöder näsblod.

Använder du nässprej?

Om det handlar om dålig koagulation så är det K1, dvs du äter väl dina 500 gram grönsaker om dagen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Garntroll]
2015-10-07 22:21
#2

Använder ingen nässpray.  Äter enligt LCHF. Om det blir några 500 gram grönsaker om dagen vet jag inte. Tveksamt.

Tant Grön
2015-10-07 22:25
#3

Brist på vitamin C kan ge näsblod.

[Ruffsetuss]
2015-10-07 22:25
#4

Vid stress kan man blöda näsblod

Zepp
2015-10-07 22:27
#5

Det låter som att du ofta blöder näsblod hur som helst.. det är inte så vanligt.

Men det finns de med svaga kärl/slemhinna i näsan som gör det för minsta lilla!

Om det hade handlat om K1.. som man mest får via colon och inmundigande utav bladgrönsaker.. så hade du märkt det vid sår, som inte vill sluta blöda!

Äter oxå LCHF och blöder så gott som alldrig näsblod.. det var nog någon gång i min ungdom då jag var ung/dum och fick en smäll på näsan sist!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Garntroll]
2015-10-07 22:31
#6

Nja blöder inte precis hur som helst. Men enbart förekomsten får mig att reagera. Men C - vitaminbrist är en bra tanke. Ska prova det. Tror på det spåret.

Annons:
Zepp
2015-10-07 22:34
#7

C-vitamin är hur som helst ofarligt att testa och vad jag begriper omöjligt att överdosera.. man lär kissa ut överskott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Garntroll]
2015-10-07 22:35
#8

Ja så har även jag hört så det är bara att testa känner jag.

Tant Grön
2015-10-07 22:37
#9

Bra också för att förebygga eventuella förkylningar. Havtorn innehåller mycket C-vitamin och är bra för sköra slemhinnor.
Högt blodtryck kan också ge näsblod.

[Garntroll]
2015-10-07 22:44
#10

Högt blodtryck har jag inte. snarare lite lågt istället , trots övervikt.

Nian97
2015-10-07 22:55
#11

Har det hänt en gång, eller återkommande?

Har själv börjat blöda näsblod helt spontant, kanske 1 gång/1,5 år eller så. Min mamma, som är sjuksköterska, sa att händer det bara någon då och då så behöver det inte finnas en anledning alls. Och är det dessutom inte mycket när det väl händer är det bara att torka upp, och inte fundera mer på det :)

Garnnystanet
2015-10-08 08:11
#12

Nypon innehåller mycket C-vitamin så om du gillar nyponsoppa så är det toppen.

____

Medarbetare på Autism.

Adelheid
2015-10-08 08:46
#13

Jag blødde massor av næsblod nær jag var barn och tonåring. Børjade jag bløda helt ifrån det blå så var det ofta ett tecken på att jag var på væg att bli førkyld.

Mitt problem løstes ved att jag åkte in till akuten varje gång så att lækaren fick "brænna" blodkærlen. Det gjorde att jag næstan aldrig bløder længre. Skall sægas dock att nær jag børjade bløda så blødde jag som regel massor. Min mamma blev av det expert på att få bort torkad blod ifrån mina klæder då det som regel blev dem som fick hjælpa mig att stoppa flødet nær jag var I skola och så. Haha

Så ær det något som stør dig kan en lækare hjælpa och det gør inte ont. Men først kan du testa c-vitamin. Kanske det ær så enkelt som brist som ær orsaken. :)

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Annons:
[Garntroll]
2015-10-08 10:34
#14

Jag ska skaffa mig C  - vitamintabletter.  Ska gå in på kostdoktorns blogg och kolla vad han tipsar om.

OlgaMaria
2015-10-08 10:46
#15

Ja C-vitaminbrist kan leda till skört och blödande tandkött så det borde ju också vara samma i näsgångarna. Så testa C-vitamin. Jag är storkonsument av C-vitamin eftersom det håller min mage i trim. Beställer från topformula som har ett billigt och bra alternativ med gratis och snabb frakt. Kroppen har inte förmåga att lagra c-vitamin, och kan heller inte ta upp jättestora doser på en gång, så man kan försöka sprida ut intaget över hela dagen. Ta lite tillskott och ät lite c-vitaminrika grönsaker - t ex vitkål, broccoli, paprika.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Ruffsetuss]
2015-10-08 10:48
#16

Ett glas vatten med några droppar Lime eller Citron fungerar för mig.

Upp till toppen
Annons: