Annons:
Etikettsexualitet
Läst 2041 ggr
Kininälskaren
10/5/15, 10:58 PM

Oskuld?

Är jag oskuld eller inte? Jag är en bisexuell tjej som endast har haft sex med tjejer. Räknas jag som oskuld?

Annons:
Zepp
10/5/15, 11:05 PM
#1

Näe.. du har haft sex med en annan person vad jag begriper!

Oskuld räknar jag någon som alldrig haft sex med någon annan!

Sen så betyder det inte så mycket.. det är en gammal grej bara och som tar utgångspunkt från att penetrera en annan person i sexuellt syfte!

Dvs det är det vanligaste.. och det har störst betydelse för de som alldrig varit med om det.. det är med andra ord ett rätt pubertalt begrepp!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LinaLj
10/6/15, 12:44 AM
#2

Nej jag skulle inte säga att du är oskuld, däremot kan det hända att du har mödomshinnan kvar.

Hoseok
10/6/15, 2:53 AM
#3

Enligt mig så är det ingen annan än en själv som avgör om man är oskuld eller inte.
Jag tycker inte om begreppet "oskuld". Tycker det bygger upp konstiga förväntingar. Om vi ska gå efter samhällets tankar om vad det betyder att förlora oskulden (Penis i vagina) så betyder det att jag förlorade oskulden som 5-åring. Kul tanke..? Nej.

Hoseok
10/6/15, 2:55 AM
#4

#2 "Har mödomshinnan kvar"? Hur menar du nu? Det är en myt att mödomshinnan spricker. Det är inget som ska "spricka" när man har sex. Om något spricker så är det något som inte står rätt till. 

Myten om mödomshinnan har växt fram för att ha kontroll över kvinnors sexualitet. För om en kvinnans mödomshinna är "sprucken" så är hon inte längre lika mycket värd. (Värderingar från medeltiden..)

Om det skulle finnas en mödomshinna, hur tusan skulle mens och flytningar kunna komma ut? 

Edit: Mycket av det jag sa stod tydligen på UMO's hemsida.
LÄNK

Scorpio97
10/6/15, 8:13 AM
#5

Vad tycker du själv? 

"Oskuld" är inget man egentligen är (och precis som #3 ogillar jag det begreppet väldigt starkt). Det finns inga fysiska förändringar som säger att en viss person är oskuld, och en annan inte. Vad man räknar som sex är väldigt olika, vissa anser att det räcker med oralsex medan andra anser att det måste vara penetrering. Jag har hört historier (vet inte om dom är sanna, det är främst i skämtsammanhang jag läst det) om kvinnor som enbart har anal- och oralsex fram tills dom gifter sig, för att fortfarande vara oskulder vid vigseln.

I mina ögon är du inte en oskuld eftersom du har haft sex med någon annan än dig själv, men det är ju egentligen orelevant. Så vad tycker du själv, det är ju egentligen det enda som spelar roll?


//Jessie

Katti
10/6/15, 8:14 AM
#6

Jag håller helt med. Inbyggt i begreppet oskuld finns ju att är man det inte så är man skyldig till något. Usch och fy!

Kalla fakta ikväll handlar om detta. http://www.tv4.se/kalla-fakta/klipp/trailer-kalla-fakta-om-v%C3%A5rdens-svek-mot-kvinnorna-3206030

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
LinaLj
10/6/15, 5:09 PM
#7

#4 Jag vet mycket väl att mödomshinnan inte är någon heltäckande hinna och att den inte spricker som om man tar hål på en ballong. Det förekommer dock att hymen (om du nu föredrar det ordet, eller slidkrans) tänjs så att det uppstår en liten blödning. Faktum är omkring 60% av kvinnor inte känner av sin hymen vid första samlaget. Det kan bero på att man är ordentligt upphetsad eller att hymnen har tänjts ut vid annan sorts aktivitet och att man därför inte upplever det vid första samlaget. Det var även därför jag skrev "kan hända" eftersom man inte vet.

Och varifrån får du att jag lägger värderingar i om man har kvar den eller inte? Jag upplevde inget obehag av min hymen vid mitt första penetrerande samlag men å andra sidan så finns det de kvinnor som faktiskt har problem med den av olika anledningar. Därför kan det vara bra att veta att den faktiskt finns där oavsett vilket namn man sätter på den.

Det vill säga mödomshinnan är ingen myt, myten är att det är en heltäckande hinna. Det är i själva verket ett slemhinneveck. Det kan även vara intressant att veta att det faktiskt kan täcka hela slidöppningen, även om det är extremt ovanligt, och det är som du säger, det upptäcks ofta i samband med att tjejen får sin första mens vilket gör att blodet ansamlas i slidan och orsakar smärta.

Hoseok
10/6/15, 5:23 PM
#8

#7 Jag skrev inget om dina värderingar. Jag skrev om medeltidens värderingar. Det hade inget med varken din kunskap eller dina värderingar att göra. 

För mig är det föråldrat att säga mödomshinna och jag hade önskat att man inte använder det ordet längre då det är väldigt missledande. Det finns, som du nämner, bättre och mer korrekta ord.

Hoseok
10/6/15, 5:25 PM
#9

Tycker fortfarande det låter en aning konstigt att säga att hon skulle "ha kvar sin hymen". Hymen försvinner inte. Den finns där. Den töjs inte ut för alltid.

Looking at a man’s penis and a woman’s vagina, it’s equally impossible to tell whether that person has ever had sex. Neither a gynecologist nor a sex partner can tell whether you’ve had vaginal, oral, anal or manual sex. No-one else can detect whether you’ve had sex. - RFSU

Zepp
10/6/15, 8:24 PM
#10

Strunt samma.. oskuld är man när man är oskuldsfull.. dvs inta har haft sex med någon annan!

Sen kan man debattera huruvida det är någon skuld.. överhuvudtaget?

Det är främst ett ord.. som hör hemma på medeltiden.. om ens då!

Jag skulle hellre säga att det handlar om sexuellt erfaren.. dvs om man har prövat på en sexuell interaktion med någon annan!

Det är väl om något en psykologisk mödomshinna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

oh-la
10/7/15, 12:02 AM
#11

Apropå mödomshinna, slinkan eller vad man nu vill kalla det. Kolla dagens avsnitt av kalla fakta om oskuldsundersökningar. Där klargöra gång efter annan att det inte finns någon mödomshinna, det finns inget att töja ut, eller något som går sönder. Det är helt omöjligt att se om en tjej haft sex eller inte eftersom det inte är någon skillnad. Myten om att den kvinnliga oskulden går att "ta på" eller se är så otroligt svårkvävd, men det är en myt, oavsett vilket namn man sätter på den.

IceTee
10/7/15, 2:20 PM
#12

Vad tycker du? 
Det spelar egentligen ingen roll vad andra tycker, hurvida du är oskuld eller inte får du själv bestämma, det är det som är så härligt egentligen!

Jag försökte ha PiV samlag för första gången när jag var 15, men anser själv inte att jag förlorade oskulden förrän jag var 17 eftersom det var först då någon lyckades faktiskt komma in

Slidkransen har inget med oskulden att göra. Den kommer vara där oavsett hur mycket sex du har och kommer inte ändra form eller försvinna för att man får penisar/dildosar/föremål upp i slidan. 
Jag har min slidkrans kvar, är jag oskuld för det? Inte i min mening

Medarbetare på Skor iFokus

Trollan92
10/7/15, 6:06 PM
#13

#4 Håller helt med dig. Det gick på Kalla Fakta igår om myten om mödomshinnan…

Annons:
[SisselaJ]
10/7/15, 7:07 PM
#14

Jag skulle säga att du inte är oskuld. Men det beror ju på hur du själv känner!

[Forest]
10/7/15, 7:39 PM
#15

Jag skulle inte påstå du är oskuld ts, skulle du ha sex med en kille i framtiden så är det första gången du har sex med en kille men oskuld är du inte. 

4 håller med även jag såg på kalla fakta igår som 13 nämnde, tycker fler bör ta vetenskapen om att det finns ingen hinna öht 😃

Fenix_Chicci
11/2/15, 2:19 AM
#16

I dagligt tal så är ju att "förlora oskulden" lika med att sexdebutera så nej, du är inte oskuld. Men den typ riktiga benämningen så räknas det väl bara om man har penetrationssex med en man men det är ju fuckat. Jag har också bara haft sex med tjejer och använder inte ordet oskuld själv då jag inte gillar det men skulle någon fråga om jag var det så skulle jag ju säga nej.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Tuulikki]
11/2/15, 2:53 PM
#17

Jag gillar inte heller ordet oskuld, föredrar i så fall "sexdebut".

Om oskuld bara gällde penis i vagina så skulle ju ingen tex homosexuell "förlora oskulden".

Jag tycker du får bestämma själv vad/hur du vill säga. Egentligen spelar det ju ingen roll för någon annan än dig.

Upp till toppen
Annons: