Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 8426 ggr
[Lollo 97]
10/3/15, 3:27 PM

Menscykel på 21 dagar

Nu de senaste två gångerna har min mens varit en vecka för tidig, alltså en cykel på ca 21 dagar.

Har haft ganska regelbunden förut men nu har det blivit lite knasigt känns det som, blöder inte heller lika mycket som innan.

Annons:
Scorpio97
10/3/15, 3:31 PM
#1

Jag hade så när jag hade järnbrist, läkaren förklarade varför men jag kommer inte ihåg nu. Men jag fick i alla fall mens var tredje vecka då och det ändrades till var fjärde vecka när jag började äta järntabletter.

Vissa har kortare menscykler, så det kan vara normalt för dig att ha det. Men eftersom det inte varit så tidigare och verkar ha hänt plötsligt (inte att du stegvis fick kortare cykel?) så tycker jag du bör kolla upp det. 
Har du bara haft mens 1-2 år kan det dock bero på det, för mensen kan förändras under dom första åren innan den blir "stabil". Och vissa får ju aldrig en regelbunden cykel.


//Jessie

Inaarah
10/3/15, 3:53 PM
#2

Jaha, kan en kortare menscykel bero på järnbrist? Det visste jag inte! Min mens har också börjat komma var tredje vecka, så det kanske är värt att kollas upp.

smellcaramell
10/3/15, 7:04 PM
#3

min normala menscykel är 21 dagar varav jag blöder i 7, detta resulterade sedan i järnbrist så jag har fått ta p-piller och järntabletter p.g.a. detta, tror inte att menscykeln blir kortare p.g.a. järnbrist, men en kort menscykel kan leda till järnbrist :)

Sedan kan menscykeln variera ibland, typ om man är stressad, äter annorlunda, tagit mediciner eller likande, håller det inte i sig typ 3-4 cyklar brukar det inte vara någon fara, eller om man "nyss" fått mens då är den ju också oregelbunden

[Lollo 97]
10/3/15, 7:32 PM
#4

Har haft mens i ca 1,5 år, så kan nog kanske bero på det.

Äter methotrexate, vet inte om det skulle kunna påverka det + att jag äter typ inget alls så jag sjunker i vikt relativt snabbt, är stressad pga skolan och mitt psykiska mående.

Scorpio97
10/3/15, 7:50 PM
#5

#4 Då kan det bero på att du inte haft mensen så länge. Men även stress och viktnedgång kan påverka mensen, även om man oftast brukar få längre cykler då snarare än kortare (eller att man förlorar mensen helt tills man mår bra igen). 

Läste om medicinen du tar på FASS och där står det inte att den kan påverka mensen, däremot är anemi (blodbrist) och anorexi (inga hungerskänslor) biverkningar.


//Jessie

[Forest]
10/5/15, 10:11 AM
#6

Har samma som dig ts och ska genast börja ta mina järntabletter för att se om det blir normal mens för mig med :D

Annons:
[Lollo 97]
10/16/15, 9:48 PM
#7

Jag är ständigt trött också, men det kan nog bero på annat.

Men jag har slutat att äta kött, blöder inte jätte mycket under mensen heller, normalt skulle jag tro.

Har kollat upp mina blodvärden pga kramper, ligger på 142. Vilket ska vara bra, skulle det ändå kunna vara järnbrist tro?

[Forest]
10/17/15, 9:54 AM
#8

7 Börja med järntillskott för det du beskriver så låter det som järnbrist kan vara orsaken. Själv äter jag inte kött så värst mycket då jag inte gillar kött,fisk eller fågel :P

Scorpio97
10/17/15, 10:34 AM
#9

142 i järnvärde är normalt enligt 1177 (enligt dom ska kvinnor ligga på 120-155), så det borde inte bero på det i så fall. Sen vet jag inte om vissa behöver ligga på ett högre värde för att må bra, och om man då kan ha järnbrist-symptom trots att man ligger inom normala värde. Men jag tror inte det är så i alla fall.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: