Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1961 ggr
Rainee
8/30/15, 7:40 PM

Hur tycker ni att kondom funkar i ert sexliv?

Ni som använder kondom i erat förhållande, hur tycker ni att det funkar? Nyfiken då jag funderar att sluta med p-medel och då blir det ju att köra på kondom 🙂

Annons:
Rainee
8/30/15, 7:50 PM
#1

Ni får gärna säga varför ni tycker som ni tycker också! 😊

L1isa
8/30/15, 9:56 PM
#2

Valde "Dåligt,usch!" för att för mig funkar det inte alls. Gör bara ont och är inte skönt på något vis. Kliar/svider som tusan efteråt också.

Ladydragon
8/30/15, 10:05 PM
#3

#2 kan vara allergi mot latex….

är själv latexallergisk och använder enbart plastkondomer mina partners har då aldrig klagat utan blivit förvånade över hur annorlunda och bra det känns med plast istället för latex 🙂 och man slipper den äckliga latexlukten 

jag kan inte alls äta några hormonella preventivmedel utan det får bli kondom istället

[Anvandarnamn1]
8/30/15, 10:26 PM
#4

testa själv..?

tötenöten
8/30/15, 10:53 PM
#5

Jag och min pojkvän körde väldigt länge med kondom, och jag tycker det funkar väldigt bra så länge man ser till att det är ordentligt med glid.

Det är som sagt obekvämare, men det är inget jag skulle säga drar ner sexlivet till något dåligt.

Dock har jag bytt till p-stav nu och jag trivs bättre med det än med kondom, men skulle jag få några hormonella problem så skulle jag inte ha några problem alls med att gå tillbaka till kondom :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

L1isa
8/30/15, 11:01 PM
#6

#3 Har testat latexfria…

Annons:
[Sabina]
8/31/15, 1:40 AM
#7

Dåligt, usch!
Jag är också latexallergiker så det är jobbigt med kli och sveda efteråt om man inte har andra, latexfria att tillgå.

Tjeja
8/31/15, 7:24 AM
#8

#3 Vilka är i plast då? Några märken/namn? Vill gärna slippa vrida o vända o läsa finstilt på kondompaket i affären så tips skulle uppskattas. :-) Själv tycker jag väl att kondomer fungerar ok. Så länge man inte sexar för mycket på en gång. Men vore trevligt att prova plast ifall det är bättre. Då kanske man kan sexa flera ggr en helkväll utan skav?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

bohan85
8/31/15, 8:40 AM
#9

Jag vill inte längre ta hormoner, spiral känns lite onödigt då vi planerar börja försöka med barn nr 2 inom ett år. Men självklart skulle det vara skönare att slippa. Fördelen är ju att det kladdiga inte behöver rinna ut efteråt! Har försökt föreslå för min sambo att han kanske kan sterilisera sig efter att vi fått våra barn men det vägrar han, snackar om sin manlighet ;)

Minnix
8/31/15, 1:46 PM
#10

Går väl något sådär… trivs bättre utan och sist sprack kondomen >.< vi är inte sugna på en till bebis eftersom våran är 3 månader gammal.  Kör kondom tills jag slutat amma och bestämt vilket p-medel jag vill ha :P

[Túrwen]
8/31/15, 1:47 PM
#11

Använder inte kondom och gör helst aldrig det eftersom att jag fått allergisk reaktion och tycker att det är smärtsamt  :/ Hellre knapra piller då.. 

Men det har ju talats i tråden om latexfria, kanske det vore något..

sisela
8/31/15, 2:08 PM
#12

Det har funkat jättebra för oss. Tycker det är smidigt och märks inte alls. Inga biverkningar för nån av oss.

Viccan92
8/31/15, 4:26 PM
#13

Nej inte kondom. Känner ingenting då.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Annons:
Ladydragon
8/31/15, 5:36 PM
#14

#8 på Apoteket brukar dom ha RFSU Naked lila förpackning Länk

men det finns andra märken oxå men dom har jag bara hittat på nätet Durex Pasante och Skyn  Länk

Rainee
8/31/15, 7:20 PM
#15

Oj va mycket svar, va kul! Ja det verkar ju vara lite 50/50 i vad folk tycker. Själv har jag ju inte testat av den simpla anledningen till att jag har hormonellt p-medel för tillfället och då jag är skyddat så har det bara blivit att jag och killen kört utan bara för att vi kan 😇 Har försökt hittat andra alternativ till p-medel, men vad jag än funderar på så tänker jag bara på alla biverkningar hela tiden. Det är så otäckt. Och med kondom så är det ju inte biverkningar i den formen för kroppen, mest bara att det kan vara obekvämt eller drar ner njutningen. Hmm, ska till en ny gynekolog på torsdag, får se vad dem säger. Annars har jag tänkt lite på p-ring, det ska väl vara ungefär samma som p-plåster fast i ring form va, asså inte samma hormoner men ungefär samma effekt? Och mindre hormoner har jag för mig 🙂

The_pearl
9/1/15, 12:26 AM
#16

Håller med #2 i denna frågan, fy för vad det e jobbigt efter. Sticks, skaver o det kliar.. #15 Rekomenderar p-ring, jag har haft den i flera år nu och jag älskar den. Sätt in ringen i 3 veckor, ut med den o efter en vecka in med en ny. Och du har en smidig app där du sköter allt. Det bästa med den för mig är att jag har så lite mens, så jag kan skjuta på den smidigt med ringen i 3 månader. Alla besvär man haft runt mens innan, otrolig smärta, illamående, gråtattacker osv, osv, har försvunnit. Blödningarna är mindre också. Hur det nu är möjligt.. P-ringen kan man ta ut också vid sex, men den behövs sättas in efter igen såklart. Den kan skava lite annars under sexet har jag märkt. Men bra är den iaf!

Tjeja
9/1/15, 10:38 AM
#17

Tack #14! :-)b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ravynsfair
9/1/15, 1:20 PM
#18

Nu har jag förvisso spiral sen 3 år men förut har jag använt kondom i vissa fall och det har funkat bra för vår del. 

Nackdelen är väl att det kan bli dyrt om man sexar loss ofta, haha! 😃
Eller om man upptäcker att man inga kondomer har hemma när suget är enormt.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

OlgaMaria
9/1/15, 1:33 PM
#19

Finns en bra deal på kondomer via groupon nu. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Biancaa
9/1/15, 3:35 PM
#20

Måste man så måste man väl, men helst utan. Valde "Sådär, det funkar väl" 😊

Annons:
[Devya]
9/1/15, 5:59 PM
#21

Det är mycket trevligare utan kondom. Jag som tidigare endast har använt kondom blev överraskad över hur mycket mer man känner utan kondom. Med andra ord föredrar jag att vara utan vilket jag inte skulle sagt för ett par år sedan då jag aldrig hade testat vara utan kondom. :)

LinaLj
9/1/15, 6:32 PM
#22

Helt okej, nu har jag inget förhållande just nu (så allt sex involverar självklart kondom) men i mina tidigare har det fungerat utan problem. Jag vägar allt vad hormoner heter och det tog väldigt länge att hitta någon som skrev ut kopparspiral till mig eftersom jag inte har fått barn. Så då var det kondom som gällde. Man lär sig att se till att alltid ha kondomer hemma och att hitta vilken kondom som passar killen bäst.

I nästa förhållande funderar jag på att prova pessar, det känns lite smidigare om man är i ett fast förhållande.

Rainee
9/1/15, 7:19 PM
#23

#16 Att den ska kännas eller att man ska få svampinfektioner eller känsliga slemhinnor är jag mest rädd för! Har fått Svamp med plåstret förut och är rädd att jag ska få det lätt med ringen i såna fall :o Annars låter den bra, har hört många som är nöjda! 

#22 Hur funkade spiralen då? Är livrädd för att sätta in en sådan, huvva!

LinaLj
9/1/15, 7:32 PM
#24

#23 Det var väl ingen jättehit. Jag blöder ganska mycket i vanliga fall och efter spiralen blev den ännu mer. Jag hade den till slut bara i 9 månader. När jag blev singel så tyckte jag inte det fanns någon anledning till att stå ut med de kraftiga blödningarna. Det är därför jag är intresserad av pessar. Det känns somt ett bra alternativ. Om inte så är det kondomer som gäller.

Rainee
9/1/15, 7:44 PM
#25

#24 Tänkte också på det, längre och smärtsamma blödningar är inte så välkommet här.. Pessar tycker jag verkar ännu krångligare än kondom tyvärr :/

LinaLj
9/1/15, 7:59 PM
#26

#25 Jag tror det kommer bli mycket smidigare än kondom, vill man kan den sitta i hela tiden om man bara tar ut och rengör den var annan dag (lite beroende på modell). Det lär ju bli billigare i längden dessutom och den är helt fri från latex (iaf den modellen jag tittat på).

Tjeja
9/1/15, 11:50 PM
#27

Någon här som provat Femidom då? ☝️

Jag är jättenyfiken på hur dem som provad den upplevt det!?

Den ska man ju kunna stoppa in flera timmar innan sexet t o m.. då slipper man ju fibblandet mitt i sexakten liksom! 👍

http://www.kondomkungen.se/femidom

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Rainee
9/2/15, 6:54 PM
#28

Funderade ett tag på pessar men kändes bara jobbigt och krångligt, samma med femidom. Tänker mig bara kondom i den hormonfria avdelningen. P-dator skulle jag också kunna ha men den är för dyr..

Rainee
9/2/15, 6:59 PM
#29

Fan asså jag får sån jävla ångest av p-medel. Allt jag kan tänka på är alla dessa biverkningar och kondom känns som att lusten dras ner rejält. Jag är så himla trött på att tänka och tänka på vad jag ska ha. Bryter ihop pga detta och det tär på mitt förhållande som fasiken.. Min kille säger att det är mindre skönt med en kondom och jag tror det är så också.. Men han vill ju hellre att jag ska må bra än använda andra p-medel. Det vill ju jag med men vill inte förstöra våran njutning, det är nästan så jag önskar att jag var singel så jag slapp tänka på eländet. Känner mig helt lost.. Är så trött på allt.. Någon annan?

[Devya]
9/2/15, 7:18 PM
#30

#29 Jag kan relatera, tyvärr. Jag går på p-piller och det har gjort så att min sexlust i princip inte ens existerar… Det här p-pillret fungerar alltför bra med andra ord… -.-

Rainee
9/2/15, 7:20 PM
#31

#30 Usch det är så jävla jobbigt.. Men om jag hade noll sexlust som du så skulle jag nog ändå byta, för om man ändå har noll sexlust så har man ju typ inget att förlora.. Men känns ju inte som det finns något bra alternativ, allting suger..

[Devya]
9/2/15, 7:29 PM
#32

#31 Nå jag har hört om en massa andra biverkningar som inte alls låter särskilt trevligt. Om den enda biverkningen jag har är noll sexlust så verkar det inte så farligt. =p Jag har inget emot att ha sex fast jag inte har sexlust.

Rainee
9/2/15, 7:40 PM
#33

#32 Men tycker du det är skönt under samlaget då? Jag tror jag fortfarande har sexlust men lite har försvunnit och är inte så spontant kåt längre :/

Tjeja
9/2/15, 7:53 PM
#34

Jag tycker inte att Pessar är bökigare än menskopp.

Femidom kan jag däremot tänka mig är väldigt bökig att få på plats rätt. Å andra sidan behöver man ju inte tra fram den i "stridens hetta" utan man kan sätta in den långt innan det ens är hångeldags och det gillar jag. Då kan man sätta in den redan i början av kvällen när man vet att det antagligen kommer sluta i sängen i alla fall. ;b

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Devya]
9/2/15, 7:53 PM
#35

#33 Javisst, sexet i sig är ju skönt då det väl har kommit igång. :) Men det är bara där innan som jag känner att det är lite småjobbigt. Jag tar aldrig iniativet längre pga jag har ingen sexlust längre. Däremot om jag dricker och blir lite smålullig så kommer sexlusten tillbaka men jag kan ju inte börja dricka varje gång jag vill få igång min sexlust. oO

Rainee
9/2/15, 7:54 PM
#36

#34 Jag kan inte ens använda tampong så därför blir det krångligt för mig..

Rainee
9/2/15, 7:56 PM
#37

#35 Förstår dig precis, tycker också att det är skönt under själva sexet men tycker tanken på det är jobbig. Dock så brukar jag ta initiativ för vi träffas bara varje helg och då känner jag att det är onödigt att jag har p-medel om vi inte utnyttjar det :(

sisela
9/2/15, 8:12 PM
#38

Nu är jag gravid så vi använder inget just nu, men kondom har varit toppen tills vidare. Den ändrar ju inte på lusten. Bara evt. känslan, men att känna liiite mindre mot att inte ha lust alls eller ha andra tråkiga biverkningar tycker jag verkar som en bra deal. Förstår inte alls det stora motståndet mot kondom. (Om man nu inte är allergisk dvs.)

Rainee
9/2/15, 9:38 PM
#39

#38 Hoppas att jag kan tycka som dig! Vill så gärna tycka om kondom, tycker inte om att utsätta min kropp för så mycket skit! Har aldrig testat med kondom och jag och killen är så bekväma med att köra utan att det inte har blivit av, skulle behöva fråga honom om vi kan testa med kondom så jag vet hur det känns egentligen..

Tjeja
9/2/15, 10:12 PM
#40

#39  Gör det tycker jag! Se till att prova i alla fall! Några ggr med kondom tills ni får till snitsen med att få på den rätt o s v så ni gör en rättvis bedömning! Det kommer inte att göra någon skada utan är en möjlighet.

Det är synd att döma ut något totalt innan ni ens provat tillsammans några gånger! Och föreslå gärna att ni provar latexfria kondomer då dem kanske känns bättre för honom också. (kan tänka mig att han provat mest latexvarianten innan.)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Rainee
9/2/15, 11:57 PM
#41

#40 Förmodligen, han har väl testat de vanligaste man kan få tag på i matvarubutikerna etc.. Men kostar latexfria mer? Och är de svårare att hitta? Skulle vilja testa så får höra med honom!

Annons:
Anonym
Anonym
9/3/15, 12:07 AM
#42

Kondomen tar bort allt av känslan typ..

och jag är kvinna som skriver det här, samma problem för min man.

http://www.kondomkungen.se/rfsu-true-feeling Dessa kondomer rekommenderar jag ändå om man vill ha skön känsla den kondomen är enligt mig så nära utan kondom med kondom man kan komma! :)

Kondom är väl annars ett bra preventivmedel- men allt varierar hur folk känner så pröva själv!!!

Kommenterar anonymt då jag inte är öppen om mitt sexliv!!

LinaLj
9/3/15, 12:43 AM
#43

#41 Jag skulle rekommendera att prova lite olika kondomer (om man nu inte vet om att man inte tål latex då är det ju latexfria från dag 1). Det finns så otroligt många olika att det gäller att hitta något som passar honom och som du gillar. Det finns ju de med extra glid, supertunna, stora, små, knottriga, med smak, självlysande, ja jisses. Det kan ju även bli lite roligt att prova nya, testa och se.

På ställen som kondomvaruhuset kan man dels få tag på latexfria men där kan man även köpa "mixade" så man får hem ett paket med lite olika sorter så man kan hitta en favorit.

OlgaMaria
9/3/15, 9:22 AM
#44

Vi har mestadels bara använt kondomer de senaste åren, men jag har tröttnat lite då det är mycket skönare utan. Eftersom jag har väldigt regelbunden mens så varvar vi nu kondomer och utan då det är säkra perioder. Har bara en enkel gratisapp (P tracker) som hjälper mig hålla koll på mens och ägglossning. Den markerar också vilka dagar jag är fertil på och den verkar liksom ligga på den säkra sidan, men jag skyddar mig ändå ett par dagar extra. Det är väl kanske 1 vecka per månad man behöver skydda sig, men skyddar mig minst 10 dagar i alla fall. Det blir ändå många kondomfria dagar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sweelin
9/3/15, 11:02 AM
#45

Jag förstår dock inte riktigt hur vissa inte känner något med kondom? Jag menar, mannens penis krymper ju inte? Eller är det för att det blir så glidit? Men är inte det samma som om man skulle bli väldigt våt?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

OlgaMaria
9/3/15, 11:12 AM
#46

#45 Ja, jag tycker man känner mindre om man är väldigt våt. Det är som skönast när fuktigheten är precis lagom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Fyratassar12]
9/3/15, 12:44 PM
#47

Usch för kondomer både jag och sambon är anti mot det blir inte samma känsla samt mer naturligt utan för oss. Jag har väl kört kondom någon enstaka gång men nä helst inte även att jag är tös så nä killen ska körs utan ;). Plus att nu knaprar jag p-piller igen efter ett uppehåll men då chansade vi då jag visste att jag hade lite hjälp från det lilla som var kvar av p-sprutan i kroppen :)

IceTee
9/3/15, 3:25 PM
#48

För det första så tycker inte fästmannen att det är lika skönt med kondom och för det andra så är vi helt dumma i huvudet båda två och brukar inte sätta på den förrän han säger "nej, fan vi måste sätta på en kondom nu! Jag kommer att komma" 

Som sagt- vi är dumma i huvudet

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
L1isa
9/3/15, 4:32 PM
#49

#45 Jag tycker snoppen känns plastig med kondom vilket inte alls är trevligt. Det är som att köra in en petflaska, blä.  Utan kondom känns det tusen gånger skönare! 

Min sambo tycker han förlorar mycket känsel med kondom. Såklart han känner, men inte alls samma känsel som utan.

Anonym
Anonym
9/3/15, 4:34 PM
#50

#45 Jag kan inte svara för varför det är så. Men det känns mindre både för mig och min pojkvän! dessutom känns kondomen otroligt obehaglig känns som jag får ett par tjocka plasthandskar uppkört i underlivet… det är väl det som känns. Varför ifrågasätta det? uppenbarligen känner många såhär!

#48 du kan bli gravid det vet du va?

Sweelin
9/3/15, 4:47 PM
#51

#50 Jag var nyfiken och frågade? Varför inte fråga liksom?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Anonym
Anonym
9/3/15, 5:10 PM
#52

#51 Oki då vet jag.
Tänkte bara att det varierar vissa trivs bra med kondom därför ska man testa och det är ett enkelt preventivmedel som inte har tillsatta hormoner, det har sina fördelar!!

för känslan skulle jag rekommendera tunna kondomer dock.

L1isa
9/3/15, 5:59 PM
#53

Tycker inte tunna kondomer gör någon skillnad :/

Anonym
Anonym
9/3/15, 6:03 PM
#54

#53 Ah det är du det :)

Jag rekommenderar dock tunna kondomer, det är faktiskt stor skillnad på kondomernas tjocklek 0.04 mm är dessa kondomer: http://www.rfsu.se/sv/Produkter/Kondomer/True-Feeling---like-wearing-nothing/ det är enligt mig dem bästa jag testat om man vill komma närmare känslan utan kondom! sen varierar det hur folk känner men som jag uppfattat det uppskattar fler folk tunnare kondomer framför vanliga "tjocka" kondomer.

Tjeja
9/3/15, 6:55 PM
#55

#54 So sensitive non latex är faktiskt tunnare ändå! 0.03 mm! :)

http://www.rfsu.se/sv/Produkter/Kondomer/Naked/

Den ska jag försöka lägga på minnet för min del!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Anonym
Anonym
9/3/15, 6:57 PM
#56

#55 Ja det kan den säkert vara jag har inte koll på alla kondomer vet att wearing nothing kondomerna känns bra iaf

laddare
9/3/15, 7:02 PM
#57

Valde "Dåligt, usch" eftersom jag tycker det är lite bängligt. Skönare utan och det kan bli mer spontant tycker jag. Men mest för att det är svårt att hitta rätt storlek, eftersom att de normala/standard storlekarna inte passar…

har ioförsig inte köpt några själv för att lösa detta, utan mest tagit från UM och fått hemskickat lite blandat. Så nog går det att lösa, men har gått på p-piller i ca 1 ½ år och nyss bytt till p-stav så känns lite onödigt eftersom jag är i ett förhållande sen 2 år tillbaka.

Rainee
9/3/15, 10:02 PM
#58

Tack för alla svar! Ja har hört att om man ska ha kondom så ska det vara typ True Feeling då den är det närmsta man kan komma till naturlig känsla 🙂

#57 Varför bestämde du dig att sätta in en p-stav? 😛

laddare
9/3/15, 10:27 PM
#59

#58 Är iväg ofta på tävlingar (elitsatsar). Men mest var det för att jag fick så himla mycket humörsvängningar vilket tillslut gjorde att jag inte kunde fungera normalt, och i vår skulle jag byta sort på p-pillerna och bestämde mig för att p-stav kanske skulle vara ännu bättre, så bytte p-piller i 4månader innan jag satte in den.

Har alltså haft p-staven i ca 1 månad nu, och är himlars nöjd hittills, med bara väldigt lite blödningar de första 2 veckorna! 😃  + att jag inte har några som helst planer på barn än, så passar bra med 3års intervaller med byte. Är 18år bara så

Rainee
9/3/15, 10:44 PM
#60

#59 Oj, men va kul att det funkar så bra! Jag var med och kollade på när min syrra satte in en idag, det gick fort som attan! Hoppas att hennes kommer fungera bra också 🙂 Tyckte du inte om de nya p-p-pillerna du fick? Och du har inte märkt av några humörsvängningar nu med-pstav då? 😃

laddare
9/3/15, 10:56 PM
#61

#60 Jag bytte till ett p-piller som  skulle göra insättningen av staven lättare, dvs jag behövde inte sätta in den en speciell dag i cykeln/mensen etc med de pillerna 🙂

Inte som förut, men har fortfarande problem men tror nog det är något annat (ångest/gad etc). Jag hade med mig min pojkvän när jag satte in den, det var väldigt lugnande kan jag säga 😃

Niol
9/4/15, 1:56 AM
#62

Använder kondom nästan enbart till analsex. Det känns inte som ett bra alternativ att ha det utan kondom. Vid vaginalsex funkar det också helt ok. Inte lika skönt som utan kondom.

Annons:
Rainee
9/4/15, 4:10 PM
#63

#61 Okej då förstår jag! en det blev inte bättre med de pillerna då? Ja det kan ju ha att göra med ångest etc, skönt att ha din pojkvän med dig! 😃

#62 Aj aj aj.. 😮 Nej det är ju det, inte lika skönt som utan 😭

myrelina
9/4/15, 4:33 PM
#64

Just i hur det känns har jag inte märkt någon skillnad alls men helt klart en nackdel att tvingas "stanna upp" i det sexuella 'flow' man är i för att trä på en kondom. Tycker att det förstörde stämningen lite grann. Men det är endast min uppfattning, har aldrig tyckt att det varit obekvämt eller så, däremot har killen ofta tyckt att det känts konstigt eller skumt.

IceTee
9/4/15, 5:22 PM
#65

#50 uppenbarligen, annars hade jag inte refererat till oss som "dumma i huvudet"

Medarbetare på Skor iFokus

laddare
9/4/15, 8:42 PM
#66

#63 Jo det har blivit bättre, blir mindre arg nu för tiden! xD Men alla humörsvängningar "nedåt" är fortfarande kvar, och har börjat få något liknande av ångestattacker så tror tyvärr inte det har med preventivmedlet att göra…

Upp till toppen
Annons: