Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 10892 ggr
fluffyrat
2015-08-30 13:33

Gestrina frågor

Jag har tagit Gestrina nu i ett par månader och sedan jag började så har jag fått massor av finnar, trodde först jag hade eksem eller liknande tills jag läste att man kan få mycket problem med finnar av mini-piller :/ har fått massor i ansiktet, som inte gör så mycket tills de blir stora nog att de syns, har även fått vid halsen och även någon på läppen. Det är otroligt jobbigt men inte så att jag lider. Jag undrar om fler, som tagit mini-piller, hade mycket problem med finnar? har ju hört att man kan få olika symptom de första 6 månaderna, försvann det efter det eller fortsatte det? kan man gör något åt det? brukar göra rent ansiktet med parfym fri tvål och sedan parfym fri hudkräm morgon och kväll och det har hjälpt lite. Kan inte sluta ta dem, har hellre finnar än mensvärk.

//Fluffyrat Gris

Annons:
[xMondSy]
2015-08-30 16:29
#1

Vissa får bättre hy och andra får sämre hy av p-piller. Jag fick bättre ju längre jag åt, men så fort jag slutade så kom de tillbaka. Sedan kan de vara mycket nu om du precis har börjat med p-piller då kroppen håller på att ställa om sig med hormonerna.

Rainee
2015-08-30 20:35
#2

Hur tycker du att pillrena funkar annars? Sorry om jag är lite off topic, men intressant att höra. Annars kan du ju välja lågdoserade mini-piller istället, gestrina/cerazette har ju en lite högre dos, om du tar de med mindre dos så måste du ta dem typ exakt samma tid varje dag, det är väl skillnaden. Men med mindre dos och lite annorlunda hormon så kan finnarna minska. Kan du inte ta preventivmedel med östrogen i?

fluffyrat
2015-08-31 11:12
#3

#1  Jag tar inte p-piller utan mini-piller, hade inga problem med finnar av p-p.

#2 Jag vågar inte ta med mindre dos då jag inte är jätte bra på att passa tider, inte för att det gör så mycket då jag endast tar dem för att mensen inte ska komma, men vågar inte ta något där man måste vara jätte punktlig. Jag kan inte ta p-piller längre pga jag hade ökad risk för blodpropp.

//Fluffyrat Gris

Rainee
2015-08-31 19:43
#4

#3 Upptäckte du senare att du hade ökad risk för blodpropp? För om det var pga någon i släkten så borde du ju inte ha fått ta p-piller från första början. Men du, har du funderat på p-stav då? Det har ju ungefär samma sorts gestagen i sig och det är lägre och jämnare dos, så klarar du Gestrina så borde du inte reagera på p-stav hormonvis. Då slipper du tänka alls på att komma ihåg piller också plus att du får mindre dos. Min syster äter också Gestrina och ska sätta in en p-stav på torsdag faktiskt 🙂

fluffyrat
2015-09-04 13:29
#5

#4 Det var när efter jag började ta dem, gick upp massor i vikt och sånt. 

Vågar inte ta p-stav men tänker nog gå till ungdomsmottagningen och fråga om andra piller, börjat få otroligt mycket utslag i ansiktet nu så jag vågar knappt visa mig ute. Ska prova mindre dos och se om det hjälper, vill ju sluta med piller men vågar inte för mensen.

//Fluffyrat Gris

Rainee
2015-09-04 16:07
#6

#5 Men asså att du går upp i vikt och det har väl inget att göra med större risk för blodproppar? Såvida du inte gick upp jättemycket eftersom om man är väldigt överviktig så finns större chans för blodpropp? 

Hon har satt in den nu, gick supersnabbt och smidigt, nu är allt klart och hon behöver inte göra något i 3 år. Hon tog också piller pga att slippa mensen då hon får sjukt mycket mens. Får du mycket mens eller är det mensvärk som gör det väldigt jobbigt?

Annons:
Thotis90
2015-09-04 19:18
#7

Jag har endometrios och har dubbel dos Gestrina (två per dag) som behandling och jag har aldrig drabbats av finnar. Däremot ökad svettning från armhålorna…

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

fluffyrat
2015-09-06 13:23
#8

Jag börjar misstänka att det kanske är Svamp också, googlade lite och fick upp bilder på folk med Svamp och det ser nästan ut som mina utslag gör jag tänker därför dra till apoteket idag och kolla efter behandling mot Svamp och se om det är det som varit problemet hela tiden, då jag har även liknande utslag på läppen. Jag har även nyligen haft eksem så jag antar att det inte är omöjligt.

//Fluffyrat Gris

fluffyrat
2015-09-07 11:14
#9

Hm ja har kollat och det är inte Svamp utan finnar och något som jag glömt vad det heter nu, som är som finnar fast små små små som kan komma överallt på kroppen och ja det lär vara relaterat till mina minipiller, så nu är frågan om jag ska vänta ett tag (till jag tagit dem i 6mån) och se om de försvinner eller sluta med minipiller helt, ska gå till ungdomsmottagningen och antagligen be dem om råd.

//Fluffyrat Gris

Rainee
2015-09-07 19:30
#10

#9 Hur många månader har du haft dem? Tror tyvärr inte att det kommer gå över :/

Btw, så glömde du att svara på min fråga (#6), du får gärna göra det :)

Upp till toppen
Annons: