Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1555 ggr
noraa
8/22/15, 9:31 PM

smittar ögonsjukdomar via sminkborstar "conceler"

Kan jag få ögoninflammation från någon som haft det eller annan ögonbakterie ifall denna använt conceler borsten före mig  även fast jag tvättar den innan jag använder den med balsam/shampoo?

Annons:
Sagolikt
8/22/15, 9:35 PM
#1

Schampo eller balsam är ju bara rengörande, inte bakteriedödande. Jag antar därför att det inte hjälper.

Vixxen
8/22/15, 9:37 PM
#2

Ja, möjligheten finns precis som #1 skriver.

noraa
8/22/15, 9:41 PM
#3

så om man sätter på handsprit?

Loris M
8/22/15, 9:45 PM
#4

Kan inget om ögonsjukdomar men jag skulle kasta borsten och köpa en ny.

noraa
8/22/15, 9:54 PM
#5

fast egentligen om jag nu rört en person med ögonbakterie, sen tvättar händerna,spritar dom,så försvinner inte bakterien då eller?

[Ily143]
8/22/15, 10:03 PM
#6

Använd brush clean det dödar bakterierna. I skolan (gick stylist) använde vi diskmedel när vi gjorde rent våra penslar. Men också brush clean om vi var tvungna att använda dom snabbt igen.

Annons:
noraa
8/22/15, 10:08 PM
#7

#6 har nu använt shampoo två gånger , handsprit löst i lite vatten o penseln in, Sen skrubbat lite tvål på handen och skrubbat borsten mot handen o tvålen! är det tillräckligt? hon hade ögoninfektion för 5 år sen och borsten har inte användts sen dess, bakterierna borde ändå dött ut? eller kanske borde köpa en ny trots allt!

[silkesnosen]
8/23/15, 8:35 AM
#8

Ärligt talat så är det väl fräschast på alla sätt att skaffa en ny borste. Bakterien kanske är död, men den kan ju vara ohygienisk ändå.

mollyt
8/24/15, 1:24 PM
#9

Ja,  det kan smitta. Både bakterier och virus. Köp ny!

OlgaMaria
8/25/15, 10:12 AM
#10

#7 Jag tror det räcker :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
8/25/15, 10:21 AM
#11

Jag vet inte hur länge ögoninfektioner kan överleva på saker, men jag vet att dom smittar fruktansvärt lätt.

Jag har haft ögoninflammation säkert 50 gånger på 2 år och smittar mig själv om och om igen trots rigorös hygien med handdukar, örngott och annat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
8/25/15, 10:25 AM
#12

#11 använder du mascara, eller annat smink nära ögonen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
8/25/15, 12:16 PM
#13

#12 Nej, använder inget smink alls runt ögonen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
OlgaMaria
8/25/15, 1:29 PM
#14

#13 Men så jobbigt då att du blir så drabbad. Kolloidalt silver eller aloe vera-destillat är bra mot ögoninfektion. Även avsvalnat kamomillte, om man tål det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
8/25/15, 2:02 PM
#15

#14 Jag har rosacea och gissar på att det har ett samband. Men jag ska kolla upp både aloe vera och kamomillte, tack för tipsen :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Ily143]
8/25/15, 6:32 PM
#16

#7 Det borde räcka. Men om du vill vara helt på den säkra sidan borde du köpa ny borste. Men nästa gång om någon lånar dina penslar så tvätta dom direkt efter och för att vara helt säker kan du också använda brush clean. Brush clean är gjord att döda bakterier på sminkpenslar, du hittar det i märken som Makeup Store, MAC men även billigare från kicks :)

mollyt
8/31/15, 8:52 AM
#17

#14 och #15 jag rekommenderar inte att man självmedicinerar sina ögon. Sök hellre ögonläkare som får titta på orginalstatus på ögonen först och sedan handlägga en behandling utifrån det. Rosacea kan ge problem med ögonen också, det behöver behandlas - så sök ögonläkare.

Sedan ska man undvika kolloidalt silver, precis som allt med nanopartiklar så ska man vara väldigt försiktig! I Sverige får man inte sälja det längre för intag, utan enbart som vattenrening. http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/kolloidalt-silver/

Ria74
8/31/15, 3:08 PM
#18

#17 Jag har varit hos läkare många gånger för det och får fucitahlmic bland annat utskrivet. Det fungerar bra, men två till fyra veckor senare börjar det om igen. Har även fått andra droppar utskrivna plus att jag använder vanliga ögondroppar för att smörja ögat mellan inflammationerna.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
8/31/15, 3:49 PM
#19

#18 Jag antar att det kan bli en jobbig spiral då man använder sådan medicin som är bakteriedödande. Kroppens eget försvar bryts ju också ner så man blir mottaglig för nya infektioner.

Aloe vera tycker många är väldigt bra vid rosacea. Aloe vera destillat är perfekt att droppa i ögonen, men i övrigt kan man använda många olika slags aloe vera-produkter till huden och juicer att dricka. En liten sprayflaska med aloe vera-destillat att spraya ansiktet med morgon och kväll ger ett bra försvar mot dåliga bakterier också. Kanske har du någon ögondroppsflaska som du kan fylla med aloe vera destillat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: