Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2638 ggr
[Elucai]
2015-08-10 15:01

Fruktansvärd mensvärk

Gör så ont att jag gråter och vrider mig i sängen.

Piller hjälper ej. Vad annars mot mensvärk?

Annons:
OlgaMaria
2015-08-10 15:06
#1

Vad har du tagit för piller?

Framför allt försök slappna av och andas lugnt. Gör så mycket ondare när man våndas och gråter.

En varm vetekudde eller flaska med varmt vatten inlindad i en handduk känns skönt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Magrat
2015-08-10 15:09
#2

Fysisk rörelse kan även det underlätta, så en kortare promenad i raskt tempo brukar kunna hjälpa mig. Kanske värt att pröva?

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

OlgaMaria
2015-08-10 15:12
#3

#2 När man har så ont tycker jag INTE det hjälper, utan tvärtom gör det det värre. Men det är min erfarenhet. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Nova1234
2015-08-10 15:12
#4

Ett riktigt varmt bad hjälper mycket eller om du har en elektrisk värmedyna, (du kan köpa billig på biltema en bra investering )

[Elucai]
2015-08-10 15:12
#5

#1 Jag tog 2 st ipren, mammas förslag.

#2 Ska test det nu bums.

OlgaMaria
2015-08-10 15:17
#6

#5 Okej. Ipren brukar kunna hjälpa. Försök nu slappna av och andas långa lugna andetag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Elucai]
2015-08-10 15:21
#7

Promenad hjälpte ej. Halvsitter/ligger i sängen med stora kuddar bakom ryggen och blundar nu. Det är hemskt att vara kvinna!

Lia
2015-08-10 15:21
#8

#5 man ska aldrig ta två stycken ipren! Det du kan göra är att ta EN ipren och TVÅ Alvedon tillsammans, men att ta två ipren kommer inte lindra mer än en.

[Elucai]
2015-08-10 15:23
#9

#8 Hade ingen alvedon hemma…

panini
2015-08-10 15:26
#10

Att gå/jogga/springa/sitta/stå o.s.v gör allt bara mycket värre för mig. Så jag brukar lägga mig i sängen med tv:n på låg volym så att jag har något annat att fokusera på.  Sen tar jag något piller för att dämpa värken lite. Jag brukar också lägga mig  sidan med huvudet högt upp, benen upp mot magen och en smal/ihop vikt kudde mellan benen/magen och sen ligga helt stilla, alternativt lägga mig på andra sidan av kroppen.

Detta funkar (oftast) för mig iallafall!

Lia
2015-08-10 15:26
#11

#9 Då räcker det i alla fall med en ipren, för en till kommer inte hjälpa dig. Så ta en nästa gång. Hoppas det lindras snart!

OlgaMaria
2015-08-10 15:28
#12

Och så ska man försöka ta den så tidigt som möjligt. Det är lättare att få bra effekt om man tar den innan smärtan hinner bryta ut sådär väldigt. Kan vara bra att veta i framtiden. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
2015-08-10 17:09
#13

Ta en varm dusch! Orkar du inte stå upp kan du sitta ner, men det sköna brukar vara att det är varmt vilket hjälper musklerna att slappna av. Hur längesen var det du tog ipren? Det tar ungefär en timme innan man får effekt har jag märkt

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Magrat
2015-08-10 19:05
#14

Trist att höra att promenad inte hjälpte. Det kanske är jag som är lustigt utformad som brukar känna mig bättre efter lite lätt fysisk rörelse. 🤪

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Kerstinfalk
2015-08-10 19:10
#15

Om du har så ont att receptfria smärtstillande tabletter inte hjälper så borde du besöka läkaren.  Det är inte normalt med outhärdlig smärta.

Thotis90
2015-08-28 22:48
#16

Jag säger som #15. Det är inte normalt med outhärdlig smärta! Jag har själv sjukdomen endometrios, som gör att jag får fruktansvärt ont när jag menstruerar.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

[Devya]
2015-08-29 09:08
#17

#14 Om man har riktigt svår mensvärk så kan ingen motion hjälpa, tyvärr. För mig blir det mycket värre om jag utövar någon form av fysisk aktivitet, jag börjar även bli illamående och spyr i värsta fall om jag rör på mig för mycket.

Det man kan göra är att motionera veckan innan man ska ha mens, det tycks ha förbättrat min situation litegrann eller så inbillar jag mig själv bara. :)

Awoma
2015-08-29 09:28
#18

Jag har så ont så jag inte kan stå upp, blir mycket värre när jag går! 

Känns som ja ska kräkas hela tiden, jag blir dålig i magen osv.. riktigt hemskt. Känns som mina organ typ vrids inuti mig.

Tur att jag inte har det varje månad, men som svar på din fråga testa ta Alvedon när du börjar känna att du får lite värk. Oftast hjälper det inte om du tar det när du har så ont.  

Alltså ska du ta den innan du får extrem värk, ta den innan när du känner att du börjar få lite värk :) Värt att testa :)

pyromanen
2015-08-29 10:07
#19

#17 det verkar vara individuella skillnader där. För mig hjälper motion, fast inte promenad, jag behöver ta i mer, typ springa eller liknande. Tyvärr kan man ju inte springa 24 timmar om dygnet och för att kunna sova eller utföra mitt jobb som oftast är framför en dator behöver jag varje månad knapra Naproxen i ca 3dygn. #18 för mig hjälper inte alvedon alls. Det behöver vara antiinflammatoriskt för att ge effekt hos mig. Bäst funkar Naproxen/Pronaxen.

[Devya]
2015-08-29 10:18
#20

#19 Men får du verkligen så pass grym mensvärk då? Då jag får ordentligt med mensvärk så blir mina lår typ förlamade. Lite svårt att göra något då plus att kramperna är så olidliga att det går inte ens att tänka på annat än att försöka andas då kramperna kommer.

Annons:
Thotis90
2015-08-29 10:43
#21

Jag är likadan, #17. Jag provade att ta en rask promenad på tredje blödningsdagen förra månaden och jag fick så ont att jag fick lov att sätta mig i närmsta busskur efter 5 minuter (!) och vänta i 30 minuter innan jag kunde ta bussen hem. Jag hade så ont att jag knappt kunde sitta! Det värkte från naveln ner i knäna. Jag brukar i vanliga fall inte motionera när jag menstruerar, men nu gjorde jag ett försök och det fick jag ångra.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

OlgaMaria
2015-08-29 11:13
#22

#21 Så är det för mig också. Det gäller att ta det lugnt och vara stilla när jag har mensvärk.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[rara]
2015-08-29 11:15
#23

"Menstruationssmärta

Vuxna och ungdomar över 12 år: 2 tabletter (400 mg) 1-3 gånger per dygn vid behov med 4-6 timmars mellanrum. Maximal dygnsdos ska inte överstiga 6 tabletter (1 200 mg). Ta medicinen så tidigt som möjligt vid menstruationens början, då blir effekten bättre. Mer än 2 tabletter (400 mg) åt gången ger inte bättre smärtstillande effekt." Så står det på fass om Ipren.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19851206000039

Ett annat förslag är att ta p-piller utan uppehåll så att man inte får mens alls. Det gör jag på grund av min endometrios och för mig var det det enda sättet att få slut på min mensvärk. Motion hjälpte mig heller inte alls. Försökte mig en gång på  att gå ut och springa efter att jag fått rådet och det slutade med att jag började spy av smärta mitt på gatan. En bekväm ställning liggandes i sängen, på sidan med en dyna under magen samt starkare smärttabletter var det enda som hjälpte mig lite grann.

Thotis90
2015-08-29 11:18
#24

Jag har provat vanliga smärtstillande som Alvedon och Ipren, receptbelagda smärtstillande som Naproxen och Orudis, men det hjälper inte. Att ha värmedynan på max lindrar lite grann, dock ytterst lite. Det enda som verkligen hjälper för mig är dubbel dos minipiller, d.v.s. 2st piller per dag. Genom det har jag blivit blödningsfri och därmed smärtfri.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Awoma
2015-08-29 11:30
#25

Vad jag menade va att man ska ta den innan man får värken, precis när man känner att man har jätte lite ont. Om man redan har jätte ont och tar är det värdelöst :)

pyromanen
2015-08-29 12:15
#26

#20 smärta är ju svårt att mäta på en skala och ännu svårare att jämföra mellan människor. Om jag är för sen med att ta Naproxen, så att smärtan hinner före, då gör det så ont att jag absolut inget kan göra annat än koncentrera mig på att andas. Hamnat

pyromanen
2015-08-29 12:16
#27

Oj.. Avbrott 😊 hamnat på akuten två ggr. Så jo, jag skulle nog vilja påstå att jag har svinont.

Annons:
[Devya]
2015-08-29 12:51
#28

#26 Med andra ord säger du att du inte kan göra någonting alls då smärtan är framme? Det betyder ju att du inte kan springa då eller? 

Jag kan definitivt motionera om jag har tagit värkemedicin där innan. Här gäller det att ta 600mg burana eller 1g panadol.

pyromanen
2015-08-29 13:14
#29

Ja, om smärtan hinner före kan jag inget.

[Devya]
2015-08-29 13:38
#30

#29 Nå det är ju lite det som jag menade sen. Då smärtan är igång med full fart så hjälper ju det inte precis att springa på som en dåre. Åtminstone inte för mig om jag nu inte vill börja spy också.

Alltså med andra ord - Då smärtan är väl framme i full kraft så fungerar det inte att försöka springa, smärtan försvinner inte med det.

pyromanen
2015-08-29 14:27
#31

Om jag hinner lite före detdär allra värsta, då kan jag springa bort smärtans intåg och bli nästan helt smärtfri på några minuter. men nån timme eller två efter jag slutat springa så kommer smärtan ikapp om inte jag ätit Naproxen.

[Endless21]
2015-08-29 14:45
#32

Det bästa är att ta smärtstillande innan den värsta smärtan hinner bryta ut, då brukar det hjälpa bättre. Jag lider själv av svår mensvärk som varar i ca 3 dagar och måste då äta smärtstillande hela tiden. Jag brukar oftast ta två Alvedon och en ipreen eller byta ut ipreenen mot två pronaxen. Alvedon och pronaxen tycker jag ger den bästa effekten.

Jag tycker smärtan blir värre/outhärdlig när jag är uppe och går, måste sitta ner eller vara sängliggande för att det snabbare ska kunna gå över efter att ha tagit värktablett.

Upp till toppen
Annons: