Annons:
Etikettklimakteriet
Läst 1552 ggr
Anonym
Anonym
2015-08-09 07:38

Nattliga svettningar

Jag är i/har passerat klimakteriet och hade min sista mens för tre år sedan. (Skönt!) Men sen klimakteriet började har jag fått nattliga svettningar. I början var det inte så ofta eller så mycket men nu har det blivit så att jag svettas rejält varenda natt. Alltså inte bara lite fuktig utan helt blöt på hela kroppen. Jag sover med öppet fönster, sommar som vinter, men det hjälper bara delvis. På dagarna har jag nästan aldrig det problemet. Dock har jag märkt att jag svettas mycket mer numera då jag tränar. När jag var yngre var jag väldigt frusen av mig och svettades väldigt lite vid träning. Min fråga är nu, Hur länge ska detta behöva pågå och finns det något jag kan göra för att slippa vakna varje natt skyblöt av svett?

Annons:
smellcaramell
2015-08-09 11:32
#1

Gå till läkaren/apoteket, min mamma fick tabletter med hormoner som minskade svettningarna, dock hade hon dom även dagtid och fick ofta svettvallningar :)

Anonym
Anonym
2015-08-09 16:00
#2

Det har jag gjort men tyvärr har läkaren inte tagit mig på allvar. Det är väldigt svårt att få tag i annan läkare också.

smellcaramell
2015-08-09 16:20
#3

har du varit till "alla"? (gyn, allmänläkare och så vidare) Är ju många läkare som kan skriva ut dessa tabletter och det är är ju lättare att få en annan läkare om man t.ex. går till gyn istället för en allmänläkare. :) För tyvärr kan svettningarna hålla i sig i flera år, min mamma har haft dom så länge jag kan minnas, alltså sen någongång i 40 års åldern

Upp till toppen
Annons: