Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 3739 ggr
IceTee
8/9/15, 1:27 AM

Natural cycles

Någon här som använt/använder den appen? Hur tycker ni att den fungerar? Jag är inne på p-dator med varken jag eller fästmannen har pengar till det och orkar inte spara ihop till en då kondomer kostar under tiden också…

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Lia
8/9/15, 9:39 PM
#1

Ni kan avbetala p-datorn :-)

IceTee
8/9/15, 9:41 PM
#2

#1 men hur mycket blir det i månaden?

Medarbetare på Skor iFokus

Lia
8/9/15, 9:46 PM
#3

Vet inte helt säkert, men gå in och kolla på någon av deras hemsidor (lite svårt från min mobil i nuläget). Sen ska den ju hålla i 10 år ca, så det tjänar man på när den väl är betald. Dock ska man ju ha råd under tiden den ska betalas. Hoppas du hittar, annars kan jag göra ett försök på datorn sen :-)

IceTee
8/9/15, 9:47 PM
#4

#3 lyckades leta reda på det och det blir dyrare. 171kr/månad och sen byta batteri (395kr) vartannat år. Dessutom tror jag att jag jade glömt att ta med p-datorn då jag reser mycket. Mobilen glömmer jag ju inte!

Medarbetare på Skor iFokus

Lia
8/9/15, 10:06 PM
#5

Ja pearly. Ladycomp är ju ännu dyrare, dock byter man inte batteri på den. Men ja, man ska ju känna att man tjänar på det! :-) hoppas det löser sig!

IceTee
8/9/15, 11:25 PM
#6

#5 vad jag kunde se behövde man laddare till ladycomp? Som dessutom säljs separat… Kan dock ha missförstått!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Lia
8/10/15, 12:05 AM
#7

#5 Jag har ladycomp. Laddare medföljer, och man ska ladda typ en gång i månaden, inte ens det :-)

IceTee
8/10/15, 12:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

#7 det här är vad som står på hemsidan, men jag är lite trött så jag kanske missförstår

Medarbetare på Skor iFokus

Lia
8/10/15, 2:40 AM
#9

Konstigt! Vilken hemsida? Kanske ändrats sen jag köpte min, men låter märkligt att det skulle hinna ändras på bara några månader.

IceTee
8/10/15, 11:04 AM
#10

#9 på naturafemme Ja, det låter väldigt konstigt!

Medarbetare på Skor iFokus

OlgaMaria
8/10/15, 4:09 PM
#11

Natural Cycles borde ju inte vara sämre än en p-dator.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
8/10/15, 4:12 PM
#12

#11 P-datorn mäter ju dock mer exakt än en vanlig termometer, så det kan ju göra skillnad. Men det fungerar säkert bra det med om den där exaktheten inte är så viktig för en :-)

eirwen
8/10/15, 7:14 PM
#13

Jag skulle inte använda den då det inte verkar som att den gått igenom kliniska studier. Den är ej godkänd som ett preventivmedel, men jag har för mig att den är godkänd som familjeplanerare - alltså raka motsatsen. Desstuom är väl Natural Cycles dyrare?

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Annons:
IceTee
8/10/15, 7:44 PM
#14

#13 vad jag förstår verkar den vara godkänd som preventivmedel. Den kan användas både för att planera graviditet och för att unvika. Det finns två lägen Huruvida den blir dyrare eller inte beror ju på hur man ser det. Jag vet inte om det funkar för mig och då blir en p-dator extremt mycket dyrare om man bara använder den i ett halvår. Dessutom verkar betalningen på p-dator gälla antigen allt på en gång eller en summa varje månad medan appen har klumpsummor för 3, 6, eller 12 månader. Det blir lättare för någon (jag) som inte vet hur mycket pengar man har nästa månad.

Medarbetare på Skor iFokus

mollyt
8/21/15, 7:38 PM
#15

Jag har också en LadyComp och det medföljde laddare. Jag laddar ofta mer sällan än 1 gång i månaden men försöker göra det då och då när jag kommer på det - annars så varnar den när batteriet börjar bli lågt.

IceTee
8/21/15, 8:21 PM
#16

Ingen här som har provat den alltså?

Medarbetare på Skor iFokus

jessica321
8/21/15, 9:39 PM
#17

Laddare medföljer ej till Lady Comp utan uppladdningsbara batterier som man kan köpa en laddare till. Man fick med vanliga också som räcker länge. Köpte min P-dator i mars och är ca 70% kvar på de vanliga batterierna. 

Jag stod i valet mellan NC och P-dator men valde P-datorn eftersom det kändes säkrast med tanke på alla diskussioner kring  NC. Hoppas du hittar något som känns rätt 🙂

mollyt
8/24/15, 1:32 PM
#18

Jag har läst någonstans att NC inte var kliniskt godkänt ännu. Jag jämförde (matade in mina resultat från LadyComp) under en sådan gratismånad på NC och fick inte riktigt samma prognos hos dem som min dator gav. Så på något sätt är de ändå annorlunda, även om jag inte vet hur.

Rainee
8/24/15, 2:05 PM
#19

Btw, tänkte slinka in en fråga här till er som använder p-dator, hur tycker ni att det funkar? Är det många gröna dagar? :)

IceTee
8/25/15, 4:54 AM
#20

#18 kan inte heller hitta att den ska vara godkänd nu när jag letar! Inga pålitliga källor i alla fall… Men kan inte hitta någon p-dator som är kliniskt godkänd som preventivmedel? Bara som familjeplanerare, och det är ju appen också Men nu har jag letat lite dåligt också måste jag erkänna Har några frågor till er med p-dator, men finns det någon "allmän p-dator tråd" eller något sånt? Där det kanske redan finns svar t.om? Känns dumt att tjata i så fall!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Katti
8/25/15, 8:16 AM
#21

Sköter man billingsmetoden noga är det enda man behöver en bra termometer och det blir nog lika bra som datorn, i alla fall när man har kommit in i tänket! Använder man ändå kondom så kan man ju använda det under tiden!

http://www.familjeplanering.se/metoden.php

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Katstad
8/25/15, 5:36 PM
#22

Jag använder Natural Cycles! Har precis börjat dock så har inte kommit in i cyklerna ännu (1 månad). Jag var inne på p-dator också men kände att det inte spelade så stor roll. Har letat efter recensioner överallt, framförallt negativa men vad jag har hittat så verkar diskussionerna handla om hurvida det är säkert eller inte. Och dom som använder det verkar nöjda. Iallafall! Jag är nöjd :) Jag har inte fått en enda grön dag på hela månaden eftersom den vill lära känna min algorytm ordentligt, tydligen har jag en ordentligt varierande kroppstemt. Det ser jag som positivt. Först nu när det närmar sig mens så har jag fått mina första gröna dagar. Man kan ju komplettera med att ta ägglossningstester också för att verkligen få fram ägglossningsdagen och det planerar jag att göra. Appen säger även ifrån om när det är som säkrast att göra ett ägglossningstest så man testar när det är som säkrast. För övrigt får man små positiva meddelanden varje dag så det är ju alltid kul att öppna appen hehe :) Men kan som sagt inte ge så mycket recension om det än sålänge då jag inte hunnit så långt men än sålänge känns det bra :)

mollyt
8/31/15, 8:58 AM
#23

#19 det var ganska varierat, men ganska regelbunden så det blev ganska många gröna dagar men vi hade aldrig oskyddat sex veckan innan ägglossning och några dagar efter det. Men annars så går det bra!

#20 jag pluggade fortfarande på Karolinska Institutet då när jag köpte min dator - så jag kom åt databaser med medicinska artiklar då som jag läste mycket av! Då handlade det nästan alltid om att några kvinnor i varje undersökning blev gravida under det år som testet utfördes men att alla som blivit gravida ändå hade medvetet haft sex på röda dagar också. Så jag var nöjd med det ändå, man har ju såklart ett eget ansvar!

[Ulvarsdotter]
10/26/15, 1:32 PM
#24

Jag har använt Natural cycles i tre månader nu, och jag är nöjd :) Det är i början bara gröna dagar när man har mens, men när NC börjat lära känna en bättre kan de räkna ut när man har ägglossning - vilket kan kollas upp genom ägglossningstest. Dock har jag haft väldigt låg LH-nivå när jag testat och har inte hittat min ägglossning än, så därför har jag inte fått så många gröna dagar än..  Men jag tror absolut man kan lita på NC, bara man extrakollar med ägglossningstest i början och ser så att det verkligen stämmer :)

IceTee
10/26/15, 1:41 PM
#25

#24 det här med ägglossningstesten förvirrar mig. Om man nu själv måste testa för ägglossningen gör väl inte appen något? En p-dator håller koll på ägglossningen själv liksom! Varför behöver man en app om man själv ska hålla reda på allt tänker jag?

Medarbetare på Skor iFokus

[Ulvarsdotter]
10/26/15, 1:56 PM
#26

Det gör NC också, men alltid skönt att vara helt på säkra sidan genom att ta ett test de första gångerna appen säger att man har äl, bara för att försäkra sig om att de faktiskt har rätt. Som sagt är min LH-nivå för låg för att märkas på stickorna än så länge (bara testat i två perioder), men NC kunde med hjälp av min temperatur veta när jag hade ägglossning. Dock, eftersom jag är ny med NC vill jag ha resultatet på stickan innan jag är säker :)

Fridaaaa
10/26/15, 3:30 PM
#27

Finns delade meningar kring NC; jag tror inte den är så pålitlig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
IceTee
10/27/15, 12:45 AM
#28

#27 utveckla hur du tänker? Velar fortfarande förresten, har tänkt mejla de olika förtagen (både för NC och p-datorer och fråga också)

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
10/27/15, 9:09 AM
#29

#28 Jag tror inte att det är så simpelt att en app kan fungera som P-medel.
Och tror inte att den är tillräckligt pålitlig för att veta kring när det är störst risk att bli gravid ect.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Ulvarsdotter]
10/27/15, 10:41 AM
#30

Man har ju som störst chans att bli gravid dagen för ägglossning och dagen efter, men då spermier kan leva i upp till fem dagar inuti en (såvida de hamnar på ett väldigt bra ställe) så ska man ju helst inte ha oskyddat ungefär en vecka innan ägglossning. Ägglossningen brukar ju  ändra ens temperaturhöjning/sänkning, så om man varje morgon (NC) skriver upp sin temperatur så börjar ju ett visst mönster visas på ens egen särskilda tabell. Jag tror absolut att en app fungerar som preventivmedel, och har man väldigt jämn cykel behövs ju inte ens en app oftast, men då ska man ju verkligen känna sin egen kropp (och varje dag kolla sekret osv), så en app som genom temperatur tar reda på när man har äl (och där man i början också kollat att det faktiskt är så), tror jag absolut funkar :)

OlgaMaria
10/27/15, 11:20 AM
#31

#30 Håller med dig!

Själv kör jag med en enkel gratisapp (P tracker) som berättar vilka dagar jag är fertil och kombinerar den med lite extra säkerhet. Kör kondom i ca 10 dagar för att vara på säkra sidan. Har skapligt regelbunden cykel. Mäter inte temp. Visst skulle jag säkert kunna minimera kondom-dagarna med t ex temp-mätning och NC, men man har ju i alla fall minskat dagarna mycket då man inte kör kondom alla dagar i månaden som jag gjorde förut.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Ulvarsdotter]
10/27/15, 11:31 AM
#32

#31 - Härligt! Vi har bara kunnat vara utan kondom under min lingonvecka än så länge pga ojämn cykel (mellan 29-38 dagar), men med NC hoppas jag att jag kommer kunna vara utan mer :)

IceTee
10/27/15, 12:34 PM
#33

#29 så du tror inte på p-dator heller?

Medarbetare på Skor iFokus

Gaara
10/29/15, 5:00 PM
#34

Jag använder NaturalCycles. Funkar skitbra. :) I början är den ju lite ojämn och riskabel då den inte fått in ens cykel än och att man mäter med ägglossningstest är ju för att den ska matcha temperatur och testet för att senare kunna räkna ut själv när det är ägglossning. Jag har haft den sedan mars eller april i år. :)

Annons:
[Ulvarsdotter]
10/30/15, 10:05 AM
#35

#34 - Hur många gröna dagar har du i nuläget? :)

Gaara
11/4/15, 3:40 PM
#36

#35 just idag säger den att jag har 15 gröna dagar. :) Kan tänka mig att de kanske blir fler om jag lyckas pricka in ägglossningen med ett ägglossningstest sedan. Fast temperaturmässigt så märks det stor skillnad på mig vid ägglossningsdagen. Precis som att jag kan se på tempen vilken dag mensen startar. Lite coolt ändå att kunna vakna på morgonen, ta tempen och veta att, fan, idag börjar min mens… X)

eirwen
11/4/15, 7:18 PM
#37

Vill bara flika in med denna länken: http://www.dn.se/ekonomi/lakemedelsverket-kan-stoppa-hajpad-gravid-app/

Som sagt så är den ännu inte godkänd som preventivmedel och vi får väl se vad läkemedelsverket säger. Det är fel att säga att det är ett preventivmedel när det ej är det och det är många som anser att den inte funkar som det heller.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

IceTee
11/5/15, 10:21 AM
#38

#37 ska bli spännande att följa!

Medarbetare på Skor iFokus

fridarebecka
3/8/16, 3:49 PM
#39

Jag har kört NC sen den 2a februari och varit hormonfri sen 1a december, mensen har varit regelbunden sen dess(om man nu kan säga att den är regelbunden efter bara 3 månader). Nu i söndags(den 6e mars) fick jag min första gröna dag(förutom mensdagarna). Är det vanligt att man får gröna dagar så fort? Är det nån fler här som testat NC och fått gröna dagar så fort? Eller hur lång tid tog det för er?

IceTee
3/8/16, 7:45 PM
#40

Ska nog läggas till nu att NC inte får klassas som ett prev-medel längre

Medarbetare på Skor iFokus

[Ulvarsdotter]
3/11/16, 8:36 PM
#41

#39 - För mig tog det längre tid, men det är för att jag har så oregelbunden cykel och hade problem med att hitta ägglossningen :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: