Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 2092 ggr
Rainee
2015-08-04 01:35

Någon som använt/använder p-plåster?

Hej, jag skulle bara vilja se vilka där ute som använder/har använt p-plåster och vad ni tycker om det? Bra, dåligt? Bytte ni eller använder ni det fortfarande? Har använt det förut och det funkade bra, testade att byta till p-piller men överväger nu att byta tillbaks igen 🙂

Annons:
Honestyisdead
2015-08-04 02:56
#1

Har haft det. Gillade inte det. Lossnade i kanterna så det kändes säkert och såg fult ut när det sedan fastnade en massa skit i klistret. 

Har nu p ringar. Är helnöjd.

Rainee
2015-08-04 02:58
#2

#1 Ja det lossnar i kanterna på mig med men jag låter det bara vara, har ej blivit gravid på ett år i alla fall. P-ringar är jag nyfiken på 🙂

farvendal
2015-08-04 13:12
#3

Jag har det. Enda anledningen till att jag fortsätter använda det är för att det är det enda som inte ger mig jobbiga biverkningar och jag har inte orkat testa fler p-medel. Skönt att bara byta en gång i veckan också.. Dessutom är mensen väldigt punktlig, kan räkna ut vilken tid den ska komma typ..

Det jobbiga är att det lätt lyfter i kanterna pga ludd från kläder som kryper sig in. Så jag brukar tejpa över med sån där sårtejp. Det är ju inte skitsnyggt eller diskret direkt.. Enda ställerna det sitter kvar på är armarna eller benen, har testat magen men det lossnar (mest pga att magen trycks ihop när man sitter osv) och på ryggen är så svårt att komma åt. Testat rumpan också men det skavs bort i och med att man drar på sig jeans och trosor.

Så, jag skulle rekommendera att testa andra grejer innan du funderar på plåster.

Funderar smått på p-dator men jag vet inte..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Honestyisdead
2015-08-04 13:31
#4

#2 Med p ringar har jag sluppit biverkningar. Dessutom har man ringen i 3 veckor innan man antingen släpper fram mensen eller byter till en ny.

Nackdelen är priset. Det ingår inte i högkostnadsskyddet.

farvendal
2015-08-04 13:41
#5

P-plåster ingår inte heller i högkostnadsskyddet, kostar strax över 300 för tre månader, alltså ca 100 kr/månad. I mitt län iallafall. För mig att p-ringarna kostnade lika.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Wony
2015-08-04 15:54
#6

Jag hade p-plåser ett tag, men bytte väldigt snabbt till p-ring. Plåstren lossnade för snabbt på mig, plus att jag hade mer eller mindre konstant huvudvärk. Var med andra ord riktigt missnöjd. P-ringarna har jag haft i flera år nu utan minsta problem. 

Vet inte vad plåster hade kostat mig nu, men eftersom jag är under 25 betalar jag bara 25 kr per kvartal för p-ringarna. Istället för ca 350kr…

Annons:
Rainee
2015-08-04 23:33
#7

#3 Har redan använt p-plåster i ca ett år, hur länge har du använt det? Jag sätter mitt på insidan av armen, där sitter det bra och visst det lossnar lite i kanterna men det ser jag inte som ett problem, funkar lika bra i alla fall. Har dock hört att man inte ska tejpa över plåstret.. Tänkte också på p-dator ett tag, men då måste man ju ändå skydda sig med kondom de dagarna då man är fertil, och känns bara allmänt krångligt att vakna samma tid för att ta tempen varje morgon..

Rainee
2015-08-04 23:35
#8

#4 Nä men det gör inte p-plåster heller så det är inga problem. De har ju typ plockat bort det mesta ur högkostnadsskyddet nu, riktigt dåligt.. Men det gör inte mig något, om man har hittat något som funkar så tycker jag det är värt 300 kr i månaden :)

Rainee
2015-08-04 23:38
#9

#5 Ja exakt

#6 Hmm, vad jobbigt.. men en till som är nöjd med p-ringar, och du har ej märkt att du får sköra slemhinnor eller massa svampinfektioner, eller att din kille känner av den vid samlag? Jaha, så ingår p-ringar i högkostnadsskyddet eller inte? Eller är det olika i olika län?

Wony
2015-08-04 23:53
#10

#9 Nej, mina slemhinnor är väl som alltid, måhända en aning känsliga men det var de innan med så har inte ändrats. Aldrig haft en enda svampinfektion heller, och varken jag eller killen märker av ringen normalt sett. Har väl hänt nån gång men har inte stört på något sätt för oss i alla fall.

Det är nog olika i de olika landstingen/regionerna. Här (Jämtland) är det något om att om man är ung (under 25) så är det nåt slags maxtak för kostnaden tror jag. Vet att om jag åker till apotek i annat län/region får jag betala fullt pris, liksom om jag beställer online på apotek.

Rainee
2015-08-05 00:00
#11

#10 Okej, va skönt att du sluppit allt sånt. Om man märker av den någon enstaka gång gör ju inget så länge den inte stör. Men jag är lite rädd antingen att den ska ramla ut när jag t.ex. bajsar, eller att när jag väl ska ta ut den inte kan få ut den.. Eller typ vara rädd att den inte sitter ordentligt och så blir jag gravid av misstag..

Jaha, såpass, då kan du skatta dig lycklig då! :D

Wony
2015-08-05 00:03
#12

#11 Ibland märker jag av den om jag är bajsnödig eller förstoppad, mest för att den liksom vandrat "neråt" så den är precis nära slidmynningen. Bara att peta in den till rätt läge igen så var det bra med det. 

Har aldrig haft några problem med att den faktiskt ramlat ut dock, även om jag ibland blir lite paranoid och måste känna efter.

Jo, jag är himla glad! Förut hade de halva priset (ca 160), men nu är det som sagt 25kr för mig per kvartal. Jag tackar definitivt inte nej! 🙂

Rainee
2015-08-05 00:17
#13

#12 Ja, känns som jag skulle bli ganska paranoid varje gång jag skulle bajsa, men man får väl känna efteråt så den sitter ordentligt eller nåt. 

Jag är rätt intresserad av p-ringen då jag har för mig att den har den lägsta hormon dosen när det kommer till kombinerade preventivmedel, vilket jag ej skulle tacka nej till då det är en av anledningarna till att jag byter. Och skulle definitivt hellre ha något som man inte behöver tänka på varje dag. 

Men har du testat något annat innan?

Annons:
Wony
2015-08-05 00:34
#14

#13 Jag hade bara testat p-plåster innan som inte fungerade alls med min kropp, ja och så kondomer då. 

Är helnöjd med p-ring, och det kanske är för att det är så pass låga doser som gör att jag tål det. Plåstren gav mig ju hela tiden huvudvärk så det tålde jag definitivt inte.

Sedan så är min mage väldigt oberäknelig då jag har IBS, och med ring slipper jag ju oroa mig att det inte hunnit verka osv. Alltid skyddad liksom.

Rainee
2015-08-05 00:45
#15

#14 Jaha, I see. P-plåster har funkat kanon med mig, superbra humör etc, med piller så känner jag mig ibland lite nedstämd, men kan inte säkert säga att det beror pga p-pillrerna. Jag har också en rätt orolig mage och undviker därför helst piller och sånt som kan åka ut.. jag ska på torsdag börja en ny cykel, och ska imorgon ned till barnmorskan. Just nu lutar det lite åt att gå tillbaks till p-plåster.. är så trött på att fundera över preventivmedel, hittar ingen vettig lösning, så får nästan helt enkelt ge upp..

farvendal
2015-08-05 07:18
#16

#7 Använt det i tre år ca:) sätter dem också på insidan av armarna för det mesta men man blir ju tvungen att flytta runt lite för att inte huden ska bli irriterad. Inte hört att man inte ska tejpa över men det kanske är så. Tejpar dock bara längs kanterna, inte över hela plåstret (om det har betydelse) jag testade p-ringen innan men var verkligen inte bekväm med den. Hade flytningar 24/7 samt att jag fann det osexigt att ha sex med den i, varav jag tog ut den (kladdig som fan) och sen gärna glömde bort att sätta i den igen :P sen vissa gånger man gjorde nr 2 på toaletten gled den nedåt. Var ju bara att peta tillbaka dock men tillsammans med allt annat var det en sak som störde mig (gör ofta nr 2, Hej ibs-mage :P). Men de flesta verkar nöjda så jag kan tycka det är värt att prova den ändå :) Det som får mig att tveka på p-datorn är att den tydligen inte ska funka så bra de nätter man sover dåligt. Och jag sover dåligt typ… Jämt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Honestyisdead
2015-08-05 10:43
#17

#13 P ringen är som p piller. Inte mindre hormoner.  Däremot slipper de flesta biverkningar eftersom den släpper ifrån sig hormoner jämt över dygnet till skillnad från tex piller.

#16 Hur menar du när du skriver osexigt?

farvendal
2015-08-05 11:17
#18

#17 Avtändande är nog rätt ord snarare. 

Till en början trodde jag det var en vanesak men när jag flera månader senare kände lika, nä då orkade jag inte mer :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Honestyisdead
2015-08-05 11:33
#19

#18 Men hur är det avtändande?

farvendal
2015-08-05 11:39
#20

#19 Jag vet inte riktigt. Kanske för att jag ibland kände den under sexet (vissa ställningar) och då påmindes om att det fanns något där och då tänkte på att den skulle trilla ut eller hamna snett (även om jag visste att den satt på plats)? Minns inte riktigt, det var så många år sedan men minns att jag aldrig kunde slappna av och njuta av sexet till 100. Kanske hade jag trots allt vant mig tillslut, men när den där tre månaders prövoperioden var över så kände jag inte att jag ville be barnmorskan skriva ut fler, så testade plåster istället.

Kondomer finner jag också avtändande. Tyvärr, skulle jag vilja säga (betyder dock inte att jag inte använder det när det behövs).

Ja, man fungerar olika helt enkelt:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
Rainee
2015-08-05 14:06
#21

#16 Oj i 3 år, jo men de har skrivit i bipacksedeln "Använd inte tejp eller förband för att hålla plåstret på plats". Det står på fass också, asså det gör ingenting om plåstret lossnar typ 5 mm i kanterna, det gör det på mig hela tiden, har funkat lika bra för det! Men det du kan göra för att få det att sitta fast extra bra är att när du sätter på ett nytt plåster trycka med handflatan mot hårt i typ en minut, det gör jag och det sitter bra hela veckan :) Det enda jag tycker är lite jobbigt är att man är lite rädd för att de ska trilla av när man badar :/ 

Men har du märkt av att du fått mer fett runt rumpa, lår, höfter eller bröst?

farvendal
2015-08-05 14:13
#22

#21, Aha, den raden måste jag missat isåfall, menmen verkar inte få någon negativ effekt ännu:P

Nej, inge mer fett här. däremot tog jag ett uppehåll på ett över halvår pga jag hade fått så mycket utslag. under denna tid åt jag p-piller istället och inom ett halvår flög jag upp 10kg. Har haft jäkligt svårt att bli av med dessa kilo igen och vet inte om plåsten har någon inverkan på det, men jag tror inte det.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Rainee
2015-08-05 14:25
#23

#22 Nej men oj, säg inte så, har ju gått på p-piller i 2 månader nu, fast har inte gått upp i vikt ännu i alla fall! 

Jag tror det var pga att plåstret måste kunna andas, men asså hur gör du när du byter till ett nytt? Sätter du den på samma ställe som du hade innan? Jag byter mellan armarna fram och tillbaka hela tiden, har aldrig fått något utslag :o

farvendal
2015-08-05 14:33
#24

#23 byter också mellan armarna och lår. jag antar att det skiljer sig lite hur känslig hud man har? tidigare hade jag bara på armarna men nu varierar jag med låren också. är lite duktigare med att smörja mig också om jag känner mig torr. får sällan utslag numera :)

på insidan av armarna sitter de oftast på plats utan tejp^^

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Rainee
2015-08-05 14:37
#25

#24 Ja så kanske det är, får i alla fall som tur är inga utslag, märkte du någon annan skillnad på p-piller och p-plåster? Tycker att det är så skönt att bara byta en gång i veckan med plåster, och så tror jag att mitt humör är lite bättre på plåster men jag är inte säker att det är pga p-piller x)

farvendal
2015-08-05 14:44
#26

#25 de pillren jag använde hade bara 5 sockerpiller, något som gjorde att jag bara hade mens i tre dagar. den sista dagen blödde jag dessutom inte mycket alls. det var jäkligt gött. men de flesta piller har ju 7 sockerpiller. zoely hette dem. haft nevoletta också, dessa funkade bra. även använt cilest men de torkade ut min fiffi.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Rainee
2015-08-05 16:14
#27

#26 jaha, men varför bestämde du dig att byta tillbaks till p-plåster då? Så man slipper tänka på det varje dag eller? :)

Annons:
farvendal
2015-08-05 17:06
#28

#27 Först hade jag nevoletta. Dessa fungerade nog egentligen rätt bra men jag fick för mig att jag blev deprimerad (egentligen var jag på väg ner i en depression). Bytte till cilest som fungerade bra i ett år sedan kom problemen (tydligen ett vanligt problem med cilest). Bytte till p-ring men trivdes ej. Bytte till plåster som funkade bra i 1.5 år sedan tog jag ett uppehåll pga hudens reaktioner. Testade Zoely p-piller men gick upp 10 kg… Körde utan p-medel ett tag efter det för jag var less (rekommenderar ej) men sedan bad jag om plåster igen.. P-medel är en djungel:)))

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Rainee
2015-08-05 17:45
#29

#28 Gud va konstigt, för Zoely är ju ett av de nya pillren som ska motverka viktuppgång och så blir det tvärtom.. Jag käkar trinordiol just nu men tror jag ska tillbaka till plåster imorgon. Varför rekommenderar du ej att köra utan? Råkade du bli gravid? :(

Ja p-medel är verkligen en djungel, jag avundas de som hittat helt rätt och inte behöver tänka på sånt mer, nästan så att man längtar tills man har allt barnafödande över så mannen kan få sterilisera sig :)

Sammet1
2015-08-05 20:57
#30

#29 Vad menar du med att Zoely ska motverka viktuppgång? Viktökning är en av de vanligaste biverkningarna på Zoely (kan förekomma hos upp till 10 % av användarna).

**Surface of Velvet
**Core of Steel

Rainee
2015-08-06 00:09
#31

#30 Jag menar inte att just Zoely är designat för det, men överlag så är de nyare p-pillrerna gjorda på ett annat sorts gestagen än de gamla p-pillrerna och de nya pillrerna ska då tydligen vara bättre på att förhindra viktuppgång etc. Men de nyare pillrerna är också farligare än de gamla. Sen, 10% låter inte precis så vanligt i mina öron, 10% är ju ingenting.

n00bArtWork
2015-08-06 08:30
#32

Haft p-plåster och tyckte om det just då, sen satte jag in en p-stav och mensen försvann i tre år så jag gick aldrig tillbaka :)

Rainee
2015-08-06 12:17
#33

#32 Skrev den här frågan i en annan tråd, men varför valde du att byta? :)

n00bArtWork
2015-08-06 13:52
#34

#32 för att aldrig behöva komma ihåg att sätta på nytt plåster/ta piller u name it, ha en överhängande risk för att slippa mens i flera år och det var gratis insättande och rabatterat att hämta ut staven så hade preventilmedel för 3 år utan kostnader för mens prylar för knappt 1K..

Annons:
Rainee
2015-08-06 14:14
#35

#34 Låter ju bra, men vet inte om jag skulle våga ta risken att istället bli en av de som ba blöder i typ ett halvår eller till och med längre :/ Hur länge hade du p-plåster då?

farvendal
2015-08-06 14:24
#36

#35 samma här, eller bli en av dem som har väldigt oregelbunden mens. min polare som har stav blöder lite random. inte speciellt mycket men det kan gå allt från 14 dagar till 3 månader mellan gångerna. jag vill kunna ha kontroll på min mens.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

n00bArtWork
2015-08-06 14:26
#37

Nästan två år hade jag p-plåster..

Nej men ska man aldrig ta risker så visst, chansen att du blir utan eller en blödare är 50/50 och blöder man i flera månader ska man ta ut den.

När jag gick hos BM i Örebro sa dem åt mig att vänta ett halvår.. när jag gick och beklagade mig i Sthlm så tyckte dem att Örebro rekommendationerna var ju helt sinnessjuka, varför ska man blöda så jävla länge, så lång tid ska det inte ta för kroppen att komma i balans ^^

n00bArtWork
2015-08-06 14:28
#38

Som sagt 6 år utan mens med två stavar, senaste staven fick jag blödningar som #36 's vän men då tog jag ut den.

Funkar det dåligt är det bara att ta ut, det är ju bara ett snitt i armen och inge mer.

farvendal
2015-08-06 14:38
#39

#38 Bara ett snitt i armen…. jag hade svimmat (sjukt känslig). Men det är ju å andra sidan en one time grej:) 

Men alltså, jag ser min mens som ett tecken på att jag inte är gravid och som ett tecken på att min kropp funkar. Skulle den försvinna i flera år skulle jag titt som tätt gå och kolla gravtester känns det som.. Litar du till 100 på din p-stav?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

farvendal
2015-08-06 14:39
#40

Det roliga med plåster är att ingen känner till det.

När någon får syn på mitt plåster dyker det upp frågor "har du gjort illa dig?" och framförallt "är det nikotinplåster? vissteinte att du var rökare". typ :P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Rainee
2015-08-06 14:57
#41

#38 Ja man ska ju inte behöva gå och blöda i 6 månader herregud, men finns tyvärr så himla många dåliga barnmorskor etc..

#40 Nej jag vet, känns som det är jättesvårt att hitta någon som använder det, vet att min syrra använde det i ca 2 år men sen vet jag inte så många andra som använder det. Konstigt tycker jag, men av de som väl använder det så brukar de flesta vara nöjda i alla fall :)

Annons:
n00bArtWork
2015-08-06 14:59
#42

#40 herregud fortfarande? Jag hade p-plåster för 12-13 år sedan.

Ja jag är inte känslig, snittade ju mig själv en av gångerna för att ta ut en gammal stav.

Sen har jag vart gravid och gjort abort, jag känner min kropp tillräckligt för att veta när det är "fel" så ja jag litade på staven, behöver inte mens som ett kvitto på att jag ej är gravid.

Min mens är sen just i skrivande stund med en vecka och jag är inte ens orolig för det känns inte som jag är gravid och är jag det… shit happens kan vara värre än så.

Rainee
2015-08-06 15:01
#43

#42 12-13 år sen? Hur gammal är du då? Nej, jag skulle inte heller vara orolig om min mens försvann om jag hade p-stav, för det är ju så vanligt liksom och är man orolig så kan man ju göra gravtest någon gång då och då för att säkerhetskolla :)

n00bArtWork
2015-08-06 15:14
#44

#43 26 år. Ja exakt man ska inte stressa upp sig så, vi lever i ett samhälle där vi får välja om vi ska ha barn eller ej även om det råkar befruktas.

farvendal
2015-08-06 15:40
#45

#42. Skönt. Jag är rätt nojjig av mig, men kan tänka mig att man haft p-staven ett tag så kanske man känner sig bekväm med den :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Wony
2015-08-06 15:49
#46

Jag valde bort p-tav just för att jag inte kunde vara säker på mensen. Nu med p-ring är den riktigt exakt och dessutom kan jag själv skjuta upp den vid behov… En helt annan typ av kontroll känner jag. Visst, staven sitter där den sitter och man slipper tänka så mycket på det, men för mig är det viktigt att kunna skjuta upp mensen vid vissa tillfällen och att veta ganska exakt när den kommer.

Rainee
2015-08-06 15:54
#47

#44 Okej, då var du inte särskilt gammal alls när du använde p-plåster :)

#45 Jag är också supernojjig av mig, det suger :(

#46 Ja, kanske inte så kul om mensen är oregelbunden t.ex. om man ska utomlands eller bara allmänt :)

Wony
2015-08-06 15:59
#48

#47 Min mens var extremt oregelbunden innan jag började med p-ring, så ja, jag vill ha den under kontroll. Och precis som du säger vill man ju ibland vara mer eller mindre helt säker på att inte ha mens. Hittills har det alltid gått hur bra som helst att flytta mensen, och aldrig haft mellanblödningar eller så. Den är så exakt numera att jag vet nästan på timmen när den kommer. 🙂

Annons:
Rainee
2015-08-06 16:04
#49

#48 Ja det brukar ju bli så när man använder kombinerade preventivmedel, och det är ju skönt att veta exakt när den kommer :)

Upp till toppen
Annons: