Annons:
Etikettgynekologsnack
Läst 7759 ggr
Bill&Bull
2015-07-27 13:57

sprickor..

Fått sprickor i slidan efter samlag, antar att risken för Svamp infektion ökar nu och har haft de så mycket och hoppas innerligt att jag slipper det.. Men någon som vet hur jag ska ta hand om sprickorna på bästa sätt, eller hur fort det läker? Har en intimolja när jag duschar iallafall.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
IceTee
2015-07-27 14:00
#1

#0 tvätta inte med tvål och vatten, unvik samlag och använd inte tampong är nog mina bästa tips!

Medarbetare på Skor iFokus

Inkanyezi
2015-07-27 14:02
#2

Jag vet inte hur gammal du är, men slidan ska normalt skydda sig med sekret, som hjälper läkning av eventuella sprickor. Hos äldre kvinnor, i menopaus, kan lägre östrogenutsöndring göra att slidan är "torr", och det kan bli sprickor. Man kan hjälpa upp det med östrogen, som också finns som vaginalpiller, och det går också att få slidan smord med hyaluronsyra, som finns i vissa vaginalkrämer och vagitorier.

Vaginas sura miljö, med hyaluron- och mjölksyra, ska skydda mot infektion.

Hos unga kvinnor, med normal utsöndring av slidsekret, är slidan väldigt anpassbar och brukar inte spricka.

Jag skulle råda dig att tala med en gynekolog och undersöka det. En del av preparaten man använder är receptbelagda.

IceTee
2015-07-27 14:13
#3

#2 att gå till gynekologen för att man fått någon spricka vid samlag låter väldigt överdrivet… Om jag är lite otålig så spricker jag också. Det behöver inte betyda något mer än att man har lite ömtåliga slemhinnor! Stör det en kan man ju såklart gå till gyn ändå, men om man inte vill det så ser jag faktiskt ingen anledning såvida man inte får sprickor vid varje samlag

Medarbetare på Skor iFokus

mollyt
2015-07-27 20:10
#4

Jag har väldigt torra slemhinnor och spricker också lätt om vi har samlag för torrt. Så nu är vi mer generösa med glidmedel om mitt sekret inte räcker (skiljer sig under menscykeln).

Jag smörjer med en väldigt fet salva från apoteket som heter Decubal Intensive (röd tub) http://www.apotea.se/decubal-intensive-cream-100-ml Den upplever jag hjälper mig jättebra!

Men undvik att ha vaginalt samlag nu så länge som du har sprickor och som det gör ont. Avbryt direkt så blir det inte värre!

Everlyn
2015-07-28 00:30
#5

OT nu kanske men hur vet man att man fått sprickor? :)



Honestyisdead
2015-07-28 12:21
#6

#5 Du känner det.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Everlyn
2015-07-29 13:23
#8

#6 Hjälpsamt svar..



Honestyisdead
2015-07-29 13:26
#9

#8 Det är ju så. Du känner om du har sprickor eftersom det gör inte.

IceTee
2015-07-29 13:40
#10

#8 vad vill du ha för svar? Det är så man vet det- det gör ont. Har man fått stora sprickor kanske man kan se det själv, men man brukar märka det genom att man känner det

Medarbetare på Skor iFokus

Everlyn
2015-07-29 13:48
#11

Jag förstår att det gör ont, jag undrade mer på vilket sätt. Ont gör det ju ibland, på olika sätt, men jag visste inte att det kunde bero på sprickor. Men nu frågar jag google istället! :)



Honestyisdead
2015-07-29 13:54
#12

Ja googla du. Jag vet inte hur man förklarar hur sprickor känns. Trodde de flesta haft en spricka någon gång i sitt liv.

Ladydragon
2015-07-29 18:06
#13

har inte fått det konstaterat av läkare eller gynekolog men antar att jag ibland fått sprickor eller liknande av sex…då det efteråt har gjort lite ont en svidande brännande smärta som gör mer ont när man kissar då urinen kommer åt 
lindring brukar vara att ducha underlivet med ljummet vatten och tvätta försiktigt med badolja och sen ha tålamod helt enkelt brukar ge sig efter ett par dagar 

har insett att jag troligen är rätt torr i underlivet även under sex så numera vid sex så använder vi alltid massa glidmedel och jag slipper alla bekymmer efter sexet 🙂

Annons:
Annielle
2015-09-16 17:35
#14

Jag hade en spricka (eller fler) när jag gick på cellprovsundersökning en gång, jag hade ingen aning om det innan gynekologen berättade det för mig, så kan det också vara tydligen!

Jag gjorde ingenting, försvann förr eller senare (aldrig någon gyn som nämnt något sen i allafall)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Adelheid
2015-09-16 19:01
#15

Jag får nästan alltid sprickor vid sex oavsett hur mycket glidmedel vi använder. Beror på friktionen och att jag är ganska trång och han ganska stor. Min kropp producerar heller inte tillräckligt. Så jag har blivit van. Så länge vi inte kör för fort så går det att ha sex hur bra som helst. Men skulle vi bli för ivriga så känner jag det efteråt för att det svider helt i öppningen och man kan blöda. Det försvinner efter ett par dagar.

Varit hos gyn men just det finns det inget att göra åt. Problemet försvinner nog efter mitt första barn så vida det inte blir kejsarsnitt sa dem.

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

The_pearl
2015-09-18 11:35
#16

#5 Tänk dig när du e torr om dina läppar, o spricker tex i mungipan. Fast tänk det i underlivet istället. En liten knivskarp smärta kanske kan vara mest likt. Sen efter svider det såklart. Särskilt vid toalettbesök. #TS Jag köpte en intimolja som jag smörjer mig med efter sex då jag ofta får sprickor o känner mig megatorr efter sex. Superbra är den! Undrar om det inte är aco.. vit tub med rosa kork.

Rainee
2015-09-18 13:00
#17

#16 Jag vet inte om jag har fått sprickor någon gång, men den där oljan du använder, tror du man kan använda den i förebyggande syfte?  Better safe than sorry alltså :)

Upp till toppen
Annons: