Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1864 ggr
cestlavielove
7/26/15, 8:52 PM

Knöl i bröst (Stor)

Hej! Jag har en väldigt stor knöl i mitt vänstra bröst. Ska försöka förklara så gott som det går: Om man tar tag i bröstet, och trycker, så kan jag få tag i något. Vet inte exakt hur stort det är, men det kan göra lite ont/ömma om man kommer åt/tar tag i det. Jag har en liten knöl på sidan om det högra bröstet också, som är betydligt mindre, som också ömmar. Jag har P-Stav och jag har fortfarande mens. Är även ung (Under 18), mina bröst är inte färdigväxta (Tror jag, kan ju inte vara säker). Fick det för ungefär 1 månad sen, då fick jag en liten knöl precis där min vårtgård slutar, och den är nu borta. 

Och ja - jag ska gå till vårdcentral, men har läst att detta kan vara hormonellt, pga mens, preventinmedel  osv. Min mor sa även att det kan vara så när brösten växer. Och eftersom jag blöder än (+ andra omständigheter som jag inte vill ta upp) har jag valt att vänta en stund och se om det försvinner. Men, jag undrar om någon här kan ha en aning om vad det KAN vara.

Annons:
Ketang
7/26/15, 9:06 PM
#1

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Jag hade en stor knöl i varje bröst under min uppväxt. Idag är jag 35år och dom är sedan länge borta. Jag kommer inte ihåg om dom försvann i samband med min första graviditet eller om dom gradvis blev mindre och mindre innan dess.

cestlavielove
7/26/15, 9:15 PM
#2

Tack för ditt svar! 

Det är ju också det att det gör ont. Men jag tror också att det vänstra bröstet blivit lite större (Det var aningen mindre förut, och nu ser de ungefär lika stora ut) Så det kan ju va att de växer. Får hoppas att det slutar göra ont.

Ketang
7/26/15, 9:20 PM
#3

Jag kan inte minnas att det gjorde ont. Men jag vet att jag ömmade om jag klämde.

Fingerprints
7/26/15, 10:17 PM
#4

Om knölar gör ont så är det inte cancer är det jag har fått lära mig. Men jag hade nog ändå bokat tid hos VC för att kolla upp vad det är för något.

Regnbåge

cestlavielove
7/26/15, 10:47 PM
#5

Jo har hört det också, och med tanke på att jag är så pass ung så verkar det vara osannolikt, men man kan ju ändå aldrig vara säker. Tack för svaret!

eirwen
7/26/15, 11:03 PM
#6

Cancer knölar ska vara ganska hårda har jag hört, men det finns ju körtlar och vanlig vävnad i brösten, är du säker på att det inte är en sådan du råkar klämma på?

Här finns det lite fakta om bröst och hur man kollar sina bröst: https://www.cancerfonden.se/om-cancer/lar-kanna-dina-brost

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Annons:
Honestyisdead
7/27/15, 9:19 AM
#7

Knölar i brösten är vanliga. Och brösten kan växa upp till 23-25

Så det lär inte vara någon fara. Men kolla upp det så slipper du oroa dig :)

IceTee
7/27/15, 2:09 PM
#8

Det är med största sannolikhet ofarligt! Jag sökte hjälp för knölar i brösten när jag var 16 och undrade vad det kunde vara eftersom de gjorde ont. "Det är inte cancer" fick jag höra. "Jag vet att det inte är cancer, men de är knölar och de gör ont!" "Oroa dig inte du, det är inte cancer" "men jag VET att det inte är cancer" osv. Tillslut fick jag en tid, och efter massor av "det är inte cancer" så sa de att de kunde skicka en remiss till sjukhuset om jag tyckte att knölarna var jobbiga eftersom de inte visste så mycket om bröst (?!). Sen skickade de ändå inte remissen, så vi fick höra av oss och ficl svaret "det finns ingen anledning, det är inte cancer". Tillslut fick jag i alla fall min remiss och det visade sig vara fibroadenom- hel ofarliga knölar som beror på att bröstvävnaden växt konstigt helt enkelt! Poängen här är (förutom att jag vill få ut min frustration på den vansinnigt kassa vårdcentralen) att det med största sannolikhet är ofarligt och kan vänta till när du känner dig redo!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: