Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 2154 ggr
Rainee
7/9/15, 3:26 PM

Gäller p-pillret förtfarande? Hjälp!

Hej, jag har tagit första pillret på kartan för ett litet tag sedan, och efter det så var jag rätt lös i magen, så nu är jag rädd att p-pillret inte hunnit tagit effekt.. Snälla någon som vet om det är okej eller vad man ska göra annars? 😕

Annons:
Lexie82
7/9/15, 3:30 PM
#1

Det bör ha tagit effekt såvida du inte kräktes strax efter. Men om du är osäker så använd ett kompletterande skydd som kondom i en vecka. Var det första pillret så bör du ändå använda kondom i en vecka, för om jag inte minns fel så tar det en vecka innan pillren ger fullt skydd.

Rainee
7/9/15, 3:44 PM
#2

#1 Nej men det är om man precis har börjat med p-piller, jag har ju använt innan så ska vara skyddad 24/7. Men kräktes inte, var bara ganska lös..

Elliiez
7/9/15, 3:53 PM
#3

Tror du är utan skydd i en vecka vilket fall nu :/ 
Använd kondom i en vecka och ta pillren som vanligt från och med nu så är du skyddad igen inom 7 dagar :)

Rainee
7/9/15, 4:07 PM
#4

#3 Tror du? Men nej va jobbigt.. käkar liksom p-piller för att kunna vara skyddad hela tiden, nu känns det ännu jobbigare att jag bytte från p-plåster till p-piller för min mage är rätt krånglig ofta 😕

IceTee
7/9/15, 4:19 PM
#5

Det kan ha fungerat som det ska, men jag skulle aldrig riskera det faktiskt. Tyvärr är p-piller inte för alla även om man pallar hormonerna

Medarbetare på Skor iFokus

[Devya]
7/9/15, 4:21 PM
#6

Jag tycker att man ska vara försiktig om det är så att man går omkring och är lös i magen. Finns de som har tagit p-piller och ändå blivit gravid då de har haft lös mage väldigt ofta.

Annons:
Rainee
7/9/15, 4:38 PM
#7

#5 Nej det har du rätt i, inte första gången heller jag blir orolig nu, men jag ringde 1177 och frågade i brist på service från UM då de nästan aldrig har öppettider eller drop-in tider.. Och de sa att kraftfull diarré var det som räknades, så om man behöver gå på toa flera gånger under kort tid och jättelös i magen, var det inte så, så skulle jag inte oroa mig.. 

#6 Usch, säg inte så, då kanske inte p-piller är ett jättebra alternativ för mig helt enkelt då, jag hade ju p-plåster förut, kanske bättre att gå tillbaks till det..

[Devya]
7/9/15, 4:41 PM
#8

#7 Jag skulle nog råda dig till att gå tillbaka till p-plåster faktiskt om det är så att det har fungerat bra för dig tidigare. 

Mitt råd är att du använder kondom tillsvidare. =/

Rainee
7/9/15, 4:52 PM
#9

#8 Ja, det har fungerat väldigt bra innan, men tänkte att om jag ska gå tillbaks till det så måste jag ju väl käka upp denna karta först innan jag kan byta igen? Men min mamma sa att det nog inte var någon fara då ägglossningen inte börjar förns om 2 veckor igen ju och då borde det vara okej nu..

[scrappy]
7/9/15, 6:02 PM
#10

Har du bipacksedeln kvar i förpackningen så står det precis hur man ska göra, beroende på om man är på första, andra eller tredje veckan.

Rainee
7/9/15, 6:52 PM
#11

#19 Ja men det står vad man ska göra om man har kraftig diarré eller om man spyr. Jag var lös i magen bara, anser egentligen inte det som kraftig diarré men blir ju ändå orolig.. Tänker inte ta ett nytt piller om jag inte är säker på att det förra pillret ej tagit effekt..

Fridaaaa
7/9/15, 8:35 PM
#12

Eftersom du bytt från pplåster till ppiller bör man skydda med kondom första veckan ändå. Det svaret fick jag fick UMO när jag bytte från ppiller till pring i alla fall. Borde vara samma.

Nej ta inte dubbla piller.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
7/9/15, 11:55 PM
#13

#12 Nej det ska man inte behöva göra, inte vad de sagt till mig i alla fall och detta är inte den första månaden med p-piller, bytte förra månaden och då använde jag inget extra skydd, funkade som vanligt. Btw, hur tycker du p-ring funkar? Har funderat lite på det..

Annons:
IceTee
7/10/15, 12:03 AM
#14

#13 jag har ju haft p-ring och måste säga att det var det med minst biverkningar jag provat! Hade det i 1,5 år eller något sånt

Medarbetare på Skor iFokus

Rainee
7/10/15, 12:08 AM
#15

#14 P-ring verkar ganska bra, förutom att vissa säger att man kan känna den under sex eller att man får torra slemhinnor och mycket Svamp :/

Fridaaaa
7/10/15, 8:59 AM
#16

#13 Är vad de sa till mig i alla fall. Men har du redan ätit en månad så är det ju grönt :)
Jag hade det några månder, enkelt tycker jag och mindre biverkningar än ppiller :)^Man känner inte den under sex om man sätter in den rätt :) och inte heller Svamp och torra slemhinnor :) Säkert kan vissa få det som bieffekt men jag fick det av ppiller så ;) Man har den 3 veckor, tar ut och får mens och sätter in en ny en vecka efter att man tog in den första :) Eller har man den 4 veckor, tar ut och sätter in en ny direkt om man vill det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
7/10/15, 3:54 PM
#17

#16 Varför bytte du då om de var bra? Och vad bytte du till? :)

Fridaaaa
7/10/15, 4:39 PM
#18

#17 För att jag inte vill ta hormoner :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
7/11/15, 2:02 AM
#19

#18 Så du använder ingenting eller? :)

Fridaaaa
7/11/15, 8:06 AM
#20

#19 Inte med hormoner nej :) Varierar med lite olika hormonfria alternativ som kondom, pessar mm :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Rainee
7/11/15, 7:50 PM
#21

#20 Okej, jag förstår. Jag skulle egentligen också vilja slippa hormoner, men de är ju de säkraste alternativen och jag vill absolut inte bli gravid i dagsläget. Men funderar på en koppar- eller hormonspiral efter jag fött barn. Har du inte funderat på kopparspiral? Väldigt säkert och utan hormoner, dock så kan ju mensen bli längre och smärtsammare :/ Hormonspiral är ett jättebra alternativ annars, pyttelite hormoner i som bara verkar lokalt och mensen försvinner oftast helt :)

Fridaaaa
7/11/15, 8:12 PM
#22

#21 Finns hormonfritt som är lika säkert som med hormoner :) spiral, kondom mm :) Nej vill inte ha spiral, vill kunna avsluta sånt själv om jag nte vill köra på det längre utan att behöva in till UMO eller lknande :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
7/11/15, 9:08 PM
#23

#21 hormonerna går ut i hela kroppen oavsett vilket hormonellt p-medel man använder!

Medarbetare på Skor iFokus

[Rhodugune]
7/12/15, 12:53 PM
#24

#21 Om du inte redan visste så kan man sätta in spiral även om man inte fött barn, jag har haft kopparspiral i två omgångar har fungerat problemfritt, får någon dag längre mens bara och jag har inte fött barn.

Rainee
7/13/15, 1:24 PM
#25

#22 Ja, fast t.ex. kondom är inte lika säkert som hormonellt preventivmedel :)

#23 Ja såklart lite går ju inte att undvika, men med hormonspiral så stannar det mesta lokalt :)

#24 Ja det vet jag, men jag är så rädd för smärtan att jag helst gör det efter jag fött barn :)

Fridaaaa
7/13/15, 1:28 PM
#26

#25 kondom är bland de säkraste. Det är lika säkert som hormonellt pmedel samma med andra icke hormonella pmedel :) 

Smärtan är det ingen skillnad på före eller efter man fått barn. Gör ingen skillnad kring det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
7/13/15, 1:40 PM
#27

#25 kondom är, om man använder det rätt, det säkraste preventivmedlet!

#26 jag har hört att det kan underlätta insättningen markant om kvinnan tidigare fött barn, men jag kan ju ha blivit felinformerad!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Fridaaaa
7/13/15, 1:41 PM
#28

#27 Enligt UMO ska det inte vara någon skillnad. För jag frågade då jag hade hört att man inte kunde ha det innan man fått barn men de sa att det går bra och gör ingen skillnad. Är den infon jag fått. Hur ont det gör är individuellt sa dem inte om man fått barn eller inte. Men som sagt den infon jag fått från dem

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
7/13/15, 1:42 PM
#29

#28 min ungdomsmottagning har ju tydligen gett en del fel-info redan, så jag litar mer på din!

Medarbetare på Skor iFokus

Rainee
7/13/15, 1:44 PM
#30

#26 Nej, du kan kolla runt på google om du vill, man brukar säga att kondom är 85-98% säkert beroende på hur perfekt användingen är då. Och ett hormonellt preventivmedel är ju ca 99% säkert :)

Många säger att det gör mindre ont efter de fött barn och därför väntar jag hellre :)

Fridaaaa
7/13/15, 1:44 PM
#31

#29 Verkar som att UMO ger olika info, beror säkert på kunskaperna hos personen man får prata med. Jag har varit på två umo då jag bytte när jag flyttade och fick infon på båda ställerna :) Tycker det låter logiskt med i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/13/15, 1:45 PM
#32

#30 Google säger inte allt. Kondom är upp till 99% säkert om det används rätt. Samma med hormonella piller :) Finns många som blivit gravida på t.ex ppiller. Men även de med kondom. Hormonella är inte mer säkra än kondom :) Inte om båda används rätt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
7/13/15, 1:46 PM
#33

#30 som sagt, använder man en kondom rätt är den 99,9% säker (vad jag hört) och hormonella brukar ligga mellan 98-99,8%. Används en kondom rätt är den helt säker! Hormonella p-medel kan krångla och sluta fungera om man har otur

Medarbetare på Skor iFokus

Rainee
7/13/15, 1:52 PM
#34

#32 #33 Ja men då spelar ju faktorerna in att man ska sätta på den rätt, den får inte gå sönder eller halka av etc. Piller tar man ju bara varje dag och så är man skyddad, känns en hel del säkrare för mig i alla fall :) Sen har jag läst mycket om att kondomer är mindre skyddande, här t.ex. http://www.dn.se/debatt/oansvarigt-att-bara-rekommendera-kondom/ så säger de ju att "risken att bli gravid med kondom är ca sex gånger högre än om man skyddar sig med kombinerade p-piller, moderna spiraler eller p-stav." Sen har jag aldrig hört att ett hormonellt p-medel ska ha slutat fungera, möjligen folk som blivit gravid ändå, trots användning, men inte att det ska ha slutat fungera :)

Annons:
[Devya]
7/13/15, 1:52 PM
#35

#26 Håller med. Jag använde kondom i 10 år med mitt ex och inte en enda olycka. :) Så jag tycker att kondomer är väldigt bra.

Fridaaaa
7/13/15, 1:56 PM
#36

#35 Ja gäller att komma ihåg piller. Och spyr man eller får kraftig diarré löper man större risk med. Men hormonella ppiller är 96-99 % ungefär. Dvs samma som kondom, :) 
DN är ingen pålitlig källa. 
Nja det stämmer verkligen inte att det är sex gånger större att bli gravid med kondom än med t.ex pstav. De som ger fel info :) 
Vem har sagt att de skulle sluta fungera? det har jag missat. En kondom kan inte "sluta fungera" heller ;)

Så nja du har fått info kring kondom :) Det är bland de bästa pmedel man kan använda :) Mångas kroppar mår dessutom bättre utan hormonella pmedel  men de löper inte större risk för graviditet för att de inte använder det om de använder annat skydd :) kopparspiral t.ex finns med,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
7/13/15, 2:02 PM
#37

#36 Det är inte DN som är källan, kollar du längst ner så finns det källkritik :) IceTee nämnde att hormonella p-medel kan sluta fungera, vilket jag inte tror att de skulle göra helt plötsligt. Jag tror fortfarande att kondom är mindre säkert än hormonella p-medel, därför att många faktorer spelar in som att den kan gå sönder, halka av, för att inte tala om att när man är uppe i stundens hetta så väljer många par att strunta i kondomen för att det blir bökigt och avtändande etc. För mig så är det väldigt avtändande och väldigt oskönt, så för mig skulle det tyvärr inte funka, även fast det fortfarande är ett säkert skydd mot graviditet :)

IceTee
7/13/15, 2:08 PM
#38

#34 om vi vänder på det då? Med kondom är det bara att rulla på den och sen är man skyddad! Med p-piller måste man komma ihåg att ta dem varje dag, man får inte ha diarré eller kräkas och glömmer man en dag så är man oskyddad

Förstår du hur jag menar?  

Min åsikt med kondom är att man har mer kontroll. Man kan se till att göra allt rätt medan man inte kan påverka hormonerna mer än att svälja tabletten

Medarbetare på Skor iFokus

Rainee
7/13/15, 2:31 PM
#39

#38 Kondom är superbra om man trivs med det, jag tycker inte om att trycka i mig onaturliga hormoner heller, det får du inte tro. Men det är för mig det bästa alternativet, för mig är att ha sex med kondom som att käka kola med papper på. Sedan finns det ju massor av andra alternativ där man inte behöver ta ett piller varje dag. Jag använde p-plåster innan och det funkade superbra, sedan finns ju hormonspiral, kopparspiral, p-ring, p-stav och då kan man ha diarré och spy hur mycket man vill, sen är det ju bara 3-4 timmar efter man tagit tabletten man inte får ha diarré eller spy :)

Fridaaaa
7/13/15, 2:39 PM
#40

#37 >Tro och fakta är dock två skilda ting :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/13/15, 3:43 PM
#41

Spiral kan ju sättas  in på alla som inte har för liten livmoder. Har man fött barn är det sällan ett problem.

Annons:
Rainee
7/13/15, 6:27 PM
#42

#40 Ja, men du tror ditt och jag tror mitt, jag har refererat till fakta, sen har jag sett mer fakta på att det är mindre säkert än andra hormonella p-medel så därför väljer jag att tro på det. Sen att det är så oskönt för mig så man kan lika gärna vara utan sex är en annan sak ;)

Fridaaaa
7/13/15, 6:30 PM
#43

#42 Som jag skrev handlar inte om "tro".
Och fler som har samma info som mig :) 
Kan inte länka just nu då jag sitter vid telefonen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/13/15, 6:30 PM
#44

Värt att tänka på är att kondom skyddar mot sjukdomar. Det gör inte piller.,

Rainee
7/13/15, 7:22 PM
#46

#43 Jo det är väl klart att det gör. Finns det källor på att både det ena och det andra så får man helt enkelt välja det man tror fungerar bäst för sig själv!

#44 Ja, fast nu är jag i ett förhållande där båda är testade så sånt behöver jag inte tänka på, om jag ej var i ett förhållande skulle jag aldrig proppa i mig en massa skit.

#45 Jo, men då skulle det nog kunna hända samma med kondom, vissa är ju helt enkelt superfertila, dock så är jag nog inte det då jag hade ett förhållande innan detta och där körde vi "dra ut-metoden" och vi hade sex typ varje dag, blev aldrig gravid.

Fridaaaa
7/13/15, 7:28 PM
#47

#46 Ren tur att du inte blev gravid. Spermier hinner komma i dig ändå.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
7/13/15, 7:34 PM
#48

#47 Jo, kanske det, är väl också inte överfertil :) Eller så trivdes inte spermierna i min miljö där nere, också möjligt. Men sen finns det olika studier om det där också, att man har inte kunnat bevisa att det finns spermier i försatsen om killen har kissat mellan var gång man haft sex.

Annons:
Fridaaaa
7/13/15, 7:49 PM
#49

#48 Det är alltid spermie i försatsen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rainee
7/13/15, 9:01 PM
#50

#49 Ingenting jag sett är bevisat i alla fall, när man gjort tester så har man ej hittat något då mannen kissat emellan :)

Trollan92
7/13/15, 11:22 PM
#51

Har du haft pillret i din i minst 3 timmar innan du besöker toaletten så ska du vara skyddad iallafall! :)

Fridaaaa
7/14/15, 8:50 AM
#52

#50 Fast låter inte logiskt. Män kissar ju alltid emellan samlagen.  De måste ju på toa ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/14/15, 8:59 AM
#53

http://www.folkhalsan.fi/Web/Apps/Faq/QA.aspx?id=14300&questionId=14300

Det finns spermier i försatsen. toaletten hjälper inte.

Rainee
7/14/15, 12:52 PM
#54

#52 Klart man inte behöver kissa emellan, vill man köra igen samma dag och man inte har varit på toa så finns det chans att sperma ligger kvar i försatsen.

#53 Självklart kan det ju göra det, men då vill jag se ett riktigt bevis på det och inte bara någon som "säger" att det gör det.

Fridaaaa
7/14/15, 1:15 PM
#55

#54 Många kissar efter samlag ;) Så nja inte så vanligt.
Nej det låter itne logiskt det du skriver. Få gånger det inte är spermie i försatsen :)

Hera har inte "sämre" bevis än dina länkar till t.ex DN.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
IceTee
7/14/15, 1:22 PM
#56

Jag förstår inte hur man vågar ha avbrutet samlag… Även om man inte tror på att det finns spermier i föresatsen så är det inte säkert att han kan kontrollera sig bra nog för att hinna dra ut den i tid. En gång kunde min kille inte röra sig innan han kom, han hade aldrig haft en chans Otroligt osäker metod det där…

Medarbetare på Skor iFokus

Honestyisdead
7/14/15, 1:35 PM
#57

#54 Det är fakta att försatsen ofta har spermier i sig och att ett toalett besök inte påverkar detta. Detta ser du enkelt genom att googla. Behöver du bevis i form av graviditet för att tro på det? Räcker det inte med alla andra som blivit gravida med avbrutet samlag? Att det inte någonstans rekommenderas för de som inte vill bli gravida?

Rainee
7/14/15, 2:50 PM
#58

#55 Om det var vanligt eller inte var inte poängen. Min hade källkritik, Heras var bara Beatrice. Men det spelar ingen roll faktiskt, för det var inte vad min tråd handlade om så vi kan lämna det som det är.

#56 Nej, men det var mitt första förhållande innehållande av sex och jag visste inget om preventivmedel, det var ingen som hade informerat mig alls om detta, så det blev ju som det blev :)

#57 Det kanske det är, jag vet inte, jag har hört barnmorskor säga både det ena och det andra så förvirrad blir jag. Och ska jag få graviditet som bevis? Jag är ju skyddad, och sen har detta ingenting att göra med min tråd från början så vi kan lika gärna lämna det där :)

Honestyisdead
7/16/15, 2:05 PM
#59

#58 "Hera var bara Beatrice "

Va?

Rainee
8/4/15, 1:28 AM
#60

#59 Heras, inte Hera. Alltså Heras källa.

Honestyisdead
8/4/15, 2:59 AM
#61

#60 Det gjorde det inte mer klart. Vad menar du? Vem är Beatrice?

Aleya
8/4/15, 10:30 AM
#62

#58 men man blir ju informerad i skolan om sex och samlevnad. Så hur kan man INTE veta? Hoppas ingen nybörjare tror dessa fel i faktan som finns här. Det är inte bara gå och kissa och tro att man är säker. Det som gäller om man ska vara skyddad mot sjukdomar och emot att bli gravid är kondom/femidom. Om man ska bara vara skyddad emot att bli gravid är ex p-piller eller andra liknande behandlingar de rätta. Men att hålla på och skvätta vatten, avbrutet samlag eller andra påhitt är inte säkra metoder.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Fridaaaa
8/4/15, 10:39 AM
#63

#62 Vi hade inte det förrän på högstadiet så kanske ts inte har haft det ännu? vissa har ju sex före 15 års ålder

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aleya
8/4/15, 10:41 AM
#64

#63 på min tid var vi resan och nosade på ämnet i 6:an. Men det var vi det

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
8/4/15, 10:54 AM
#65

#64 Ja kanske olika mellan olika skolor också

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/4/15, 12:07 PM
#66

Trodde läroplanen var lika dan över hela landet. Sex och samlevnad i klass 6.

Fridaaaa
8/4/15, 12:13 PM
#67

#66 inte när jag gick i 6an i alla fall Hade vi enbart i åttan

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
8/4/15, 1:54 PM
#68

Självklart finns det spermier i försattsen som kan göra en gravid. Ren tur att du inte blivit gravid. 

Kondomer är ju säkraste metoden om de används rätt. Jag upplever dock att fler saker kan gå snett med kondom än andra p-medel.. har varit med om spruckna kondomer ett flertal gånger.. jag vet inte riktigt varför, någon gång var det en rätt gammal kondom men de flesta har inte varit gamla.. kanske har jag förvarat dem fel eller så kör jag på för hårt.. eller gjort något annat tok 😃 men de allra flesta har ju hållt.

För övrigt går det bra att byta direkt från piller till plåster (eller tvärtom). Man behöver inte använda extra skydd i en vecka. Är man osäker så står det i bipackssedeln.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
8/4/15, 2:13 PM
#69

#66 Läroplanen är riktlinjer förresten och visar inget hur varje termin ska se ut utan står kritier och mål som de ska sträva efter :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
8/4/15, 2:23 PM
#70

#69 Kriterier och mål för året. Det är ju det man själv kan se på nätet.

IceTee
8/4/15, 2:31 PM
#71

#69 läroplanen är inte riktlinjer, läroplanen är kraven för vad som ska läras ut under året

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
8/4/15, 2:56 PM
#72

Jag läser till förskollärare och förskoleklass. I Läroplanen står det inte vad de ska lära sig för varje årskurs. Utan är just mål och kriterier. Möjligt att det är annorlunda i grundskolan men är inte så i förskola eller förskoleklass i alla fall.

Jag skrev riktlinjer OCH kriterier. Och mål.
Men som sagt kanske är annorlunda i skolan skolan.
Men vi hade inte t.ex sexualkunskap annat än i 8an, visserligen 10 år sedan jag gick högstadiet.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/4/15, 3:02 PM
#73

#72 Mål och kriterier är ju just det som man ska lära sig under året. Förstår inte alls vad du pratar om.

farvendal
8/4/15, 3:06 PM
#74

#72, Nu är inte jag utbildad inom detta, men jag tror hon menar att det finns flera vägar att uppnå vissa mål och kriterier. Det är liksom inte spikat hur eleverna ska lära sig en viss sak, bara att de ska lära sig det.. hur skolan lägger upp saker varierar.

Sen hur man får kunskap om sex utan en sexuallektion det vet jag dock inte..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

IceTee
8/4/15, 5:55 PM
#75

#72 förskolan fungerar annorlunda. Eller är den obligatorisk nu förresten? Jag gick ju på dagis

Medarbetare på Skor iFokus

Rainee
8/8/15, 9:57 PM
#76

#61 Beatrice var barnmorskan i en källa

#62 Våran skola hade ingen sex och samlevnad, vet många som gick miste om det, sen hade vi en tripp ner till UM där vi fick lite kondomer, så jag trodde ju att det var typ det enda alternativet sen blev det som det blev. Mina föräldrar visste ju att jag hade sex och var tillsammans med en kille men de sa ingenting heller.

#68 Det finns ingen statistik som säger att kondomer är det säkraste preventivmedlet, om det används rätt så är det 98-99% säkert, precis som andra preventivmedel. Tror dock att spiral är till och med över 99% säkerhet.

Hörrni, våran skola sket i sex och samlevnad, ja, vissa skolor gör så tyvärr. Trippen ner till UM var det som gjordes och sedan tyckte dem att det var bra med det. Kan ju säga att ingen lärde sig precis något nytt av detta, vi visste ju att kondomer fanns, men ingen informerade om att man kunda bli gravid av t.ex. avbrutet samlag etc..

Annons:
Aleya
8/8/15, 11:08 PM
#77

#76 då läser man på

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rainee
8/9/15, 8:07 PM
#78

#77 Det finns en anledning till att man ska ha sexualkunskap i skolan, och det är för att informera ungdomar, jag visste inte ens om alternativ etc, att dra ut funkade så såklart tänkte jag inte mer på det. För övrigt är jag glad att jag inte började med skit hormoner redan i den unga åldern.

smellcaramell
8/9/15, 9:40 PM
#79

inte läst hela tråden men måste bara få klargöra att p-pillrets effekt försämras först vid:

kraftig diarré ( som vatten typ=)

diarré som resulterar i flera toalettbesök

diarré som håller i sig i flera dagar

kräkningar x antal timmar efter pillret intagits(antalet timmar står i bipacksedeln som också kan hittas på fass.se tror jag det är). Dock kan man ju alltid ta det säkra före det osäkra och ha dubbla skydd även om p-pillrets verkan inte bör ha påverkats.

och kondom är det säkraste preventivmedlet om det används rätt, men rispas kondomen när man trär på den, man har dubbla kondomer eller använder de felaktigt på annat sätt så skyddar de, liksom hur kan spermierna tråckla sig igenom en hel kondom? ;)

Rainee
8/10/15, 8:10 PM
#80

#79 Tack för ditt svar, jag körde utan dubbla skydd och blev ej gravid så jag litar på att p-pillret gjorde sitt jobb ;)

Upp till toppen
Annons: