Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1091 ggr
[Marsvinspluttochkaninsele]

Tips som hjälper mot solsveda och frågor

Jag har fått solsveda på axlarna och den som gör ondast är vänster arm men även lite på höger. Kan knappt röra armen så det blir väck för då gör det svin ont och behöver nu råd mot hur man lätt kan lindra smärtan. Och hur länge håller det i sig ? Kommer huden fjälla ?

Annons:
tlover
7/3/15, 2:46 PM
#1

har du någon aloevera hemma som går att använda medicinskt?

Aloevera är ju perfekt för sådana skador.

Om det kommer att fjälla vet jag däremot inte (jag blir i princip aldrig solbränd).

l'm back

[Marsvinspluttochkaninsele]
#2

Härligt :) aa ska skaffa det sen när jag får pengar :)

Fridaaaa
7/3/15, 3:42 PM
#3

Behövs nu om det ska hjälpa annars kommer det inte hjälpa

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
7/3/15, 4:10 PM
#4

För det första är det superviktigt att skydda sig! Minst SPF 25, gärna mer, apoteket har jättebra kylbalsam när skadan redan varit framme. Bra huskurer är annars smör eller olja.

Och ja, du kommer fjälla.

emeliiiiieee
7/3/15, 4:23 PM
#5

Jag har testat yoghurt/fil. Funkade perfekt för mig. Men att använda solskydd är superviktigt!! Jag kör alltid 30 och får en superfin färg av det.

[Marsvinspluttochkaninsele]
#6

Aa ska köpa hem bra solskydd sen 😊 inte mycket pengar kvar tyvärr men ska mörja med olja nu för det har vi ; )

Annons:
MoaL
7/3/15, 5:19 PM
#7

Starkt svart te funkar också. Riktigt te alltså, inte rooibos, örtteer eller sådant. Koka upp vatten, lägg i teet (tepåsar/löste i boll) och låt dra tills det har blivit riktigt mörkt och tillräckligt svalt. Lägg sedan i en handduk i teet, och badda/lägg den över brännan. Låt teet torka på huden, tvätta inte bort det förrän nästa dag.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

tlover
7/3/15, 5:25 PM
#8

#7 Det visste inte ens jag om te 👍

l'm back

MoaL
7/3/15, 5:30 PM
#9

#8 Haha, jag trodde att du visste allt om te. 😃 Jag lärde mig det från någon amerikansk blogg som delades på fb, men om man googlar "Te mot solbränna" så kommer det upp på svenska också, typ samma/liknande info som jag läste på engelska. 👍 Det är garvsyran som hjälper mot brännan.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Tuulikki]
7/3/15, 6:54 PM
#10

Aloe vera funkar bäst tycker jag :)

emms
7/5/15, 5:45 PM
#11

Kylbalsam är helt klart bäst tycker jag 🙂 Aloe vera tycker jag bara hjälper medans det är blött. Kylbalsam kyler länge. Dock blir man ju väldigt rosa/vit men det får man ta 😃

Emma

[Marsvinspluttochkaninsele]
#12

Aha Tack för knep än gång :D Har fått en fläck med skadad hud på höger axel tyvärr kör nu mera även tabletter som hjälper än att bli brun men inte bränd ;) Morsan vill än väl vist ;)

ChristineL
7/7/15, 7:49 PM
#13

#12 - Fast några tabletter skyddar inte din hud! Du måste smörja in dig med solskyddsfaktor.

Annons:
Fridaaaa
7/7/15, 9:26 PM
#14

#12 Finns inga tabletter som hjälper mot det.
Solskydd och inte vara ute mitt på dagen helst, är då solen tar som mest

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: