Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 3963 ggr
[[AcsJulia]]
6/25/15, 12:53 AM

Dispens för sterilisering?

Som titeln säger: Har någon här lyckats få dispens på sterilisering innan 25 års ålder? Jag har sedan flera år tillbaka bestämt mig för att sterilisera mig direkt jag fyller tjugo. Grejen är att det går ut över mitt psykiska mående att vara fertil. Hur lätt är det att få dispens? Alla mina försök har varit förgäves, med en otroligt vidrig attityd från läkare som tar total tolkningsföreträde! Jag är idag 20 år fyllda. Fysiskt frisk, men psykiskt känslig. Tål inte hormoner och inte kopparspiral. Latexallergiker.

Annons:
[[AcsJulia]]
6/25/15, 12:58 AM
#1

*när jag fyller TJUGOFEM.

Ladydragon
6/25/15, 1:12 AM
#2

vet du om att det finns latexfria kondomer?? 

har ingen aning om det går att få dispens men kan tänka mig att dom kanske resonerar som att 5 år är inte särskilt lång tid….

och vill man absolut inte bli gravid så är det enligt mig i alla fall inte särskilt lång tid att vara utan sex 🤔

tål inte heller några hormonella preventivmedel och är latexallergiker men det har alltid löst sig med latexfria kondomer

Trollan92
6/25/15, 8:37 AM
#3

Är du allergisk emot kondomer så finns de ju latexfria plus stt de finns koppar spiral till preventiv medel! :)

Trollan92
6/25/15, 8:37 AM
#4

Oj missa att du hade skrivit med kopparspiral! Men kan man vara allergisk emot de? Nämligen aldrig hört någon som varit de! :)

[[AcsJulia]]
6/25/15, 9:34 PM
#5

#4 Nej, enorma blödningar = matthet, vilket inte passar med min diagnos… 

#2 Kondom är dyrt och lite tråkigt i och med att jag lever i ett fast förhållande. 

Är det ingen här som fått igenom det? Personligen tycker jag nämligen 5 år är lång tid!

Trollan92
6/25/15, 11:49 PM
#6

Om du lever i ett fast förhållande, vad har du för skydd nu då? :o

Annons:
Scorpio97
6/25/15, 11:59 PM
#7

Vad jag har läst verkar det tyvärr vara väldigt svårt att få dispens, om man inte mår fysiskt dåligt av det. Men precis som allt annat så beror det också till stor del på vilken läkare man träffar. 

Hur mycket påverkas du psykiskt? Om du kan få en kurator/psykolog att skriva ett intyg på att det kan vara farligt för din psykiska hälsa att vara fertil kan det gå enklare, har i alla fall läst om en kvinna som fick dispens när hon var nitton på det sättet. Var ett tag sedan jag läste det, så jag kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det (bara att det var i nått forum).


//Jessie

pyromanen
6/26/15, 9:02 AM
#8

Det finns ju viktig anledning till att det ska vara svårt att bli steriliserat i ung ålder. Att statistiskt sett ångrar sig många senare. Modrrn p-dator +latexfria kondomer ? Inte billigt, men kanske värt att prioritera för att må bra. Jag är steriliserat men var 39 och hade 3 barn när det gjordes. Ändå var det både ena och andra sortens samtal, tänketid, blanketter mm för att säkerställa att det inte var ett förhastat beslut.

[Devya]
6/26/15, 9:06 AM
#9

#5 Jag tror knappast att du kommer att kunna få det att gå igenom med tanke på att du skriver att kondomer är dyrt och lite tråkigt. Jag tror inte att du har en tillräckligt bra orsak till att bli steriliserad.  Jag säger inte det för att vara elak utan jag säger det med tanke på vad jag har hört och läst tidigare. Sådana där grejer är inte precis enkla. Man måste verkligen ha en vettig orsak och jag tycker inte det låter som om du har utforskat alla möjligheter ännu. P-dator kanske vore något som du borde kolla upp?

[[AcsJulia]]
6/26/15, 9:48 PM
#10

Jag är inte jättebekväm med att outa mig hur som helst… Men kort förklarat är jag inte kvinna. Jag mår med andra ord inte bra av att vara fertil. Jag mår otroligt dåligt över vad den här kroppen är tänkt att göra. Min psykolog vill inte ge dispens än, då hen menar att jag "behöver tid". Att jag varit säker på både min könsidentitet och steriliseringen sedan 10 år så tycker jag att jag väntat länge nog. Barn är och kommer med största säkerhet därför aldrig bli ett alternativ. Med "tråkigt" menar jag att det är krångligt att ha att göra med. Plus dyrt. Idag får jag helt enkelt avstå från sex i min relation.

[[AcsJulia]]
6/26/15, 9:51 PM
#11

Det hänger alltså inte på skydd som sådant. Utan min könsidentitet. Ursäkta om jag verkar tvär, jag blir bara obekväm av att behöva förklara det… Såååå: Jag är inte kvinna och vill inte (eventuellt) fungera som en sådan. Jag har inte vaginalt samlag då det känns fel också, men ALLT sex blir otroligt lidande av att jag blir spänd, obekväm och ledsen.

[[AcsJulia]]
6/26/15, 9:59 PM
#12

Läkarna vill inte skicka mig på processen för könsbyte heller, i och med att jag inte heller vill genomgå komplett könsbyte. (Orkar inte detta p.g.a. mitt mående.)

Sarah
6/26/15, 11:19 PM
#13

Förstår att det är en jobbig situation för dig, men att åldersgränsen finns är jättebra, just för att då man är ännu yngre så kan man fortfarande ändra sig rejält (jag var 30 då jag insåg att jag förmodligen ville ha barn och är nu som 33åring gravid med mitt första barn).

Att du mår dåligt idag betyder inte att du kommer att göra det om 15 år. Människor som vill genomgå/ har genomgått könskorrigerande operationer har kämpat sig blå för att slippa steriliseras och få ha kvar möjligheten att skaffa barn. Det är ju en otrolig möjlighet som äntligen erbjuds idag. Även om du känner att du är man och vill leva som man. En kompis kompis är opererad till man men har nu fött deras första barn. Förmodligen har han genomgått samma inre kamp som du nu genomlider, men känner stor tacksamhet idag för att han inte lät en sådan sak som könstillhörighet hindra honom att en dag kunna skaffa barn. 

Processen borde de ju kunna starta ändå. Det finns ju många som börjar en process men som sedan bestämmer sig för att inte genomföra de sista operationerna.

Annons:
IceTee
6/27/15, 4:13 PM
#14

Jag tror att du borde gå hos någon som är utbildad och sen lita på dennes ord. Anser du att hen har fel så kan du gå till någon annan för en andra åsikt, men är den samma så kanske du får lita på dem helt enkelt. När jag var 10 var jag fast besluten vid att jag skulle ha barn när jag fyllde 18, nu är jag snart 20 och tror på 24/25. Detta beslut kom först för några månader sen, och jag är glad att jag inte tog ett "förhastat" beslut, för det finns chans att man ändrar sig, och en sterilisering är inget man kan ångra sig! Hjärnan utvecklas till man är ungefär 25 (har jag fått förklarat för mig av olika läkare och psykologer) så jag tycker du ska vänta med ett sånt beslut till du är färdigutvecklad. Jag personligen anser att alla stora beslut som inte går att ändra bör väntas med tills man i alla fall är 23. Detta grundar jag också till viss del på att du tycker att kondomer är "dyrt och tråkigt" vilket det kanske är, men eftersom det faktiskt finns som alternativ får du nog faktiskt stå ut med det. Min pojkvän måste stå ut med kondom då jag inte klarar av hormoner (blir helt knäpp!) och det får liksom vara så

Medarbetare på Skor iFokus

regskylt
6/28/15, 1:27 PM
#15

#12 vad menar du med "komplett" könsbyte? Jag är ftm och genomgår utredning just nu. mailar mig gärna på lowekring@gmail.com så behöver vi inte ta det öppet

Tedamen
6/28/15, 1:40 PM
#16

Men om du inte har vaginalt samlag, så är det ju inte någon större risk att du blir gravid. Är det mensen och liknande du inte gillar? Då måste du ju operera bort livmodern.

[[AcsJulia]]
7/1/15, 9:39 AM
#17

#16 Det är känslan av fertilitet… Känslan av vad min kropp kan som jag inte vill. Jag vill inte vara kvinna och vill inte fungera som en!

[[AcsJulia]]
7/1/15, 9:45 AM
#18

Jag förväntar mig inte att folk ska förstå. Ingen verkar ju ha fått dispens heller så. Men som sagt: Det är fertilitet som sådant som är obekvämt. Och ja, det fördtör hela mitt sexliv. Och ja, kondom ÄR dyrt och jobbigt, framförallt om en är känslig mot latex. Och jag förstår inte på något plan varför det skulle göra mig omogen för ett beslut om min kropp eller min könsidentitet…

Ladydragon
7/1/15, 10:47 AM
#19

#18 förlåt att jag säger det men dumheter är man känslig för latex då får man ju helt enkelt köpa latexfria kondomer så dyrt o jobbigt är det faktiskt inte 
cirka 5 kondomer för 100 kr och dessutom är man ju 2 som kan köpa dom 

tror jag har använt latexfria kondomer i runt 15 år kostnaden har jag inte direkt koll på men det är ju som det är och jag har alltid haft förstående och stöttande partners där vi delat på kostnaden 

dessutom med latexfria kondomer så slipper man den äckliga gummilukten plast ger en helt annan känsla när man har sex…10 ggr bättre och skönare
så nee jag köper inte dina argument alls faktiskt

[Devya]
7/1/15, 11:02 AM
#20

#17 Att fertil är obekvämt? Såklart det är. Hur många gånger har jag inte själv önskat att jag hade blivit född som en man istället för en kvinna. Även efter att du har steriliserat dig så kommer din kropp att fungera som den ska. Du kommer att vara lika mycket kvinna efteråt. 

Du borde kanske först och främst prata med en psykolog om dina problem. Det verkar ju som om problemet sitter i huvudet, din kropp är det ju inget fel på. Och du lär ju säkert inte bli steriliserad i förtid så därför lönar det sig att söka hjälp hos psykolog först.

Annons:
IceTee
7/1/15, 12:54 PM
#21

#17 du inser väl att det inte kommer bli någon som helst skillnad förutom att du inte kan bli gravid? Du kommer inte att märka av något. Har du otur kan det växa ihop igen, det är ovanligt men det händer

Medarbetare på Skor iFokus

obstitant
7/1/15, 2:38 PM
#22

Tråkigt att läsa så mycket transfobi i tråden.  Och trist att de inte vill låta dig genomgå utredning bara för att du inte vill ha "hela paketet"! Jag har förstått att det kan vara särskilt knepigt i transvården för icke-binära, om det är det du är?

Försök ha tålamod. Jag fattar att det suger, men tiden går, lite längre hela tiden. Hoppas du kommer till en punkt där du kan vara bekväm i din kropp så småningom!

IceTee
7/1/15, 2:48 PM
#23

#22 kan du peka ut det transfobiska? Jag misstror dig inte, jag har bara missat det tydligen

Medarbetare på Skor iFokus

obstitant
7/1/15, 3:04 PM
#24

Flera som inte verkar förstå vad det innebär, att det bara handlar om att tycka det är jobbigt med kondomer och inte gilla mens, att det är nåt slags idé som kommer att växa bort, att TS är kvinna (trots att det står tydligt "jag är inte kvinna") och att problemet sitter i huvudet för kroppen är det inget fel på. I snabbt sammandrag.

Att må dåligt över att ens kropp inte alls matchar ens identitet och hata allt som påminner en om det är nåt helt annat än att tycka mens är skitjobbigt (vem tycker inte det?).

obstitant
7/1/15, 3:08 PM
#25

Jag tror för all del inte att någon menar något illa. Folk försöker ge svar och råd i all välmening, utan att riktigt ha all kunskap - inte direkt ovanlig företeelse här. 😎 Men det kanske kan vara bra att tagga ner med ogiltigförklarandet av TS upplevelse om man inte vet så jättemycket om saken?

IceTee
7/1/15, 4:07 PM
#26

#24 det många av oss reagerade på var just att TS inte ville använda kondom, villet för mig får det att kännas som ett förhastat beslut. Jag kan absolut ha fel, men jag reagerade på att TS endast vill sterilisera sig (och vill veta ifall TS vet vad en sterilisering innebär) och att läkarna valt att inte ge hen dispens för det. Jag är den typen av person som faktiskt litar på att de högskoleutbildade vet bäst i längden och det är därför jag sa som jag sa Däremot irriterar det mig ofantligt att du kommer med att vi skulle vara transfobiska? Inget här tyder på någon slags transfobi. Citera gärna där någon tryckte ner TS för att hen är trans, för det är en rätt stor anklagelse att komma med! Och hur kan du veta att ingen som svarat här är trans? Ingen här har väl ändå ogiltigförklarat TS upplevelse? Vi har bara gett råd om vad TS kan göra eftersom hen inte verkar få dispens. Men jag håller absolut med om att många säger saker utan att veta innebörden. Jag försöker inte vara aggressiv här och hoppas att du inte uppfattar mig som det, men jag tar verkligen illa upp när någon slänger ur sig något så starkt! Du verkar ju dessutom själv anse att det handlar om oförståelse, det gör väl ingen till transfob?

Medarbetare på Skor iFokus

viktoria91
7/2/15, 6:47 AM
#27

Jag är inte trans men vill gärna operera bort livmodern! Jag vill inte ha barn och har en kronisk sjukdom som her mycket problem under mens och ärvs ner. Även om man skyddar så hade det känts så mycket bättre om den inte finms! En lättnad liksom.

Annons:
Tedamen
7/2/15, 8:08 AM
#28

Men om du är man, varför vill du inte operera om dig helt? Du har ju chansen att göra det, i Sverige.

Då är dina problem lösta.

[Devya]
7/2/15, 9:20 AM
#29

Jag tycker bara att det finns andra som har haft mycket bättre förklarningar/orsaker till varför de vill bli steriliserade och tycker att ts argument är lite väl flummiga. Det är väl det som jag hakar upp mig på. Nu kan det förstås hända att ts inte ville förklara det något närmare men jag hoppas att hon kunde förklara sig mycket mycket bättre åt en läkare än vad hon har gjort här.  För om hon har sagt samma sak åt en läkare så förstår jag mycket väl varför det inte går igenom.

Fortsättningsvis så tycker jag det bästa vore om ts fick prata med en psykolog. Jag tror inte det blir någon sterilisering för ts på många år ännu och då borde man väl försöka hitta på andra lösningar under tiden, eller? 

Jag är också lite nyfiken på om ts förstår vad sterilisering riktigt innebär för det kommer absolut inte göra till en "less of a woman". Om hon använder en sådan förklarning till en läkare så kommer de ju inte att ta henne seriöst, eller?

Aleya
7/2/15, 10:21 AM
#30

Jag vill bara tillägga i detta att när man sterilisera sig så påverkar detta inte mens eller hormonerna. Utan bara förmågan att få barn. Tänkte på det du skrev i #18 ts. Här finns det att läsa http://sterilisering.se/sterilisering-av-kvinnor/

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
7/2/15, 11:01 AM
#31

Har du skrivit det här på HBT iFokus förresten? Där är det större chans att du hittar någon som fått dispens av samma anledning

Medarbetare på Skor iFokus

regskylt
7/2/15, 1:08 PM
#32

#31 man kan inte få dispens för sterilicering som transsexuell utan att ha genomgått utredning och fått diagnosen transsexuell.

IceTee
7/2/15, 1:14 PM
#33

#32 okej, men varför sa du det till mig…?

Medarbetare på Skor iFokus

regskylt
7/2/15, 6:05 PM
#34

#33 för att du hänvisade TS att rådfråga i annat forum och jag ville bara ge dig information som jag tolkade att du möjligen inte kände till? Tänkte vara snäll :) TS har inte hört av sig till mig då jag sträckt ut handen så ingen idé att skriva till hen.

Annons:
IceTee
7/2/15, 7:19 PM
#35

#34 tänkte bara att det inte riktigt hade med mitt inlägg att göra. Men det var ändå intressant att veta, tack så mycket!

Medarbetare på Skor iFokus

melonglass
7/3/15, 1:18 AM
#36

Säger TS att hen (nu vet jag inte vilket pronomen du vill att man använder så rätta mig jättegärna om jag har fel. Du sa att du ej ville vara kvinna men inte heller man så jag tar det neutralaste nu! Förlåt om det blir fel.) blir obekväm och det förstör otroligt mycket bara grejen med att vara fast i en kropp som är byggd för att göra det den är byggd för så borde det vara tillräckligt med anledning med tanke på hur känsligt detta ämne redan är.

Självklart är det något man ska tänka otroligt mycket på men det är väldigt kränkande när någon skriver '' du kommer inte vara mindre kvinna'' etc. Säger hen att hen vill göra det på grund av en obekväm känsla som påverkar sexliv och mående så är det väl något som bör respekteras.

Hoppas allt löser sig för dig, annars kanske du får genomlida grejen med latexfria kondomer eller försöka hitta andra medel så länge! Det kommer nog vara värt väntan sen, även om 5 år känns som väldigt lång tid nu.

[[AcsJulia]]
7/3/15, 5:11 PM
#37

1. Jag har gått till psykologer. 2. Jag är bekräftat "könsdysforisk" eller "icke binär transperson". 3. Det handlar inte ett skit om mens eller något sådant. Det handlar om ren psykologi. 4. Jag känner mig faktiskt ganska ogiltigförklarad… 5. Jag är som sagt INTE KVINNA. Jag vill därför helst att ni undviker att säga att jag "inte blir mindre kvinna efter en sterilisering". För nej, jag var inte kvinna från början. 6. Mitt pronomen är "hen/henom". Tack till er som utgick från det istället för att köna mig!

[[AcsJulia]]
7/3/15, 5:13 PM
#38

Det är just det här jag menar… Mina psykologer vill bara skjuta på det. De ser absolut inte hur illa jag mår! De ser inte alls hur jag skulle kunna ha koll på vad jag vill och inte vill. Ungefär som många här anser.

[[AcsJulia]]
7/3/15, 5:15 PM
#39

Jag skrev ett mail till dig @regskylt!

[Devya]
7/3/15, 5:59 PM
#40

#37 Fysiskt sätt är du ju kvinna och det är ju det du ville ändra, eller? Det är psykiskt sätt som du inte känner dig som en kvinna. Det finns ju skillnader där. Åtminstone ser jag det på det viset, rätta mig om jag har fel.

Oberoende så kan du inte göra så mycket åt saken än att vänta. =/  Hoppas att det ordnar sig för dig. Ingen ska behöva gå omkring och må dåligt jämt.

Sen måste jag poängtera att det har varit knepigt att följa med i dina tankegångar här på nätet. Ditten och datten har ploppat upp här och där. Svårt att förstå hur saker och ting hänger ihop då. Det är så lätt att det blir lite galet på nätet. Jag menade aldrig att förolämpa dig på något sätt.

Sarah
7/3/15, 10:16 PM
#41

Oavsett anledning, hatar barn, vill slippa kondom, är man osv, så är det jättebra att åldersgränsen finns. Det psykiska kan man göra ngt åt, men inte en sterilisering. Många ändrar sig i fråga om att skaffa barn, så är det bara. Vid 20 kan man inte ta ett sådant beslut för resten av livet. Föda barn har andra ftm personer gjort, trots att de är män, så stark kan den önskan vara.

Annons:
Aleya
7/3/15, 10:52 PM
#42

#38 läs länken jag hänvisade till i #30

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IceTee
7/3/15, 11:18 PM
#43

#38 gå till en annan psykolog om du inte är nöjd med din nuvarande!

Medarbetare på Skor iFokus

Angelfish
7/4/15, 9:34 AM
#44

#41 Det finns faktiskt människor som kan ta beslutet vid 20 års ålder  (eller tidigare) att en aldrig vill ha barn (oavsett anledning) och som sen aldrig ångrar sig.

[Devya]
7/4/15, 10:42 AM
#45

#44 Absolut men hur kan du vet med all säkerhet att den och den personen kommer aldrig att ångra sig? 

Finns så många om har varit så bergsäkra på att de aldrig ska skaffa barn bara för att senare i livet få barn ändå. Visst finns det de som menar det då de säger det men hur kan man veta det?

Angelfish
7/4/15, 12:43 PM
#46

#45 

"Absolut men hur kan du vet med all säkerhet att den och den personen kommer aldrig att ångra sig? "

Varför kan jag inte bara tro på den som säger att dom inte vill ha barn och att dom aldrig kommer att ångra sig? Varför måste jag veta det med all säkerhet innan jag tror på dom?

"Visst finns det de som menar det då de säger det men hur kan man veta det?"

Jag förstår inte riktigt den här frågan. Frågar du hur den som säger att dom inte vill ha barn kan veta det eller frågar du  hur någon annan kan veta säkert om den som säger att dom inte vill ha barn verkligen vet det?

Jag visste helsäkert tidigt att jag inte ville ha barn.  Jag har aldrig ändrat mig om den saken eller ångrat mig att jag aldrig skaffat barn.

[Devya]
7/4/15, 1:04 PM
#47

#46  Det är inte min uppgift att ifrågasätta människor som inte vill ha barn, det berör ju inte mig. Däremot måste läkare och psykologer ifrågasätta en ung människa som vill sterilisera sig innan det ens är tillåtet. De kan inte veta med all säkerhet att just den här personen aldrig kommer att ångra sig och därmed är de väldigt försiktiga med att ta ett beslut som kan ändra hela deras liv. 

Dessutom kan dessa läkare och psykologer i värsta fall stämmas av personen som fick sterilisering vid en ålder då det egentligen inte ens är tillåtet. Det är inget lätt beslut för en psykolog att avgöra om en så ung person är redo för ett så stort beslut.

 Jag hänvisade sen till att det finns faktiskt människor som har varit bergsäkra att de inte vill ha barn som i ett senare skede ändå ville ha barn, tänk om dessa unga människor hade steriliserat sig? Det är inte bara att sterilisera sig, det är inget man kan ändra på då det väl är gjort. 

Man ska vara försiktig med beslut som man inte kan tillbaka. Jag förstår mycket väl varför psykologer och läkare vill vara säkra på sin sak. 

Om det skulle vara lätt att sterilisera sig så skulle säkert flera göra det i en ung ålder och i värsta fall skulle det finnas ett visst antal av dessa människor som skulle ångra sig senare i livet.

Jag brukar anta automatiskt att då en person säger att de aldrig vill ha barn så kommer de aldrig heller att skaffa barn. Även om det gäller en väldigt ung människa. Däremot blir jag lite skeptisk om en ung människa vill ha en sterilisering innan det ens är tillåtet? Fast det är som sagt inte min uppgift att ifrågasätta, vi har psykologer och läkare som tar på sig det ansvaret. De har större kunskap än oss sist och slutligen. De har sett och hört mera än vad vi har inbillar jag mig åtminstone.

farvendal
7/5/15, 6:00 PM
#48

Jag hänger faktiskt inte riktigt med.. argumenten hänger inte ihop.

Varför har du inte sex i din nuvarande relation? För att du inte tål preventivmedel?OK. Men du vill ändå inte testa hormonfria/latexfria alternativ? För att? Det är dyrt? Du fortfarande är fysisk fertil?  Aha. Varför ens nämna preventivmedel då, om det inte är det som är problemet? 

Och nej, jag lider inte av transfobi eller dylikt, jag förstår till 100% att man inte är bekväm med sitt kön och att man känner att man är född i fel kropp, så att säga. Måste vara jättejobbigt och frustrerande. Men om du sagt samma sak till dina läkare som i dina första inlägg här så förstår jag att de inte vill ge dig dispens. 

Att åldersgränsen finns är jättebra. HUR många unga personer tänker att de aldrig någonsin vill ha barn, men sedan ångrar sig? Jag vet att det kanske inte handlar om BARN för dig och jag säger inte att du kommer att ångra dig, men dessvärre gäller samma villkor för alla som vill sterilisera sig.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
Sarah
7/5/15, 6:54 PM
#49

#44 självklart, men fortfarande är 20 väldigt ungt och det är inte lämpligt att ta så stora livsavgörande beslut som inte går att återkalla vid den åldern.

pyromanen
7/5/15, 7:13 PM
#50

#44 absolut. Men vilka som senare ångrsr sig och vilka som inte ångrar sig det vet man först x antal år senare.

[[AcsJulia]]
7/5/15, 10:39 PM
#51

Jag orkar inte fortsätta förklara mig här. Jag har skrivit i Hbt-forumet och bemötts mycket trevligare där. Tack ni som svarat utan att tala om att ångra sig eller sådant. ✨

[[AcsJulia]]
10/8/15, 7:10 PM
#52

Jag ville bara uppdatera er alla som svarade på min ursprungliga inlägg: Jag har nu bytt psykolog, och den nye är mycket mer förståelig. Hen menar att "det är inte alls något problem att få dispens för sterilisering vid könsdysfori". Så nu ska processen komma igång ordentligt!

Scorpio97
10/8/15, 7:46 PM
#53

#52 Vad bra att du fick hjälp och att processen är igång!


//Jessie

IceTee
10/8/15, 10:19 PM
#54

#52 vad skönt att du fick träffa någon som förstod och lyssnade på dig!

Medarbetare på Skor iFokus

[Daisy-Moa-Elsa]
10/10/15, 10:41 AM
#55

# 52 vad härligt att du fått fatt i någon som förstår dig .

Annons:
Lon@
10/11/15, 1:08 AM
#56

Bara en liten inflikning som inte vänder sig till TS; Det är visserligen en lång och jobbig process men i nuläget har man rätt till IVF om man steriliserat sig och ändrar sig.

TS; Vad skönt att du hittat någon som lyssnar på dig! Lycka till ❤️!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

IceTee
10/11/15, 5:53 PM
#57

#56 jasså? Men ensamstående kvinnor får inte…? Lite tråkigt tycker jag… Eller ah, det kanske inte är i första taget man har rätt till ivf om man ångrat sig. Krävs väl en utredning och sånt antar jag?

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: