Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 1306 ggr
FrågandeSvarande
6/3/15, 9:45 PM

Använda tampong innan mens?

Hej. Jag är en tjej som är 11 år, snart 12, fyller år i juli. 
Jaja, ungefär efter nyårsafton, detta året, så fick jag flytningar. Och ungefär en månad sedan sa jag det till min mamma, och hon sa att då kan jag ju använda trosskydd/binda. Och det visste jag redan. Men det är en sak som jag inte vågar fråga öga mot öga till någon. Jo, jag gillar inte att gå runt med trosskydd/binda eftersom det känns så kletigt & kallt & nästan som om jag har kissat på mig. Och det är inte direkt en känsla någon gillar, gissar jag. 😃
Men till frågan; kan man använda tampong när man inte fått mens än? (Men har då flytningar)..?

Tacksam för svar!

Annons:
Åsa S
6/3/15, 9:52 PM
#1

Nej det är inte att rekommendera man kan förstöra slemhinnorna i underlivet. +Det är normalt med lite flytningar och det kan faktiskt bli värre ifall man använder trosskydd mm. hela tiden + man kan få Svamp därnere och det är inte kul. Det är bättre ifall man försöker hålla allt luftigt och bara har bomullstrosa/bambutrosa, har man väldigt rejäla flytningar så det ser ut som man kissat på sig hela tiden så bör man kolla upp det hos gynekolog.

FrågandeSvarande
6/3/15, 9:54 PM
#2

#1 Okej, tack. Jag ska försöka komma ihåg det. xD

Achatina
7/4/15, 12:29 AM
#3

Finns något som heter Menskopp som är som ett litet mjukt glas som man stoppar in precis som en tampong, men tar ut och tömmer med jämna mellanrum. Har man en menskopp kan man använda den innan mensen kommer, givetvis under mensen och efteråt är det bara att sterilisera den i kokande vatten 5min.  Känns överhuvudtaget ingenting och man kan bada med mens när man har den.

Fenix_Chicci
7/4/15, 1:01 AM
#4

Nej, en tampong suger upp flytningarna då som finns där för att skydda och rengöra slidan. En menskopp däremot fungerar på samma sätt som en tampong att du har den i slidan men den samlar upp blodet istället för att suga upp det och kan på så sätt inte skada slida på något sätt. Den är gjord i medicinskt silikon. 

Men du ska inte använda något alls när du bara har flytningar helst, använder du trosskydd blir det tätt och du får mer flytningar och du kan få svamp/rubbad bakterieflora vilket kan ge klåda och irritation. Använd bara ett par luftiga bomullstrosor och du kan även sova utan på natten om du vill. Det kommer bli flytningar i trosorna, så blir det för alla och är inget äckligt/konstigt.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: