Annons:
Etikettsamlevnad
Läst 1733 ggr
drakenbeerg
5/17/15, 6:58 PM

Självmordsbenägen pojkvän

Jag behöver hjälp. Jag har gjort slut med min pojkvän för en vecka sen men han skriver varje dag om att han vill försöka igen osv. Men det vill inte jag. Men han säger att han ska ta livet av sig om jag lämnar honom. Jag känner mig tvingad att vara med honom pga det. Vet någon vafan man ska göra i en sån här situation? Kan inte sluta svara bara för då tar han livet av sig, har pratat med hans mamma om det och försöker vara hård mot honom men han förstår inte utan han säger bara att han ska ta livet av sig.

Annons:
Lia
5/17/15, 7:02 PM
#1

Vad säger hans mamma då? Hur gamla är ni?

Myrra
5/17/15, 7:04 PM
#2

Sluta svara!

Hot om att han ska ta livet av sig om du inte vill vara med honom är ju en STOR varningsklocka! Förklara lugnt och sansat att det är slut mellan er och att du inte vill att han hör av sig mer och gör han det så kommer du inte svara, be honom att respektera ditt val.🌺

[KEEL]
5/17/15, 7:04 PM
#3

Vet hans mamma att han mår som han gör annars tycker jag du borde säga det. Även om han inte vill. Bättre att han är sur på dig och sin mamma än att han tar livet av sig, Du ska inte känna att du ska behöva vara ihop med honom för att han mår dåligt och säger så.

Niklas
5/17/15, 7:05 PM
#4

Du ska inte vara med honom för att han försöker utpressa dig. Be hans mamma ta hand om honom. Det är inte ditt ansvar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

ChristineL
5/17/15, 7:07 PM
#5

Prata med hans mamma! Jag tror bara det är tomma hot om att ta livet av sig, det finns ju en anledning till att det tog slut, eller hur? Då är det nog bäst att det är helt slut också. Blockera honom, hans val är inte ditt ansvar.

Aleya
5/17/15, 7:07 PM
#6

Jag har hört sådant skit förr. Och ärligt så har ingen tagit livet av sig fast dom säger det.

Så håll du fast vid att det är slut. Och skulle han hota igen med att ta livet av sig så ring polisen i värsta fall och säg att han hotar att ta sitt liv, om det nu skulle bli så allvarligt.

Jag tycker att du säger att du har bestämt dig och kommer nu blocka han på alla sätt och vis, eftersom han inte verkar må bra av att ni har kontakt och uppenbarligen inte du heller. Ett tips är att säga till hans mamma så att hon kan hålla koll på han.

Det är mitt tips.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
drakenbeerg
5/17/15, 7:07 PM
#7

Vi är 20 år , varit tillsammans i 3 år. Sa till hans mamma förut att han inte mådde bra och att han vill ta livet av sig. Han säger att hans mamma fått honom att gå till en psykolog men han vill inte det mer utan om jag lämnar honom så tar han livet av sig. Han vägrar respektera mitt val, det har han sagt själv. Han tänker inte sluta förens jag ger honom en chans till.

Hoseok
5/17/15, 7:07 PM
#8

Säger som tidigare talare. Stanna inte kvar hos folk som hotar med livet för att du lämnar dem. Det är bara giftigt.

[KEEL]
5/17/15, 7:09 PM
#9

#7  Både du och din mamma har försökt. Det suger men det går inte att hjälpa folk som inte vill ha hjälp.

drakenbeerg
5/17/15, 7:09 PM
#10

Det värsta är att jag tror att han kan göra det för han har haft det väldigt svårt i livet.

Aleya
5/17/15, 7:10 PM
#11

#7 Sjukt, du ska inte ge honom en andra chans bara för att HAN vill.
Ne, blocka denna mannen.
Du ska inte behöva tassa på tå.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

ChristineL
5/17/15, 7:13 PM
#12

#10 - Men han är inte ditt ansvar!

drakenbeerg
5/17/15, 7:16 PM
#13

Vad kan jag säga till hans mamma?

Annons:
Aleya
5/17/15, 7:18 PM
#14

#13 du säger att du kommer säga åt han att han kommer bli blockad av dig, och att han konstant sitter och hotar att ta sitt liv, så hon bör hålla koll på honom då du nu inte orkar med detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
5/17/15, 7:19 PM
#15

#13 Att du inte tänker ta något ansvar och att hon måste hjälpa honom.

Skulle han göra det har det inte med dig att göra egentligen.

drakenbeerg
5/17/15, 7:25 PM
#16

Skrev till hans mamma nu! Jag kan inte hjälpa honom förutom att ge honom en chans till men det vill jag ju inte

Aleya
5/17/15, 7:26 PM
#17

#16 och nu blockar du han. Så han inte kan skriva eller något.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
5/17/15, 7:30 PM
#18

#16 Du skulle inte hjälpa honom genom att gå tillbaka. Du skulle bara spä på att han vinner på sina hot. Han måste bli frisk och det börjar med att du INTE viker dig. Gör er inte en otjänst och gå tillbaka. Gå framåt istället!

ChristineL
5/17/15, 7:43 PM
#19

#16 - Han behöver ingen andra chans hos dig! Det enda sättet du kan hjälpa honom på är att säga som det är till hans mamma, visa meddelanden du fått, blockera honom och gå vidare med DITT liv.

[Udoon]
5/17/15, 8:00 PM
#20

Sluta svara, det är inte ditt ansvar att ta hand om honom. Det kan låta hårt men om han verkligen tänkte ta livet av sig så hade han gjort det, inte hållit på och utpressat dig till att vara med honom.

Förstår mig inte på såna typer alls, att vara med någon som inte känner samma sak tillbaka är ju helt värdelöst, och sen försöka tvinga dom ändå?🤦‍♂️

Ge inte den där manipulativa barnrumpan någon mer chans. Du måste inte, oavsett vad han säger eller hotar med.

Annons:
Sarah
5/17/15, 8:01 PM
#21

Sluta prata med honom, det är enda lösningen. Hans mamma får ta det ansvaret nu. Du kan inte spendera resten av livet med honom när du inte vill vara med honom. Samt, vill någon verkligen dö så kan man inte hindra dem, och de brukar inte varna/ hota.

Sarah
5/17/15, 8:02 PM
#22

Det han gör är något av det mest elaka man kan göra mot en annan människa.

Honestyisdead
5/17/15, 8:09 PM
#23

#22 Alldeles riktigt!

drakenbeerg
5/17/15, 10:29 PM
#24

Han måste ju få hjälp men han vägrar ta emot hjälp eller söka hjälp. Kan man lösa det på något sätt?

Sarah
5/17/15, 10:33 PM
#25

#24 det är inte ditt problem nu, han måste själv vilja få hjälp. 

Jag har själv varit i din sits, gjort slut med en kille som hotade att ta livet av sig om jag lämnade honom. När han sa det slängde jag ut honom på gatan och han fick vandra runt på stan hela natten tills hans flyg gick hem. Jag svarade inte på ett enda av hans hundratals sms och samtal. Skickade bara ett meddelande till hans bästa kompis och sa att det var hennes problem nu. Han lever och har barn med en annan idag.

drakenbeerg
5/17/15, 10:51 PM
#26

Men alltså han kommer göra det, jag vet det. Han har ingen hemma som bryr sig.

Sarah
5/17/15, 10:56 PM
#27

Så du ska hålla honom vid liv genom att vara tillsammans med ngn du inte vill vara med? Det är ju såklart ditt val, men det är inte en hållbar situation.

Annons:
drakenbeerg
5/17/15, 11:05 PM
#28

Men vad ska jag göra?? Låta han dö??

Sarah
5/17/15, 11:15 PM
#29

Jag vet att det låter så sjukt kallt, att ignorera honom, och att det är jättesvårt att göra. Boka terapi till honom då, och släpa med honom dit. Mer kan du inte göra. 

Du kan inte begära av dig själv och tvinga dig själv att vara i en relation med en person du inte vill vara med, för att han är självisk och hotar dig. Ska du tvinga dig själv att ha sex med honom också? 

Om han tar livet av sig så är det inte ditt fel, det är hans eget beslut och hans val helt och hållet.

[KEEL]
5/18/15, 12:09 AM
#30

Jag vet att det är så sjukt jävla jobbigt. Har varit i en liknande situation. Du har försökt hjälp honom på alla sätt du kan. Han har valt att inte ta emot den hjälpen. Det finns inget mer du kan göra för att hjälpa honom. Du kommer bara må dåligt. Om han skulle ta livet av dig så vet du att du försökte göra allt i din makt för att hindra det och jag tror inte han kommer göra det.

[AnimeV4]
5/18/15, 12:59 AM
#31

Jag har minst 3 ex som hotat med detta och samtliga lever ändå idag.. Jag gjorde som många i tråden säger: Ignorerade dem totalt! Ingen av dem var seriös. Ett av dem låtsades att han verkligen skulle ta livet av sig (innan vi gjort slut) och sa att han stod vid en bro redo att hoppa, så jag skrev till hans släkting som sa att han låg hemma i sin säng. Snällt gjort av exet? Särskilt när han fräste "Blanda inte in familjen!" och gick och la sig…. :)

IceTee
5/18/15, 2:08 AM
#32

Förklara en gång för alla att det är slut och att du kommer blockera hans nummer. Hotan han med att ta livet av sig så ringer du 112 och förklarar läget, att du är rädd att han ska ta livet av sig för att ni gjorde slut. Försöker han ta livet av sig så räddar du förmodligen hans liv, försöker han inte så är det ju bara tomma hot (och det blir dessutom rätt pinsamt för honom) Du ska verkligen inte spendera resten av ditt liv med att må dåligt för att han är psykiskt ostabil!

Medarbetare på Skor iFokus

Namiko
5/18/15, 5:25 AM
#33

Hans liv är hans ansvar inte ditt. Jag blir så arg på folk som hotar med att ta livet av sig, som flera andra skrivit här så handlar det om tomma hot från en person som känner sig sårad. Jag har själv blivit utsatt för hot om självmord från ett ex och jag blev förbannad. Jag slutade ha kontakt med honom för det är så sjukt respektlöst att försöka tvinga in någon i ett förhållande mot deras vilja för att "rädda" någons liv. Enligt mitt ex så låg han hemma hela dagarna och mådde så jävla dåligt, skrev saker som "Undra vad jag ska göra min sista dag i livet..". Jag var nära att åka dit och banka lite vett i skallen på honom för att jag blev så upprörd över att han försökte få mig att känna att det var mitt ansvar att hålla honom vid liv och mitt fel om han skulle dö. När jag pratade med hans kompisar senare så hade han hängt med dom på massa saker och mådde inte alls så dåligt som han sa till mig. Som du kanske förstår så lever han fortfarande, är gift och har barn dessutom.

Det är mest troligt tomma hot från hans sida i ett desperat försök att få dig tillbaka, men oavsett vad han väljer att göra så är det inte ditt ansvar och inte ditt fel, det är hans eget. Kom ihåg det. Du har meddelat hans mamma och det är allt du kan göra för honom. Nu är det dags att bryta kontakten för din skull.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Niklas
5/18/15, 7:07 AM
#34

#28: Det är inte du som låter honom dö. Det måste du förstå. Om han dör på grund av självmord är det hans ansvar. Det är så här känslomässig utpressning fungerar. Han försöker lura dig att tro att han kommer att dö för att du har lämnat honom och att det då är ditt ansvar. Båda sakerna är fel. Tar han livet av sig är det hans val. Tipset att ringa 112 om han hotar igen är bra. Då blir han tvungen att förklara sig för någon annan och kan dessutom få hjälp.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
ChristineL
5/18/15, 8:33 AM
#35

Hans liv och hans val är fortfarande inte ditt ansvar! Ignorera och blockera honom!

[Udoon]
5/18/15, 2:49 PM
#36

Sådana här personer slutar aldrig med det här beteendet, det ska du veta om. Även om du blir tillsammans med honom igen  kommer det aldrig att sluta. Så småningom kommer han hitta något annat du inte vill, och hota med samma sak igen för att få sin vilja igenom. Mår han dessutom så pass dåligt att han faktiskt vill dö lär han göra det oavsett om du låter honom tvinga dig att vara med honom eller inte.

 Enda sättet att hindra någon från att ta livet av sig är att vara där 24/7 och typ inte sova eller någonting, och det är inte ok att begära av någon, det är ju därför det finns ställen att lägga in sig på. Du måste ju få ha ett eget liv! Tycker det låter som du gjort det du rimligtvis kunnat, sagt till hans mamma att han mår dåligt. Att han sen vägrar hjälp och hon inte bryr sig är inte ditt fel, eller ditt problem. Allting med den här personen slutade vara ditt problem när ni slutade vara ett par.

Är du verkligen orolig så gör som #34 säger, ring 112 och berätta att han är i färd med att begå självmord, då kan dom skicka dit någon och sen så får han hjälp vare sig han vill eller inte.

emeliiiiieee
5/18/15, 2:58 PM
#37

Jag skulle ha ringt 112 och sagt det. Min kompis gjorde det på mig när jag hade min värsta period. Polisen ringde senare till min mor och sa som det var. Det är INTE ditt fel om han gör verklighet av sina hot!

Rita-S
5/18/15, 3:07 PM
#38

du kan ringa akut-telefonen (112) eller polis om du tror han faktisk har gjort ett försök att ta sig liv. Men om han väljer ta sitt liv för att du gjort slut är det ett val han tar, inte du. Du är inte ansvarig varken för hans liv eller hans handlingar. Han är över 18, han är myndig, och det är därmed hans eget ansvar. Om han inte är kapabel att förvalta det ansvaret på rätt vis är det polisen/sjukvården som skall ta hand om det. Inte du. du kan inte ge efter och vara med honom bara för att han hotar med att ta sig liv om du faktisk inte vill vara med honom.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

drakenbeerg
5/18/15, 11:50 PM
#39

Jag vill inget annat än bort från den här människan! Jag tror han kommer ta livet av sig, det ät inga tomma hot. Men jag vill inte vara en del i det…

[AnimeV4]
5/19/15, 12:34 AM
#40

Skulle du fortfarande känna dig delaktig om du ringde 112 eller något nummer som inte är lika akut och lät det sköta sig bäst det ville efter det? Om du ringer 112 har du gjort allt du kan, om det är samvetet det drar i. Då får han dessutom inte den uppmärksamhet han söker.

Det är klart att man kan känna sig skyldig till något om man gjort slut då man antagligen varit nära, men det gäller att intala sig att man inte har ansvar för personen i fråga. Särskilt inte om denne ställt till det för sig själv. Då blir det som om man ska ta ansvar för dennes handlingar.

Aleya
5/19/15, 5:44 AM
#41

#39 nu har han ju gjort dig till slav via dina känslor. Jag vill inte vara fördomsfull, men ofta så skriker inte dom som tänker ta sitt liv så högt som han gör. Dom bara tar sitt liv. Han visar sin desperation däremot. Ring 112 nästa gång han hotar med att ta sitt liv. Då lär han få hjälp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
ChristineL
5/19/15, 7:21 AM
#42

#39 - Du är inte en del av det. Blockera hans nummer!

drakenbeerg
5/20/15, 12:12 AM
#43

Finns det något annat nummer än 112 som man kan ringa och be om hjälp?

Upp till toppen
Annons: