Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3700 ggr
vaniljkaka
5/7/15, 6:17 PM

Borde jag göra synundersökning?

Jag ser text bra tycker jag. Men ibland ser mina vänner text som är långt bort som jag bara ser suddigt.

Det svider ofta i mina ögon och jag tål verkligen inte solljus, knappt dagsljus heller, bara kisar med ögonen. 

Jag får ibland spänningshuvudvärk. 

Tycker det är jobbigt att koncentrera mig på en lång text. 

Kan jag göra syntest eller måste man va halvblind för att göra de?

Annons:
Fridaaaa
5/7/15, 6:19 PM
#1

Bara att boka synundersökning 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
5/7/15, 6:31 PM
#2

Klart att du ska gå till en optiker.

Alla som har glasögon har ju inte varit halvblinda innan😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
5/7/15, 6:32 PM
#3

Vem som helst kan göra det. Själv har jag svårt att få glasögon som jag ser bra med eftersom jag är kraftigt närsynt på ena ögat och översynt på andra ögat, och det ögat skelar också. Jag har funderat på nån laseroperation, men jag är rädd för att det kan bli ännu värre.

[Devya]
5/7/15, 6:33 PM
#4

Det är bara att gå in till en butik och fråga. Synundersökningar ges till höger och vänster, man behöver inte ens tycka att man har dålig syn för att kolla upp sig.

Scorpio97
5/7/15, 6:33 PM
#5

Jag gick till optikern första gången för att texten på tavlan blev suddig om jag satt längst bak i klassrummet. Då hade jag bara ett pyttelitet synfel. Man måste absolut inte vara halvblind för att kolla synen.


//Jessie

vaniljkaka
5/7/15, 6:38 PM
#6

Ok tack för era svar. Vad kostar en undersökning då? :)

Annons:
Fridaaaa
5/7/15, 6:40 PM
#7

#6 Beror på vart man gör den. Jag rekommenderar specservers

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[tk1971]
5/7/15, 6:40 PM
#8

Gissar på ca 300-350.

Maria
5/7/15, 6:42 PM
#9

Jag tror att min undersökning kostade 350 kronor på Synsam men eftersom jag beställde glasögon så bjöd man på den kostnaden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineL
5/7/15, 6:51 PM
#10

Ja, gå till en optiker! Vad det kostar kan variera, men dom flesta har fri synundersökning i samband med att man köper glasögon.

vaniljkaka
5/7/15, 8:57 PM
#11

Okej, men jag vill inte ha glasögon. Vet att de låter fjantigt men jag skulle aldrig kunna gå ut i det, linser går väl lika bra?

Fridaaaa
5/7/15, 8:58 PM
#12

#11 Varför inte? finnas massa snygga 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
5/7/15, 8:59 PM
#13

#11 - Klart att linser går lika bra, men jag tycker bara det är krångligt. Glasögon är en otroligt snygg accessoar!

Annons:
vaniljkaka
5/7/15, 9:02 PM
#14

Jo kanske snyggt på andra men jag kommer bara se skitful ut, det är inte den looken jag vill ha bara.

Blanksteg
5/7/15, 9:19 PM
#15

Kan vara bra att ha ett par glasögon hemma ändå, även om man huvudsakligen använder linser. Bra att ha när man är ute och reser och inte har tillgång till en hygienisk miljö att sätta in och ta ur linserna om det skulle behövas, t.ex. vid skav om det skulle uppstå.

jackiejohn
5/7/15, 10:12 PM
#16

Boka undersökning! Bättre att upptäcka ett eventuellt fel i tid :) Jag använder linser till 90% men har glasögon också. Du får t,ex inte ha linser om du har en infektion i kroppen. Jag fick jättesvårt med glasögon i tonåren (började vi ca 13 års ålder) fick då linser som jag fick börja använda, nu är det ju också så att man inte bara kan sätta in linser och köra på, du måste vänja ögona i ett par dagar och för var dag öka tiden lite, första gången hade jag i dom i ca 10min då hornhinnan blir irriterad och ögat måste vänjas vid ett ovant föremål och har du då synfel är glasögon ett måste. Men du får all sån information och guidning via optiker så gå dit och kolla upp dina ögon i första hand :) (Väl medveten om att optiken gått framåt sen jag skaffade linser då det är ett x antal år sedan men att hornhinnan måste få tid att vänja sig är inget som bara försvinner :))

vaniljkaka
5/7/15, 10:15 PM
#17

Jaha okej :)
Någon som vet om det finns linser med färg? alltså som hjälper mot synfel samtidigt. Kul å testa ny ögonfärg ;)

Sweelin
5/7/15, 10:20 PM
#18

#17 Ja det gör det :)

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[Devya]
5/8/15, 8:59 AM
#19

#17 Men de med färg är lite mera obekväma än de som är vanliga. Jag hade linser med färg i över ett år tills jag började med vanliga linser och hjälp vad mycket skönare de var.. :)

[Devya]
5/8/15, 9:07 AM
#20

#13 Linser är sen inte alls krångliga då man väl har lärt sig hur man ska använda dem. Jag har jättestora problem med mina glasögon jämfört med mina linser. Jätteirriterande att ha glasögon då det regnar, snöar, är kallt ute och sen ska man in i värmen igen, då man sportar, då man ser på 3D på bio etc. Jag har upplevt att linserna har verkligen underlättat mitt liv. Glasögonen hämmade mig otrolig mycket. Men visst, ibland kan man råka få något i ögat så att jag måste ta ut linsen för att rengöra den lite extra men det händer bara någon gång i året för mig personligen. Sen har jag dock månadslinser och efter vad jag har förstått är engångslinser roligare att använda. 

MEN, jag måste erkänna att då jag väl började med linser så var det krångligt. Det tog jättelänge innan jag fick ett grepp om det hela men det berodde mest på att jag också använde glasögon ganska ofta vilket gjorde att det tog längre för mig att lära mig hur jag skulle använda linser.

Men det är definitivt bra att ha glasögon ifall man skulle råka ut för en ögoninfektion någon gång.

Annons:
neasfotografier
5/8/15, 6:02 PM
#21

Har haft glasögon sedan jag var 5 år så jag har varit van glasögon vääääldigt länge nu.
Jag skulle inte trivas i linser då jag tycker att jag ser helt knäpp ut utan glasögon. Och eftersom att jag också är så van vid glasögon så har jag heller inga problem med det. Visst, kan vara lite smått störande när det snöar/regnar, och man får droppar på dem. Men det finns paraply när det regnar och får man vatten på glasögonen så är det inte hela världen, bara att ta av sig dem och torka av dem 🙂

Skaffade nyss nya glasögon från Specsavers och då kostade synundersökningen 350 kr (hade inte gjort en på länge så var dags för en).
Alltid gått till Synsam i hela mitt liv, men hittade inga bra glasögon där och det är rätt dyrt. På Specsavers fick jag vanliga glasögon och solglasögon i min styrka för 1800 kr inkl. synundersökningen 👍

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[Devya]
5/8/15, 7:34 PM
#22

#21 Jag har också haft glasögonen sedan jag var 5 år gammal. Då jag var 3 år gammal genomgick jag en ögonoperation men då den inte var helt lyckad var jag tvungen att använda glasögon senare.

Jag har aldrig någonsin vant mig vid att ha på mig glasögon. Använde glasögon ända tills jag var 23 år gammal tills jag började med linser vilket jag har aldrig ångrat.

Mitt ex ville att jag skulle ha på mig glasögon för han tyckte att jag såg så hot ut i dem men jag ville verkligen inte använda dem för att de var så obekväma! :D

Vi alla är så olika. Tack och lov kan vi välja vad vi vill använda!

Jag tror dock att då man väl har blivit van med linser så vill man hellre använda dem istället för glasögon. Men om man trivs med sina glasögon, varför vänja sig vid linser? :)

neasfotografier
5/10/15, 3:51 PM
#23

#22
Ja, det är nog väldigt olika. Min faster hade också haft glasögon nästan hela livet tills hon testade linser och hon säger att det är bland det bästa hon gjort. Men hon har glasögon ibland för hon har lite irritation i ögonen och då blir det bara jobbigt med linserna.
Men som sagt, är nog väldigt olika vad man vänjer sig vid. Man kan ju dock alltid testa båda 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

mollyt
5/14/15, 8:17 PM
#24

Tycker absolut att du ska boka en tid hos optiker. Det finns både glasögon eller kontaktlinser  av olika sorter som kan fungera bra. Även om man i huvudsak vill använda kontaktlinser så ska man ändå ha ett par glasögon (beror på hur dåligt man ser) eftersom det finns tillfällen då man inte ska använda linser (som vid förkylning osv). 

Men ta första steget och boka en tid!

/Optiker

vaniljkaka
5/18/15, 2:57 PM
#25

Hej alla. En optiker kollade på mina ögon idag och tog lite bilder, han sa det var brytningsfel och att jag är närsynt. Vilket jag också trodde. 
Han sa ngt om glasögon men då frågade jag om man kunde ha linser istället, vilket man kunde men det är lite krångligare att skaffa så jag skulle hem och tänka på det, Skulle ringa och boka tid när jag bestämt mig.
Men vad gör de om det är krångligt och tar längre tid att hitta linser som passar? Jag vill ha det iallafall :P

Blanksteg
5/18/15, 3:11 PM
#26

Om du vill ha linser så kör på det :) Man brukar få hem provlinser som optikern rekommenderar för att se ifall de passar ens ögon. Om de inte passar så får man ett par nya provlinser av annat märke/sort.

Men rekommenderar som sagt att du också köper glasögon, så att du har i de situationer som linser inte är lämpliga att använda. Man ska vara väldigt rädd om sina ögon.

Man kan köpa billiga glasögon på favoptic.se. Det var där jag köpte mina, för bara 495 :)

vaniljkaka
5/18/15, 6:35 PM
#27

#26 Ja glasögon är säkert bra att ha oxå :P kan ju använda när jag är hemma.. 

kanske när jag blir äldre att jag vågar visa mig i glasögon haha

Annons:
vaniljkaka
5/18/15, 6:36 PM
#28

Vänta.. vad menar du , finns det situationer när man inte bör ha linser? när?
Typ när man bada eller duschar?

[Devya]
5/18/15, 7:58 PM
#29

#28 Man kan ha på sig linser då man duschar och badar, se bara till att inte gnugga dig i ögonen så att de i misstag åker ut eller glider bakom ögat.

Ha inte på dig linser om du går i bastun, det är inte skönt för ögonen.  Sen förstås ska du ju ta av dem då du går och sover, dock inte alla som gör det..

Blanksteg
5/18/15, 8:20 PM
#30

Som Jackiejohn nämnde så bör man inte ha linser när man har en infektion i t.ex. ögonen.

Och om du skulle vara ute och resa nånstans och glömt linsvätska och inte kan tvätta händerna nånstans o.s.v och måste ta ur linserna på grund av skav så kan du inte direkt sätta in linserna igen (och måste kasta dem). Då är glasögon bra att ha som reserv.

Och som föregående skrev, man bör inte ha dem i under natten. Finns linser som passar att ha i under natten, men jag är väldigt skeptisk till det och förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha det… Ögonen måste väl få vila ibland.

TatsuOni
5/18/15, 8:52 PM
#31

#28 När man är sjuk så skaver linser ofta enormt. Sedan tycker jag att det är skönt att ha glasögon på kvällen när man är trött och tittar på TV.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

vaniljkaka
5/18/15, 9:28 PM
#32

Ok :) Mmm vet att man inte ska ha dom på natten, borde ju bara va skönt att ta bort dom då. 

Jag behöver ju inte ha dom i hela tiden. För när jag bara går hemma så plågas jag inte så mkt av min närsynthet och ljuskänslighet. Eller visst, om linserna tar bort min spänningshuvudvärk som jag får ibland är ju de bra :)

Vad är värst att vara närsynt elr långsynt? närsynta behöver ju inte glasögon/linser för att läsa böcker,dator osv, sånt man sitter nära. Men jag tänker att är man närsynt ser man ju hela omgivningen dåligt, alltså det som är på långt håll, och de kanske är förvirrande?

jackiejohn
5/18/15, 9:36 PM
#33

Jag rekommenderar stark att du har ett par glasögon också, då man som jag tidigare nämt har någon form av infektion i kroppen eller ögonen så ska man inte ha linser. Du kan förvärra ditt synfel genom att inte ha linser/glasögon under dina valens timmar, dina glasögon/linser ställs in i rätt styrka så att du kan ha dom när du läser också, läsning är ansträngande för ögonen och då du har ett konstateras brytningsfel så ska du använda linser/glasögon :) Din spänningshuvudvärk kommer ifrån överansträngningen dina ögon utsätts för :)

neasfotografier
5/20/15, 5:25 PM
#34

Jag har själv brytningsfel på ena ögat och är närsynt. Och även om man ser saker på nära håll, så vill man inte sitta med telefonen eller en bok några cm ifrån ögonen för att man ska kunna läsa.
Och som #33 säger så är det väldigt ansträngande för ögonen att göra på det sättet, framförallt när man läser. Så skulle jag sitta så skulle jag garanterat få ont i både ögon och huvud 🙂
Men nu ser jag rätt dåligt också, vet inte hur det är med dig. Skulle dock inte rekommendera att vara utan glasögon/linser när man läser 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Ria74
5/20/15, 5:50 PM
#35

Jag har brytningsfel och är närsynt. Kan läsa utan problem utan glasögon men ser inte alls på långt håll.

När jag började med glasögon var jag inte alls intresserad av det (13 år) och ville inte använda dom mer än nödvändigt, men väldigt snart var jag mer eller mindre tvungen för jag såg helt enkelt inte annars.

Linser testade jag, men får lätt ögoninflammation så det har jag gett upp. Idag kan jag inte tänka mig att vara utan glasögon även om linser hade funkat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Blue_Lugia]
5/20/15, 10:20 PM
#36

#11 Om du skaffar glasögon så ja, tids nog så vänjer du dig! Jag har varit glasögonbärare i snart 10 år och jösses vad jag grät och var förbannad för att jag skulle behöva se ut så livet ut. Jag var rätt ung också vilket kan förklara saken. Numera är glasögon en del av mig och mitt yttre och tycker tvärtom att jag ser konstig ut utan dom.

mollyt
5/22/15, 7:47 PM
#37

#29 Man kan ha linser när man duschar, men undvik att få duschvattnet i ögonen. Jag skulle säga att man inte ska ha linser på sig när man badar, men visst finns det fall när jag förstår att man gärna vill ha linserna på sig (om man är kraftigt närsynt som exempel). Men då kan man ha simglasögon ovanpå eller om man har endagarlinser under badet (och självklart försöker undvika att få vatten i ögonen) men att man slänger linserna när man kliver upp från badet. Oavsett om det är havet eller simbassäng. 

Det finns ofantligt(!) mycket bakterier i vatten, allra mest i simbassänger. Dessa vill man inte ha i ögonen.

mollyt
5/22/15, 7:54 PM
#38

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, man ska inte ha kontaktlinser på sig om man är sjuk (vanligt förkylningsvirus (adenovirus)) kan ge hemsk påverkan på hornhinnan och ge ärr som kanske aldrig läker, och då får man en suddig fläck som kan vara permanent om såret blir för djupt. Det är dessutom väldigt smärtsamt och kan ta upp till 6-12månader innan det läker ut. Under denna period har man ofta ont och är mycket ljuskänslig. Det är inte roligt! Dessutom är det otroligt smittsamt!

Man ser i princip aldrig adenovirus i ögonen på personer som inte använder kontaktlinser, men man får ofta små skavsår på hornhinnan som linsanvändare och då är man mycket mer mottaglig för att få virusinfektioner. 

Annars är det mycket individuellt när man ska ha linser eller inte. Det finns plastsorter som är godkända för att sova i - men lyssna på din optiker som då håller koll på att hornhinnan fortsätter att må bra och inte får syrebrist så att det växer in blodkärl (som kan ge synnedsättning om det får gå för långt).

Man kan med fördel få både endagarslinser och månadslinser tillpassade. Att man i perioder där man mest har linser har sina månadslinser men att man kan ha endagarlinser de dagar som man kanske åker och badar eller gör liknande.

Jag använder bara endagarslinser när jag är på utomlandsresor, rekommenderar alla mina kunder och patienter det samma, eftersom hygienisk är det inter alltid så bra kranvatten utomlands. 

Men man kan ha stor glädje av kontaktlinser! Verkligen! Men man ska vara försiktig med sina ögon. Använd därför en lins som en optiker har bedömt sitter bra och passar just dina ögon. Var noga med hygien och byt linserna när du ska och undvik linser när du är sjuk! :)

[Devya]
5/24/15, 8:19 AM
#39

#37 Jag menade vanligt badkar men inser nu att jag sa det på helt fel sätt så att det kan tolkas som man är ute och simmar! :) 

Jag skulle nog inte alls ha på mig linser om jag skulle ut och simma även om det skulle betyda att jag är halvblind för en liten tid. :)

Blanksteg
5/24/15, 11:13 AM
#40

Man kan få infektioner även om man badar i badkaret och får in vatten i ögonen.

Man ska helst inte hantera linserna i badrummet dessutom, på grund av fuktigheten som ökar infektionsrisken i och med bakterierna.

Soleii
5/24/15, 12:04 PM
#41

#25 optiker rekommenderar att man skaffar både glasögon och linser, eftersom det inte är bra att ha linser för ofta - så att du kan komplettera, kanske ha glaögon hemma. Om du dessutom precis ska börja bära synkorrigerande hjälpmedel så är det bäst att börja med glasögon eftersom man lätt blir illamående och får ont i huvudet när man är ovan, det är då lättare att ta av glasögonen efter en stund än linserna :) och ta det från en som missbrukade linser så till den grad att jag nu knappt ens kan bära endagslinser - jag hade linser varje dag (utom när jag var sjuk), sov i dem (hade månadslinser som man kunde sova i men verkligen inte hela tiden) osv - om du sköter det kan du dock njuta av att bära linser under lång lång tid :) men använd då glasögon ibland :) lycka till!

Annons:
[Devya]
5/24/15, 5:10 PM
#42

#40 Inget som min optiker eller min ögonläkare nämnde någonting om. Man tycker ju att de borde ha nämnt något om det du skrev isåfall?

Blanksteg
5/24/15, 5:32 PM
#43

#42 Man ska ju använda en linsvätska för att tvätta linserna, och inte vatten. Låter väl logiskt då att man inte bör duscha eller bada med linser ifall man skulle råka få vatten i ögonen. Är nog inte alls vanligt att det är någon fara iofs, men bäst att vara säker.

Blanksteg
5/26/15, 6:41 PM
#44

Nu vet jag inte om The Independent är en bra källa, men här står lite om en parasit som, enligt artikeln, kan ta sig in i ögat t.ex. genom att linserna kommer i kontakt med vatten, även när man badar i sitt eget badkar.

http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/features/the-eyefeasting-parasite-that-can-get-in-through-your-contact-lens-10276160.html

(vet inte hur vanligt det är dock, kanske är en sådan där skrämsel-artikel bara)

mollyt
5/26/15, 7:30 PM
#45

#42 jag säger som #40 att man inte ska hantera linser i badrummet. Det är varmt och fuktigt och massvis av bakterier! Människor som använder kontaktlinser nöter alltid upp ett mindre skav på ögats yta vilket innebär att bakterier har betydligt lättare att ta sig in i ögat hos dem jämfört med personer som inte använder kontaktlinser. 

Jag rekommenderar alltid mina kunder (när jag jobbat som optiker i butik) men även mina patienter (jag jobbar på ögonsjukhus numera) att de ska undvika att hantera/förvara linserna i badrummet! Mycket bättre om man han sätta i dem framför en spegel någon annan stans.

Jag upplever att kunskapen kan vara bristfällig hos en del som annars borde påminna kunder/patienter om detta - alternativt att det prioriteras bort för att det finns för mycket annat att säga. 

Jag har alltid varit noga att förklara att man ska kasta en kontaktlins som man råkat tappa i handfatet som exempel. 

#43 precis som artikeln skriver så förekommer det akantamöbor i kranvatten, vilket inte är farligt att dricka men verkligen förödande om man får en akantamöbakeratit! Man kan läsa en del gammal info hos Socialstyrelsen; http://swedeye.org/wp-content/uploads/2001-123-70.PDF

Jag har träffat ett par patienter som helt förstört sin syn efter en sådan keratit. Det är fördärvligt!

Upp till toppen
Annons: