Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2075 ggr
ennycc
5/6/15, 8:57 AM

Förändrad mens - gravid?

Jag har gått på p-piller i mer än två år och aldrig haft problem, brukar skjuta upp mensen. Igår skulle jag fått mens, jag fick mensvärk som vanligt och andra vanliga tecken. Men det kom bara en blödning under hela dagen, imorse (dag 2)kom en liten liten till, men inget mer efter det. Har fortfarande "vanlig" mensvärk. Har alltid haft likadan mens och detta är första gången den har förändrats. Brukar ha vanlig  mensmängd så detta är jättekonstigt. Är så otroligt orolig att jag är gravid, eller vad kan det bero på? Har inte gått ner i vikt helt plötsligt, kanske varit lite stressad men inte mer än jag varit förut och då har den varit som vanligt iaf.

Annons:
AnnaFagerell
5/6/15, 9:10 AM
#1

Tror inte du är gravid. Man kan ha småblödningar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ChristineL
5/6/15, 9:12 AM
#2

Med tanke på att du brukar skjuta upp mensen så tror jag det är därför det krånglar. Hormonella p-medel kan ställa till det när som helst även om det funkat bra tidigare.

ennycc
5/6/15, 9:12 AM
#3

#1 kan man även ha om man är gravid, vad tror du det beror på då? :/

ennycc
5/6/15, 9:13 AM
#4

#2 så du tycker jag bara borde sluta skjuta upp hela tiden? Skjuter aldrig upp mer än tre månader dock

AnnaFagerell
5/6/15, 9:15 AM
#5

Ovanligt ha småblödningar när man är gravid.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

ChristineL
5/6/15, 9:18 AM
#6

#4 - Jag tror att det kan vara en orsak, jag tror kroppen mår bättre av att man släpper fram den när man ska. Men det var många år sedan jag gick på piller så jag kan inte riktigt svara på det ;)

#5 - Tvärtom är det väldigt vanligt, särskilt i början av graviditeten.

Annons:
ennycc
5/6/15, 9:26 AM
#7

#6 Ok, vad tycker du jag borde göra nu?

ChristineL
5/6/15, 9:59 AM
#8

#7 - Är du orolig för graviditet så skadar det ju inte att ta ett test, bara du följer instruktionerna noga! Ta gärna med första morgonurinen då hormonerna är som mest koncentrerade. Är testet negativt så vänta en vecka och ta ett nytt.

AnnaFagerell
5/6/15, 12:45 PM
#9

#6 märkligt för jag har tre barn och har aldrig haft blödningar och ingen av mina bekanta har haft det heller. Går man dessutom på p piller och har blödningar tror jag att risken är minimal att blödningen beror på graviditet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

IceTee
5/6/15, 12:58 PM
#10

Låter som att din kropp inte gillar att skjuta på mensen helt enkelt! Jag gjorde det två månader i rad en gång, nästa månad krånglade mensen som tusan! Du kan såklart ta ett gravtest, men det låter, för mig, troligare att det är p-medlet som spökar

Medarbetare på Skor iFokus

ennycc
5/6/15, 1:02 PM
#11

#10 ja jag antar det, känns bara konstigt att det funkat så länge (två år) och nu helt plötsligt!

Soleii
5/6/15, 1:52 PM
#12

Jag är gravid och har haft en del småblödningar och har förstått att det inte är helt ovanligt. Jag håller med #8, ta ett graviditetstest om du är osäker, bästa sättet att få svar :) Men när jag gick på p-piller så hade jag också problem med småblödningar ibland så tycker inte alls att du behöver vara orolig för graviditet än - men om du är osäker kan det vara skönt att ta ett test och få det liksom svart på vitt :)

ChristineL
5/6/15, 5:01 PM
#13

#9 - Efter 2, 5 år som Sajtvärd på gravid.ifokus så skulle jag säga att det är vanligt med blödningar/färgade flytningar ;)
Sen sa jag inte att TS's blödningar beror på graviditet.

Annons:
Ria74
5/6/15, 5:56 PM
#14

Jag hade mycket  både små och stora blödningar när jag var gravid och flera av mina vänner har haft samma så det är nog inte så ovanligt.

Men eftersom du går på p-piller så hade jag gissat på att det berodde på dom. Dock är ju inget preventivmedel helt säkert så ta ett test så du slipper oroa dig :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

pyromanen
5/6/15, 6:05 PM
#15

Hade mensliknande blödningar under nästan hela min 4 graviditet. Testa hellre en gång för mycket än en gång för lite tänker jag.

ennycc
5/6/15, 10:27 PM
#16

Har panik. Tänk om jag har gått längre än 9 veckor, eftersom det var ungefär 2-3 månader sen jag hade min mens? Snälla lugna mig

IceTee
5/7/15, 12:19 AM
#17

#16 varför spelar det någon roll om det gått 9 veckor?

Medarbetare på Skor iFokus

ChristineL
5/7/15, 8:54 AM
#18

#16 - Ta det lugnt! Vad är det med v.9 menar du?

ennycc
5/7/15, 9:22 AM
#19

Fram tills v.9 kan man göra medicinsk abort, efter blir det kirurgisk

Soleii
5/7/15, 9:28 AM
#20

#16 ta graviditetstest! Och räkna ut hur längesedan du hade din senaste mens första dag, då kan du räkna ut hur många veckor som gått OM du skulle vara gravid. Dina symtom låter som att det både skulle kunna vara graviditet, men också som att det skulle kunna vara inget alls/problem med p-piller. enda sättet att veta är ett test :) Lycka till!

Annons:
ChristineL
5/7/15, 9:38 AM
#21

#19 - Men en skrapning är inte farligt, jag ser det som säkrare eftersom någon faktiskt kontrollerar så att allt är ute. Vid medicinsk abort och allt inte kommer ut så måste du iaf göra en skrapning.

ennycc
5/7/15, 9:39 AM
#22

#20 ska ta ett test idag, men även om det visar negativt kan jag ju fortfarande vara gravid :( kommer ej ihåg min senaste mens eftersom jag alltid skjuter upp. Misstänker nu att det blivit nåt fel när jag tog piller för några veckor sedan. Hade glömt dem hos min kompis men tog bara ett från kartongen hemma där jag har alla. Tror jag antingen tog ett för mycket eller ett för lite runt den gången

ennycc
5/7/15, 9:42 AM
#23

Vad händer ens om man är gravid och äter p-piller?

IceTee
5/7/15, 9:43 AM
#24

#19 en medicinsk abort kan man göra heöa graviditeten,en det är inte alla som erbjuder det mellan vecka 9 och 12 (Källa: 1177)

Medarbetare på Skor iFokus

Soleii
5/7/15, 9:51 AM
#25

#22 ah ok :( men om du är gravid över vecka 4/5 borde det synas på ett test i alla fall, och om du är i v 9 borde det verkligen synas… men annars, hör av dig till gyn eller barnmorska och berätta om dina misstankar och att du behöver ett besök för att du misstänker att du kan vara gravid trots att du tagit ett negativt test och att du inte vill vara gravid, då kan de både hjälpa dig med nytt test (om det nu skulle visa negativt) och så kan du kanske få göra ett VUL. Kanske är skönt för dig att prata om det med en fackman liksom, om bara ett test inte lugnar dig. Jag har gjort så någon gång, min mens var jättesen och mitt test visade inget. Då kom jag till BM och hon kunde konstatera att jag absolut inte var gravid den gången :)

Skulle du vara gravid i över v 7 tror jag att det syns på VUL. Håller tummarna för att det löser sig snabbt för dig!

ennycc
5/7/15, 9:55 AM
#27

Tack Soleii, jag ringde redan igår och ville göra test hos umo men dem har inte tid förrän den 18:e…hur ska jag kunna vänta tills dess?!

Annons:
ennycc
5/7/15, 10:29 AM
#28

Har hittat en drop in tid hos sll, kan jag gå dit trots att jag är under 23 år?

IceTee
5/7/15, 4:56 PM
#29

#28 du får nog ringa dem och fråga, förklara läget! Eller bara gå dit och fråga, kanske enklare

Medarbetare på Skor iFokus

Soleii
5/7/15, 5:00 PM
#30

#28 Hm ingen aning, och känns ju galet att du ska få vänta så länge om du misstänker oönskad graviditet… om jag hade varit du så hade jag gjort som #28 föreslår, gå dit :) De kan väl inte neka dig vård bara för att du är ung? Som sagt, ingen aning, men det kan ju vara så att det går :)

Honestyisdead
5/12/15, 12:58 PM
#31

Jag tror det beror på att du skjutit upp mensen. Har du ätit pillerna som du ska är det väldigt liten risk att du är gravid. Dessutom har du ju mensvärk. 

Själv skjuter jag upp min mens. Har bara mens några få går per år. Är nog sex månader sedan senaste.

IceTee
5/12/15, 4:45 PM
#32

hur har det gått?

Medarbetare på Skor iFokus

ennycc
5/13/15, 9:57 PM
#33

#31 Tack!

Jag gick till en barnmorska i fredags och gjorde ett test som visade negativt. Men hon sa att jag kunde komma tillbaka om en vecka och göra ett till om jag fortfarande var orolig. Iaf är jag inte så långt gången ifall jag ska vara! Hur många test/veckor ska gå innan jag kan känna mig helt säker?

ChristineL
5/13/15, 10:05 PM
#34

#33 - Visar det negativt så kan man inte vara säker eftersom det kan visa falskt negativt, är det positivt är det däremot alltid positivt. Annars kan man göra ultraljud (vaginalt) för att se om det finns något där inne.

Annons:
Upp till toppen
Annons: