Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1837 ggr
[Devya]
2015-05-01 13:53

Celluliter - Gå ner i vikt

Jag har fått nog. Jag var på gymmet igår och såg mig själv i spegeln innan jag skulle in i duschen och på baksidan av mina lår såg jag miljontals celluliter. Jag blev helt chockad. Jag visste att jag hade celluliter men inte så pass mycket.

Allt sedan jag gick upp i vikt från 43kg till 54kg så har jag tydligen fått en massa celluliter. Vad ska man göra? Det enda jag kommer på är att gå ner i vikt och bli av med fett. Så nu är mitt mål att gå ner till 45kg och hoppas att celluliterna försvinner. Det är bara så förbannat irriterande att jag måste gå ner i vikt för att bli av med det. Jag är annars jättenöjd med min vikt men klarar inte av att ha alla dessa celluliter. 

Någon annan som lider av samma problem?

Jag skulle helst bara vilja lägga mig ner och dö men inte vill jag att någon hittar mitt fula lik inte. Allt känns så tungt och jobbigt just nu. Jag önskar att jag aldrig hade sett mig själv i spegeln för nu är bilden fastetsad i mitt minne.

Annons:
Maria
2015-05-01 14:16
#1

"Skönhet bleknar med tiden! Det ska ni alla komma ihåg. Sätt mera energi på att göra er insida vacker för det är den som består"

Det är dina egna ord i en annan tråd och jag tyckte det var så bra skrivet 🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ChristineL
2015-05-01 14:18
#2

Typ alla har celluliter :)

[Devya]
2015-05-01 14:24
#3

#1 Det är så lätt att skriva sådana ord och visst är de sanna men ack så svårt att tänka så efter vad jag såg igår. =( Jag har varit deppad sen igår och vet inte hur jag ska komma bort från alla negativa tankar. 

Det enda jag kan riktigt göra att träna och  då vet jag åtminstone att jag har gjort allt jag kan. Jag har tränat så pass mycket att efter att jag kom hem igår så somnade jag av utmattelse. Ska iväg senare ikväll till gymmet för att träna mera men just nu måste jag vila för jag är fortfarande trött från igår. 

#2 Mer eller mindre ja. =/  Det hjälper dock inte hur jag mår just nu. Sitter fast i en mörk grop och kan inte ta mig upp.

ChristineL
2015-05-01 14:27
#4

#3 - Men kroppen mår inte bra av att träna på det sättet heller! Vilket kommer leda till att du mår dåligt av din träning också. Ta en sak i taget och i lugnt tempo.

IceTee
2015-05-01 16:33
#5

Celluliter blir man inte av med tyvärr, även om man går ner i vikt (oftast), det som kan hjälpa är att massera varje dag och att träna benen!

Medarbetare på Skor iFokus

Loris M
2015-05-01 16:47
#6

#1 👍

#0 Tänk om vi kvinnor kunde sluta vara så fixerade vid vårt utseende! Så mycket tid vi lägger ner att tänka på onödiga saker. Dina celluliter är det säkert ingen annan förutom dig själv som uppmärksammat eller bryr sig om. Varför gör du det?

Annons:
[Devya]
2015-05-01 16:51
#7

#5 Jag hade mycket mycket mindre celluliter förra året då jag vägde 43kg. Det är egentligen det enda sättet att bli av med celluliter, att gå ner i vikt samtidigt som man försöker få muskler. Massera hjälper inte, det var något jag höll på med i flera år utan resultat. =P Träning och viktnedgång har varit det enda som har fungerat för mig. 

#6 Tyvärr har killar uppmärksammat det. Inte många men det var en som kommentera vad det var för en massa gropar jag hade på mina lår…

Loris M
2015-05-01 16:54
#8

#7 Vad taskigt av honom! Hoppas att du inte vill göra dig av med celluliter för killarnas skull!

ChristineL
2015-05-01 16:55
#9

#7 - Men varför bry sig om vad vad en enda person har sagt som dina lår? be honom kolla på photoshoppade bilder istället då om det är bättre.

[kerstinthemilklover]
2015-05-01 17:01
#10

Fy vad elakt av den där killen att kommentera din kropp jag blir så arg på sådant.

Jag har hört att peeling på kaffesump och olja ska öka blodcirkulationen och minska celluliter. Hur som helst så är det skönt och helt ofarligt att prova!

43 kg låter väldigt lite. Hur lång är du? 
Var rädd om dig och försök att undvika självhat, det är bara sorgligt och oattraktivt.

Jag tror inte alls att du är ful, för jag har läst dina inlägg på iFokus och du verkar vara en riktigt fin människa! <3

[Devya]
2015-05-01 17:26
#11

#8 Nej det är inte pga honom utan pga mig själv och av det jag såg igår. Jag har som sagt bilden fast i huvudet på mig som får mig att må så dåligt. Jag gör det för mig själv. Jag vill kunna gå omkring hemma naken utan att må dåligt. Just nu kan jag ju inte ens göra det fast jag bor ensam! Hur sorgligt är inte det?

Det har också hänt otaliga gånger då jag har fått avbryta sex pga att jag har råkat få syn på mina celluliter som ha fått mig att bli otroligt avtänd. Har aldrig nämnt åt killen varför jag har avbrutit sexet, bara sagt att jag börjat må dåligt.

Jag kan bara inte leva så här. Jag har försökt sedan tonåren förlika mig med att jag har celluliter men det har aldrig fungerat.

#9 Det är som sagt inte pga honom. Det har att göra med mig själv.

#10 Tack men han sa inte det för att vara elak. Han visste uppriktigt inte vad det var för något. 

43kg är alltför litet men 45kg går an. Jag är mellan 158-160cm lång.

[kerstinthemilklover]
2015-05-01 17:52
#12

Att väga 54 kg till din längd är helt perfekt. Viktnedgång ger varken fysiska eller psykiska hälsovinster. 
Smartare vore att satsa på bättre blodcirkulation genom träning, men skippa vågen!!!

Det låter som om du är i riskzoonen för ätstörningar när du pratar om din kropp. Jobba tillsammans med din kropp istället för mot den. Satsa på träning som ger dig glädje, så som dans eller klättring kanske. När du ser vad häftiga saker du kan göra med kroppen så kanske du kan uppskatta dig själv istället för att demonisera din hela och friska hud.

[Devya]
2015-05-01 17:56
#13

#12 Jag anser också att 54kg är en bra vikt för mig men mina lår vill ju inte hålla med om detta. 

Jag tänker inte stirra mig blind på vågen utan mera på resultatet. Jag tänker fortsätta att springa och cykla samt utöva lite pilates.

Ätstörningar tror jag inte att jag lär få. Jag tänker inte ändra på mina matvanor utan endast träna mera.

Jag önskar jag kunde tänka annorlunda om min kropp men om jag inte har lyckats med det under de 14 år som jag har haft dessa problem, så tror jag inte det kan komma att ändras i framtiden heller…

Annons:
IceTee
2015-05-01 18:09
#14

Jag hade inga celluliter när jag vägde runt 50, sen gick jag upp i vikt och de dök upp, jag tappade vikten, men de var kvar Jag tycker inte heller att det låter hälsosamt, och nej, 45 är för lite rent sett till bmi. Grejen är att man alltid hittar något nytt att haka upp sig på! "Men när celluliterna är borta blir jag nöjd!" "Oj vilken putmage jag har! Den och celluliterna, sen är jag nöjd!" Osv, för det är så det funkar! Ju mer man speglar sig desto mer "fel" hittar man! Men om du nu vill försöka så lycka till, och hoppas att du inte hittar något mer påvägen. Jag tror dock aldrig att man blir helt nöjd med sin kropp även om man blir av med något, det bästa sättet är att inse att man faktiskt bara behöver vara frisk

Medarbetare på Skor iFokus

ChristineL
2015-05-01 18:44
#15

Det kommer alltid finnas saker med ens kropp som en är mindre nöjd med. Men man mår inte bättre av att göra extrema förändringar. Träna för att må bra i dig själv, inte för att förändra en kropp som redan mår bra.

Vänta till ni hittar svarta hårstrån på hakan. Det är ett helsicke!

[Devya]
2015-05-01 18:48
#16

#15 Det har jag. =P Men det är inget jämfört med celluliter.

Loris M
2015-05-01 19:05
#17

#15 #16 Det har jag också! 😃 samt en putmage och folk har flera gånger frågat om jag är gravid. Inte roligt men jag har lärt mig att acceptera att det är så jag ser ut. Nu störs jag inte ens av sådana kommentarer.

Vill man leta efter fel på sin kropp så kan man alltid hitta ett och annat. Förutom "gravid magen" har jag kraftig kroppsbehåring och det är jobbigt att behöva raka hela tiden. Men jag har lärt mig i takt med min ålder att verkligen tycka att jag t.o.m. ser bra ut. Jag väger 60 kg och är 164 cm lång och trivs med hur jag ser ut. Det är faktiskt rätt så befriande när man kommer till en punkt att man accepterar sig själv precis som man är.

ChristineL
2015-05-01 19:06
#18

#16 - Vad är så hemskt med celluliter då?

[Devya]
2015-05-01 19:45
#19

#18 Mina ser iaf förskräckliga ut, som om jag vore typ 80 år gammal.

Scorpio97
2015-05-01 20:36
#20

Har du pratat eller funderat på att prata med en kurator/psykolog eller liknande? Tänkte mest för att du skrev i en annan tråd att du har dåligt självförtroende och att du verkar ha hakat upp dig ganska mycket på dina celluliter. Jag har inte gått till psykolog av den anledningen själv (bara med andra problem), men jag har träffat på andra som har gjort det och som har fått förbättrat självförtroende och självkänsla. 

Naturligtvis är det bra att träna lagom mycket, äta hälsosamt och så, men 45 kg låter väldigt lite för en vuxen människa. Och man måste inte ändra på kosten för att utveckla en ätstörning, det blir ju samma sak om man tränar överdrivet mycket (eller så utvecklar man ett träningsmissbruk och det är ju inte mycket bättre).

Jag har visserligen aldrig älskat min kropp och kommer troligtvis aldrig göra det heller, men jag har accepterat att min kropp har bristningar, celluliter och ärr som jag aldrig kommer få bort. Det är bara så det är.


//Jessie

Annons:
ChristineL
2015-05-01 20:45
#21

#19 - Tro mig, det är bara i dina ögon. Det är ingen annan som ser det. Och dom försvinner inte av att du går ner i vikt eller tränar ihjäl dig.

Honestyisdead
2015-05-02 06:13
#22

Dessvärre är celluliter något som de flesta kvinnor får leva med. När jag var fel fick jag fler. När jag sedan gick ner 34 kilo minskade dom men försvann inte trots hård träning. Hade celluliter redan som spinkig tonåring

[Devya]
2015-05-02 07:28
#23

#21 Nej, det är inte endast i mina ögon då min ex rumskamrat och min bästa vän har sett dem. Min ex rumskamrat sa att hennes mamma i italien brukar operera bort sådana celluliter som jag hade på låren.

Tro mig. Det är inte i endast mina ögon. Andra har sett dem och tyckt synd om mig att jag har haft så mycket. Mina systrar är lyckligt lottade att inte ha några och de blev förskräckta av att se att jag hade så mycket och förstod inte hur jag kunde ha fått sån otur. De lider med mig och försöker komma med råd.

#22 Jag gick upp i vikt för några år sedan och då kom celluliterna men de försvann då jag gick ner i vikt. Får bara hoppas att det går att genomföra igen då det lyckades förra gången.

pyromanen
2015-05-02 07:59
#24

Tänker att problemet inte är dina celluliter utan hur mycket du fokuserar på dom. Hur viktigt på en skala är celluliter (eller hängbröst. dubbelhakar, bilringar och flygöron?). Tror du skulle må bra av att få lite perspektiv. Din kropp är en fantastisk skapelse som kan dansa och leka, smälta mat, skratta, ha sex, arbeta, måla tavlor… Bestäm dig för att lägga mer krut/tid/energi på att ta vara på kroppen till allt positivt den kan. Förmodligen lever du bara en gång. Gör sånt du gillar och mår bra av under den tiden istället för att titta på dina celluliter!

[Devya]
2015-05-02 08:07
#25

#24 Jag har ju svårt att ha sex pga celluliterna. Direkt jag ser dem blir jag avtänd och kan inte fortsätta.

Om jag vill må bra så ska jag med andra ord inte ha sex, inte gå och simma och blunda om jag ska duscha.

pyromanen
2015-05-02 08:16
#26

Jag tycker du ska simma, duscha, ha sex och allt annat du gillar göra. Det är inte celluliterna sim hindrar bad eller sex, det är din fokusering på celluliterna som hindrar. problemet finns i hjärnan, inte på låren. Om du redan är normalviktig, trönar och äter vettigt då är det ju jättebra. Om du tycker så illa om hur du ser ut att du funderar på att gp ner mycket i vikt trots att du är normalviktig och så att du inte kan ha sex eller bada, då tycker jag du ska söka hjälp! psykolog eller kbt kanske…

Maria
2015-05-02 08:17
#27

#25 Du upptäckte ju dem för två dagar sedan. Du skriver att de sitter på baksidan låren så du kan väl knappast se dem om du inte har en helspegel och vänder dig.

Det låter helt förfärligt. Inte att du har celluliter utan din reaktion på hela situationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Devya]
2015-05-02 08:40
#28

#26 Är det så onormalt att inte vilja ha en massa celluliter?

#27 Det går faktiskt att ha sex på en massa olika sätt så att man råkar se dem. Dessutom då man sitter i badkaret kan man också sitta på ett sådant sätt så att man ser celluliterna på baksidan. Dessutom har jag också en hel del av dem på framsidan av mina lår även om det inte är lika mycket där.

Jag har alltid haft mer eller mindre celluliter men det var för två dagar sedan jag såg exakt hur mycket jag hade fått. Efter det har det bara blivit värre.

Jag kan väl inte rå för hur jag reagerar på situationen? Det låter som om jag borde kunna ändra på mina tankar bara för att ni babblar om att jag reagerar förfärligt på den här situationen. Jag kan inte rå för att jag mår dåligt. Om jag kunde så skulle jag väl inte ens må dåligt just nu?

Jag kan inte rå för att jag tycker att celluliter ser otrevliga ut, även på andra människor tyvärr, inte bara på mig själv. Jag önskar verkligen att jag inte hade sådana tankar för jag vet ju att det är normalt på alla sätt. Men ändå tycker jag att celluliter ser otrevliga ut. Jag beundrar de som vågar gå på stranden och visa upp sig trots celluliter men jag tycker inte att det är vackert. Jag blir glad då jag ser andra ha celluliter för jag känner mig mindre ensam men som sagt, det ser inte fint ut på något sätt. =/

Lite celluliter tycker jag inte ser alls dåligt ut men då man har en massa celluliter likt mig så ser det inte alls bra ut.

Maria
2015-05-02 08:46
#29

#28 Jag vet att man kan ha sex på olika vis men du beskriver ju ett scenario som ren katastrof och att du har svårt att ha sex och du upptäckte dina celluliter för två dagar sedan.

Du kan inte rå för din reaktion men den låter långtifrån sund och det är nog där du får börja.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2015-05-02 08:51
#30

#29 Det har blivit värre tyvärr för nu vill jag ju absolut inte visa mig för någon. Ja, jag har haft problem med celluliter tidigare också men inte så här pass allvarligt.

Det är inte sunt att må så här såklart. =/ Det är jag mycket väl medveten om. Det enda jag kan göra är att träna och försöka gå ner i vikt. Jag har aldrig lyckats förmå mig själv att ändra hur jag tänker om min kropp och jag har gått till psykolog tidigare men inte har det hjälpt mig.

pyromanen
2015-05-02 09:03
#31

Det är jättemånga som har celluliter och det ät jättemånga som skulle vilja bli av med celluliter. men det du beskriver är att du mår så dåligt av det att det hindrar dig i att leva livet som du vill , t.ex. Ha sex eller gå på badhuset. Dy beskriver också att du funderar på att gå ner mycket i vikt trots att du är normalviktig. Du mår så dåligt i detta att du har ångest. Då tycker jag du ska söka hjälp/vprd, flr så dålugt ska man inte behöva må! Att problemet sitter i hjärnan och inte på låren betyder inte att det är mindre viktigt att göra något åt! Och självklart kan du inte "rå för" att du mår dåligt. Men sök hjälp istället för att banta eller hetsträna! Du är värd att må bättre!

[Devya]
2015-05-02 09:26
#32

#31 Jag mår redan bättre då jag kan träna och gå ner i vikt. :) Även om det inte kanske förändrar min situation nämnbart så känns det åtminstone som balsam för mitt dåliga mående.

OlgaMaria
2015-05-02 10:50
#33

Jag har mindre celluliter idag som 31-åring som aldrig tränar jämfört med vad jag hade som 20-åring som tränade mycket, trots att jag idag väger några kg mer än då. Har märkt att jag fått mindre celluliter då jag lagt om kosten. Har ätit mestadels LCHF de senaste 6 åren. Men tänker också mycket på att få i mig nyttiga och antiinflammatoriska ämnen, plus tar en del tillskott, men celluliterna minskade helt klart bara av LCHF. Hade också en period när jag var ung och smalare än vanligt plus att jag tränade extra intensivt då celluliterna nästan försvann, så säger inte att sådant inte spelar roll för det gör det, men kanske är kosten ännu viktigare. När det gäller komplex brukar jag tänka som om det jag inte tycker om hos mig själv satt hos någon annan. Vill jag att den personen ska gömma sig och avstå från livets glädjeämnen? Nej! Då borde jag inte behandla mig själv på det sättet heller. Var nådefull och generös mot dig själv, precis som du kan vara mot andra trots deras skönhetsfläckar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IceTee
2015-05-02 11:25
#34

Det är faktiskt inte normalt att vara så besatt av celluliter som du är. Att du dessutom tänker bli underviktig för att ev bli av med dem är faktiskt inte friskt. Du är villig att skada din kropp för det där, låter det friskt för dig? Jag är 162 och väger 53kg och har lite putmage. Skulle du heja på om jag bestämde mig för att gå ner 8kg i vikt eller skulle du avråda?

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
pyromanen
2015-05-02 14:07
#35

#33 detdär tänket gillar jag verkligen! Att se på sig själv med snälla och generösa ögon..

typjessica
2015-05-03 10:25
#36

Jag har inte läst alla svar, men med rätt kost och träning så är risken stor att man minskar sina celluliter. För vissa kan dom försvinna helt och för andra händer inget. Men en sak är säker och det är att vikten spelar ingen större roll på mängden celluliter utan ens leverne.

[Devya]
2015-07-22 10:21
#37

Som mest vägde jag 56kg något och nu väger jag 53,5kg och celluliterna har minskat anmärkningsvärt. Med andra ord har det definitivt fungerat att gå ner i vikt och jag mår mycket bättre. :) Jag började på allvar försöka gå ner i vikt i början av juli då jag vägde ca 56kg och tre veckor senare ser jag redan resultat. Jag är äntligen nöjd.:)

[rara]
2015-07-23 10:41
#38

#0

Hur mycket tränar du låren och rumpan på gymet? Annars skulle jag börja göra squats om jag vore du, bara som tips i fall du inte redan gör det :-)

Fialialej
2015-07-23 10:46
#39

Tycker du ska ta dig ett studiebesök till badstranden nån dag och se hur vuxna människor faktiskt ser ut.

"På natten är alla katter svarta"

[Devya]
2015-07-23 11:42
#40

#38 Har alltid gjort det. :) 

#39 Jepp det har jag gjort och det har endast gjort mig mera deppad för de enda som har celluliter där är 50+ kvinnorna. =/ Nej, det gör nog bara så att jag blir ännu mer förtvivlad faktiskt, för tro mig, jag kollar verkligen. Det gör jag hela tiden, även om jag är bara ute på stan. En massa kvinnor som har helt perfekta ben/lår vilket får mig att tro att det är verkligen bullshit det de säger att vadå, 80 % av kvinnor har celluliter? Jag ser det så sällan då jag är ute bland människor.

[rara]
2015-07-23 11:58
#41

#40

Och ändå har du problem med celluliter. Det var ju tråkigt :( Har själv tänkt att det är tack vare min träning som jag inte drabbats av celluliter.

Annons:
IceTee
2015-07-23 12:00
#42

Hur gjorde du för att bli av med dem? Vilken typ av träning?

Medarbetare på Skor iFokus

[Devya]
2015-07-23 12:12
#43

#41 Nja, handlar mera om gener skulle jag tro. Men efter att jag gick ner i vikt så försvann de mesta. Mitt vänstra lår har mindre celluliter än mitt högra lår och varför det är så har jag ingen aning om! Mina lår är långt ifrån perfekta men jag ser den synliga skillnaden klart och tydligt så att gå ner i vikt har åtminstone hjälpt mig helt massor. Jag lär väl aldrig bli helt och hållet fri från celluliter men för tillfället mår jag så bra över att ha fått finare lår. Nu önskar jag att jag hade tagit före och efter bild. =p

#42 I mitt fall var väl det pga de extra kilona som gjorde att jag hade synliga celluliter så då jag gick ner i vikt så började de försvinna. :) Det jag har pysslat med är att cykla ca15km 5 dagar i veckan och sen igen 5 dagar i veckan varit på gym och använt mig av alla maskiner som ska vara bra för ben och lår. :) Vet inte riktigt om det är maskinerna och cyklingen som har gjort att celluliterna har minskat eller om det är pga viktnedgången, men jag gissar på viktnedgången eftersom det var orsaken till att celluliterna nästan försvann första gången. =P

[rara]
2015-07-23 12:26
#44

#43

Tror nog att det var hela kombinationen med både träning och viktnedgång som gjorde susen. Oavsett är jag glad att du har finare lår nu och nej ingen är perfekt, men man vill väl vara nöjd med sig själv i alla fall. Tränade själv väldigt mycket som barn och ungdom och då var jag ganska smal med väldigt fasta lår och rumpa. Sen slutade jag träna och gick upp i vikt en massa men som tur fick jag inga celluliter av det. Gick sen ner i vikt (närmare 20 kg) med kostomläggning och för att jag började träna igen, märkte dock att min rumpa och mina lår hängde lite väl mycket så jag bestämde mig för att satsa ännu mer på att träna just låren och rumpan och nu är jag nog rätt så nöjd igen med dom delarna :)

IceTee
2015-07-23 12:29
#45

#43 då får jag fortsätta som jag gör nu! Kanske cykla lite mer dock, men det klarar jag!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: