Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 10548 ggr
Julip
2015-04-28 06:42

Stora hormonspiral-tråden

Tänkte att detta kunde vara en allmän tråd för allt som rör hormonspiralerna Jaydess samt Mirena. Idag ska jag sätta in en jaydess på ungdomsmottagningen. Har tidigare haft minipiller (Cerazette) p-ring, olika p-piller och kopparspiral (men den sattes in i samband med abort när jag var nedsövd så vet inte hur det känns med insättning). Däremot hamnade den snett efter 1 år och då hade läkarna problem med att få ut den så jag slussades vidare till olika sjukhus tills någon läkare kunde få ut den onda spiralen, haha. Och det däremot, gjorde ont! Så döm om min nervositet idag.. Får hoppas denna spiral vill sitta rätt i dessa 3 år som den förhoppningsvis ska vara där. Återkommer när den är isatt :)

Annons:
jutu
2015-04-28 10:41
#1

Gjorde det ont att ta ut spiralen? 🤔

Jag satte in Jaydess den 15/4. Har gjort en egen tråd om det där jag vill veta vad folk har för erfarenheter av Jaydess men har tyvärr inte fått svar.

Lycka till och hoppas det går bra med insättningen och i fortsättningen!


Julip
2015-04-28 17:28
#2

Dag 1. Insättningen ca kl 08.30. Fruktansvärt :( skulle till jobbet efteråt efter att ha varit ledig 3v, jag kom inte ens fram dit innan jag fick kliva av tunnelbanan och slänga mig över närmsta bänk. Var millisekunder från att spy och svimma, det bara svartnade för ögonen och fick lock för öronen. Kallsvettades och tårarna började rinna av rädsla. Fy vad jobbigt det var. Tog två Alvedon och en Ipren 1,5h innan insättningen. Tog ännu en Ipren för en halvtimme sen. Känns hela tiden som att det typ spänner och drar därnere. Sticker till ibland. Men mest är det en känsla av stort obehag. Känner mig lite svullen, som att någon verkligen varit därinne och retat upp livmodern ordentligt, vilket det ju har.. Insättningen var verkligen ren och skär smärta. Men det gick iaf snabbt. Fick min mens i torsdags, idag är det tisdag så den sattes in på min 6e mensdag, dvs sista mensdag. Kommit lite brunrosa flytningar/blod hittills men ytterst lite såhär långt.

Milly82
2015-04-28 17:53
#3

Har funderat på spiral men jag skippar nog det när man hör om folk som berättar om hur det gör helt fruktansvärt ont. Inte bara ni här men också vänner till mig som säger att det är det värsta dom varit med om. Och på gyn så säger dom till mig att det ska inte göra ont alls att sätta in spiral. Även för den som inte fött barn så ska det gå bra. Det känns ju men det gör inte ont säger dom.

[tk1971]
2015-04-28 18:31
#4

Det sägs att det tar bara 5 minuter och sen är det över. Min upplevelse är inte riktigt sån. Det blev vidgning med stift som gjorde så ont att jag var sekunder från att resa mig och gå därifrån, och efter en halvtimmes rotande var läkaren klar.

Men - det där är väldigt individuellt, många har inte alls en sån upplevelse. Och nu efteråt är jag jättenöjd.

OlgaMaria
2015-04-28 19:34
#5

För min del känns det som att det hjälpt mycket att jag har mycket annan erfarenhet av smärta. Som operationer och undersökningar m.m. Jag tror det kan vara oerhört skrämmande om man är helt ovan vid den typen av situationer.

När man ska sätta in spiralen är det viktigt att sjunka så långt ner i britsen som det går och att försöka slappna av. Förhoppningsvis kan man få bra hjälp av en barnmorska som berättar hur man ska andas osv. Första gången jag satte in spiral berättade jag att jag var orolig att det skulle göra väldigt ont. Då hämtade de en extra personal som höll mig i handen och berättade hur jag skulle andas. Hon var ett fantastiskt stöd som gjorde det så mycket enklare.

Sjunka långt ner, slappna av, andas.

Visst, det gör ont, men det går förhoppningsvis ändå fort och bra. Jag tror det hjälper mycket om man känner att man kan hantera smärtan mentalt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-04-28 19:37
#6

Och det är nog klokt att kunna vara hemma och bara ta det lugnt efteråt. Jobbigt att du skulle behöva må så dåligt inne på stan idag Julip!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Milly82
2015-04-28 20:29
#7

Vad är det egentligen som gör så ont vid insättandet? Är det det att man blir så uttänjd? Fast slidan ska ju vara väldigt töjbar. Eller är det själva spiralen som är vass och gör illa en där inne?

OlgaMaria
2015-04-28 20:35
#8

#7 Slidan är töjbar ja, men det är ju inte normalt att stoppa in något i livmodern. Det går emot naturen. ;-) Det gör ont att komma in i livmodern och själva livmodern reagerar väl med smärta också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Loris M
2015-04-28 21:26
#9

#3 Det behöver inte göra ont. Jag har satt in hormonspiral tre gånger och alla tre gånger har det gått jätte bra. Jag kände nästan ingenting och det gick snabbt. Det tog bara någon minut. Sista gången fattade jag inte ens att det var klart och låg snällt och väntade tills sköterskan sa att jag fick gå ner. 😃

Efteråt hade jag mens liknande smärtor men tog två alvedon och det gick över på ett par timmar. Har aldrig haft några bekymmer efter det och det är så himla skönt att slippa mensen.

Julip
2015-04-30 09:04
#10

Jag har normalt sett hög smärttröskel, gått igenom hela livet med en "jag bryr mig inte om mig själv"-attityd dvs gjort mig själv väldigt illa indirekt i snart 23år. Sen har jag gjort två aborter varav en gick fel, samt piercat mig x antal gånger och tatuerat mig :) så smärta är inga problem. Men att sätta in spiral.. Fy. Det som gör ont är ju att du går in och pillar med nånting inuti din kropp. Livmodern. Som är så extremt känslig. Det var fruktansvärt men det positiva var att det gick över på ca 10sek och barnmorskan berättade allt hon gjorde hela tiden så jag var hela tiden beredd. Jag tycker inte att man ska låta sig avskräckas från spiral. Det är helt och hållet individuellt hur man upplever den :) man kan aldrig veta förrän man testar själv.

Julip
2015-04-30 09:16
#11

Dag 2. Vaknar helt utan smärta :) men efter ca 30min började jag känna av den igen. Inga blödningar. Bara lite bruna flytningar vid toalettbesök. Gick igenom hela dagen utan tabletter, men på kvällen vid 22-tiden tog jag två alvedon och en ipren för säkerhetsskull inför natten. Ville inte vakna o ha ont :) haft ont ibland, det kommer då och då, liksom sticker till i några sekunder sen försvinner det. Men det är smärta som går att stå ut med utan tabletter. Så överlag en väldigt bra dag, gått bättre än jag trodde. Skillnad från dag 1. I övrigt har jag inte känt av den på något annat sätt. Ingen påverkan på humör, ingen yrsel eller huvudvärk.

Julip
2015-05-01 12:42
#12

Dag 3. Nästan ingen smärta alls :) inga blödningar eller bruna flytningar. Ännu bättre än dag 2. Tog ej tabletter på hela dagen. I övrigt känner jag inte av den alls. Små,små stick ibland.

Julip
2015-05-02 21:47
#13

Dag 4. Var smärtfri halva dagen, sen efter kl 15 fick jag lite ont, sen ondare ju senare det blev, men tog inga tabletter ändå. Inga blödningar idag heller. Glömde skriva att jag blödde lite,lite näsblod dag 2, samt varit extra trött dessa dagar. Vet dock ej om det beror på spiralen eller inte :)

Annons:
Julip
2015-05-02 21:48
#14

Dag 5. Lite,lite ont på förmiddagen. Sen typ ingenting. Inga blödningar.

Moa1994
2015-05-15 17:21
#15

Måste bara fråga om ni med spiral har problem med torra slemhinnor o Svamp mm. Har använt p-ring i ca 1 år nu. Först för ca 5 månader sedan fick ja problem med Svamp o torra slemhinnor. ny kille sedan 4 månader sedan med så det e sjukt jobbigt. Va på um med honom för ca 2 månader sedan där hon sa att ja hade Svamp men att det inte berodde på ringen eftersom ja haft den så länge :/ Så funderat mer o mer på om man ska prova spiral eller en p stav.

OlgaMaria
2015-05-16 10:21
#16

Har bara haft spiralen några veckor, men har inte fått några problem, annat än lite mer flytningar än vanligt. Tycker absolut du ska prova något annat om du har bekymmer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Julip
2015-05-21 00:36
#17

Liten update: Drygt 3 veckor har gått. Haft lite ont till och från. Stundtals vissa dagar riktigt ont. Började blöda pyttelite (några droppar) brunrött lördag 16 maj. Blött brunrött sen måndag 18 maj, liten skvätt per dag. Kan vara min mens som kommit, fick den 23e förra månaden så kan vara mensen som är tidig, det hoppas jag på iallafall. Idag var blodet klarrött, lite rikligare men ändå fortfarande små mängder. Hade sex första gången med spiralen 15 dagar efter att den sattes in. Det gjorde ONT första minuterna sen gick det över. Andra sexet några dagar senare gick bättre, tredje sexet underbart. Övrigt: Jag som redan är hyperkänslig, verkar ha blivit ännu mer känslig med spiralen. Kan bli extra arg, extra irriterad, extra ledsen när något negativt händer. Har bråkat/tjafsat hur mycket som helst med killen jag träffar (stackarn är inte ens min pojkvän men står duktigt ut med mig ändå). Är också extra sötsugen, jag som redan har sjukligt sockermissbruk haha! Hoppas dock att dessa biverkningar är övergående.

Julip
2015-06-21 15:58
#18

Hej alla :) ville bara flika in med att inatt åkte jag till sjukhuset för att få bort spiralen. Min livmoder fick bedövas kraftigt då det (liksom insättningen) gjorde så ont. Så nu är den ute och jag tror nog att det aldrig blir spiral igen.

obstitant
2015-06-21 18:19
#19

Tråkigt att det inte funkade för dig!

Jag har mestadels bra erfarenheter av spiralen och ja, det gjorde ont att sätta in den men inte värre än att jag stod ut. Det som jag tyckte gjorde ont var att de sätter som en "tång" runt livmodertappen för att hålla emot när de för in spiralen, och första gången fick de ta i lite och det var… inte så skönt. Sen när de "fällde upp" spiralen fick jag som mensvärk som var stark en stund men sen klingade av till "normal" mensvärksstyrka de närmaste dagarna.

Har också fått lite mer problem med Svamp och äggstockscystor, men å andra sidan slipper jag menshelvetet och det är ett stort plus för mig!

OlgaMaria
2015-06-22 10:44
#20

Jag tog ut min spiral för en vecka sen. Hade den i två månader och kunde inte stå ut mer. Jag blev verkligen ett hormonmonster. Kände det under första veckan att det var något nytt som påverkade mitt psyke negativt, men det kändes hanterbart under några veckor. Sen bara eskalerade det. Jag blev hatisk, stressad och ledsen och innan sista mensen hade jag panikångest flera dagar i rad.

Förutom det fick jag mer illaluktande och rikliga flytningar, men det gick att stå ut med. Fick också mer finnar, men det var också hanterbart. Spiralen kändes bra i livmodern i alla fall. Hade inte det minsta ont av den.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[tk1971]
2015-06-22 11:11
#21

Är det bara jag som är nöjd med den? Jag ångrar bara en sak - att jag inte skaffade en tidigare. Jag har haft min i drygt 5 månader. Jag känner inte av den, jag känner inte att den påverkar mitt psyke, inga hudproblem, har inte haft några blödningar alls på länge, och ett ständigt skydd utan pyssel med tablettintag varje dag eller nåt annat grejande.

OlgaMaria
2015-06-22 12:19
#22

Alla som klarar minipiller borde ju rimligtvis klara hormonspiral bra - så länge som den sitter bra i livmodern.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Sabina]
2015-06-22 12:59
#23

#21 Jo, jag väldigt nöjd med min spiral, faktiskt.
Har testat olika p-piller men mår otroligt dålig av dom så jag har fått sluta bara efter någon vecka.
Skönt också att slippa anemin som jag haft sen 14-års åldern p.g.a väldigt riklig mens (vi talar om dubbla mensskydd som måste bytas varje timme 😕) 

Jag ångrar också att jag inte visste om detta ed hormonspiral innan, för då hade jag sluppit såå många besvär och jobbigheter.

Visst känner jag av att spiralen sitter där den sitter, detta är dock oftast veckan innan jag ska ha "mens" och jag få också PMS-besvär osv dock är allt inte alls i samma uträckning som utan spiralen.
Så för min del har det varit lite av en räddning och jag skulle rekommendera den varmt för alla som har riklig mens, framför allt.

Det enda negativa var in och utsättningen av spiralen, för mig gör det så ont att jag blir spyfärdig och yr av smärtan. Dock så är det värt det eftersom man slipper så mycket annat jobbigt på 5 år. (har Mirena)

Katti
2015-06-23 08:54
#24

Jag är inne på min tredje spiral och tycker att det är världens bästa uppfinning, möjligen snäppet efter hjulet 😃! Ett snabbt lätt obehag vid insättningen, annars märker jag inte av den det minsta. Och jag kan lova att fick de flesta så ont och såna besvär som de som skrivit om sina upplevelser i tråden så hade man gjort det under bedövning. Jag misstror inte på något sätt er upplevelse, men det är ju så att när det inte går bra har man betydligt större behov av att prata och skriva om det man varit med om, så det man hör och läser blir så att säga inte statistiskt rätt!

Så bara lovord och rekommendationer från  mig!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[tk1971]
2015-06-23 08:58
#25

#24: jag fick  bedövning i form av en gelé, men den märkte jag inget av. Som sagt, en halvtimmes helvetisk smärta + rätt så kraftigt obehag hemma efteråt under den dagen. Vi ska nog inte skönmåla heller.

Julip
2015-06-23 10:56
#26

#24 Jag fick också bedövning. Gjorde satans ont ändå. När dom tog ut spiralen akut i lördags natt "dränkte" hon hela livmodern för att kunna få ut den då det gjorde så ont. Men det var bara insättningen o uttagandet som gjorde ont + första veckan. Sen kändes den inte :) hade den i nästan 2 månader och hade inga problem med blödningar. Det som inte var hållbart var mitt HUMÖR. Jag blev ett hormonmonster. Tjafsade hela tiden. Att le och skratta var omöjligt. Om det sen berodde på spiralen eller yttre omständigheter är ju väldigt svårt att säga men sen den sattes in har jag mått riktigt riktigt dåligt. Mår fortfarande dåligt så vi får se vad som är vad så småningom. Började med p-pillret Yasmin 28 direkt dvs i söndags. Skönt att den funkar för er iallafall!

Katti
2015-06-23 12:20
#27

#25, jag vill inte skönmåla, bara ge min bild av hur det varit för mig!

Med bedövning menade jag lokalbedövning av den typ som man får vid en (vaken) operation, d v s att man inte känner någon smärta alls.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Julip
2015-06-23 12:33
#28

Tillägg som jag glömde: Fick även svampinfektion av spiralen. Men det var nog det minsta problemet med den ;)

OlgaMaria
2015-07-01 11:38
#29

#26 Men oj, ska du verkligen ta p-piller då du blev ett hormonmonster av hormonspiralen (eventuellt/troligen)? Vet du om du klarar p-piller bra?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Julip
2015-07-01 14:05
#30

#29 Jag åt yasmin 28 för 2år sen och iaf då gick det bra :) så jag hoppas att det kan funka denna gång med. Det jag tycker är lite jobbigt är att verkligen komma ihåg att ta dom varje dag samma tid missar man en tablett kan det vara kört men är det de minsta problemet är det ju ändå perfekt :) Just nu är humöret detsamma dock ;) 1,5 vecka sen spiralen drogs ut o p-piller sattes in. Får vänta o se om någon förbättring sker :) Mår du bättre nu utan spiral ? Vad använder du för skydd nu?

OlgaMaria
2015-07-01 19:45
#31

#30 Ja, jag mår mycket bättre nu utan spiral. Det var en påtaglig förbättring dagen efter jag tagit ut den. Det blir kondomer för oss. ;-) Men har väldigt regelbunden mens så ska försöka med lite säkra perioder också. Ska vänta lite nu dock så jag vet om min menscykel är som den ska efter hormonspiralen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Rainee
2015-08-10 23:16
#32

Men gud vilka skräckhistorier ni har skrivit, jag som funderade på hormonspiral blir typ helt avskräckt nu :'( Känns inte bekvämt att ha något i livmodern, men vet inte vad jag ska ta mig till annars! Vill ha något med riktigt låg hormon, önska det fanns p-stav med en jätteliten mängd hormon istället :( Är så rädd för att bli påverkad negativt och må dåligt under en lång period, jag orkar inte med det..

Anncamilla
2016-03-09 16:00
#33

Har fått tid för att sätta in en jaydess på måndag men har blivit såå rädd efter att ha läst inläggen här nu 😔

Sparven88
2016-03-09 16:25
#34

Jag satte in en mirena för drygt 3 månader sen. Jag hade också läst hur ont det skulle göra, men det ilade till lite och sen var det klart. Det är dumt att läsa "hur ont det gör" (jag gjorde det också, så hänger inte ut någon) eftersom alla har olika syn på smärta.

Annons:
Anncamilla
2016-03-10 14:01
#35

Hej! Tack för ditt svar, så skönt att höra att det gick bra för dig 😊 går här och funderar över om jag ska avboka tiden, är så rädd efter att ha läst skräckhistorier 😔 Hur har det varit efter dessa 3 månader? Biverkningar? Blödningar? etc.

Onslow
2016-03-10 19:56
#36

Jag hade min Mirena i 1 år och 4 månader. Tog bort den för ca 2 veckor sedan. 

För mig personligen var den ett rent helvete. Gick max en månad blödningsfri och när jag tog ut den visade det sig att den suttit fel (trots upprepade undersökningar!) och därför hade infekterat min livmoderhals. Har nu satt in en Nexplanon som jag inte är helt nöjd med heller, men vi får se hur det går.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Anncamilla
2016-03-13 15:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Ska sätta in en jaydess i morgon! Är så rädd 😔 Dels för att jag har läst skräckhistorier om insättning men också efter att jag läste om biverkningarna nu 😔 Alltså de mycket vanliga biverkningarna låter ju inte kul 😔

Honestyisdead
2016-03-13 15:31
#38

#37 Kollar du upp det först dagen innan?  Kanske lite sent ;)

Det finns inget som säger att du kommer få biverkningar.

Sparven88
2016-03-13 16:48
#39

#35 förlåt! Jag har helt missat dina frågor! Jag har fått min mens varje månad, däremot bra mycket mindre. Nästan istället så det varit bruna flytningar bara. Gått upp lite i vikt, fast det behöver ju inte vara spiralens fel (!), och jag fäller lite mer hår än vanligt. Det gjorde jag under graviditetens början pckså, men det stabiliserade sig tillslut, så jag hoppas att det gör det nu med. Mår annars bra av den. Var och klippte ner trådarna i fredags och bm passade på att kolla. Allt såg bra ut och den satt där den skulle ;p

Anncamilla
2016-03-13 16:55
#40

Hera Nej jag har tittat på biverkningar innan men slängde bara ett öga, tittare nogrannare idag då någon skrev i en annan tråd att mycket vanlig biverkan är cystor på äggstockarna, jag var tvungen att titta efter om det verkligen stämde och läste då mer noggrant!

Anncamilla
2016-03-13 16:56
#41

Sparven 88 Så skönt att det funkar så bra för dig! Hur gick det att sätta in den?

Annons:
Sparven88
2016-03-13 17:32
#42

#41 det var inga problem alls. Jag hade också läst en massa skräckhistorier om hur ont det skulle göra. Men äsch det var ingenting! =) Men så är ju alla olika också :) Men ta en ipren och en alvedon innan. Det blev jag tipsad av BM om. Det tog inte alls lång tid i alla fall. Hade lite mensvärk efteråt, och blodiga flytningar/små blödningar.

Anncamilla
2016-03-14 16:34
#43

Hej 😊 då är min jaydess på plats! Gick hur bra som helst 👍🏻 och gjorde inte ont 😊 Nu är det bara att hoppas på att det blir bra också

Sparven88
2016-03-14 18:53
#44

Så skönt! Haha ibland oroar man sig alldeles för mycket! =)

Honestyisdead
2016-03-14 19:08
#45

#43 Så bra. Man läser ofta om skräckhistorier och blir nervös.  Men många gånger går det bra och man oroade sig i onödan

Rainee
2016-03-14 21:05
#46

#43 Åh va skönt! Du får gärna uppdatera hur det går och så. Det är spännande att följa! 😃

amandatherese
2017-06-03 17:32
#47

Väldigt längesen någon skrev i denna tråden men tänkte lägga in mina erfarenheter ändå för den som vill läsa.

Insättningen var allt annat än skönt trotts värktabletter innan och lokalbedövnig, tog ca 20 min, blev yr och fick ligga kvar en stund efteråt. Kraftig mensvärk i ca 2 dygn men har haft den i snart 2,5 år nu och skulle absolut inte tveka på att sätta in en ny sen när det är dags. Har jämnt humör (hade jag även med Cerazette som jag åt 2010-2015), inga blödningar men någon enstaka brunaktig flytning då och då.
Den lilla stunden av smärta/obehag är så värt när spiralen väl är på plats 🙂

lilyfrance
2018-03-08 13:40
#48

Mina erfarenheter av Mirenahormonspiral:

Jag är på min andra spiral totalt 6 år (5 år+1 år). Första spiralen gick bra men efter ett år på min andra ska jag nu ta bort den. Har haft stora problem med illaluktande flytningar som jag försökt med allt att få bort. Funkar inte. Det luktar så illa så jag skäms när jag har sex, vilket sänker mitt självförtroende. Jag har dessutom blivit drabbad av svampinfektioner vid flertals tillfällen. Det verkar som dessa symptomer har drabbat andra med hormonspiral så det känns bättre det inte bara är jag. Det kanske funkar bättre på vissa. Men för mig funkar det inte då jag inte vill ha illaluktande flytningar. Förutom det har jag varit nöjd med spiralen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: